LED-belysning

#1 - 10 oktober 2010 11:03
Funderar på att utöka ljuset i Dotterns akvarium (30*30*60cm)

I locket finns en e27-sockel med lågenergilampa på ca 20 watt med 2 rör i (det ena dagsljus och det andra för växtljus).

Då jag inte vill bygga om locket/rampen allt för mycket så funderar jag på om man skulle kunna limma fast LED-lister på undersidan istället för att få bättre ljus. tex dessa:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150828179
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146114366

Eller motsvarande?

/Salle
#2 - 10 oktober 2010 11:33
Missade att skriva att det är för att växterna ska må bättre.

Har i lite PMDD vid vattenbyte och fyller i EasyCarbo 1ml varannan dag typ.

Funderar annars på om det finns starkare lågenergilampa som får plats i rampen, var 25watt när vi köpte karet men när jag skulle köpa ny lampa på djuraffären där vi köpte karet (Paket) så hade de bara 20 Watt. tror att 30 Watt skulle kunna få plats (om det finns) :)

/Salle
#3 - 10 oktober 2010 13:02
Har sådan ledlist från Classe som belysning bakom våran tv och tror inte den lyser tillräckligt starkt för att hjälpa växterna i ditt akvarium. Tror heller inte att den är IP-klassad så det är nog inte lämpligt att montera den under locket.
#4 - 10 oktober 2010 16:25
Jag har såna lister i mina sumputrymmen under akvarierna, dom verkar inte ens räcka till för alger så jag tror inte att växterna får någon större hjälp av dom.

//NiXoN
#5 - 11 oktober 2010 05:49
Okay, nån annan bra ide på förbättring av ljus utan att behöva förstöra locket allt för mycket? nån bra sida med lågenergi-lampor för akvarium med e27-sockel tex? :)

Vad rekommenderas för färgtemp? Har läst att 6500k ska vara bra, är det lagom för både fiskar o växter?

Mvh/

Salle
#6 - 11 oktober 2010 06:19
www.lampgrossen.se

de har en del LE lampor som ligger på 6500K, har dom i mitt 110 liters, dock för tidigt att säga om de är bra
för blommor eller inte, men ger ett trevligt ljus iaf.

.

Annons