LCHF Akvarister

#1 - 22 mars 2010 06:52
Tjo ville bara starta en liten tråd för oss akvarister som även äter efter mottot "minsta möjliga del kolhydrater"..

Här kan vi kanske diskutera goda recept, hur mkt vi gått ner och hur förbannat jävla bra vi mår efter kostomställning :)

//Marcus
#2 - 22 mars 2010 07:22
Körde Atkins i nästan ett år förut, gick ner tio kilo och mådde bra som f-n. Har aldrig mått så bra i kistan. Tyvärr mådde min flickvän dåligt av dieten, plus att det var dyrt att äta så mycket kött, så vi hoppade av (och gick upp igen), men jag blev imponerad över hur bra den funkade.

Jag tyckte det var intressant att lära sig två saker:
1) Man får faktiskt rena abstinensen efter kolhydrater. Jäklar vad jag längtade efter bröd!
2) Det finns väldigt mycket tyckande och nästan ingen vetenskap i kostråd och dieter. Som biolog visste jag redan att en del kostråd (t.ex. ät inte ägg pga kolesterolinnehållet) var skitsnack, men riktigt hur mycket bullshit det var hade jag inte klart för mig innan.

Hade det gått hade jag helt klart velat fortsätta med hög protein & låg kolhydrat-kost.
#3 - 22 mars 2010 07:28
Azur skrev:
Körde Atkins i nästan ett år förut, gick ner tio kilo och mådde bra som f-n. Har aldrig mått så bra i kistan. Tyvärr mådde min flickvän dåligt av dieten, plus att det var dyrt att äta så mycket kött, så vi hoppade av (och gick upp igen), men jag blev imponerad över hur bra den funkade.

Jag tyckte det var intressant att lära sig två saker:

1) Man får faktiskt rena abstinensen efter kolhydrater. Jäklar vad jag längtade efter bröd!

2) Det finns väldigt mycket tyckande och nästan ingen vetenskap i kostråd och dieter. Som biolog visste jag redan att en del kostråd (t.ex. ät inte ägg pga kolesterolinnehållet) var skitsnack, men riktigt hur mycket bullshit det var hade jag inte klart för mig innan.

Hade det gått hade jag helt klart velat fortsätta med hög protein & låg kolhydrat-kost.

Tråkigt att höra att din flickvän inte mådde bra av den, var det något särskilt hon fick problem med eller var det rent allmäntillstånd som försämrades?

Just sockersuget är sjukt som du säger, man vet inte hur knarkig man är som sockerjunkie innan man provat att ta bort det, jag kan fortfarande drömma om en cola eller liknande fast jag inte kör stenhårt utan håller mig på ungefär 40 gram kolhydrater om dagen.

Mina största vinster är tveklöst att jag blivit av med min astma och givetvis att man i rask takt gick från 92 kilo till nuvarande 78, och det helt utan träning samt ett kalori intag på ungefär 3500 om dagen :D
#4 - 22 mars 2010 08:34
kul att höra någon som lyckats :D

Jag gick ner från 114 kg till 77kg på 7 månader, sen började det sakta traska upp igen, och nu väger jag men än jag vill göra, nu har det börjat gå ner igen 5 kg på 2 veckor, fast jag har tränat en hel del :) jag gick ner för fort vilket inte var bra för mig.

Man måste hitta rätt balans, mellan fett, kolhydrater och protein, de är så svårt att låta bli det som inte är bra för en :( man ska se till att inte äta för mycket kött dock, om det är fisk eller kyckling så ska det nog inte vara någon fara, men rött kött kan vara livsfarligt i större mängder än normalt, njurarna ger upp tillslut. Jag har gjort så många fel så det är sjukt, jag mådde riktigt dåligt ett tag för jag böt ut volymen jag åt kolhydrater i kött, dum som jag var. Men nu har jag hittat min perfekta kost äntligen :D lite kolhydrater, men nog så jag orkar med träning, är inte rädd för fett men äter inte nå i onödan, har alltid massor med färska grönsaker :) och normal mängd protein nom nom
#5 - 22 mars 2010 08:42
kul att höra någon som lyckats :D

Jag gick ner från 114 kg till 77kg på 7 månader, sen började det sakta traska upp igen, och nu väger jag men än jag vill göra, nu har det börjat gå ner igen 5 kg på 2 veckor, fast jag har tränat en hel del :) jag gick ner för fort vilket inte var bra för mig.

Man måste hitta rätt balans, mellan fett, kolhydrater och protein, de är så svårt att låta bli det som inte är bra för en :( man ska se till att inte äta för mycket kött dock, om det är fisk eller kyckling så ska det nog inte vara någon fara, men rött kött kan vara livsfarligt i större mängder än normalt, njurarna ger upp tillslut. Jag har gjort så många fel så det är sjukt, jag mådde riktigt dåligt ett tag för jag böt ut volymen jag åt kolhydrater i kött, dum som jag var. Men nu har jag hittat min perfekta kost äntligen :D lite kolhydrater, men nog så jag orkar med träning, är inte rädd för fett men äter inte nå i onödan, har alltid massor mend färska grönsaker :) nom nom

Jag är lite fundersam här då du säger att det är farligt med för mycket kött, enligt vad jag läst mig till så är det relativt svårt att överdosera med rött kött och jag förstår inte riktigt vad för ämne i rött kött som skulle kunna få njurarna att lägga av då det är levern som bryter ner protein.

Jag har käkat lite kolhydrater och massor med kött och fett i snart 9 månader nu utan problem mer än att jag tappar byxorna och tröjor ser ut som tält.

Och ja jag äter i snitt 500gram till 1kg kött om dagen och då endast gräsbetes kött från oxe och gris.

I min mening finns det ingen ba balans mellan kolhydrater och fett då kolhydraterna gör fettet farligare än det är, detta av flera anledningar.

1. Kolhydrater omvandlas lätt till glukos vilket gör att kroppen då sparar fett i fettreserverna för sämre tider (som aldrig kommer) Tar du bort kolhydraterna så går kroppen in i ketos (jakttillstånd) då använder man istället fett som bränsle och levern kan omvandla protein till den mängd glukos som hjärnan behöver.

2. Kolhydrater triggar insulinet vilket gör att du får dalar och toppar som i sin tur ökar ditt sug efter mat, förstör ditt temperament och gör dig trött.

3. Fett utan kolhydrater är en strålande energikälla och den är mkt mer energität vilket innebär att du inte behöver äta lika mkt för att bli mätt och du håller dig även längre då insulinet inte påverkas :D

EDIT: Det såg lite argt ut detta, vill bara påskina att så inte är fallet, jag är bara väldigt nyfiken då jag är väldigt intresserad av kroppen och kost, vilket jag blivit efter omställning då astman försvann. :)
#6 - 22 mars 2010 09:12
Jo som sagt var så är jag ingen doktor, men du har helt rätt, jag har inte läst att protein skadar njurarna, kroppen kan bara ta upp en viss mängd protein, det var något annat som var farligt de ska visst innehålla en del gifter, men 1kg kött är nog inte mycket, jag åt ungefär 3kg kött och då mådde jag dåligt som fan. Jag läste också att kvinnor har större chans att för bröst cancer om de äter stora mängder rött kött, fast man kan ju tydligen få cancer av allt nu mer, lol

Jo jag vet hur det där funkar med Insulin och fett, men om man tränar mycket så klarar inte kroppen sig med bara fett, det är därför man måste hitta rätt balans, mellan fett, kolhydrater och protein.
#7 - 22 mars 2010 09:20
Jo som sagt var så är jag ingen doktor, men du har helt rätt, jag har inte läst att protein skadar njurarna, kroppen kan bara ta upp en viss mängd protein, det var något annat som var farligt de ska visst innehålla en del gifter, men 1kg kött är nog inte mycket, jag åt ungefär 3kg kött och då mådde jag dåligt som fan. Jag läste också att kvinnor har större chans att för bröst cancer om de äter stora mängder rött kött, fast man kan ju tydligen få cancer av allt nu mer, lol

Jo jag vet hur det där funkar med Insulin och fett, men om man tränar mycket så klarar inte kroppen sig med bara fett, det är därför man måste hitta rätt balans, mellan fett, kolhydrater och protein.

Det där med kolhydrater och träning är rent påhitt tycker jag, jag har kört både spinning och styrketräning på mindre än 30 gram kolhydrater om dagen när jag körde som hårdast och vill påstå att jag hade bättre flås under träningen och ävven mycket bättre korttids och långtidsåterhämtning (dvs mellan set och mellan träningstillfällen.)

Vill också tipsa om han som vann skidskytte i år som inte äter kolhydrater, och det är ändå en sport som sägs vara mycket kolhydratkrävande :)

Sen får jag titta lite mer på det där med rött kött och vad det kan vara som belastar njurarna och om det i så fall gäller allt rött kött eller endast rött kött uppfött i s.k. fabrik.
#8 - 22 mars 2010 09:29
Tycker detta med LCHF verkar kanon och har läst lite på nätet om det hela den senaste veckan men är rädd att jag inte är så stark som ni är [:o]
Jag är sockerberoende i hög grad och är så gott som säker på att jag inte på egen hand kommer kunna sluta helt med socker. Och själva grejen med LCHF är ju att man måste hålla stenhårt på att hålla kolhydrater nere för annars går man ju ist. upp i vikt ;)

Jag har inte gett upp tanken helt och kommer söka mer fakta på nätet men jag kommer inte ge mig in i detta om jag inte är säker på att jag klarar det och om jag inte är helt beredd.
#9 - 22 mars 2010 09:35
Nina82 skrev:
Tycker detta med LCHF verkar kanon och har läst lite på nätet om det hela den senaste veckan men är rädd att jag inte är så stark som ni är [:o]

Jag är sockerberoende i hög grad och är så gott som säker på att jag inte på egen hand kommer kunna sluta helt med socker. Och själva grejen med LCHF är ju att man måste hålla stenhårt på att hålla kolhydrater nere för annars går man ju ist. upp i vikt ;)

Jag har inte gett upp tanken helt och kommer söka mer fakta på nätet men jag kommer inte ge mig in i detta om jag inte är säker på att jag klarar det och om jag inte är helt beredd.

Det kommer vara som jobbigast första veckan nina, efter det kommer det gradvis kännas som ett ok lyfts av från dina axlar.

Du kommer bli piggare (efter att först ha blivit väldigt trött i någon dag)
du kommer behöva mindre sömn :) och du kommer troligen också bli sjuk mindre än vad du blir nu.

De veckor/månader jag kör stenhårt, dvs nästan zero carb då vaknar jag utvilad efter 3 timmar i snitt. sjukt jobbigt då man inte vet vad man ska göra under 21 timmars vakenhet :)
#10 - 22 mars 2010 09:39
Menade inte att man ska proppa i sig en mega stor pasta talrik, kolhydrater finns i stort sätt allt från kött till en grönsak, om man äter mycket grönsaker så får man i sig en hel del bra kolhydrater, som sagt var så har jag också tränat en hel del, alla ggr jag ätit dåligt med kolhydrater så tog krafterna slut fortare.

som sagt 30gram är väldigt lite, äter du inga grönsaker alls? man ska ju balansera ut gifterna från kroppen med antioxidanter som finns i många grönsaker :) och då menar jag inte kokta morötter, blää lol

Jag är ganska så säker att han som vann skidskytte äter en hel del grönsaker, som min kost består av osaltade nötter(blir dålig i magen av för mycket salt), bönor, linser, om jag äter kokade grönsaker så är det broccoli, kyckling, (gris och nötkött men inte varje dag) pasta och ris, aldrig potatis massor av pakrika sallad gurka och annat lol
#11 - 22 mars 2010 09:45
Nina82 skrev:

Den där hemska sockret, det är nog det värsta av allt och om man kombinerar det med fett då jävlar blir det fart runt bilringarna , känner några som slutat äta socker, och av bara de så har de gått ner i vikt, jag får ibland såna där söt sugs attacker, inte roligt, men då lagar jag mig nå och äta då försvinner det :D
#12 - 22 mars 2010 09:48
Menade inte att man ska proppa i sig en mega stor pasta talrik, kolhydrater finns i stort sätt allt från kött till en grönsak, om man äter mycket grönsaker så får man i sig en hel del bra kolhydrater, som sagt var så har jag också tränat en hel del, alla ggr jag ätit dåligt med kolhydrater så tog krafterna slut fortare.

som sagt 30gram är väldigt lite, äter du inga grönsaker alls? man ska ju balansera ut gifterna från kroppen med antioxidanter som finns i många grönsaker :) och då menar jag inte kokta morötter, blää lol

Jag är ganska så säker att han som vann skidskytte äter en hel del grönsaker, som min kost består av osaltade nötter(blir dålig i magen av för mycket salt), bönor, linser, om jag äter kokade grönsaker så är det broccoli, kyckling, (gris och nötkött men inte varje dag) pasta och ris, aldrig potatis massor av pakrika sallad gurka och annat lol

jag äter en del grönsaker givetvis men det är relativt lite.

det jag äter av i grönsaksväg är brysselkål, broccoli, blomkål, vitkål, sallad, gurka, zuchinni, avokado, oliver samt örtkryddor. Jag baserar min kost på fint kött, med gräddsås (utan redning), creme fraische, och kör även en del skysåser med smör. jag dricker inte mjölk etc då där är för mycket kolhydrater för min smak :)

Sen har ju många forskare sagt nu på senare tid att det visat sig i studier att just antioxidanter har relativt liten åverkan på kroppen så det tvistas en hel del nu om det faktiskt är så behövligt som många tidigare trott.

Men som du säger, jag äter en del grönsaker, även om jag försöker hålla ner på det. Däremot undviker jag frukt som pesten då det mer eller mindre är rent socker, och då fruktos som är en av de lätttilgängligaste socker arterna som lever rövare med ditt insulin :)
#13 - 22 mars 2010 09:56
konstigt nog så äter vi ganska lika, bortsett från att jag äter bönor och nötter, skulla aldrig klara mig utan creme fraische och grädde, en god sås blir man inte fet av :) Jag dricker inte mjölk heller men tar lite ost då och då för att benen sak ska hålla. Äntligen någon tänker samma som jag, de där frukterna är ju döden om man vill hålla en jämn insulin nivå, bananer är riktiga socker bomber, dock jag tar något äpple då och då :)
#14 - 22 mars 2010 10:02
konstigt nog så äter vi ganska lika, bortsett från att jag äter bönor och nötter, skulla aldrig klara mig utan creme fraische och grädde, en god sås blir man inte fet av :) Jag dricker inte mjölk heller men tar lite ost då och då för att benen sak ska hålla. Äntligen någon tänker samma som jag, de där frukterna är ju döden om man vill hålla en jämn insulin nivå, bananer är riktiga socker bomber, dock jag tar något äpple då och då :)

trevligt att höra att man inte är ensam :) Folk stirrar konstigt på mig de dagar jag ätit dålig och häller i mig en kall trea vispgrädde på kvällen hehe

Nötter är jag allergisk mot, därför äter jag inte dem, och bönor är tyvärr ganska fulla av kolhydrater så därför undviker jag dem, även om de slinker ner ibland :D

Ost äter jag en hel del av då det innehåller lite mindre kolhydrater än mjölk och även en hel del fett om man köper riktig ost dvs :)
#15 - 22 mars 2010 10:35
Jag körde Atkins ett halvår 2003-2004 och gick ner 12 kg då. Så visst funkar det men det kommer till ett visst pris. Att avstå från bröd och potatis var mycket tufft. Vad som inte brukar framgå är att vissa smakpreferenser förändras. Åt ofta nötkött då och innan men sällan efter det jag slutade "Atkins på riktigt". Efter det har det blivit betydligt mer kyckling och fläskkött.
Har numera diabetes typ 2 och förunnar mej GI-bröd och klarar av att äta potatis riktigt bra (enligt egna blodglukos-test samt HbA1c) utan medicinering mot just diabetesen.
#16 - 22 mars 2010 11:40
erikthur skrev:
Jag körde Atkins ett halvår 2003-2004 och gick ner 12 kg då. Så visst funkar det men det kommer till ett visst pris. Att avstå från bröd och potatis var mycket tufft. Vad som inte brukar framgå är att vissa smakpreferenser förändras. Åt ofta nötkött då och innan men sällan efter det jag slutade "Atkins på riktigt". Efter det har det blivit betydligt mer kyckling och fläskkött.

Har numera diabetes typ 2 och förunnar mej GI-bröd och klarar av att äta potatis riktigt bra (enligt egna blodglukos-test samt HbA1c) utan medicinering mot just diabetesen.

Jo smakpreferenserna förändras ju en hel del,, det har även jag märkt, som det är nu så blir jag illamående om jag skulle försöka äta godis eller liknande och vitt bröd har jag också svårt för då jag tycker det smakar för sött helt enkelt, märkligt hur sött man upplever varor som tidigare inte ansågs söta när man väl slutat.

Skönt att höra att du kan hålla din diabetes i schack fastän du ibland äter potatis och så.. Har du provat Carbzones bröd förresten? det borde inte slå ut mycket på blodglukosen.
#17 - 22 mars 2010 12:49
Jag vart värvd av Marnat över msn *hehe* han berättade hur han åt och jag vart genast nyfiken. Specieltt när man har en gång i tiden legat på 65kg. <----Drömmål.

Jag och sambon började genast med LCHF-kost och orättvist så började R rasa i vikt efter första veckan,(typisk killar) men efter 5 veckor såg man resultat på mig med. Byxorna satt som tält. Det finns nu inte ett par jeans i garderoben som passar mig. *jiiippy!*

Kosten kan lätt enformigt men då inhandlar man en LCHF kokbok :) som ger en inspiration på en gång :)

Jag tycker LCHF funkar bra för min del. Nu har det varit mkt stress, lite tid att göra matlådor och ordentligt med mat så det har inte varit några bra 2 veckor för min del. Quickfix med massor av kolhydrater har det blivit dessa 2 veckor, men nu jävlar ska man komma in i rutinerna igen :D

Men man måste ha självdiciplin de första 2 månanderna.
Och är man godisjunkie så blire svåååra två månader.
#18 - 22 mars 2010 15:32
Marnat skrev:
Jo smakpreferenserna förändras ju en hel del,, det har även jag märkt, som det är nu så blir jag illamående om jag skulle försöka äta godis eller liknande och vitt bröd har jag också svårt för då jag tycker det smakar för sött helt enkelt, märkligt hur sött man upplever varor som tidigare inte ansågs söta när man väl slutat.

Skönt att höra att du kan hålla din diabetes i schack fastän du ibland äter potatis och så.. Har du provat Carbzones bröd förresten? det borde inte slå ut mycket på blodglukosen.

Jo sött smakar alltför sött - men jag använder hermesetas till kaffet t ex. Vad brödet beträffar finns ju både GI-rutan och olika pumpernickel tom på Willys. Och Maxi Jönköping säljer oftast en god GI-baguette.
#19 - 22 mars 2010 15:34
OMFG!! jag vet inte om vågen stämmer mer gör det det så har jag på nästan 2 månader gått ner 8kilo! (får räkna in magsjuka i 1 veckas tid oxå)
#20 - 22 mars 2010 16:24
Nubi skrev:
OMFG!! jag vet inte om vågen stämmer mer gör det det så har jag på nästan 2 månader gått ner 8kilo! (får räkna in magsjuka i 1 veckas tid oxå)

sa ju det :) jag gick ner 11 kilo de tre första månaderna och nu har jag stabiliserat mig på min idealvikt, utan förändring av matvanor.
Bilagor:
#21 - 22 mars 2010 20:36
Marnat skrev:
sa ju det :) jag gick ner 11 kilo de tre första månaderna och nu har jag stabiliserat mig på min idealvikt, utan förändring av matvanor.

Love this diet!! :D
Har fuskat en hel del, men det går man bort så fort kroppen har återhämtat sig från all stress och förskyldning.
#22 - 22 mars 2010 21:38
Det är ju faktiskt godare mat med denna diet med ju:D
#23 - 22 mars 2010 23:32
Mina största vinster är tveklöst att jag blivit av med min astma och givetvis att man i rask takt gick från 92 kilo till nuvarande 78, och det helt utan träning samt ett kalori intag på ungefär 3500 om dagen :D[/QUOTE]

Har du blivit av med astman???? Genom att äta den kosten? Låter som trolleri i mina öron.:)
Hade du mycket problem med den innan? Jag är ju astmatker med en rätt tuff astma.Går hela tiden på ganska mycket mediciner för att kunna leva ett någorlunda normalt liv.
Varande även diabetiker så äter jag ju inte så mycket kolhydrater, men har aldrig kört helt ut med dieten. Kanske värt att pröva. Behöver ju också gå ner i vikt. Om du var på auktionen i Malmö, såg du mig. Det var jag som gick och skjutsade rullstolen. :)
Bilagor:
#24 - 23 mars 2010 04:55
Det är ju faktiskt godare mat med denna diet med ju:D

grillad biff med bea till frukost.. ja tack!

Rosali skrev:

Har du blivit av med astman???? Genom att äta den kosten? Låter som trolleri i mina öron.:)

Hade du mycket problem med den innan? Jag är ju astmatker med en rätt tuff astma.Går hela tiden på ganska mycket mediciner för att kunna leva ett någorlunda normalt liv.

Varande även diabetiker så äter jag ju inte så mycket kolhydrater, men har aldrig kört helt ut med dieten. Kanske värt att pröva. Behöver ju också gå ner i vikt. Om du var på auktionen i Malmö, såg du mig. Det var jag som gick och skjutsade rullstolen. :)

Jag använde tidigare symbicort 2-3 gånger om dagen, hade även cortisontabletter, bricanyl, rhinocort, pulmicort (då symbicort inte var tillräckligt) och jag har även en egen pariboy då jag ibland har fått så svåra astma attacker att jag inte klarat dra in pulvret från en inhalator. Sen har jag även en del mediciner för min allergi och så :)

Nu har jag tagit min symbicort totalt 2 gånger sen i julas, och det kallar jag en oerhörd förbättring.
#25 - 23 mars 2010 10:28
Grillad biff m bea hoppar jag över. Men tonfiskröra :) mummaaaaa
Bilagor:
#26 - 23 mars 2010 10:51
Skulle aldrig orka springa 10mil i veckan utan kolisar. Men man väljer ju givetvis bort pasta och annat skit. Det finns bättre kolhydrater att tillgå :-)
#27 - 23 mars 2010 13:47
LLL skrev:
Skulle aldrig orka springa 10mil i veckan utan kolisar. Men man väljer ju givetvis bort pasta och annat skit. Det finns bättre kolhydrater att tillgå :-)

Man kan alltid äta långsamma kolhydrater, man behöver inte ge sig på snabbpastan ;)
#28 - 30 mars 2010 18:38
http://www.cyprus-mail.com/living/eat-yourself-thin/20100328

En vän till mig som fick mig att ändra mina kostvanor till LCHF :) Sprider kunskap även på cypern hehe
#29 - 30 mars 2010 19:24
Tjihooooo tack tack tack tack Mackan!!
från 78kg till 66.1kg på 3 månader :D Tjihoooo, firade med att äta en äppelpaj från Mc Donkan. Guuuuud vad gott men det var fortfarande inte det jag var sugen på.... tjejveckan är på ingång :(
#30 - 30 mars 2010 19:48
Jag har kört LCHF ett tag nu funkar bra för mig. Det i kombination med motion är verkligen bra recept för viktnedgång. Just nu är det mycket strul med min äldste son så jag har inte varit på hugget riktigt och det har varit mycket fusk det sista men jag har inte gått upp ett gram igen. Orken börjar komma tillbaka så smått så snart kör jag stenhårt igen.
Bilagor:
#31 - 30 mars 2010 19:54
lillfrasse skrev:
Jag har kört LCHF ett tag nu funkar bra för mig. Det i kombination med motion är verkligen bra recept för viktnedgång. Just nu är det mycket strul med min äldste son så jag har inte varit på hugget riktigt och det har varit mycket fusk det sista men jag har inte gått upp ett gram igen. Orken börjar komma tillbaka så smått så snart kör jag stenhårt igen.

Bara å kämpa på och håll dig borta från alkoholen :P...Det sätter sig bara på fel ställen.
#32 - 30 mars 2010 19:57
Nubi skrev:
Bara å kämpa på och håll dig borta från alkoholen :P...Det sätter sig bara på fel ställen.

Mja kan vara så jag körde ju supermodell tricket i tyskland ha ha ha.
#33 - 30 mars 2010 20:00
lillfrasse skrev:
Mja kan vara så jag körde ju supermodell tricket i tyskland ha ha ha.

När du kört LCHF, blir du oxå proppmätt? Jag kan inte äta ngt om jag dricker en smoothie på morgonen, det står jag mig på i nästan 5 timmar :D
#34 - 30 mars 2010 20:11
Man blir mättare helt klart jag äter inte på långa vägar lika mycket som förut. Sedan saknar jag inte bröd och pasta osv så mycket som man kan tro. Kör fil och keso och 2 ägg på morgonen någon låda från gårdagens middag med kött & broccoli, blomkål och grädde i någon form är klart.
#35 - 30 mars 2010 20:32
Skummade igenom den här tråden då jag också har tänkt hoppa på någon liknande diet som Nubi kör med. Du får gärna värva mig med marnat (dvs informera hur allt går till och tips för att komma igång ;) )

Och till er som kör på dieten säger jag det här: Stay strong, Stay focused! (YEAH!)
#36 - 30 mars 2010 20:37
Andrém skrev:
Skummade igenom den här tråden då jag också har tänkt hoppa på någon liknande diet som Nubi kör med. Du får gärna värva mig med marnat (dvs informera hur allt går till och tips för att komma igång ;) )

Och till er som kör på dieten säger jag det här: Stay strong, Stay focused! (YEAH!)

Bomba oss med frågor så skall du nog få något vettigt ur det.
#37 - 30 mars 2010 20:43
Ja, som jag skrev; information för att komma igång. Jag är en brödjunkie samt pasta junkie om något, dricker sällan saker med massa extra socker (Bravo Juice dricker jag i princip hela tiden). Vad jag har förstått så ska man ut med mycket av Carbs'n och in med mycket fett istället, korrekt?

Innan jag babblar på, tips för att komma igång. Vad ska man titta efter, hålla reda på? etc dom vanliga frågorna.
#38 - 30 mars 2010 20:54
Andrém skrev:
Ja, som jag skrev; information för att komma igång. Jag är en brödjunkie samt pasta junkie om något, dricker sällan saker med massa extra socker (Bravo Juice dricker jag i princip hela tiden). Vad jag har förstått så ska man ut med mycket av Carbs'n och in med mycket fett istället, korrekt?

Innan jag babblar på, tips för att komma igång. Vad ska man titta efter, hålla reda på? etc dom vanliga frågorna.

Kolla runt lite på nätet och läs det du orkar så kan vi ta frågor sedan. Jag började på den första länken koll gärna in recept delen.

http://www.lchf-kost.se/introduktion-till-lchf-kost.aspx
http://www.lchfrecept.com/Links.aspx?c=2010
#39 - 30 mars 2010 21:05
Nog för att jag inte har något emot olika dieter eller vad vi kallar det. Både jag och min framtida fru kan tänka oss att ändra om kosten. Men hur fungerar det med resten av familjen, dvs våra barn.
Kan tänka mig att eftersom de växer kräver de lite annan kost än vi vuxna.
I så fall, hur löser man de praktiskt? Lite jobbigt att äta med sina barn och de äter allt man är sugen på. Någon med den erfarenheten?
#40 - 30 mars 2010 21:17
Don Kiwin skrev:
Nog för att jag inte har något emot olika dieter eller vad vi kallar det. Både jag och min framtida fru kan tänka oss att ändra om kosten. Men hur fungerar det med resten av familjen, dvs våra barn.

I så fall, hur löser man de praktiskt? Lite jobbigt att äta med sina barn och de äter allt man är sugen på. Någon med den erfarenheten?

Jag har 2 grabbar 10 och 7 de är som krokodiler äter allt. De äter samma men istället för grönsaker till så kokar jag pasta eller ris eller så till dom. Sedan finns det alltid smörgås hemma som de kan äta.
#41 - 31 mars 2010 03:53
Andrém skrev:

När jag började med LCHF så gick jag kort och gott efter devisen mindre än 5gram kolhydrater per 100 gram, dvs ät inget som har mer än 5gram/hekto kolhydrater. Sen när du börjar bli lite mer varm i kläderna så kan man börja experimentera lite mer, som det är nu så ska jag hoppa på zerocarb i runt en månad efter påsk, detta för att se om jag kan få ytterligare förbättring på min allergi.

en annan mycket bra länk som har med tankarna bakom kosten att göra är www.kostdoktorn.se/mat
www.kostdoktorn.se/vetenskap

Don Kiwin skrev:

Låt mig säga som så här, jag och min fru började samtidigt och vi lät vår nu 2 åriga son gå över på LCHF när han var ungefär 16 månader.

Han hade riktigt grov astma och eksem som han ärvt efter mig tråkigt nog, 2 veckor efter neddragning av kolhydrater kunde vi sluta med daglig insmörjning med cortison. Han går upp normalt i vikt, enligt dagis är han en av de mest utvecklade på dagis, både i språk, ordförråd och logiskt tänkande, dock saknar han fortfarande tålamod :P

Poängen med LCHF som många missar är att allt du tar bort i form av kolhydrater måste kompenseras med en lika stor ökning av fett, då snackar jag nyttigt animaliskt fett, dvs smör och grädde, men även för de som tål det, kokosfett.

Alla grönsaker som växer ovan jord är okej att äta, håll er långt bort från frukt, som är sprängfull med fruktos. Undvik också lågfettmjölk och margarin.

Allt ni äter ska vara fullfettsvarianter. Dvs vispgrädde, riktigt smör, 3% eller mer fett i mjölken osv.
#42 - 31 mars 2010 08:03
André juice är ju inte ens gött, Kolla Bravo förpackning efter sötningsmedel, alla former av E ämnen och kolhydrater.

Har börjat att äta en gång i veckan guinoa, använder den till räk/kyckling eller fetaostsallad. Gött gött :D

en annan bra sida är lchf-forum.se :D bra info och massor av recept :D
#43 - 31 mars 2010 08:09
Vart finner man Vitamin D??
#44 - 31 mars 2010 08:17
Nubi skrev:
Vart finner man Vitamin D??

I de mängder vi faktiskt behöver? d-vitamintillskott.

SLV rekommender ungefär 400 universal units men jag skulle vilja påstå att för att må riktigt bra så behöver vi minst 2000ui. Behöver du länkar till vettiga och prisvärda tillskott så är det bara att pma eller ta det över msn, som vanligt har jag inte tillgång till msn förrän ikväll dock :)

Det underbara med D-vitamin är också att det är sjukt svårt att överdosera, jag har vänner som legat på 20000ui om dagen utan att märka av några som helst negativa effekter, överskottet kissar du helt enkelt ut.
#45 - 31 mars 2010 10:38
Marnat skrev:
I de mängder vi faktiskt behöver? d-vitamintillskott.

SLV rekommender ungefär 400 universal units men jag skulle vilja påstå att för att må riktigt bra så behöver vi minst 2000ui. Behöver du länkar till vettiga och prisvärda tillskott så är det bara att pma eller ta det över msn, som vanligt har jag inte tillgång till msn förrän ikväll dock :)

Det underbara med D-vitamin är också att det är sjukt svårt att överdosera, jag har vänner som legat på 20000ui om dagen utan att märka av några som helst negativa effekter, överskottet kissar du helt enkelt ut.

Fick tips om att käka vit.D för att ev bli av med benhinneinflammationen....*hmm* det var ju DU som sare. right??
Ialf så vill jag testa och se om det hjälper :)

var ute idag 30min (gick och joggade mellan varven) och idag kändes det riktigt skönt att springa :D Känner inte av benet just nu, men det lär väl säkert komma. Ska snart åka och jobba igen.
#46 - 31 mars 2010 10:43
Nubi skrev:
Fick tips om att käka vit.D för att ev bli av med benhinneinflammationen....*hmm* det var ju DU som sare. right??

Ialf så vill jag testa och se om det hjälper :)

var ute idag 30min (gick och joggade mellan varven) och idag kändes det riktigt skönt att springa :D Känner inte av benet just nu, men det lär väl säkert komma. Ska snart åka och jobba igen.

yup det var jag :) på kostdoktorn.se hittar du tips om lite olika D-vitamintillskott, bara ta den som passar dig och börja käka, du kommer garanterat märka skillnad på hur kroppen hanterar infektioner och inflammationer.
Bilagor:
#47 - 31 mars 2010 10:55
marnat skrev:
yup det var jag :) på kostdoktorn.se hittar du tips om lite olika d-vitamintillskott, bara ta den som passar dig och börja käka, du kommer garanterat märka skillnad på hur kroppen hanterar infektioner och inflammationer.

tack!! :)
#48 - 31 mars 2010 11:15
Nubi skrev:
André juice är ju inte ens gött, Kolla Bravo förpackning efter sötningsmedel, alla former av E ämnen och kolhydrater.

Har börjat att äta en gång i veckan guinoa, använder den till räk/kyckling eller fetaostsallad. Gött gött :D

en annan bra sida är lchf-forum.se :D bra info och massor av recept :D

Bravo innehåller 9gram kolhydrater och noll tillsatser och noll tillsatt socker (förutom frukternas egna fruktos vilket är dom 9gram).

------------------------------------------------------------------

jag är väldigt intresserad av ''äkta mat'' och äter en blandad kost av frukt och grönt och kött men även bröd utan tillsatser och så mycket pasta (vilket jag gillar) och dricker bara vatten och juice (antigen bravo eller egen pressad). alla farliga E-nummer och tillsatser undviker jag.

men jag har börjat fundera på LCHF, om jag ska testa det (även jag har astma och allergi och sover väldigt dåligt). förutom det mår jag bra och trivs med min kropp. men jag tänkte kanske att LCHF kanske får mig att må ännu bättre speciellt nattsömnen.

men det som kan bli problem för mig är att sluta med pasta plus att äta mer kött. feta produkter äter jag redan.

har ju ett annat problem att äter jag mycket kött eller kraftigt mat så får jag väldigt mycket halsbränna. börjar jag med denna diet kanske man får dygnet runt halsbränna. så jag vill testa men sedan vet jag inte om den är helt bra för mig. ja jag får fundera vidare på detta.
#49 - 31 mars 2010 11:22
Flaxss skrev:
Bravo innehåller 9gram kolhydrater och noll tillsatser och noll tillsatt socker (förutom frukternas egna fruktos vilket är dom 9gram).

jag är väldigt intresserad av ''äkta mat'' och äter en blandad kost av frukt och grönt och kött men även bröd utan tillsatser och så mycket pasta (vilket jag gillar) och dricker bara vatten och juice (antigen bravo eller egen pressad). alla farliga E-nummer och tillsatser undviker jag.

men jag har börjat fundera på LCHF, om jag ska testa det (även jag har astma och allergi och sover väldigt dåligt). förutom det mår jag bra och trivs med min kropp. men jag tänkte kanske att LCHF kanske får mig att må ännu bättre speciellt nattsömnen.

men det som kan bli problem för mig är att sluta med pasta plus att äta mer kött. feta produkter äter jag redan.

har ju ett annat problem att äter jag mycket kött eller kraftigt mat så får jag väldigt mycket halsbränna. börjar jag med denna diet kanske man får dygnet runt halsbränna. så jag vill testa men sedan vet jag inte om den är helt bra för mig. ja jag får fundera vidare på detta.

Jag tycker helt klart att du ska testa i en månad eller kanske om du orkar tillochmed två :)

Skönt att höra att även du är en av de som läser på varenda förpackning när du handlar hehe. När jag storhandlar tar det nästan 3 timmar, nu börjar man givetvis lära sig vilka varor som inte har onyttiga eller onödiga E-nummer i sig så det går lite snabbare.

9 gram kolhydrater låter inte så mycket, men betänk då att alla dessa 9 gram är fruktos, vilket är det snabbast metaboliserade sockret som finns, dvs rent socker. Jämför med en Coca-Cola på 11gram socker per 100gram så ser du att det är en relativt stor del ändå ;)

Din nattsömn kommer nog bli bättre ja, även om jag själv fortfarande har svårt att somna så sover jag i regel bra när jag väl somnat, och vaknar också utvilad efter 4-5 timmar, vilket aldrig hände förut.

Du har ju också lite av ett försprång då du inte verkar vara helt sockertorsk som många andra är.
#50 - 31 mars 2010 11:47
Marnat skrev:
Jag tycker helt klart att du ska testa i en månad eller kanske om du orkar tillochmed två :)

Skönt att höra att även du är en av de som läser på varenda förpackning när du handlar hehe. När jag storhandlar tar det nästan 3 timmar, nu börjar man givetvis lära sig vilka varor som inte har onyttiga eller onödiga E-nummer i sig så det går lite snabbare.

9 gram kolhydrater låter inte så mycket, men betänk då att alla dessa 9 gram är fruktos, vilket är det snabbast metaboliserade sockret som finns, dvs rent socker. Jämför med en Coca-Cola på 11gram socker per 100gram så ser du att det är en relativt stor del ändå ;)

Din nattsömn kommer nog bli bättre ja, även om jag själv fortfarande har svårt att somna så sover jag i regel bra när jag väl somnat, och vaknar också utvilad efter 4-5 timmar, vilket aldrig hände förut.

Du har ju också lite av ett försprång då du inte verkar vara helt sockertorsk som många andra är.

jag är manisk med att kolla allt vad det innehåller. jag fick sluta med bacon och fläsk bara för jag har inte hittat en som är utan rök-arom och konservering och annat. jag vill ha riktigt rökt och inte fusk.

jag kanske redan är en bit på väg utan att veta om det, för det ända socker jag äter nu är från frukt och bröd och liknade. så det kanske blir det hårdaste att sluta med. godis, läsk och annat äter jag inte.

men om jag fattat det rätt, så ska man öka på köttmängden ? och ovanjordiska grönsaker. potatis gillar jag inte. har läst lite på nätet så jag borde nog klara av det (jag vet ju hur man ska gå tillväga).

det är nog mest sömnen och astman som lockar av att testa så det blir bättre. för just nu är jag lätt vaken till 00-02 och går inte att somna sedan sover jag oroligt och vaknar igen vid 7-10tiden med huvudvärk och trött och seg och lätt illamående. du kanske känner igen det, eller nåt likande ?

det får nog bli så att jag testar det med början nästa vecka.
#51 - 31 mars 2010 12:00
Flaxss skrev:
jag är manisk med att kolla allt vad det innehåller. jag fick sluta med bacon och fläsk bara för jag har inte hittat en som är utan rök-arom och konservering och annat. jag vill ha riktigt rökt och inte fusk.

jag kanske redan är en bit på väg utan att veta om det, för det ända socker jag äter nu är från frukt och bröd och liknade. så det kanske blir det hårdaste att sluta med. godis, läsk och annat äter jag inte.

men om jag fattat det rätt, så ska man öka på köttmängden ? och ovanjordiska grönsaker. potatis gillar jag inte. har läst lite på nätet så jag borde nog klara av det (jag vet ju hur man ska gå tillväga).

det är nog mest sömnen och astman som lockar av att testa så det blir bättre. för just nu är jag lätt vaken till 00-02 och går inte att somna sedan sover jag oroligt och vaknar igen vid 7-10tiden med huvudvärk och trött och seg och lätt illamående. du kanske känner igen det, eller nåt likande ?

det får nog bli så att jag testar det med början nästa vecka.

Det viktigaste är faktiskt inte just proteinet utan fettet.. Se bara till att försöka äta åtminstone en bit kött till varje måltid. Det vi gör med LCHF är att byta ut energin i kolhydraterna mot energi i fettet.

Om man räknar energimängd så ska du försöka ligga på ungefär 5% kolhydrater / 20-25% Protein / 70-75% fett. Som det är nu så äter jag knappt ens grönsaker, försöker hålla mig till avokado och oliver i princip. Nästa vecka ska jag också prova på zero carb :)

Inga mjölkprodukter mer än smör, inga grönsaker alls, inga bönor.

Min kost kommer bestå av kött, smör, ägg. Dock ska jag bara köra så för att kickstarta igång kroppen igen. Känner att jag kommer fuska en del över påsken då vi är bortbjuda hos frugans mormor och morfar, som INTE accepterar att vi äter så här :(
#52 - 1 april 2010 09:02
I hate tjejvecka! Man går upp bara av vätska :(
#53 - 2 april 2010 08:35
Nubi skrev:
I hate tjejvecka! Man går upp bara av vätska :(

så är det ju tyvärr, ni kvinnor har det inte lätt, men se det från den ljusa sidan, det försvinner ju igen om en vecka ungefär. Rent allmänt borde du dock inte lägga på dig lika mycket vätska då du inte har de nivåer av glukogen i kroppen som kan binda vätska.
#54 - 2 april 2010 10:50
Marnat skrev:
så är det ju tyvärr, ni kvinnor har det inte lätt, men se det från den ljusa sidan, det försvinner ju igen om en vecka ungefär. Rent allmänt borde du dock inte lägga på dig lika mycket vätska då du inte har de nivåer av glukogen i kroppen som kan binda vätska.

Joodaa, jag har fuskat! Har ätit baguett med salami och brieost, en hel ballerina kex förpackning, jag blir sån när jag ska få min tjejvecka :(
#55 - 2 april 2010 16:58
Nubi skrev:
Joodaa, jag har fuskat! Har ätit baguett med salami och brieost, en hel ballerina kex förpackning, jag blir sån när jag ska få min tjejvecka :(

Ursäkter ursäkter. Låter som en tjej på FB (Flashback forumet) förr. Hon skulle banta men hela tiden så höll hon på att festa loss med stora mängde alkohol och sådant för hon blir så runt hennes kompisar (vilket gjorde att hon inte alls gick ner så mycket vikt som hon skulle).

Nubi; Gör om, gör rätt! ;)
#56 - 3 april 2010 06:28
Andrém skrev:
Ursäkter ursäkter. Låter som en tjej på FB (Flashback forumet) förr. Hon skulle banta men hela tiden så höll hon på att festa loss med stora mängde alkohol och sådant för hon blir så runt hennes kompisar (vilket gjorde att hon inte alls gick ner så mycket vikt som hon skulle).

Nubi; Gör om, gör rätt! ;)

hehehee

lite så kan det nog vara, men man skola icke underskatta tjejveckan, jag tror inte att vi killar riktigt kan förstå ;)
#57 - 3 april 2010 08:49
Marnat skrev:
hehehee

lite så kan det nog vara, men man skola icke underskatta tjejveckan, jag tror inte att vi killar riktigt kan förstå ;)

Jag tänker inte underskatta den hur den påverkar humöret eller sådant, men man är ju fortfarande den som låter sig påverkas av det :p men visst, vi kommer nog aldrig förstå samma som dom kommer aldrig förstå smärtan av att bli knäad mellan benen ;)
#58 - 3 april 2010 12:08
Som fd. Bodybuilder/strongman vill jag bara inflika att låg kolhydratsdieter bara är att rekommendera till inaktiva människor... Tränar man mycket/har ett aktivt liv så behöver man en del kolisar oxå för att må bra :)
#59 - 3 april 2010 13:01
bong skrev:
Som fd. Bodybuilder/strongman vill jag bara inflika att låg kolhydratsdieter bara är att rekommendera till inaktiva människor... Tränar man mycket/har ett aktivt liv så behöver man en del kolisar oxå för att må bra :)

Jag skulle vilja säga att det går helt utmärkt :)

Påminner här också att vi inte äter helt kolhydratsfritt, vi har bara dragit ner på det så att alla de kolhydrater vi äter kommer från grönsaker, dvs tomat, sallad, gurka, och andra liknande grönsaker.

Jonas Colting som till exempel vunnit ironman ett antal gånger käkar till exempel LCHF, se http://www.colting.se/

Sen är det ju olika från person till person hur mkt kolhydrater man kan äta innan man mår dåligt, min egen gräns går åtminstone vid ungefär 35-40gram per dag.
#60 - 3 april 2010 14:01
Marnat skrev:
hehehee

Sorry André och ja Mackan, killar kan inte föreställa sig hur det är när tjejveckan närmar sig. En sötsug som heter duga och det är hemskt! Den är där konstant, den påminner dig oavsett vad du stoppar i sig "rätta saker" och den försvinner inte, man testar allt allt som man får käka och det släcker inte suger, det är nästan lika hem som när ett ben har somnat. *ursh*

Men å andra sidan, det är en gång i månaden i 1-3 dagar man fuskar, och trycker man i sig då lite sött så försvinner suget.

Jag behöver ialf en tillsägning! (stavning?)

Men nuu jääävlar! släng bort ALLT (inkl R's nyinköpta polarbröd) för nu jävlar kör jag strikt och intensivt....till nästa tjejvecka ;)
#61 - 3 april 2010 21:25
Marnat skrev:
Jag skulle vilja säga att det går helt utmärkt :)

Påminner här också att vi inte äter helt kolhydratsfritt, vi har bara dragit ner på det så att alla de kolhydrater vi äter kommer från grönsaker, dvs tomat, sallad, gurka, och andra liknande grönsaker.

Jonas Colting som till exempel vunnit ironman ett antal gånger käkar till exempel LCHF, se http://www.colting.se/

Sen är det ju olika från person till person hur mkt kolhydrater man kan äta innan man mår dåligt, min egen gräns går åtminstone vid ungefär 35-40gram per dag.

Det jag ville säga är att om man tränar mycket och vill gå ner i vikt så ska man tillåta en del kolisar i dieten...

Har själv testat vid diet och när dieten var över och jag ökade kolisarna så gick jag ner ännu mer i vikt och jag såg mycket bättre ut i kroppen :d

Fettet ska brinna i kolhydraternas låga :)

Sitter man mycket i soffan däremot så funkar det utmärkt att dra ner kolisarna lågt då man inte behöver energi till att träna..

Angående colting så är vi ju givetvis alla olika, en del går upp i vikt bara av att lukta på en pizza medans andra kan äta som hästar och ändå vara som sugrör...
#62 - 3 april 2010 21:31
Bong jag håller med att för folk som är överviktiga och inte kan t.ex. röra mkt på sig pga av who knows, så är LCHF ett mkt mkt bra sätt att gå ner i vikt. Har själv börjat få folk på jobbet att testa med våra brukare. De borde av någon gå ner i vikt och inte äta snabbmackaroner med ketchup hela dagarna.

Lchf funkar oxå för folk som kämpat och kämpat med att förlora de sista kilon (som jag) och det känns underbart att vara pigg och känna sig mätt utan att tänka så mkt på att det är en diet man kör. Jag tror inte jag kommer att äta pasta, potatis mer igen, det har aldrig varit något jag tyckt om. Inget jag saknar, MEN! däremot så lär jag vilja käka lite bröd då och då :D
#63 - 3 april 2010 22:49
Nubi skrev:
Bong jag håller med att för folk som är överviktiga och inte kan t.ex. röra mkt på sig pga av who knows, så är LCHF ett mkt mkt bra sätt att gå ner i vikt. Har själv börjat få folk på jobbet att testa med våra brukare. De borde av någon gå ner i vikt och inte äta snabbmackaroner med ketchup hela dagarna.

Lchf funkar oxå för folk som kämpat och kämpat med att förlora de sista kilon (som jag) och det känns underbart att vara pigg och känna sig mätt utan att tänka så mkt på att det är en diet man kör. Jag tror inte jag kommer att äta pasta, potatis mer igen, det har aldrig varit något jag tyckt om. Inget jag saknar, MEN! däremot så lär jag vilja käka lite bröd då och då :D

Hehe som jag brukar säga: Får jag inte en pizzjävel någongång ibland så mår jag inte bra :d
#64 - 4 april 2010 03:51
bong skrev:
Det jag ville säga är att om man tränar mycket och vill gå ner i vikt så ska man tillåta en del kolisar i dieten...

Har själv testat vid diet och när dieten var över och jag ökade kolisarna så gick jag ner ännu mer i vikt och jag såg mycket bättre ut i kroppen :d

Fettet ska brinna i kolhydraternas låga :)

Sitter man mycket i soffan däremot så funkar det utmärkt att dra ner kolisarna lågt då man inte behöver energi till att träna..

Angående colting så är vi ju givetvis alla olika, en del går upp i vikt bara av att lukta på en pizza medans andra kan äta som hästar och ändå vara som sugrör...

Jag hävdar dock att man lättare går ner i vikt vid kolhydratsrestriktion, detta då kroppen kan bilda glukos och glykogen av proteinet du får i dig i levern oavsett, Du behöver med andra ord inte kolhydrater alls då kroppen kan framställa de ämnen som behövs för muskelanvändning utan kolisar :P

Sen att fettet ska brinna i kolisarna tecken ser jag som fel, då kolhydrater är det som lagras som fett i din kropp så fort du har ett energiöverskott. Du behöver inte ens ha ett stort energiöverskott.

Nubi skrev:

bong skrev:
Hehe som jag brukar säga: Får jag inte en pizzjävel någongång ibland så mår jag inte bra :d

En pizza i månaden är aldrig fel, dock äter jag min pizza med extra allt och skippar 90% av brödet. Men vad jag menar är att man måste ge sig själv njutning ibland i form av mat man inte borde käka, detta innebär dock inte att det är bra och något man ska käka 3-4 gånger i veckan som många faktiskt gör.

Igår åt jag färskpotatis till exempel, jävlar vad gott det var, men magen är kass idag, jag har huvudvärk och känner mig trött och slö. Kommer med andra ord inte göra om det på ett tag :P
#65 - 4 april 2010 04:40
Läste igenom tråden (lugnt nattskift) och det var intressant läsning med argument för och emot kolhydrater. Själv har jag aldrig fört någon speciell diet men riktlinjerna i denna diet följer faktiskt de matvanor jag har haft hela mitt vuxna liv. Äter 2 skivor bröd endast på morgonen. Sötsaker har jag praktiskt taget inte ätit sedan barnsben. Skippade sockret i kaffe för ca. 15 år sedan. Äter mängder av grönsaker särskilt sommartid. Kött av alla de slag ingår också i kosten (nöt, gris, kyckling och fisk). Sedan 5 år tillbaka äter familjen en mjölkfri kost då sonen är allergisk för mjölkprotein. det kompenseras med ost och keso samt yoghurt. Dricker inte mjölk som sådan. Saknar litet smöret och gräddsåserna men man vänjer sig. Äter potatis högst 1-2 ggr/vecka. Min enda svaghet är öl (måttliga mängder). Motionerar regelbundet och orkar bra med det. Då vråltränar jag förståss inte. Jag väger praktiskt taget lika mycket som för 25 år sedan. På basen av mina egna levnadsvanor kan jag bra tänka mig att det funkar att gå ner i vikt med LCHF dieten. Jag kan dock tänka mig att om man vråltränar så behövs det kolhydrater. Jag har aldrig själv haft problem med vikten och har verkligen medlidande för de som dagligen måste kämpa med sin övervikt. Sockerberoende verkar vara ett verkligt problem för många vilket man har svårt att leva sig in i då jag själv inte har det minsta lilla dugg behov av vare sig godis eller söta bakverk.
#66 - 4 april 2010 07:01
Skall nog ta och prova detta även om det låter lite för bra för att vara sant :). Har läst tråden och länkarna och jag blir sugen på att testa. Skall följa tråden med intresse och återkommer med eventuella resultat.
#67 - 4 april 2010 07:04
GöranE skrev:
Skall nog ta och prova detta även om det låter lite för bra för att vara sant :). Har läst tråden och länkarna och jag blir sugen på att testa. Skall följa tråden med intresse och återkommer med eventuella resultat.

Det låter trevligt, har du frågor eller funderingar så tveka inte att fråga, jag och många andra kommer svara med bästa möjliga förmåga.

Tänk dock på att du kommer bli seg, trött och irriterad de första två-tre dagarna. Det är abstinensen som sätter in då ;)
#68 - 4 april 2010 07:06
Marnat skrev:
Det låter trevligt, har du frågor eller funderingar så tveka inte att fråga, jag och många andra kommer svara med bästa möjliga förmåga.

Tänk dock på att du kommer bli seg, trött och irriterad de första två-tre dagarna. Det är abstinensen som sätter in då ;)

Tänkte bara fråga vad är abstinens för något nått jag aldrig märkt av :D:p
#69 - 4 april 2010 07:08
Danne_85 skrev:
Tänkte bara fråga vad är absitnns för något nått jag aldrig märkt av :D:p

Det är ju rättstavat :P Abstinens, det är du som ser knasigt. hehe
#70 - 4 april 2010 07:15
Marnat skrev:
Det är ju rättstavat :P Abstinens, det är du som ser knasigt. hehe

Haha ja men nu undrade jag över abstinens hehe var bara ja som skrev som en skitstövel :p på skoj . :D
#71 - 4 april 2010 07:16
Menade på skoj en annan som snusar 1,5 dosa snus om dagen så vet man nog hur abstinens e :p
#72 - 4 april 2010 08:59
Marnat skrev:

Om inte tjejveckan är på ingång, då blir man Ännu mer lättretlig ;)
#73 - 4 april 2010 11:35
Marnat, man går ner i vikt om man gör av med mer än vad man stoppar i sig sen spelar det ingen roll vad man stoppar i sig. Har testat mycket genom åren och en gång gick jag ner 15kilo på en diet bestående av enbart snabbmakaroner :D

Det som dock funkat bäst för mig är att äta sallad och kött 6 dagar i veckan och sen ta en "ätadag" där jag äter ALLT i enorma mängder :D
#74 - 4 april 2010 14:39
bong skrev:
Marnat, man går ner i vikt om man gör av med mer än vad man stoppar i sig sen spelar det ingen roll vad man stoppar i sig. Har testat mycket genom åren och en gång gick jag ner 15kilo på en diet bestående av enbart snabbmakaroner :D

Det som dock funkat bäst för mig är att äta sallad och kött 6 dagar i veckan och sen ta en "ätadag" där jag äter ALLT i enorma mängder :D

Jag börjar faktiskt bli lite tveksam till det där med energibalansen, dvs kilokalorier in/kilokalorier ut. Detta då jag i dagsläget får i mig ungefär 3500kcal om dagen och min enda motion är någon timmes gång varje söndag med danne. Likt förbannat har jag rasat i vikt fram till jag nådde kroppens balansvikt. dvs den vikten kroppen verkar trivas med. Nu kan jag käka i princip hur många kilokarier om dagen jag vill utan viktökning, så länge jag undviker för stora mängder kolhydrater under en längre tid dvs :)

Så som du äter fungerar utmärkt för många, men å andra sidan finns det väldigt många som är sockerberoende här i landet, och då räcker det inte att sluta med godiset många gånger, man måste ofta se till att undvika kolhydrater i alla dess former då även mörkt bröd triggar beroendet.

Jag käkade som du i många år och höll vikten och mådde bra men sen började jag omedvetet käka så 2 dagar i veckan, sen 3 sen 4, ja du förstår vad jag menar. :)

Jag tänker inte säga att lchf funkar för alla, jag vet en hel del som mår riktigt dåligt av det, men för den stora massan funkar det.

Jag tänkte dock dokumentera när jag börjar träna igen i Juni (går på pappaledighet då, vilket innebär att jag kommer ha tid för träning igen, SATS barnpassning :P) Jag lovar att vara ärlig om hur jag mår och hur det fungerar, tänker köra rätt så hårt direkt från början så får vi se om jag klarar det eller ej, ska faktiskt bli intressant då jag inte kört riktigt hård träning tidigare. På en lågkolhydratskost dvs. Tränade vattenpolo på landslagsnivå innan :)
#75 - 4 april 2010 21:48
Marnat skrev:
Jag börjar faktiskt bli lite tveksam till det där med energibalansen, dvs kilokalorier in/kilokalorier ut. Detta då jag i dagsläget får i mig ungefär 3500kcal om dagen och min enda motion är någon timmes gång varje söndag med danne. Likt förbannat har jag rasat i vikt fram till jag nådde kroppens balansvikt. dvs den vikten kroppen verkar trivas med. Nu kan jag käka i princip hur många kilokarier om dagen jag vill utan viktökning, så länge jag undviker för stora mängder kolhydrater under en längre tid dvs :)

Så som du äter fungerar utmärkt för många, men å andra sidan finns det väldigt många som är sockerberoende här i landet, och då räcker det inte att sluta med godiset många gånger, man måste ofta se till att undvika kolhydrater i alla dess former då även mörkt bröd triggar beroendet.

Jag käkade som du i många år och höll vikten och mådde bra men sen började jag omedvetet käka så 2 dagar i veckan, sen 3 sen 4, ja du förstår vad jag menar. :)

Jag tänker inte säga att lchf funkar för alla, jag vet en hel del som mår riktigt dåligt av det, men för den stora massan funkar det.

Jag tänkte dock dokumentera när jag börjar träna igen i Juni (går på pappaledighet då, vilket innebär att jag kommer ha tid för träning igen, SATS barnpassning :P) Jag lovar att vara ärlig om hur jag mår och hur det fungerar, tänker köra rätt så hårt direkt från början så får vi se om jag klarar det eller ej, ska faktiskt bli intressant då jag inte kört riktigt hård träning tidigare. På en lågkolhydratskost dvs. Tränade vattenpolo på landslagsnivå innan :)

Min egen teori är att upptaget i tarmen är väldigt olika från person till person, säg att jag tar upp 10% mer än dig och vi går på samma diet, då får jag ju i mig mer näring än dig därför är det svårt att jämföra.

Jag är själv sockerberoende så det skriker :p Det gäller bara att vara målmedveten så övervinner man alla beroenden.

Nu tränar jag inte längre och äter som en häst men håller ändå vikten för jag har ett aktivt arbete och massor att göra på kvällarna så energin går åt :)

Kul att vara pappaledig, var ju evigheter sen man var det [:o]
#76 - 5 april 2010 04:54
bong skrev:
Min egen teori är att upptaget i tarmen är väldigt olika från person till person, säg att jag tar upp 10% mer än dig och vi går på samma diet, då får jag ju i mig mer näring än dig därför är det svårt att jämföra.

Jag är själv sockerberoende så det skriker :p Det gäller bara att vara målmedveten så övervinner man alla beroenden.

Nu tränar jag inte längre och äter som en häst men håller ändå vikten för jag har ett aktivt arbete och massor att göra på kvällarna så energin går åt :)

Kul att vara pappaledig, var ju evigheter sen man var det [:o]

Ja det är ju mkt med tarmar och energi, näringsupptagning man egentligen inte vet utan bara gissar och skjuter från fföten, men det som funkat för många tidigare brukar även funka för många i framtiden :)

Själv sitter jag på arslet på jobbet och har tvvå små barn samt en trött fru, så jag blir låst hemma efter 7 i princip :P När karet nu är helt i balans osv så finns det ju inte så mkt att göra :)

ska vara hemma med nummer två nu är dt ju tänkt. 8 månader i sträck, vilket borde kunna ge mig åtminstone en grundfysik jag kan vara nöjd med :P
#77 - 5 april 2010 10:24
Marnat skrev:
Ja det är ju mkt med tarmar och energi, näringsupptagning man egentligen inte vet utan bara gissar och skjuter från fföten, men det som funkat för många tidigare brukar även funka för många i framtiden :)

Själv sitter jag på arslet på jobbet och har tvvå små barn samt en trött fru, så jag blir låst hemma efter 7 i princip :P När karet nu är helt i balans osv så finns det ju inte så mkt att göra :)

ska vara hemma med nummer två nu är dt ju tänkt. 8 månader i sträck, vilket borde kunna ge mig åtminstone en grundfysik jag kan vara nöjd med :P

8 månader! ;) fint... då borde du ju vara i kanonform. 3 månader brukade jag köra men då var det ju iofs stenhårt :)
#78 - 5 april 2010 15:46
bong skrev:
8 månader! ;) fint... då borde du ju vara i kanonform. 3 månader brukade jag köra men då var det ju iofs stenhårt :)

Om kroppen orkar, vilket jag tror och hoppas så kommer det bli 3x styrka i veckan plus 2 gånger långdistans sen kör jag superpass var fjärde vecka typ. Har inte riktigt bestämt upplägget än men totalt 5 pass i veckan iaf, full intensitet.
Bilagor:
#79 - 5 april 2010 19:28
Marnat skrev:
Om kroppen orkar, vilket jag tror och hoppas så kommer det bli 3x styrka i veckan plus 2 gånger långdistans sen kör jag superpass var fjärde vecka typ. Har inte riktigt bestämt upplägget än men totalt 5 pass i veckan iaf, full intensitet.

I din ålder borde det inte vara några problem, Känns som ett bra upplägg du har. Glöm inte variera vikterna bara :)
#80 - 5 april 2010 19:34
GöranE skrev:

Härligt Göran men du får passa dig annars kommer du kunna gömma dig bakom en fiskelina. Ha ha ha.
#81 - 6 april 2010 03:51
lillfrasse skrev:
Härligt Göran men du får passa dig annars kommer du kunna gömma dig bakom en fiskelina. Ha ha ha.

Ja det är väl det största problemet tror jag :P
#82 - 6 april 2010 09:53
http://www.bjornferry.com/Default.asp?oewcmd=45&mid=0&bid=60&pageid=29933&path=1698&pid=2497

Björn Ferry som vann OS Guld i skidskytte på LCHF kost, eller jägarkost som han kallar det :)
Bilagor:
#83 - 8 april 2010 10:32
:) Jodu lillfrasse!;) Den fiskelinan finns inte! Inte ens till valfiske...;)
Statusrapport, projekt LCHF:

Så har jag hållt på sedan i söndags, upplevde en skaplig abstinens på måndag-tisdag. Ont i huvudet, trött som en gnu, sov 12timmar i sträck natten till tisdag(har inte hänt på 20år), nästintill ätnoja[:o].
Inga större problem att bemästra dock. Ett par alvedon, massa vatten och några avokado att mumsa på:)
Har väl tappat ca 2kg hittills, mest vätska gissar jag. Ingen lunchkoma längre, fick jag varje dag tidigare! Stor skillnad..
Jobbigast är frukosten. Någon som har bra tips. Har blivit fil och yoghurt med lite osockrade hallon hitills. Skapligt trist efter 5 dagar.

lillfrasse skrev:
Bilagor:
#84 - 8 april 2010 11:27
GöranE skrev:
:) Jodu lillfrasse!;) Den fiskelinan finns inte! Inte ens till valfiske...;)

Statusrapport, projekt LCHF:

Så har jag hållt på sedan i söndags, upplevde en skaplig abstinens på måndag-tisdag. Ont i huvudet, trött som en gnu, sov 12timmar i sträck natten till tisdag(har inte hänt på 20år), nästintill ätnoja[:o].

Inga större problem att bemästra dock. Ett par alvedon, massa vatten och några avokado att mumsa på:)

Har väl tappat ca 2kg hittills, mest vätska gissar jag. Ingen lunchkoma längre, fick jag varje dag tidigare! Stor skillnad..

Jobbigast är frukosten. Någon som har bra tips. Har blivit fil och yoghurt med lite osockrade hallon hitills. Skapligt trist efter 5 dagar.

Härligt att höra GöranE

Du kommer tappa väldigt mycket vätska den närmsta veckan skulle jag tro, detta då man fasar ut andelen glukogen i kroppen vilket är det vätskebindande.

När det gäller frukost så finns en uppsjö olika saker man kan käka.

Nu har jag iofs lutat med både frukost och middag och käkar endast lunch, men när jag åt så försökte jag variera mellan följande.

Ägg och Bacon med bearnaise
Hallon/Lingon smoothie
Fil med linfrö och blåbär
LCHF Pannkakor
Falukorvsmacka på Lowcarb bröd med ett glas vispgrädde
En stekt karrekotlett med vitlöks/Örtsmör
#85 - 9 april 2010 17:28
Kan varmt rekomendera: Hallon/Lingon smoothie, Fil med linfrö och blåbär, LCHF Pannkakor.

Har börjat köra äggröra (ett ägg så länga) med räkor eller kräftstjärtar. Såå himla gött :D

En annan sak som är gott är Keso blandat med tonfisk och hackad advokado. Det är mummaa :D
och så ska man dricka kaffe med kadermumma och kanel och så en skvätt grädde. mmmmmmmmmumms!
#86 - 9 april 2010 18:49
Nubi skrev:
Kan varmt rekomendera: Hallon/Lingon smoothie, Fil med linfrö och blåbär, LCHF Pannkakor.

Har börjat köra äggröra (ett ägg så länga) med räkor eller kräftstjärtar. Såå himla gött :D

En annan sak som är gott är Keso blandat med tonfisk och hackad advokado. Det är mummaa :D

och så ska man dricka kaffe med kadermumma och kanel och så en skvätt grädde. mmmmmmmmmumms!

I've taught you well young padawan.. Use the force you must.
#87 - 9 april 2010 19:35
Tack för tipsen. Har inte gått in på äggdieten än. Ägg med räkor och majonäs låter ju inte helt fel..
Har mest blvit lite kött och grönsaker dränkta i smör och grädde hittills:D.
Hur gör man LCHF pannkakor? Något som liknar omelett?;)
#88 - 9 april 2010 20:36
GöranE skrev:
Tack för tipsen. Har inte gått in på äggdieten än. Ägg med räkor och majonäs låter ju inte helt fel..

Har mest blvit lite kött och grönsaker dränkta i smör och grädde hittills:D.

Hur gör man LCHF pannkakor? Något som liknar omelett?;)

LCHF Pannkakor
Ingredienser:
2 msk Fiberhusk
1 dl vatten
2 dl grädde
1 dl mjölk 3,5%
4 ägg
salt.

Tillagning:
Blanda Ihop alla ingredienser i en bunke.
Stek sedan i rikligt med smör.

Serveras med fördel tillsammans med Vispad grädde, osockrade rårörda lingon eller andra bär.
Bilagor:
#89 - 9 april 2010 20:37
blev ett recept till som jag och familjen älskar :D

Wraps

Ingredienser 2 stora wraps:
3 ägg
1 ½ dl Vispgrädde
1-2 msk Fiberhusk
1dl Smakrik ost
1tsk Salt
En gnutta Svartpeppar
Andra kryddor

Tillagning:
Blanda ihop alla ingredienser i en bunke.
Stek i rikligt med smör.

Servera ihoprullade med valfri fyllning.

Tips. Fajitakryddade kycklingstrimlor, guacemole, sallad, gurka.
#90 - 9 april 2010 22:27
Marnat skrev:
LCHF Pannkakor

Ingredienser:

2 msk Fiberhusk

1 dl vatten

2 dl grädde

1 dl mjölk 3,5%

4 ägg

salt.

Tillagning:

Serveras med fördel tillsammans med Vispad grädde, osockrade rårörda lingon eller andra bär.

Pankakor äter man med Glas o Jordgubbssylt eller blåbärssyslt PUNKT!
#91 - 10 april 2010 06:23
Marnat skrev:
blev ett recept till som jag och familjen älskar :D

Wraps

Ingredienser 2 stora wraps:

3 ägg

1 ½ dl Vispgrädde

1-2 msk Fiberhusk

1dl Smakrik ost

1tsk Salt

En gnutta Svartpeppar

Andra kryddor

Tillagning:

Blanda ihop alla ingredienser i en bunke.

Stek i rikligt med smör.

Servera ihoprullade med valfri fyllning.

Tips. Fajitakryddade kycklingstrimlor, guacemole, sallad, gurka.

Det får bli helgens mat :D låter gött det :D
#92 - 10 april 2010 09:07
Nu ska jag blanda mig i den här tråden igen :p;)

Denna gången vill jag bara påpeka att t.ex. vispgrädde och ost är ohälsosamt att sätta i sig...

Vet själv genom mina år med dietexperimeterande att det är lätt att glömma bort att man ska hålla sig frisk oxå och inte bara se bra ut i spegeln...

Nu var detta ingen kritik utan vill bara upplysa att man inte ska äta sådant varje dag...
#93 - 10 april 2010 14:22
bong skrev:
Nu ska jag blanda mig i den här tråden igen :p;)

Denna gången vill jag bara påpeka att t.ex. vispgrädde och ost är ohälsosamt att sätta i sig...

Vet själv genom mina år med dietexperimeterande att det är lätt att glömma bort att man ska hålla sig frisk oxå och inte bara se bra ut i spegeln...

Nu var detta ingen kritik utan vill bara upplysa att man inte ska äta sådant varje dag...

Då vill jag fråga vad det är som är ohälsosamt med det :)
#94 - 10 april 2010 21:04
Marnat skrev:
Då vill jag fråga vad det är som är ohälsosamt med det :)

jag visste frågan skulle komma :p

Du verkar ju insatt i detta med kost och så, du måste ha hört talas om mättat, enkelomättat och fleromättade fettsyror?

Mättade fetter finns det gott om i feta mejeriprodukter t.ex.

Man bör hålla intaget av mättat fett nere pga att det ökar dåligt kolesterol (HDL)

Hjärt/kärlsjukdomar blir följderna av förhöjt HDL...

Som jag sa innan så ville jag bara upplysa, man kan se sund ut men insidan är "sjuk"

Sen om man höjer andelen fleromättat fett så motverkar det effekten av mättat fett men kommer inte ihåg några siffror nu...

:)
#95 - 11 april 2010 05:16
bong skrev:
jag visste frågan skulle komma :p

Du verkar ju insatt i detta med kost och så, du måste ha hört talas om mättat, enkelomättat och fleromättade fettsyror?

Mättade fetter finns det gott om i feta mejeriprodukter t.ex.

Man bör hålla intaget av mättat fett nere pga att det ökar dåligt kolesterol (HDL)

Hjärt/kärlsjukdomar blir följderna av förhöjt HDL...

Som jag sa innan så ville jag bara upplysa, man kan se sund ut men insidan är "sjuk"

Sen om man höjer andelen fleromättat fett så motverkar det effekten av mättat fett men kommer inte ihåg några siffror nu...

:)

Jag tror du fått det lite om bakfoten då det är HDL som transporterar fett från kroppen till Levern där det kan nyttjas medan LDL transporterar fett från levern ut i kroppen.

se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol, www.kostdoktorn.se/kolesterol

HDL är med andra ord det nyttiga kolesterolet medan LDL är det onyttiga.

Detta är jag till och med överens om med min fettskrämda husläkare :)

MVH
Marcus

EDIT: PS bara trevligt att du kommer in med kommentarer osv, det är viktigt att se helheten oavsettt vilken kost man äter, och därför är det lika viktigt med någon som bestrider argument från båda håll så att säga. Om du vill så kan jag skicka de statistiskt intressanta studierna på lowcarb kost, mättat fett och kolesterol :)
#96 - 11 april 2010 10:21
Skönt att man har en privat dietist ;)
#97 - 11 april 2010 13:20
Marnat skrev:
Jag tror du fått det lite om bakfoten då det är HDL som transporterar fett från kroppen till Levern där det kan nyttjas medan LDL transporterar fett från levern ut i kroppen.

se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol, www.kostdoktorn.se/kolesterol

HDL är med andra ord det nyttiga kolesterolet medan LDL är det onyttiga.

Detta är jag till och med överens om med min fettskrämda husläkare :)

MVH

Marcus

EDIT: PS bara trevligt att du kommer in med kommentarer osv, det är viktigt att se helheten oavsettt vilken kost man äter, och därför är det lika viktigt med någon som bestrider argument från båda håll så att säga. Om du vill så kan jag skicka de statistiskt intressanta studierna på lowcarb kost, mättat fett och kolesterol :)

Jag blandade ihop kolesterolen :p (det var 2år sen jag la av om man nu kan skylla på det :D)

Jag bestred aldrig något.. ville bara uppmärksamma folk på att äta hälsosamt oxå :)

sen har vi ju biten som är ännu värre och det är alla transfetterna som borde förbjudas.. är det inte redan förbjudet i danmark? om jag inte minns fel...
#98 - 11 april 2010 13:21
Nubi skrev:
Skönt att man har en privat dietist ;)

Somliga har det för bra ;)
#99 - 11 april 2010 13:22
Marcus: Glöm inte ta före och efterbilder nu!! :d
#100 - 11 april 2010 13:25
LCHF är säkert bra för många.
Jag åt så i 3 månader. Precis som man ska då jag läst o anser mig kunnig i frågan.

Men jag mådde inte bra, yrsel emellanåt, kramp i benen(trots extra magnesium)
Efter att jag börjat med kolhydrater igen så märkte jag att under lchf perioden var jag inte så klar i huvudet som jag trodde.

Var o en gör vad man finner bäst, men tyvärr tror jag inte det är bra att skära ner på kolhydraterna för mycket. Jag låg på 5% kolhydrater under den här perioden.

Jag gick ner 7 kg i början sen var det stopp. Efter att jag började äta kolhydrater igen kom alla kg plus lite till.

För mig blev det väldigt enformigt plus lite nojjigt. Måste läsa på alla förpackningar vad de innehöll.

Som sagt lchf är nog bra för dem som klarar det i längden.
Men jag mår själv så mycket bättre på vanlig kost.
Orkar mer, klarare i huvudet o mer variation i kosten:)
#101 - 11 april 2010 13:29
miluhe skrev:

Jag åt så i 3 månader. Precis som man ska då jag läst o anser mig kunnig i frågan.

Efter att jag börjat med kolhydrater igen så märkte jag att under lchf perioden var jag inte så klar i huvudet som jag trodde.

Var o en gör vad man finner bäst, men tyvärr tror jag inte det är bra att skära ner på kolhydraterna för mycket. Jag låg på 5% kolhydrater under den här perioden.

Jag gick ner 7 kg i början sen var det stopp. Efter att jag började äta kolhydrater igen kom alla kg plus lite till.

För mig blev det väldigt enformigt plus lite nojjigt. Måste läsa på alla förpackningar vad de innehöll.

Orkar du mer så kan du röra dig mer och göra av med mer energi, lite som gör att alla dieter och kostupplägg inte passar alla :)

Största hotet är att folk (även jag[:o]) är lata :p
#102 - 11 april 2010 14:07
Låt mig säga som så här, jag och min fru började samtidigt och vi lät vår nu 2 åriga son gå över på LCHF när han var ungefär 16 månader.

Han hade riktigt grov astma och eksem som han ärvt efter mig tråkigt nog, 2 veckor efter neddragning av kolhydrater kunde vi sluta med daglig insmörjning med cortison. Han går upp normalt i vikt, enligt dagis är han en av de mest utvecklade på dagis, både i språk, ordförråd och logiskt tänkande, dock saknar han fortfarande tålamod :P

Poängen med LCHF som många missar är att allt du tar bort i form av kolhydrater måste kompenseras med en lika stor ökning av fett, då snackar jag nyttigt animaliskt fett, dvs smör och grädde, men även för de som tål det, kokosfett.

Alla grönsaker som växer ovan jord är okej att äta, håll er långt bort från frukt, som är sprängfull med fruktos. Undvik också lågfettmjölk och margarin.

Allt ni äter ska vara fullfettsvarianter. Dvs vispgrädde, riktigt smör, 3% eller mer fett i mjölken osv.[/QUOTE]

Hur ställer det sig om man inte tål mjölkprotein???
Fungerar det med att byta ut mjölkprodukterna mot soja/havrebaserade??
#103 - 11 april 2010 18:08
Rosali skrev:

Allt ni äter ska vara fullfettsvarianter. Dvs vispgrädde, riktigt smör, 3% eller mer fett i mjölken osv.

Fungerar det med att byta ut mjölkprodukterna mot soja/havrebaserade??[/QUOTE]

Smör och grädde är INTE nyttigt fett...

Att avstå från frukt som är en helt naturlig del av våran ursprungsföda skulle jag inte heller rekommendera, minska intaget kan man göra men inte ta bort det helt...

Mjölk/mjölkprodukter är det mest onaturliga vi kan sätta i oss som vuxna människor, jag skulle gärna avråda alla från att använda det överhuvudtaget, men då skulle man bli landsförvisad eftersom allt handlar om pengar.

Tank er själva vad skulle hända om regeringen gick ut och sa att mjölk var värdelöst... det skulle bli kris.. tänk alla mjölkbönder som står med mjölk som ingen vill ha, alla ysterier som står med ost som ingen vill ha osv... Katastrof... Därför forsätter man att vagga in befolkningen att tro att vi måste dricka mjölk annars går vi sönder :p

Fast detta är inget unikt tyvärr.. Det gäller mycket annat oxå..
#104 - 11 april 2010 18:37
Så allt är bara bluff och båg kalcium och andra vitaminer som finns i mjölk finns alltså inte.

Det är allt en jäkla tur att du inte bestämmer vad jag skall äta då. Rör inte mina kossor.
#105 - 11 april 2010 20:03
lillfrasse skrev:
Så allt är bara bluff och båg kalcium och andra vitaminer som finns i mjölk finns alltså inte.

Det är allt en jäkla tur att du inte bestämmer vad jag skall äta då. Rör inte mina kossor.

Dom finns... men du får dom via annat än mjölk ;) jag rör inte dina kossor... en biff är aldrig fel :)
#106 - 12 april 2010 05:22
bong skrev:
Jag blandade ihop kolesterolen :p (det var 2år sen jag la av om man nu kan skylla på det :D)

Jag bestred aldrig något.. ville bara uppmärksamma folk på att äta hälsosamt oxå :)

sen har vi ju biten som är ännu värre och det är alla transfetterna som borde förbjudas.. är det inte redan förbjudet i danmark? om jag inte minns fel...

Där håller jag med dig till fullo, och ja jag har för mig att det är helt förbjudet i danmark. Att folk inte har insett hur onyttigt industriellt margarin är liksom, det kanske funkar som smörjning av maskiner men thats it.

bong skrev:
Marcus: Glöm inte ta före och efterbilder nu!! :d

Will do :)

miluhe skrev:

Tyvärr funkar ju inte allt för alla, men jag är glad att tallriksmodellen funkar för dig :) Det är inte alla den gör det för.

Rosali skrev:

Fungerar det med att byta ut mjölkprodukterna mot soja/havrebaserade??

cocosfett är väl det jag skulle rekommendera i första hand, sen även ister som är väldans smaskigt :)
#107 - 12 april 2010 05:28
bong skrev:

Smör och grädde är INTE nyttigt fett...

Att avstå från frukt som är en helt naturlig del av våran ursprungsföda skulle jag inte heller rekommendera, minska intaget kan man göra men inte ta bort det helt...

Mjölk/mjölkprodukter är det mest onaturliga vi kan sätta i oss som vuxna människor, jag skulle gärna avråda alla från att använda det överhuvudtaget, men då skulle man bli landsförvisad eftersom allt handlar om pengar.

Tank er själva vad skulle hända om regeringen gick ut och sa att mjölk var värdelöst... det skulle bli kris.. tänk alla mjölkbönder som står med mjölk som ingen vill ha, alla ysterier som står med ost som ingen vill ha osv... Katastrof... Därför forsätter man att vagga in befolkningen att tro att vi måste dricka mjölk annars går vi sönder :p

Fast detta är inget unikt tyvärr.. Det gäller mycket annat oxå..

Mjölkprodukter är defintivt inte så nyttigt som många framhäver det, men det är definitivt inte så onyttigt som du vill påvisa enligt mig :) Människan har druckit mjölk occh produkter framställda av mjölk här i norden långt mycket längre än vad vi ätit frukt i den mån vi gör idag. Redan innan folk började bosätta sig använde man mjölk från ren, getter och liknande djur. Det är inte onaturligt och i min mening inte farligt på något vis.

Den frukt vi har ätit i norden under en längre tid är mer eller mindre enbart äpplen, i viss mån päron och sedan bär och lite olika rotsaker, men att säga att det är en naturlig del av våran kost sedan lång tid tillbaka är fel i mina ögon :)

lillfrasse skrev:

Håller med, rör inte mina kossor, jag hade inte klarat mig utan deras kött och smör, nomnom
#108 - 12 april 2010 14:30
Marnat skrev:

cocosfett är väl det jag skulle rekommendera i första hand, sen även ister som är väldans smaskigt :)

Vad föreslår du att man kan ersätta grädde med då?
Låter intressant med din sons astma som blivit bättre. Håller det i sig??
Är själv astmatiker med gansa besvärlig astma och mycket mediciner.
#109 - 12 april 2010 15:07
Marnat skrev:
Mjölkprodukter är defintivt inte så nyttigt som många framhäver det, men det är definitivt inte så onyttigt som du vill påvisa enligt mig :) Människan har druckit mjölk occh produkter framställda av mjölk här i norden långt mycket längre än vad vi ätit frukt i den mån vi gör idag. Redan innan folk började bosätta sig använde man mjölk från ren, getter och liknande djur. Det är inte onaturligt och i min mening inte farligt på något vis.

Den frukt vi har ätit i norden under en längre tid är mer eller mindre enbart äpplen, i viss mån päron och sedan bär och lite olika rotsaker, men att säga att det är en naturlig del av våran kost sedan lång tid tillbaka är fel i mina ögon :)

Håller med, rör inte mina kossor, jag hade inte klarat mig utan deras kött och smör, nomnom

Ja det är ju svårt att bevisa hur onyttigt det är men eftersom kroppen har väldigt svårt att bryta ner laktos (och väldigt många människor är laktosintoleranta) så anser jag att det ska vi inte stoppa i oss... vet att finns vissa studier som stöder detta men jag lämnade byggarforumen och kom hit istället så jag lägger ingen större energi i detta ämnet ;)

Känns inte som att någon kommer backa upp mig heller :p
#110 - 12 april 2010 16:22
bong skrev:

nope ingen som känner ngn sympati för dig ;)
Jag kör LCHF och är riktigt glad att ha hittat ett sätt som funkar för MIG :)
#111 - 12 april 2010 17:03
[QUOTE=bong;1406287]Ja det är ju svårt att bevisa hur onyttigt det är men eftersom kroppen har väldigt svårt att bryta ner laktos (och väldigt många människor är laktosintoleranta) så anser jag att det ska vi inte stoppa i oss... vet att finns vissa studier som stöder detta men jag lämnade byggarforumen och kom hit istället så jag lägger ingen större energi i detta ämnet ;)

Känns inte som att någon kommer backa upp mig heller :

Att vara laktosintolerant är inte så svårt idag då det finns alla mejerivaror som laktosen, dvs mjölksockret är borttaget från dem. det är värre om man som jag inte tål mjölkproteinet. Då måste ju alla mejerivaror bytas ut mot något annat. Det är det jag undrar över, eftersom du eller vem det var sa att man skulle använda fet mjölk, grädde, smör mm. Men när man inte kan använda dessa produkter. Vad??
Jag tycker att det låter mycket intressant med denna diet. Eftersom jag inte orkar träna så mycket pga min muskelsvaghet(sjukdom), men ändå skulle behöva gå ner i vikt.

Du säger ingen backar upp dig. Kanske jag gör i framtiden:D Men först måste jag ju veta hur jag kan modifiera dieten så den passar mig. Mjölkproteinallergiker, glutenintolerant och diabetiker. Lite kolhyrater är ju toppen för diabetes. men måste hitta ett sätt att ersätta, mjölkprodukter, vete, korn och råg utan att förstöra det goda med dieten.:D
#112 - 12 april 2010 19:38
Rosali skrev:
[QUOTE=bong;1406287]Ja det är ju svårt att bevisa hur onyttigt det är men eftersom kroppen har väldigt svårt att bryta ner laktos (och väldigt många människor är laktosintoleranta) så anser jag att det ska vi inte stoppa i oss... vet att finns vissa studier som stöder detta men jag lämnade byggarforumen och kom hit istället så jag lägger ingen större energi i detta ämnet ;)

Känns inte som att någon kommer backa upp mig heller :

Att vara laktosintolerant är inte så svårt idag då det finns alla mejerivaror som laktosen, dvs mjölksockret är borttaget från dem. det är värre om man som jag inte tål mjölkproteinet. Då måste ju alla mejerivaror bytas ut mot något annat. Det är det jag undrar över, eftersom du eller vem det var sa att man skulle använda fet mjölk, grädde, smör mm. Men när man inte kan använda dessa produkter. Vad??

Jag tycker att det låter mycket intressant med denna diet. Eftersom jag inte orkar träna så mycket pga min muskelsvaghet(sjukdom), men ändå skulle behöva gå ner i vikt.

Du säger ingen backar upp dig. Kanske jag gör i framtiden:D Men först måste jag ju veta hur jag kan modifiera dieten så den passar mig. Mjölkproteinallergiker, glutenintolerant och diabetiker. Lite kolhyrater är ju toppen för diabetes. men måste hitta ett sätt att ersätta, mjölkprodukter, vete, korn och råg utan att förstöra det goda med dieten.:D

Nej det var jag som inte förespråkade grädde och smör :p

Du sitter i en inte så rolig sits hör jag, nu är jag lite utanför mitt kunnande men mjölkproteinallergiker tål väl inte kalciumkaseinat men tål vassle?

om så är fallet kan du köpa proteinpulver av vassle och blanda shyssta drinkar, dock är dom relativt fettfria men själv så hällde jag i en sked raps/olivolja i drinkarna för att få upp fettinnehållet (dvs nyttigt fett)

Eftersom även protein påverkar insulinet lite så blir det bättre för dig att blanda i lite fett, alternativt ta några gram fiskolja till...

Och hur är det med glutenfria produkter nu för tiden? borde väl finnas en hel del?
#113 - 12 april 2010 21:31
Kanske en dum fråga men vad ör fiberhusk?:confused:
Aldrig hört talas om detta.
Status: -2,5 kilo på 9 dagar.

Marnat skrev:
LCHF Pannkakor

Ingredienser:

2 msk Fiberhusk

1 dl vatten

2 dl grädde

1 dl mjölk 3,5%

4 ägg

salt.

Tillagning:

#114 - 13 april 2010 05:20
Rosali skrev:
Vad föreslår du att man kan ersätta grädde med då?

Låter intressant med din sons astma som blivit bättre. Håller det i sig??

Är själv astmatiker med gansa besvärlig astma och mycket mediciner.

Man kan faktiskt helt skippa mjölkprodukter, det finns ganska många som gör det. olivolja och rapsolja är de bästa oljorna om man ser till kvoten av Omega6 och Omega3 oljor. Alla andra oljor är ren skit med alldeles för mkt omega 6. istället för grädde kan du köra cocosmjölk till exempel, soyamjölk är väl okej men inte rekommenderat i för stora mängder

Gällande astman så är både min och min sons borta mer eller mindre helt, jag har slutat med i princip all medicinering.

bong skrev:
Ja det är ju svårt att bevisa hur onyttigt det är men eftersom kroppen har väldigt svårt att bryta ner laktos (och väldigt många människor är laktosintoleranta) så anser jag att det ska vi inte stoppa i oss... vet att finns vissa studier som stöder detta men jag lämnade byggarforumen och kom hit istället så jag lägger ingen större energi i detta ämnet ;)

Håller jag med dig så backar jag upp dig på det :P

Det du beskriver är dock en anledning att se över vilka mjölkprodukter man använder, smör innehåller minimalt med laktos, likaså grädde, rent krasst så har du mindre laktos desto högre fetthalt mjölkprodukten har, därav att man undviker lightprodukter och istället inriktar sig på ekologisk gammeldags mjölk samt vispgrädde och smör.

Rosali skrev:

Cocos och soya är väl det du kan satsa på istället för mjölkprodukter, sädesslagen ska du helt skippa, släng mjölet helt enkelt :)Jag har inte ätit mjöl på jag vet inte hur länge :D

GöranE skrev:
Kanske en dum fråga men vad ör fiberhusk?:confused:

Aldrig hört talas om detta.

Status: -2,5 kilo på 9 dagar.

Fiberhusk är malda skal av psyllium frön, en naturlig förtjockningsagent kan man kalla det. Finns många gånger på glutenhyllan på ICA.

grattis till viktnedgången.
#115 - 9 december 2010 13:04
Hey!
Tänkte dra upp tråden igen och skvallra lite om mina bravader :)

Eftersom julen är på väg och denna årstid ska då alla ska trycka i sig en massa gott gott så har jag och en kompis stått och bakat JULGODIS ala LCHF! :) Vi älskar julgodis (jag älskar knäck!) så vi bestämde oss för att testa oss fram. och resultatet vart slående väckande GOTT! om jag får säga det själv vart de 100ggr godare än vanligt godis.

Vissa julgodis recept hittade vi på http://www.lchfrecept.com/category.aspx?ID=24
Andra testade vi oss fram :)

Tog ett par bilder
Bilagor:

Annons