lättodlade räkor!?

#1 - 1 februari 2007 19:49
Om man vill ha en räka som förökar sig lätt i ett vanligt kar, vilken räka är bäst?
Jag har hört att körbärsräkor är ganska bra!? nån som vet vart kan man köpa dom?
(finns inte på nån av djuraffärerna här om kring vad ja sett)
#2 - 1 februari 2007 19:57
Hej,

GRIZZLY skrev:
Om man vill ha en räka som förökar sig lätt i ett vanligt kar, vilken räka är bäst?

Jag har hört att körbärsräkor är ganska bra!? nån som vet vart kan man köpa dom?

(finns inte på nån av djuraffärerna här om kring vad ja sett)

Alla säger körsbärsräkor men mina crystal har massa bebisar och flera har rom så båda de är lätta iaf om man inte har en pump som käkar upp dem eller fisk som gör det... ;)

Vet inget om Gävle men ring runt och fråga och de borde ju kunna beställa... :p
#3 - 1 februari 2007 21:52
Körsbärsräkorna är väldigt produktiva och tåligare än Crystal red. Om du t ex har hårt vatten funkar inte Crystal red så bra, medan körsbär klarar sig lika bra som i mjukare vatten. Dessutom klarar dom både högre och lägre temperaturer bättre.
Det borde gå att beställa genom en akvariebutik. Fråga där du brukar handla.
#4 - 1 februari 2007 22:21
Sonja! Vet du om vattnet i Stockholm är hårt?
Mina CR's har haft rom men det blir inga ungar...
#5 - 1 februari 2007 22:31
Håller med Sonja på pricken. Både Cherry och CR förökar sig som kaniner här hemma nu, men tidigare har jag haft problem med att ett gäng CR dog av, medan Cherryräkorna frodades.

Men, du skriver 'i ett vanligt kar'. Menar du då ett akvarium med fiskar i? De allra flesta fiskar kommer att betrakta dina räkbebisar som lyxigt levandefoder så inte många yngel lär klara sig i så fall.
#6 - 1 februari 2007 23:31
Tekla82 skrev:

Nej vattnet i Sthlm är inte hårt. Inte om det kommer från Mälaren i alla fall.
Jag har något på ph7 lite drygt och kh2 när det snurrat runt lite i karen. Det verkar passa väldigt bra för alla räkor jag testat hittills (utom en :().
Men jag har för mig att om man har de "gröna räkorna" så vill dom ha lite hårdare vatten.
Kanske något i matningen som inte stämmer?
#7 - 2 februari 2007 08:42
Tekla82 skrev:

Hur många CR har du ?

Är du säker på att du har en könsmogen hane med honorna ?

MVH/Anita
#8 - 2 februari 2007 09:49
Katharina skrev:
Alla säger körsbärsräkor men mina crystal har massa bebisar och flera har rom så båda de är lätta iaf om man inte har en pump som käkar upp dem eller fisk som gör det... ;)

jaha okej. Har du nå säkert sätt att säkra pumpen kanske? :)
#9 - 2 februari 2007 09:54
Katharina skrev:

jaha okej, vet du kanske nå säkert sätt att säkra innepumpen?

Sonja skrev:
Körsbärsräkorna är väldigt produktiva och tåligare än Crystal red. Om du t ex har hårt vatten funkar inte Crystal red så bra, medan körsbär klarar sig lika bra som i mjukare vatten. Dessutom klarar dom både högre och lägre temperaturer bättre.

Det borde gå att beställa genom en akvariebutik. Fråga där du brukar handla.

jaha dom är det asså. Det ska ja åka å göra snart :D roligt :)
Bilagor:
#10 - 2 februari 2007 10:02
Håller med Sonja på pricken. Både Cherry och CR förökar sig som kaniner här hemma nu, men tidigare har jag haft problem med att ett gäng CR dog av, medan Cherryräkorna frodades.

Men, du skriver 'i ett vanligt kar'. Menar du då ett akvarium med fiskar i? De allra flesta fiskar kommer att betrakta dina räkbebisar som lyxigt levandefoder så inte många yngel lär klara sig i så fall.

Hmm tänkte ha dom först i en 28 liters kar, ensamma sen tänkte ja portionera ut ynglen i dom andra karen när dom fått lite storlek :) vilken världsdel kommer körsbärsräkan ifrån? CR?
#11 - 2 februari 2007 10:12
Alla dom där småräkorna kommer från Asien.
#12 - 2 februari 2007 10:17
GRIZZLY skrev:
jaha okej, vet du kanske nå säkert sätt att säkra innepumpen?

Läs på räktrådarna om räksäkra pumpar... Jag och Gosten har tagit upp frågan... :p

Måste slå ett slag till för Crystal... Hanarna är lika stora som honorna och är alltså mindre risk för pumpmasaker eller jagade av fiskar till skillnad från Körsbär där hannen är liten..iaf min och som jag har förstått är de det?!?

Tänk på färgen på gruset också när du väljer räka eller grus... White Pearl syns dåligt mot engelsk sjösten och Körsbär syns dåligt mot brunt lergrus... Crystal syns alltid :D
#13 - 2 februari 2007 10:49
Sonja skrev:
Alla dom där småräkorna kommer från Asien.

okej, tack :)
#14 - 2 februari 2007 10:52
Katharina skrev:
Läs på räktrådarna om räksäkra pumpar... Jag och Gosten har tagit upp frågan... :p

Måste slå ett slag till för Crystal... Hanarna är lika stora som honorna och är alltså mindre risk för pumpmasaker eller jagade av fiskar till skillnad från Körsbär där hannen är liten..iaf min och som jag har förstått är de det?!?

Tänk på färgen på gruset också när du väljer räka eller grus... White Pearl syns dåligt mot engelsk sjösten och Körsbär syns dåligt mot brunt lergrus... Crystal syns alltid :D

jaha okej, det ska ja leta upp :) hmm, det är nån mellanstorlek av engels sjösten jag har :P
Nu ska ja åka å beställa. ska först kolla på bilder av dom olika sorterna å försöka bestämma mig:) tack för alla svar :)
#15 - 2 februari 2007 17:08
såg chrystal red räkor idag när jag va i affären.. hur fina som helst.. va nära att köpa och sätta i ett akvarium som redan är igång tills jag har fått iggång mitt andra räkkar,, men jag hejdade mig.. tyckte att 79kr st va dyrt för dom.. dom va max 10mm än så länge.. men dom va väldigt fina :) är rom röd vit randiga redan som nyfödda eller?
#16 - 2 februari 2007 17:41
är 50 kr räka bra pris för red cristal funderar på att köpa några såna korsar dem sig mede köspär?
#17 - 2 februari 2007 18:00
då ska ja se om jag kan hita för 50kr då :) pappa var i nol idag i fiskaffären.. där fanns det körsbärsräkor.. 8st för 120kr. det va billigt tyckte ja
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 2 februari 2007 18:08
alcar skrev:
är 50 kr räka bra pris för red cristal funderar på att köpa några såna korsar dem sig mede köspär?

Inte enligt artbeskrivningarna här på Zoopet
#19 - 3 februari 2007 13:22
Nu har ja beställt mina körsbärsräkor. Beställde 2 honor å 2 hanar. 39 kr styck :D tyckte ja lät billigt :) Dom kommer i slutet av veckan :)
#20 - 3 februari 2007 21:10
Just nu är det bara 3 st, då två gick och dog för ett tag sen.
Det är ju svårt att se om det är hanar eller honor man har, men har
iaf sett rom, (mörkbrun, den är väl ljus om den ej är befruktad?)
Dock blir det inga ungar. Får köpa några fler igen, så kanske chanserna
ökar.... Enligt Fisk-Janne på Söder var det Sonjas räkor jag köpte,
(kan det stämma Sonja?) så de borde ju veta hur man gör, eftersom
de verkar föröka sig bra=)
#21 - 3 februari 2007 23:04
Tekla82 skrev:
Just nu är det bara 3 st, då två gick och dog för ett tag sen.

Det är ju svårt att se om det är hanar eller honor man har, men har

iaf sett rom, (mörkbrun, den är väl ljus om den ej är befruktad?)

Dock blir det inga ungar. Får köpa några fler igen, så kanske chanserna

ökar.... Enligt Fisk-Janne på Söder var det Sonjas räkor jag köpte,

(kan det stämma Sonja?) så de borde ju veta hur man gör, eftersom

de verkar föröka sig bra=)

Ja om det var Crystal red så känner jag till dom ;) Det är inte lätt att se skillnad på kön på dom när dom inte är fullvuxna. Lite svårt då med egentligen. I vissa ljus kan man se att honan har en mörk äggfläck under nackskölden medan hanen är lite slankare än honan som är lite rundare/kraftigare.
#22 - 4 februari 2007 12:58
Någon som har några bilder på någon av dessa räkor? Min artbeskrivning fungerar inte :S Blir osäker om jag beställt fel :S
#23 - 4 februari 2007 14:07
Gå in på Sonjas sida, hon har bilder.
#24 - 4 februari 2007 15:40
Här är en lite dåligt färgad crystal red överst, tror det är en hona. Hane och hona är rätt lika i storlek men honorna lite knubbigare, fylligare i formen då de är fullvuxna.
Den knallröda under den är en fullvuxen Red cherry/körsbärsräkshona och
längst ner en Red cherry/körsbärsräkshane. Hanarna är mer färglösa och lite mindre när det gäller dom. Även de yngre är mer färglösa än de vuxna honorna.
#25 - 4 februari 2007 16:20
Fina bilder, Sonja!

Sonja skrev:
Här är en lite dåligt färgad crystal red överst, tror det är en hona. Hane och hona är rätt lika i storlek men honorna lite knubbigare, fylligare i formen då de är fullvuxna.

längst ner en Red cherry/körsbärsräkshane. Hanarna är mer färglösa och lite mindre när det gäller dom. Även de yngre är mer färglösa än de vuxna honorna.

:) Har letat efter en bra bild på en Amanoräka men inte hittat den någonstans. Har ju några räkor men blir inte klok på vad de är. Frågade på zoo där de nämnde något om "glasräka"???? Det enda jag kan säga att de har, är en mycket smal rand från huvud till stjärt som ibland kan "lysa" som neon. För övrigt rätt grå, genomskinliga med microprickar på sidorna. Vet du?[:o]
#26 - 4 februari 2007 16:23
Malinitzi skrev:
:) Har letat efter en bra bild på en Amanoräka men inte hittat den någonstans. Har ju några räkor men blir inte klok på vad de är. Frågade på zoo där de nämnde något om "glasräka"???? Det enda jag kan säga att de har, är en mycket smal rand från huvud till stjärt som ibland kan "lysa" som neon. För övrigt rätt grå, genomskinliga med microprickar på sidorna. Vet du?[:o]

Nej jag vet inte. Du har väl en bildlänk i en annan tråd till den räkan och har fått en del tips?
#27 - 4 februari 2007 16:33
Men du milde!!!!

Sonja skrev:
Nej jag vet inte. Du har väl en bildlänk i en annan tråd till den räkan och har fått en del tips?

[B)] Om inte du vet? Vem vet då? Har jag någon räka som inte någon har sett??
Ja, nu tror jag ju inte det;) . Men jag vet inte om någon länk och har ALDRIG fått/sett något tips. Men kan någon ge en bild på en Amanoräka kan jag ju se om jag kan utesluta DEN i alla fall. Men det är en mycket trevlig och rolig räksort.....[:o] Skulle vilja ha fler.:)
#28 - 4 februari 2007 17:04
#29 - 4 februari 2007 17:10
Yes, Muppins......

muppins skrev:

;) Du har räddat min tillvaro. Phu! Å så har man en av den vanligaste räkan, förmodar jag. Spelar ingen roll, gillar den skarpt! Men som jag har letat/väntat på bild. Känner igen den på microprickarna på sidorna. Halleluja!:D :D :D Och algätare till på köpet, kunde inte varit bättre....;)
#30 - 5 februari 2007 08:06
Sonja skrev:

tackar så mkt. Gud va fin dom är :) oj oj :)
#31 - 9 februari 2007 20:47
När blir sherry red könsmogen?
#32 - 9 februari 2007 23:08
Sonja...

... du är underbar... vilket tålamod... du svarar alla nybörjare så glatt fast alla frågor måste börja kännas tjatiga för dig... En stor eloge till dig... ;)
#33 - 9 februari 2007 23:39
Katharina skrev:
... du är underbar... vilket tålamod... du svarar alla nybörjare så glatt fast alla frågor måste börja kännas tjatiga för dig... En stor eloge till dig... ;)

Ja, måste instämma med föregående talare, man kan knappt tro på att du hinner både skriva här, sköta dina akvarier, träffa särbon, [COLOR=Red]och[/COLOR] jobba/köra tåg....:D
#34 - 10 februari 2007 11:09
Äsch då så ni pratar [:I] Jag är ju nästan inte någon annanstans här på Zoopet än i räktrådarna. Det är ju som tur är inte bara jag som försöker svara på räkfrågorna heller. Att det är flera som svarar är viktigt. Räkor är så pass nytt så alla som har kommit på något, sett något beteende mm är viktiga för räkorna.
Jag är ju så intresserad av räkorna och tycker att dom ska få en ordentlig chans att få det så bra hos folk att dom verkligen kan visa hur roliga och vackra dom är, och inte gömma sig för mycket.
#35 - 10 februari 2007 16:28
Katharina skrev:

ja håller med :P Du måste iaf digga räkor :D Du värkar veta allt :) Tack för alla svar :)
#36 - 10 februari 2007 17:45
GRIZZLY skrev:
ja håller med :P Du måste iaf digga räkor :D Du värkar veta allt :) Tack för alla svar :)

Rätt, jag diggar räkor enormt mycket :D Därför har jag nu åtta olika sorter i sammanlagt nio olika kar ;)
Men jag vet verkligen inte allt om räkor... inte speciellt mycket egentligen. Fast det lilla jag tror jag kan delar jag väldigt gärna med mig av :)
Men ju mer jag håller på, ju mer inser jag hur lite jag vet om dom... men jag vill veta mer.
#37 - 11 februari 2007 09:56
Sonja skrev:
Rätt, jag diggar räkor enormt mycket :D Därför har jag nu åtta olika sorter i sammanlagt nio olika kar ;)

Men jag vet verkligen inte allt om räkor... inte speciellt mycket egentligen. Fast det lilla jag tror jag kan delar jag väldigt gärna med mig av :)

Men ju mer jag håller på, ju mer inser jag hur lite jag vet om dom... men jag vill veta mer.

jag det skulle vara roligt att ha å många :D
hehe vi får försöka lära varran då :) Alla räkor beter sig väl inte lika? :)
#38 - 11 februari 2007 11:06
Nej det är ju det, dom beter sig inte likadant. Dom är lite olika känsliga också. Men det beror nog mycket på vilket vatten man har till dom.
#39 - 11 februari 2007 12:11
mm ja ska nog ta å kolla upp ph värdet å sånt i mina kar också. Roligt att veta. Nån som kör med innefilter te räkorna här? ja har problem med säkerheten i mitt. Jag prova iden som ja hitta här på zoopet med en strumpa över filtret men den var inte sååå bra :S blir knappt nån rörelse i vattnet :S tror inte den renar så bra :S Nå tips?

Brååttom, ska resa bort en sväng om en 20 minuter
#40 - 11 februari 2007 16:03
GRIZZLY skrev:
mm ja ska nog ta å kolla upp ph värdet å sånt i mina kar också. Roligt att veta. Nån som kör med innefilter te räkorna här? ja har problem med säkerheten i mitt. Jag prova iden som ja hitta här på zoopet med en strumpa över filtret men den var inte sååå bra :S blir knappt nån rörelse i vattnet :S tror inte den renar så bra :S Nå tips?

Brååttom, ska resa bort en sväng om en 20 minuter

Jag har innerfilter till mina räkor. Först hade jag en nylonstrumpa över men precis som du sa så blev det dålig fart på filtret. Då offrade jag en håv med större maskor i och det har fungerat bra men man får göra rent ofta,annar blir det snabbt igensatt. Jag tror man kan hitta tyg ,typ tyll eller liknande i tygaffärerna,billigare än att klippa sönder håvar;)
#41 - 12 februari 2007 08:14
nylonstrumpa= långa tantstrumpor?
det ska ja nog åka å undersöka när ja får tid :D tack för tipset :)
#42 - 12 februari 2007 09:14
GRIZZLY skrev:
nylonstrumpa= långa tantstrumpor?

det ska ja nog åka å undersöka när ja får tid :D tack för tipset :)

Åh du testade andra strumpor? Ta en "tantstrumpa" och så kan du klippa av den som du vill. Den repar inte upp sig. Trä över pumpen. När du behöver en ny bit är det bara att klippa lite till och göra en knut längst ner i stället för strumpfoten som du klippte av gången innan.
Man kan ta en lite grövre gummisnodd och sätta fast strumpan med runt pumpen om det behövs.
#43 - 12 februari 2007 09:40
hehe jaa du vet, det var lite dåligt med andra strumpor i lådan så ja fick höra me syrran. Fick dessutom höra av min syster idag att det hade funkat kalasbra :) hehe ja du vet sådana DAMstrumpor :D
#44 - 12 februari 2007 14:09
GRIZZLY skrev:
Nu har ja beställt mina körsbärsräkor. Beställde 2 honor å 2 hanar. 39 kr styck :D tyckte ja lät billigt :) Dom kommer i slutet av veckan :)

Vart beställde du dem?
#45 - 12 februari 2007 19:19
Söders zoo i gävle. Tyvärr vart det inte 39 :- styck :S Sluta med typ 45:- styck, fatta nada. Hör efter med tomas
#46 - 13 februari 2007 12:29
GRIZZLY skrev:
Söders zoo i gävle. Tyvärr vart det inte 39 :- styck :S Sluta med typ 45:- styck, fatta nada. Hör efter med tomas

Okej, honom känner jag väl. Har praktiserat där :D
#47 - 13 februari 2007 13:37
gickan_87 skrev:
Okej, honom känner jag väl. Har praktiserat där :D

Okej :D Det skulle jag också vilja göra hehe :) Trevlig affär med trevlig personal plus bra utbud :)
#48 - 13 februari 2007 13:41
GRIZZLY skrev:
Okej :D Det skulle jag också vilja göra hehe :) Trevlig affär med trevlig personal plus bra utbud :)

Japp, alla är trevliga där, till och med kunderna ;)
Ser förresten att du bor i Tierp. Jag bor ungefär 1,7 mil från Tierp :D
#49 - 13 februari 2007 15:40
gickan_87 skrev:
Japp, alla är trevliga där, till och med kunderna ;)

Ser förresten att du bor i Tierp. Jag bor ungefär 1,7 mil från Tierp :D

hehe :) jaha, Marma? För långt kanske :P hehe
#50 - 13 februari 2007 20:43
Nej, närmare :D du måste köra över E4:an :D
#51 - 14 februari 2007 07:56
hehe då måsta det vara mehedeby :)
#52 - 14 februari 2007 16:07
Nix börjar på S :rolleyes:
#53 - 14 februari 2007 19:44
Har kh 6 och ph 6.5 här. Har CRS Och zebra-räkor i ett 240 liters växtakvarie utan fisk med CO2 och dom förökar sig, men lite svårt å se räklingarna för alla växter, gömmer sig under glossostigman och nålgräset.
Det med filter är nog inte så noga tycker jag, har 1000L/h innerfilter och 500L/h till CO2'n, och inga damstrumpor där över.
#54 - 15 februari 2007 08:23
gickan_87 skrev:
Nix börjar på S :rolleyes:

Jaha söderfors :) Hehe hittar inte där så bra :S :P Ska du beställa räkor du också lr? :)
#55 - 15 februari 2007 08:26
Berntsson skrev:
Har kh 6 och ph 6.5 här. Har CRS Och zebra-räkor i ett 240 liters växtakvarie utan fisk med CO2 och dom förökar sig, men lite svårt å se räklingarna för alla växter, gömmer sig under glossostigman och nålgräset.

Det med filter är nog inte så noga tycker jag, har 1000L/h innerfilter och 500L/h till CO2'n, och inga damstrumpor där över.

jaha okej, iof är det rätt stort, mitt är bara på 28 liter. Mina brukar sitta utanför pumpen på strumpan så ja e endå lite glad över det skyddet annars hade dom nog inte mått så bra nu :P
Vad är det för 1000Lfilter du har?
#56 - 15 februari 2007 16:51
GRIZZLY skrev:
Jaha söderfors :) Hehe hittar inte där så bra :S :P Ska du beställa räkor du också lr? :)

Japp [:D] värsta ödestället.

Ja, jag var in där för 2-3 dagar sedan, men då var de slut:confused:

Jag antar att du köpte de sista från leverantören [:(!] ;)
#57 - 15 februari 2007 22:22
GRIZZLY skrev:
jaha okej, iof är det rätt stort, mitt är bara på 28 liter. Mina brukar sitta utanför pumpen på strumpan så ja e endå lite glad över det skyddet annars hade dom nog inte mått så bra nu :P

Vad är det för 1000Lfilter du har?

Jo i så fall kan de nog behövas en strumpa.
Det är ett Aquael unifilter 1000. Körde med Juwels originalfilterbox innan, men tyckte det tog för stor plats.
#58 - 16 februari 2007 08:11
gickan_87 skrev:
Japp [:D] värsta ödestället.

Ja, jag var in där för 2-3 dagar sedan, men då var de slut:confused:

Jag antar att du köpte de sista från leverantören [:(!] ;)

Hehe klart, lilla söderfors :D jaha kunde dom inte ta hem flera då? Dom borde väl ha mer än en leverantör tycker man juh :S
#59 - 16 februari 2007 08:12
Berntsson skrev:
Jo i så fall kan de nog behövas en strumpa.

Det är ett Aquael unifilter 1000. Körde med Juwels originalfilterbox innan, men tyckte det tog för stor plats.

hehe okej :) Funkar det bra det filtret då?
#60 - 16 februari 2007 14:05
GRIZZLY skrev:
hehe okej :) Funkar det bra det filtret då?

Jodå, som vilket filter som helst. Håller vattnet i rörelse. Behöver inte bryta ner så mycket, har ju inga fiskar och massor av växter.
#61 - 16 februari 2007 18:56
hehe okej :)
#62 - 18 februari 2007 17:49
GRIZZLY skrev:
Hehe klart, lilla söderfors :D jaha kunde dom inte ta hem flera då? Dom borde väl ha mer än en leverantör tycker man juh :S

Enligt Tomas så var det helt slut. De var fler som väntade på räkor.
#63 - 18 februari 2007 18:57
hmm ska försöka få yngel på mina jah så kanske du kan få nån stackare :)
#64 - 18 februari 2007 22:31
GRIZZLY skrev:
hmm ska försöka få yngel på mina jah så kanske du kan få nån stackare :)

Det vore jättesnällt:) Nära desutom :D
#65 - 19 februari 2007 17:16
hehe kanske e på gång nu. Fick 3 st små å en stor hona. KANSKE har rom i sig hon. så svårt att se :S hehe
#66 - 20 februari 2007 17:14
Då väntar jag ett tag då :)

Annars kanske jag ska köpa från en privatperson i Gävle. Lite svårt att ta sig dit bara :S
#67 - 20 februari 2007 18:57
gickan_87 skrev:
Då väntar jag ett tag då :)

Annars kanske jag ska köpa från en privatperson i Gävle. Lite svårt att ta sig dit bara :S

hmm det är juh en bit men tänk vilka fina räkor det är. :D
Jag ska ringa hem och kolla. Kanske blir lite nya tillskott senaste veckan jag varit borta.
#68 - 21 februari 2007 21:05
Jo, det är klart. Jag har blivit erbjuden 10 räkor för 200:- :D
#69 - 21 februari 2007 21:36
gickan_87 skrev:
Jo, det är klart. Jag har blivit erbjuden 10 räkor för 200:- :D

Lätt värt de. finns det flera? jag skulle haft några till känns det som, tar såååååån tid att få yngel :D haha
#70 - 24 februari 2007 20:15
GRIZZLY skrev:
Lätt värt de. finns det flera? jag skulle haft några till känns det som, tar såååååån tid att få yngel :D haha

Ja, det finns fler... Du, jag skickar ett PM... :D
#71 - 25 februari 2007 11:51
hmm jaha 10 st :)

Annons