LED-belysning 2010?

#1 - 14 september 2010 12:03
Ja hur är det nu med LED-belysning som ett alternativ till de varma och strömslukande lysrören vi sitter med idag egentligen?

Finns det LED-ramper, stripes, slangar, eller andra konstellationer av LED-lampor som räcker till akvarium med både fiskar och växter till vettiga priser?
#2 - 14 september 2010 12:28
Det börjar komma mer och mer!
Är dock inte tillräckligt insatt för att avgöra hur bra de är..... Ett exempel

http://cgi.ebay.com/900-LED-AQUARIUM-GROW-LIGHT-PANEL-HYDROPONIC-WHITE-110V-/370429729396?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item563f551a74
#3 - 14 september 2010 13:58
Jag har ett projekt på G tillsammans med en programmerare som går ut på att bygga en 120 cm lång ljusramp med Röd/grön/Blå led'ar

På det sättet så kommer man kunna styra exakt vilken färgblandning man vill köra på och när denna färgmix ska ändra sig... (om man t.ex. vill köra med lite varmare ljus på morgonen, neutralt ljus på dagen och kallare blått på kvällen/natt innan avstängning.

Led'arna pulsas så man får ut riktigt mkt ljusstyrka för en relativt liten effektåtgång.

Jag ska bara få rumpan ur vagnen och hitta tid till att beställa led'ar och sådant, samt ge klacktecken till hacken att sätta igång med styrningen.... får se när det blir dock....
#4 - 14 september 2010 14:41
Lyckas ni få till ett bra spektra för växterna är det en grymt bra idé! :D
#5 - 14 september 2010 14:50
pwrdesign skrev:
Jag har ett projekt på G tillsammans med en programmerare som går ut på att bygga en 120 cm lång ljusramp med Röd/grön/Blå led'ar

På det sättet så kommer man kunna styra exakt vilken färgblandning man vill köra på och när denna färgmix ska ändra sig... (om man t.ex. vill köra med lite varmare ljus på morgonen, neutralt ljus på dagen och kallare blått på kvällen/natt innan avstängning.

Led'arna pulsas så man får ut riktigt mkt ljusstyrka för en relativt liten effektåtgång.

Jag ska bara få rumpan ur vagnen och hitta tid till att beställa led'ar och sådant, samt ge klacktecken till hacken att sätta igång med styrningen.... får se när det blir dock....

Jag såg en sådan ljusramp på Ebay förra året. Det var något kinesiskt företag som tillverkade den och man fick se en video där man kunde ställa in vilken färg man ville. Ingen aning om hur det är för växterna men jag har för mig dom sa något om det i videon...

Ska kolla om jag hittar den sen och skicka upp här.
#6 - 14 september 2010 14:57
Undrar hur många lumen ni kommer upp i?
#7 - 14 september 2010 15:09
Det finns LED belysning som är mer än tillräcklig för ett växtkar, däremot så är priserna fortfarande rätt hutlösa.
Aquamedic är en av dom större namnen som gett sig in i leken på sista tiden, rampen går dock på en 8 tusen+ och har 120w effekt.
Asien har lite tillverkare på G och vissa har förståt att börja använda kvalitetsdioder eller ha dom som beställningsalternativ.
http://www.fish-street.com/key_aquarium_led_lighting_europe_version?category_id=118
http://www.fish-street.com/maxspect_led_aquarium_lighting_220v-240v?category_id=118

Många Led ramper klarar dock inte att leverera nog med effekt för växter, panelerna som nämts tidigare i tråden hör nog till denhär gruppen.
Vill man ta ytterligare ett steg frammåt från LED så skall man börja titta på plasmalampor;)

//NiXoN
#8 - 14 september 2010 15:28
Frågan är när LED-ramperna blir effektiva nog att leverera tillräckligt ljus UTAN att behöva fläktar som kylning.
#9 - 14 september 2010 16:18
Här är en sida med olika varianter, men jag kan inte tillräckligt om våglängder, lumen, växtkrav osv för att avgöra om det här är material att nå ner sådär 50 cm i en tank.

http://www.marinedepot.com/lighting_moonlight_moon_lunar_lamp__subindex-ap.html

Och på http://americanaquariumproducts.com/LEDLights.html säger man:

[COLOR=#000080][SIZE=2]*The latest technology LED Light Systems we sell require as little as 4% of the wattage for the same useful energy output as a traditional T8/T12 light. When the outdated “watts per gallon rule” for planted/reef aquariums (@ 4 watts per gallon) is applied to a TMC GroBeam (as an example), this can come out to requiring only .16 watts per gallon[/SIZE][/COLOR][SIZE=2][COLOR=#000080] for the high PAR TMC LED Lights (see [/COLOR][/SIZE][SIZE=2][COLOR=#0000ff]“Aquarium Lighting; Important Parameters”[/COLOR][/SIZE][SIZE=2][COLOR=#000080])
Even raw data from tests conducted with plant growth indicate these high output TMC LED lights require 14-28% of the wattage of popular HO T5 lights and Metal Halide lights (although this was a test for plants where a 12 Watt LED surpassed a 175 Watt MH in growth, the process of photosynthesis of plants and PAR requirements there of are the same whether terrestrial, freshwater or the symbiotic zooanthellic algae found in corals).

*Less expensive than T5 Lights when compared to the equivalent light energy of (2) T5 18 Watt Lights & fixtures including; electrical usage, initial cost, T5 annual lamp replacement over the 5 year life of a AquaRay LED light fixture; the AquaRay costs $178.28 vs. $318.85 for the T5

*It should also be noted with that these new technology LED emitters can be selected for the exact wavelength of light, thus almost no useless yellow or green light is emitted, so although the LED may seem less bright than some HO lights with the naked eye (such as T5s or MH) the actual output of light energy in spectrums we cannot see is much higher.

See this article for further explanation: [/COLOR][/SIZE][SIZE=2][COLOR=#0000ff]Aquarium Lighting Facts & Information[/COLOR][/SIZE]"
#10 - 14 september 2010 16:28
Vi kunde ju försöka göra diskussionen enklare o mer saklig om någon kunnig sammanfattat kunde förklara följande:

Hur mycket ljus behöver ett genomsnittligt akvarium med både fiskar o växter egentligen? Inga svåra växtakvarium alltså. Låt oss säga typ 50 cm högt som exempel.
#11 - 14 september 2010 18:45
Om du läser lite på sidan du länkade till så får du rätt många svar, även om jag inte håller med riktitgt allt som skrivs.
Currently accepted numbers measured as µMol•m²•sec (also referred to as micro mols or mmol) are 50 mmol for most plants or low light corals such as Nemezophyllia, while Acropra can require PAR outputs as high as 300 mmol (any higher is simply a waste of energy/light).

En punkt som jag håller med om är att man inte kan använda den gamla wattregeln längre, dioderna utvecklas och blir bättre hela tiden.
Däremot så känns de lite optimistiskt med att man skall bara behöva använda 4% av den energin som man normalt använder.
Ett stycke senare är man dock uppe på 14-28% av nuvarande watt...
Sen jämför man i vissa lägen med riktigt dåliga ljuskällor för att trissa upp procenten, det är tråkigt då det finns en hel del bra info på sidan.

//NiXoN
Bilagor:
#12 - 14 september 2010 18:55
Även de bästa LED är inte mycket bättre än de bästa MH lampa / T5 i verkningsgrad så de får allt bli bra billigare först.

Finns extremt många siter för närvarande som säljer LED med helt lögnaktiga siffror, j-gt tråkigt tycker jag.
#13 - 14 september 2010 19:05
Precis min mening, LED har potentialen men är långt ifrån där. Dock så finns en hel del fördelar redan nu med LED dock så är priset inte lika lockande för de i toppskiktet. En ljuskälla som kräver separat kylning kan INTE vara riktigt effektiv.
#14 - 14 september 2010 20:17
Dock, så går utvecklingen otroligt snabbt inom det här området (och många andra ;) ). så förhoppningsvis behöver vi inte vänta allt för länge.
#15 - 14 september 2010 20:33
En grej som jag måste säga till dom som funderar på att köpa en ramp med LED är att dom flesta ramper som har dioderna helt rakt placerade i ramperna vilket är nästan alla så blir ljuset ofta inte bra pga av det blir som en spotlight effekt. Under tex rötter, grenar och växter så blir det skuggor under vilket det inte blir med lysrör och MH.

Kanske att man utvecklar teknologin med mer vinklade dioder i framtiden?
#16 - 14 september 2010 20:56
Problemet med värme är lätt förklarat om man tänker till lite, mycke energi på liten yta=kylning.
Lite som med en dator om man gjorde processorerna som ett A4 så skulle man kunna skippa fläkten. Samma kan överföras till lysrör hur mycke yta har inte ett lysrör i jämförelse per watt?

Jag är dock inte så negativ när det kommer till LED´s möjlighet till att driva ett krävande kar.
Dom bättre hemmabyggen verkar kunna ersätta en 250w Mh med 40-50% mindre watt, sen finns de dock en fråga om spridning av ljuset.
Det finns en hel del linser på marknaden och det senaste jag läst om dom är att en 70 gradig verkar ge bäst spridning/effekt förhållande på ett 60cm högt kar.
Sprider man dioderna så kan man slippa skuggning, och man kan även fokusera mer effekt på en specifik yta där man har nåt extra krävande vilket jag ser som en stor bonus.

//NiXoN
#17 - 14 september 2010 21:16
Självklart har det med ytan att göra, men supereffektiva är de inte än (fast på god väg). Speciellt inte många (billigare) paneler som trots allt har en stor yta men fortfarande kräver kylning av en nästan orimlig grad.

Fast problemet är inte bara dioderna, utan även att få resten av elektroniken optimal. Flaskhalsarna i dålig övrig elektronik, ex lödningar och kretskort, bildar rejält mycket värme i en LED-panel.
#18 - 15 september 2010 05:35
Jag tycker att 138lumen per watt är hyfsat bra effekt, och dom blåa dioderna verkar leverera rätt bra i jämförelse till blåa T5.
Men som sagt så visst kan de hela förbättras, det krävs dock några misslyckanden på vägen innan man har en optimal lösning.
Jag tror dock att Plasmabelysningen kan komma ikapp och förbi om man lyckas få ner priset av drivdonen till en fjärdedel av dom befintliga.

//NiXoN
#19 - 15 september 2010 06:03
Varför är skuggningar ett problem i en akvariemiljö som många vill ha lik en naturlig bottensfär? Det är väl fullt naturligt skuggor bakom och under allting på en sjö/havsbotten? Fiskarna söker skydd där också.

Så du NiXoN tror att bra PowerLED´s når 60 cm ner? Det låter hoppingivande, tycker jag. Jag ser inte kylning som det stora problemet, utan främst pris och ljusmängd/styrka.
#20 - 15 september 2010 09:04
perfetto skrev:
Ja hur är det nu med LED-belysning som ett alternativ till de varma och strömslukande lysrören vi sitter med idag egentligen?

Finns det LED-ramper, stripes, slangar, eller andra konstellationer av LED-lampor som räcker till akvarium med både fiskar och växter till vettiga priser?

I dagsläget finns nog inte mycket som duger till växterna till vettiga pengar.
Det finns kraftiga led som kan hålla växter vid liv men dom kostar, ska man däremot bara ha fiskar så är det en helt annan marknad och led har absolut blivit ett lockande alternativ.

Nu finns det massvis med olika sorters led men för många av dom vanliga så ligger effekten som krävs för växterna på samma nivå som för lysrör, dvs om du har ett 100liters kar som normalt har 2st 18w lysrör kan du nog räkna med att 36watt led belysning ger likvärdiga förutsättningar, men som sagt det finns olika bra led på samma sätt som det finns olika bra lysrör ;)
#21 - 15 september 2010 09:26
perfetto skrev:

Så du NiXoN tror att bra PowerLED´s når 60 cm ner?

Nej, jag tror inte jag vet;)

//NiXoN
#22 - 15 september 2010 09:41
http://ecorayled.com/Ecoray60/PAR_Demonstration.html

Observera att spridningen är något sämre men det är inte dom bästa LED´n samt linser som används i denhär rampen.
24 inch är någotsånär 60cm och nivåerna är lååångt över de som växterna kräver.
Så att man skall använda lika mycke watt Led som T8 känns inte rimligt helt enkelt, men som jag nämt tidigare så är de svårt att jämföra.

//NiXoN
#23 - 15 september 2010 14:07
NiXoN skrev:

Observera att spridningen är något sämre men det är inte dom bästa LED´n samt linser som används i denhär rampen.

Så att man skall använda lika mycke watt Led som T8 känns inte rimligt helt enkelt, men som jag nämt tidigare så är de svårt att jämföra.

//NiXoN

Vore roligare att se en PAR mätning som jämfört med lysrör då ett bra lysrör (med bra reflektorer) kan komma ner till mycket lägre förbrukning än MH och sen är faktiskt inte dom flesta LED inriktade på att ge bra PAR värde heller utan ett mera för att ge oss synligt ljus vilket sällan är optimalt för växter.
#24 - 15 september 2010 14:23
NiXoN skrev:

//NiXoN

- Den där LED-rampen som då räcker till som akvariebelysning för både växter o fiskar trots att det inte ens är bästa LED-dioderna - vad kostar den?
#25 - 15 september 2010 15:42
Fuzzop skrev:
Vore roligare att se en PAR mätning som jämfört med lysrör då ett bra lysrör (med bra reflektorer) kan komma ner till mycket lägre förbrukning än MH och sen är faktiskt inte dom flesta LED inriktade på att ge bra PAR värde heller utan ett mera för att ge oss synligt ljus vilket sällan är optimalt för växter.

Nja jag gillar jämförelsen med Mh den har lite mer liknande spridningsbild på ljuset, jag kör både T5/Mh och skillnaden är inte så enorm om man har bra lampor och reflektorer på båda. Här handlar det dock om 250w Mh, det får vara en rätt sunkig lampa/reflektor om du skall slå det med 3x24w T5 på 60cm höjd;)
Ett exempel på hur annorlunda man kan göra/placera en Led ramp och fortfarande få tillväxt(Led modell bättre).
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1761942

Jag tycker att Cree´s royal blue är rätt hygglig, den har sin effektpik på 460nm hög pennetration av vatten och rätt optimalt för klorofyll B;)
Det finns andra dioder med mer rött spektrum för dom pikarna så jag har svårt att se hur det inte vore lämpligt.
Precis som med lysrör så gäller det att välja rätt annars så kan man kräma på utan att få ut nåt vettigt.

//NiXoN
#26 - 15 september 2010 15:50
Den rampen finns inte till salu i europa vad jag vet, liknade går dock för 2000-2600 från asien men jag har inga siffror på dom.
http://www.fish-street.com/weipro_led_lighting_led-c?category_id=118 Modell G5 25B är den som jag tycker ser lovande ut, men som sagt helt utan fakta backup.

//NiXoN
#27 - 15 september 2010 16:50
självklart kan du inte jämföra 3x24w T5 med en ny 250w MH, men om du räknar per watt ska det vara en ganska stor skildnad.
Precis som du säger måste man välja rätt dioder, men det är just det jag menar att det inte finns så mycket att välja på som är lämpligt för växter.
#28 - 15 september 2010 19:22
NiXoN skrev:
Nja jag gillar jämförelsen med Mh den har lite mer liknande spridningsbild på ljuset, jag kör både T5/Mh och skillnaden är inte så enorm om man har bra lampor och reflektorer på båda. Här handlar det dock om 250w Mh, det får vara en rätt sunkig lampa/reflektor om du skall slå det med 3x24w T5 på 60cm höjd;)

Ett exempel på hur annorlunda man kan göra/placera en Led ramp och fortfarande få tillväxt(Led modell bättre).

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1761942

Jag tycker att Cree´s royal blue är rätt hygglig, den har sin effektpik på 460nm hög pennetration av vatten och rätt optimalt för klorofyll B;)

Det finns andra dioder med mer rött spektrum för dom pikarna så jag har svårt att se hur det inte vore lämpligt.

Precis som med lysrör så gäller det att välja rätt annars så kan man kräma på utan att få ut nåt vettigt.

//NiXoN

- Kostar den där modulen/rampen du länkar till i runda slängar under tusenlappen alltså?
#29 - 16 september 2010 08:12
Jag kollade mest på vad LED rampen levererar med 60w och sen vad mh´n ger med 250w.
Om mh´n åker på storstryk så borde motsvarande effekt med T5 kunna komma rätt nära LED´n för att din tes om att LED och T5 är jämbördiga watt för watt;)

Dethär är dock en extremt dålig jämförelse då man inte tar spridningen i beaktan, metallhalogenen är nog inte alls så underlägsen om man gjorde en mätning på en större yta och inte bara rakt under. Samma gäller såklart även T5.
Men det är samtidigt de som delvis gör dioderna så bra, du får effekten direkt dit du vill ha den och inte upp i en reflektor.

När det kommer till dioder/lampor så tycker jag självklart att man skall jämföra äpplen med äpplen, dvs tar man ett high end T5 rör med reflektor så skall man inte jämföra den med en LED list från jula.

Däremot så är det inte riktigt dags för den vanliga akvaristen att byta ännu, jag är rätt övertygad om att det kommer att komma bättre ramper med mer alternativ frammöver.
Tex möjligheter att ställa in färg på belysning timers/dimmning och så vidare...

De hemmabygget jag refererade kostade 300dollar i material, dvs även om man gör saker själv så är de fortfarande dyrt.
Det kan dock vara fördelaktigt för dom som behöver den typen av extremt kraftig belysning.
Om inte elen ingick i hyran så hade jag nog börjat bygga för ett tag sedan.

//NiXoN
Bilagor:
#30 - 16 september 2010 13:43
Jag tror du missade poängen, dom normala LED-belysningar som finns att köpa i handeln är generellt inte så bra som dom du länkar till och flera i forumet du länkade till nämner problem med att få till bra färger med led på sånna byggen så det är långt ifrån alla som lyckas få rätt dioder och riktigt bra siffror när dom bygger själva.
Det finns dioder med bra färgåtergivning, men ju bättre färgåtergivning desto sämre verkningsgrad.
Jag är oxå övertygad om att LED är på väg att bli både riktigt bra och till rimlig kostnad inom en inte allt för avlägsen framtid men i dagslägen är det inte så mycket till alternativ.
En ledlist från jula passar nog bättre att jämföra med riktigt dåliga lysrör ;)
Fish-street som du länkade till anser tex att deras G1-60 modell ledbelysning på 50w är jämbördig med en 75watt HQI så där har du kanske en lite bättre ide om vad jag menar, det mesta på marknaden idag är inte så mycket bättre än ett bra lysrör.
#31 - 17 september 2010 08:09
Om man tänker sig en ramp med LED-belysning i de färger som ger bra färgåtergivning på fiskarna, och ett lysrör för växternas fotosyntes - den lösningen borde fungera eller?

Och återigen - finns det någon tråd på hela zoopet öht som ger en förklaring på hur mycket ljus som egentligen behövs i ett normalstort akvarium med växter? Svar som "beror på hur mycket växter", "beror på hur stort kar" "beror på..etc..etc" är tydligen standard, men om någon kunnig på forumet kan svara på frågan om vi utgår från följande givna förutsättningar tror jag många vore tacksamma:

375- liter
150 cm långt
50 cm djupt
50 cm brett
Vanliga, tåliga växter med normalt ljusbehov
Ingen överdriven fiskbesättning, och vettig matning.

Detta torde vara ett ganska genomsnittligt akvarium, så då kanske man kan ge en genomsnittlig uppskattning om vad för ljus som krävs för att växter däri ska må bra?
#32 - 17 september 2010 08:20
Och efter att ha efterfrågat ljusmängdsuppgifter här, hittade jag följande : )

"Ljus mäts i bl.a. Kelvin skalan. En rätt ljusbild är viktig d.v.s. blandningen av rött och blått sken. Ett normalt dagsljus en mulen dag motsvarar ca 10 000 Kelvin (en rätt hög andel blått ljus). Ett bra genomsnittligt värde för dina växter bör ligga på ca 8 000 Kelvin. Har du en ljusramp med plats för två eller fler rör går det bra att blanda olika för att få det resultat du vill ha. Det röda ljuset får växterna att växa på höjden och det blå på bredden (kraftigare plantor.) obs! alger trivs bäst i en hög andel blått ljus.

Vad är då lagom styrka för ditt akvarium, Förenklat kan du räkna ut det så här: antal liter ggr 0.4 anger hur många watt dina lysrör totalt bör ligga på. Belysningstiden bör ligga på minst 11 timmar och max 15. Du bör byta lysrören vart år, eftersom de förlorar i intensitet."
#33 - 17 september 2010 08:54
Det som påverkar mest är ju hur högt akvariet är men som du skrev är det normala är att man säger "det beror på", i ditt fall skulle jag säga att minimum är 2st 36w T8 lysrör av bättre modell. Däremot är tidsrekomendationen lite i överkant, 15timmar är för många direkt olämpligt men 8-12h passar för många.
Att kombinera LED och lysrör som du föreslår funkar säkert riktigt bra, leta upp LED med RA95 så gör det ju inte så mycket om dom är lite svagare än lysröret.
#34 - 17 september 2010 10:15
Jag är tacksam för alla tips och ideer, ska hålla ögonen öppna eftersom jag också är intresserad av att spara ström :)
sparad ström betyder mer pengar till akvariumet. hittade en hemsida där man kan sälja sitt guld om man vill ha lite extra pengar: postalgold :)
#35 - 17 september 2010 16:29
Jag har Parmätt under mina LED. 1,2W med kompakt reflektorer. Under 6500 Kelvin lampan så är det 250-270 PAR på 25-35cm djup (OBS vanligt 4 mm grönglas som täckglas).
Blåljustet (körLEDen i saltkaret) 420-460nm våglängd på lampan är det ynka 90-110 i PAR (inte samma reflektor). Med andra ord så hänger det mycket på reflektorn i armaturen.

En annan sak som inverkade mycke mer än ja trodde var rena täckglas.
Ögat märkte inte mycke skillnad med PARmätningen visade betydligt bättre värde.

Kör jag utan täckglas så ökar PAR betydligt. Jag har beställt optiwhite täckglas så att mätning kommer på det oxå.

Annons