Fördelar och nackdelar med dessa två olika stentyper.
Sitter o försöker välja om ja ska beställa 10kg lava lr kolsten.
Snabba svar uppskattas.
Ska ha stenen i ett SA akvarium.
MattiasL skrev:Så kan man använda vanliga svenska stenar med. De blir ofta mycket vackra i vatten.
Morpheus skrev:Ja, det är inga problem att använda svenska stenar. Men se bara till att rensa dem på jord och annat löst bös och koka dem sedan. Då ska det inte vara några "farliga" bakterier kvar som angriper fisken.
MimmiH skrev:Hur ska man placera stenarna om man vill göra ett biologiskt filter av dem?
Kjell Fohrman skrev:De skall placeras så att vattnet passerar mycket snabbt genom dom. I en inredning i ett normalt akvarium gör de inte någon större nytta som biologiskt filtermaterial.
Är också lite skeptisk till lavasten eftersom det lätt kan skada fiskarna.
Snyggast tycker jag vanliga naturstenar är.
MimmiH skrev:Jag har hört att vattnet ska rinna långsamt genom ett biologiskt filter, så att nedbrytningsbakterierna kan fästa ordentligt.
MimmiH skrev:Varför ska det vara bra fart på vattnet genom ett biologiskt filter?
Hur stark pump skulle du rekommendera till ett akvarium som innehåller drygt 200 l vatten?
Är 300 l/timme OK - Eheim 1046?
Kjell Fohrman skrev:Det skall vara bra fart för att
1/ Vattnet kommer då in i alla skrymslen och vrår och det blir inga döda zoner i filtermaterialet
2/ Vattnet blir då syrerikare och bakterierna fungerar betydligt bättre i syrerikt vatten
Hur stark pump man skall ha beror främst på vilka fiskar man har.
Om man inte har fiskar som vill ha mycket lugnt vatten så skulle jag ha använt en pump med en kapacitet på 800-1000 liter/timma
MimmiH skrev:Tack för svar. Jag har Vanlig ancistrus och kommer troligen skaffa guppy. Vilken fart på vattnet är lämpligt till dem? Min mysksköldpaddsart vill ha ganska lugnt vatten.
åheim skrev:nu ska jag passa på att ställa samma fråga igen;) hur mattan ser ut måste väl ha en avgörande för hur snabbt vattnet passerar och syresätter bakterierna? i ditt ex lasse: 2400L/tim genom en matta som är 1m x 0,6m så kan väl knappast vattnet passera särskilt snabbt?
Gaffel skrev:Skaffa du en eheim universal 1250 istället, kraften i utblåset är lätt att reglera med ex ett strilrör.
jag försökte nog ta en tupplur om tillfälle gavs ja, men nu var det nog en annan faktor;)Kjell Fohrman skrev:Nja, nu skriver ju Lasse 24 kubik i timmen och det är ju detsamma som 24.000 liter per timma.
Sov du på matten i skolan;)
MimmiH skrev:Men jag har hört att det inte är bra för pumpen att strypa flödet?
Har det funkat så bra med den pump jag har som är på 300 l/timme så måste ju 600 l vara helt ok. Jag har i o för sig inte testat vattnet, men djuren är aktiva, växterna mår bra - jag kan inte se att de kan må bättre - malarna får yngel, vattnet är klart, inga algproblem.