Vilka är de lättaste cryptocoryne-arterna i low-tech?
Undrar även vilka crypto-arter man kan hitta i Borneo, Thailand och Malaysia och om någon av dessa är lättskött?
batski skrev:Vilka är de lättaste cryptocoryne-arterna i low-tech?
Undrar även vilka crypto-arter man kan hitta i Borneo, Thailand och Malaysia och om någon av dessa är lättskött?
batski skrev:Tack så mycket :)
Har du erfarenhet av någon av dessa som akvarieväxter?
batski skrev:
Jo en sak som jag undrar är om man alltid måste dela på cryptos och plantera dem en och en för att de ska trivas? De enda två cryptos som verkar trivas någorlunda i 310 liters är två beckettii som jag planterade separat som små plantor. Det är de enda som har växt. De andra har bara blivit mindre och en del har nästan försvunnit helt.
Så jag känner att jag behöver tips.
Anettejt skrev:Man måste inte dela dom, men jag gör det alltid.
Skulle dom trots detta falla ur så klipper man ner alla sjuka blad, (även om det innebär alla blad) och sen bara väntar man.
Cryptocoryne är enkla växter, men de trivs bäst i hårt vatten.
De är heller inte särskilt glada i att man flyttar runt dom.
batski skrev:Hehe, hittade följande lista på cryptos. Alla från Borneo:
Cryptocoryne auriculata (Borneo)
Cryptocoryne bullosa (Borneo)
Cryptocoryne cordata (Borneo)
Cryptocoryne edithiae (Borneo)
Cryptocoryne ferruginea (Borneo)
Cryptocoryne fusca (Borneo)
Cryptocoryne grabowskii (Borneo)
Cryptocoryne hudoroi (Borneo)
Cryptocoryne keei (Borneo)
Cryptocoryne lingua (Borneo)
Cryptocoryne longicauda (Borneo)
Cryptocoryne pallidinervia (Borneo)
Cryptocoryne striolata (Borneo)
Cryptocoryne zonata (Borneo)
landstrykeren skrev:Ett flertal av dom där kräver näringsfattigt och surt substrat. Eftersom dom kommer från svartvatten. För att dom ska trivas optimalt så krävs det en ganska speciellm sammansättning av substratet. Dom enklaste är dom vanligaste, tex dom man kan köpa från tropica osv.
Leonard skrev:Jag kanske snor tråden, men jag vågar fråga iaf :)
Vilka Cryptocoryne-arter trivs bättre i surare vatten? Jag har ADA AquaSoil Amazonia i akvariet där jag ska ha dom. Jag har även räkor, så jag buffrar upp GH till ca 10. pH ligger ändå på ca. 6,5.
defdac skrev:GH påverkar inte pH:t. GH:t består mest av kalcium och magnesium. Det som påverkar pH:t är karbonaterna i vattnet (KH och alkalinitet).
defdac skrev:ADA Aquasoil är ett lyxsubstrat som Takashi Amanos företag ADA gör. En slags halvbränd lera som lätt smular sönder, påminner mycket om bonsailera. Erkänt bra för växtakvarier.
Men kalcium påverkar väl pH:t?
Ska man ha det under sanden?
defdac skrev:Nej.
Många blandar ihop "kalk" med kalcium. Kalk innehåller visserligen kalcium men det är inte det som påverkar pH:t. Kalk påverkar pH:t därför att kalk är kalciumkarbonat. Man kunde lika gärna använt någon annan form av karbonater typ bikarbonat.
defdac skrev:Nope. Man använder det som vanligt akvariegrus.
Leonard skrev:Här är en bild i karet där jag ska ha Cryptos (med ADA AquaSoil Amazonia): http://bp3.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/R_FEoSOPJAI/AAAAAAAABNk/av77Hl8qr58/s1600-h/3.JPG