Om man vill ha en räka som förökar sig lätt i ett vanligt kar, vilken räka är bäst?
Jag har hört att körbärsräkor är ganska bra!? nån som vet vart kan man köpa dom?
(finns inte på nån av djuraffärerna här om kring vad ja sett)
GRIZZLY skrev:Om man vill ha en räka som förökar sig lätt i ett vanligt kar, vilken räka är bäst?
Jag har hört att körbärsräkor är ganska bra!? nån som vet vart kan man köpa dom?
(finns inte på nån av djuraffärerna här om kring vad ja sett)
Tekla82 skrev:Sonja! Vet du om vattnet i Stockholm är hårt?
Mina CR's har haft rom men det blir inga ungar...
Katharina skrev:Alla säger körsbärsräkor men mina crystal har massa bebisar och flera har rom så båda de är lätta iaf om man inte har en pump som käkar upp dem eller fisk som gör det... ;)
Vet inget om Gävle men ring runt och fråga och de borde ju kunna beställa... :p
Katharina skrev:Alla säger körsbärsräkor men mina crystal har massa bebisar och flera har rom så båda de är lätta iaf om man inte har en pump som käkar upp dem eller fisk som gör det... ;)
Vet inget om Gävle men ring runt och fråga och de borde ju kunna beställa... :p
Sonja skrev:Körsbärsräkorna är väldigt produktiva och tåligare än Crystal red. Om du t ex har hårt vatten funkar inte Crystal red så bra, medan körsbär klarar sig lika bra som i mjukare vatten. Dessutom klarar dom både högre och lägre temperaturer bättre.
Det borde gå att beställa genom en akvariebutik. Fråga där du brukar handla.
daniel_i_malmö skrev:Håller med Sonja på pricken. Både Cherry och CR förökar sig som kaniner här hemma nu, men tidigare har jag haft problem med att ett gäng CR dog av, medan Cherryräkorna frodades.
Men, du skriver 'i ett vanligt kar'. Menar du då ett akvarium med fiskar i? De allra flesta fiskar kommer att betrakta dina räkbebisar som lyxigt levandefoder så inte många yngel lär klara sig i så fall.
GRIZZLY skrev:jaha okej, vet du kanske nå säkert sätt att säkra innepumpen?
Katharina skrev:Läs på räktrådarna om räksäkra pumpar... Jag och Gosten har tagit upp frågan... :p
Måste slå ett slag till för Crystal... Hanarna är lika stora som honorna och är alltså mindre risk för pumpmasaker eller jagade av fiskar till skillnad från Körsbär där hannen är liten..iaf min och som jag har förstått är de det?!?
Tänk på färgen på gruset också när du väljer räka eller grus... White Pearl syns dåligt mot engelsk sjösten och Körsbär syns dåligt mot brunt lergrus... Crystal syns alltid :D
alcar skrev:är 50 kr räka bra pris för red cristal funderar på att köpa några såna korsar dem sig mede köspär?
Tekla82 skrev:Just nu är det bara 3 st, då två gick och dog för ett tag sen.
Det är ju svårt att se om det är hanar eller honor man har, men har
iaf sett rom, (mörkbrun, den är väl ljus om den ej är befruktad?)
Dock blir det inga ungar. Får köpa några fler igen, så kanske chanserna
ökar.... Enligt Fisk-Janne på Söder var det Sonjas räkor jag köpte,
(kan det stämma Sonja?) så de borde ju veta hur man gör, eftersom
de verkar föröka sig bra=)
Sonja skrev:Här är en lite dåligt färgad crystal red överst, tror det är en hona. Hane och hona är rätt lika i storlek men honorna lite knubbigare, fylligare i formen då de är fullvuxna.
Den knallröda under den är en fullvuxen Red cherry/körsbärsräkshona och
längst ner en Red cherry/körsbärsräkshane. Hanarna är mer färglösa och lite mindre när det gäller dom. Även de yngre är mer färglösa än de vuxna honorna.
Malinitzi skrev::) Har letat efter en bra bild på en Amanoräka men inte hittat den någonstans. Har ju några räkor men blir inte klok på vad de är. Frågade på zoo där de nämnde något om "glasräka"???? Det enda jag kan säga att de har, är en mycket smal rand från huvud till stjärt som ibland kan "lysa" som neon. För övrigt rätt grå, genomskinliga med microprickar på sidorna. Vet du?[:o]
Sonja skrev:Nej jag vet inte. Du har väl en bildlänk i en annan tråd till den räkan och har fått en del tips?
muppins skrev:
Sonja skrev:Här är en lite dåligt färgad crystal red överst, tror det är en hona. Hane och hona är rätt lika i storlek men honorna lite knubbigare, fylligare i formen då de är fullvuxna.
Den knallröda under den är en fullvuxen Red cherry/körsbärsräkshona och
längst ner en Red cherry/körsbärsräkshane. Hanarna är mer färglösa och lite mindre när det gäller dom. Även de yngre är mer färglösa än de vuxna honorna.
Katharina skrev:... du är underbar... vilket tålamod... du svarar alla nybörjare så glatt fast alla frågor måste börja kännas tjatiga för dig... En stor eloge till dig... ;)
Katharina skrev:... du är underbar... vilket tålamod... du svarar alla nybörjare så glatt fast alla frågor måste börja kännas tjatiga för dig... En stor eloge till dig... ;)
GRIZZLY skrev:ja håller med :P Du måste iaf digga räkor :D Du värkar veta allt :) Tack för alla svar :)
Sonja skrev:Rätt, jag diggar räkor enormt mycket :D Därför har jag nu åtta olika sorter i sammanlagt nio olika kar ;)
Men jag vet verkligen inte allt om räkor... inte speciellt mycket egentligen. Fast det lilla jag tror jag kan delar jag väldigt gärna med mig av :)
Men ju mer jag håller på, ju mer inser jag hur lite jag vet om dom... men jag vill veta mer.
GRIZZLY skrev:mm ja ska nog ta å kolla upp ph värdet å sånt i mina kar också. Roligt att veta. Nån som kör med innefilter te räkorna här? ja har problem med säkerheten i mitt. Jag prova iden som ja hitta här på zoopet med en strumpa över filtret men den var inte sååå bra :S blir knappt nån rörelse i vattnet :S tror inte den renar så bra :S Nå tips?
Brååttom, ska resa bort en sväng om en 20 minuter
GRIZZLY skrev:nylonstrumpa= långa tantstrumpor?
det ska ja nog åka å undersöka när ja får tid :D tack för tipset :)
Berntsson skrev:Har kh 6 och ph 6.5 här. Har CRS Och zebra-räkor i ett 240 liters växtakvarie utan fisk med CO2 och dom förökar sig, men lite svårt å se räklingarna för alla växter, gömmer sig under glossostigman och nålgräset.
Det med filter är nog inte så noga tycker jag, har 1000L/h innerfilter och 500L/h till CO2'n, och inga damstrumpor där över.
GRIZZLY skrev:jaha okej, iof är det rätt stort, mitt är bara på 28 liter. Mina brukar sitta utanför pumpen på strumpan så ja e endå lite glad över det skyddet annars hade dom nog inte mått så bra nu :P
Vad är det för 1000Lfilter du har?
gickan_87 skrev:Japp [:D] värsta ödestället.
Ja, jag var in där för 2-3 dagar sedan, men då var de slut:confused:
Jag antar att du köpte de sista från leverantören [:(!] ;)
gickan_87 skrev:Då väntar jag ett tag då :)
Annars kanske jag ska köpa från en privatperson i Gävle. Lite svårt att ta sig dit bara :S