Leca-block gå av......

#1 - 6 april 2005 21:20
HAr hållt på i timmar att försöka få min bänk av leca-block att bli rak.
mitt golv är lika rakt som en puckelpist!
otroligt frustrerande... har svurit om vartannat hela kvällen...
det enda sättet att få det rakt verkar vara att lägga en extra bit frigolit i framkanten av alla block.... men då vilar inte hela blocken mot golvet..
håller blocken för det? hur hållbara är dom?? snälla hjälp mig vill så gärna starta upp karet!
#2 - 6 april 2005 21:21
tanke; skulle du inte kunna lägga något tunnare mellan varje "lager" av lecablock och på så vis minska lutningen för varje enskilt lecablock?
#3 - 6 april 2005 21:25
det blir ju ändå så att blocken inte vilar helt på det andra.. kan det gå av?
#4 - 6 april 2005 21:27
Jag skulle nog inte använda frigolit för att göra bänken rak, tänk när du lägger på x antal hundra kilon på den frigoliten, det lär inte bli så mycket kvar av den. Det smidigaste och mest hållfasta tror jag är att gjuta en liten sockel till bänken av t.ex. gips i absolut plan som du sen sätter lecablocken på.
#5 - 6 april 2005 21:34
låter krånligt....går det inte med något annat än frigolit då?
någon som har råkat ut för detta med snett golv....
den egentliga frågan är hurvida blocken håller att inte ligga helt på golvet...
#6 - 6 april 2005 22:08
Med tanke på den tyngd du kommer utsätta dessa mellanlägg för så hade inte jag vågat mig på vad som helst. Mellanlägg av plywood eller så hade nog funkat men då måste du fasa av dessa till precis rätt tjocklek och så vidare... Jag tror fortfarande på att på plats gjuta en gips sockel med några trälister som väggar till formen och typ byggplast till botten. Sockeln behöver inte vara många centimeter tjock och därför behöver inte formen vara så trycktålig.
#7 - 6 april 2005 22:13
Det är nog inte lecablocken du behöver vara rädd för att de ska gå av utan att du orsakat spänningar i akvariet som göra att det kan spricka. Nu vet jag inte hur ditt golv lutar men är det enbart åt ett håll och inte så mycket så är det inte lika farligt som om du har flera olika lutningar som orsakat vridningsspänningar i glaset, då knäcks det ganska lätt.
#8 - 6 april 2005 23:12
verkar som en rätt bra idé.... har dock klurat en stund på en egen lösning..
jag staplar blocken på en frigolitskiva (hyreslägenhet vill inte ha repor från blocken)
högst upp på varje pelare lägger jag några centimeter betong och trycker dit bänkskivan ovanpå..... passar sedan in med vattenpass så det blir rakt..
har aldrig gjort betong förut... finns det små satser att köpa? bara att blanda i en hink eller? någon som tror på denna idé?
#9 - 7 april 2005 03:55
Det finns något som heter "Husfix" som är något cementliknande material (finns självklart andra motsvarande produkter med andra namn) som är lättarbetat.
#10 - 7 april 2005 09:44
Verkar vara en bra idé med avväga bänken med betong eller nåt liknande i överkant. Om husfix funkar har jag ingen erfarenhet av, det måste ju vara något material som tål ganska stora tryck utan att säcka ihop eller gå sönder.
#11 - 7 april 2005 17:39
tänkte köpa en 25 kg säck med finbetong... 60:-
fungerar det tro?
#12 - 7 april 2005 21:39
Det ska nog fungera fint=) Hoppas det löser sig!

/Kalle
#13 - 7 april 2005 22:06
tack! ska ringa farsan i morgon så får han komma och hjälpa mig....
börjar få abstinens.. vill starta mitt nya 310l!
#14 - 7 april 2005 22:35
"Tänkte köpa en 25 kg säck med finbetong... 60:-, fungerar det tro?"
Kan man bygga hus med lecablock och cement borde det rimligtvis gå att knåpa ihop en bänk [:)}

Annons