LED-belysning?

#1 - 18 november 2007 11:47
Tjena!
Jag undrar om det finns någon där ute som har någon erfarenhet av att bygga ljus till akvariet med LED?
#2 - 18 november 2007 12:03
slusken skrev:
Tjena!

Jag undrar om det finns någon där ute som har någon erfarenhet av att bygga ljus till akvariet med LED?

mednar du nattbelysning eller vanligt ljus?

nattbelysning är inte så svårt att fixa med lite löd kunskaper och lite led dioder och en passade ström försörjning
#3 - 18 november 2007 12:09
Ja det är väl både och. Skulle vilja prova att skrota lysrören helt och hållet.
#4 - 18 november 2007 12:20
slusken skrev:
Ja det är väl både och. Skulle vilja prova att skrota lysrören helt och hållet.

ska finnas väldigt starka leds typ sånna som fins i nyare typer av ficklampor osv vet dock inte vart man löper sånna lösa med tillräckligt många sånna så borde du kuna får ganska bra starkt ljus men dock krävs det en hel del av dem en nackdel är dock att de väldigt vitt starkt ljus vilket jag inte tror är nån höjdare blir nog mest du får ha solglasögon för att kolla på karet men som natt belysning ger de mindre starka leds en utmärkt skymnings ljus
#5 - 18 november 2007 12:47
Ja man får väl ta och kika runt lite och se vad man kan hitta på.
#6 - 18 november 2007 12:49
Här har du nog något att titta på...
http://www.molectric.com/

Diskussion om LED/Diod belysning på ciklid.se:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55501&highlight=belysning

Här kan du nog passa på att få bra priser om du är snabb:
http://www.lysdiod.com/

Fanns även en diskussion här på Zoopet.com runt ämnet:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101736
HazelCR
#7 - 18 november 2007 12:57
På lång sikt spås det att lysdioder konkurrerar ut det mesta av det ljus som vi använder idag. Det spås att glödlampor ska vara borta inom 10 år. Lysrör och lågenerilampor kommer att klara sig lite längre. (Från Fysiker i Lund, nanofysiker.)

Den som lever får se! Först ut som syns i stor skala är ju trafikljus.

Det är iaf roligt med människor som undersöker alternativ. Ljus med lysdioder går ju att få, undrar vad växtakvaristerna har för åsikt om sluskens ide` och fler med honom ?
#8 - 18 november 2007 15:22
HazelCR skrev:
På lång sikt spås det att lysdioder konkurrerar ut det mesta av det ljus som vi använder idag. Det spås att glödlampor ska vara borta inom 10 år. Lysrör och lågenerilampor kommer att klara sig lite längre. (Från Fysiker i Lund, nanofysiker.)

Det är iaf roligt med människor som undersöker alternativ. Ljus med lysdioder går ju att få, undrar vad växtakvaristerna har för åsikt om sluskens ide` och fler med honom ?

tror jag stämmer ganska bra leds har ju bl längre livslängd och sen till fördel det skarpa ljuset med men jag tror det krävs en lite vidare utväckling på leds innan de duger bra som akvarie ramp
#9 - 18 november 2007 16:20
Ja det finns ju helt klart både nackdelar och fördelar med LED i dag. Men jag tror helt klart som HacelCR att LED kommer att vara framtidens melodi.
Jag ser inga problem med att göra ljusramper med LED i dag om man "bara" vil ha ett vitt och skarpt ljus. Problemen kommer först när man vill ha ljus till växter och dylikt eller om man inte vill ha så skapt ljus. Det är i alla fal ldet jag har kommit fram till efter det lilla jag undersökt saken. En anna sak som kanske kan vara lite känsligt är ju som vanligt kombinationen vatten och el. Men det finns med största sannolikhet lösningar för det också.
#10 - 18 november 2007 16:31
slusken skrev:
Ja det finns ju helt klart både nackdelar och fördelar med LED i dag. Men jag tror helt klart som HacelCR att LED kommer att vara framtidens melodi.

Jag ser inga problem med att göra ljusramper med LED i dag om man "bara" vil ha ett vitt och skarpt ljus. Problemen kommer först när man vill ha ljus till växter och dylikt eller om man inte vill ha så skapt ljus. Det är i alla fal ldet jag har kommit fram till efter det lilla jag undersökt saken. En anna sak som kanske kan vara lite känsligt är ju som vanligt kombinationen vatten och el. Men det finns med största sannolikhet lösningar för det också.

jo då går det säkert bra men det går ju att göra blandningar för växter tex kombinera led ljus i fram kant på karet och ha för växter tex låg energi lampa baki för växterna tror jag skulle bli en bra blandning
#11 - 18 november 2007 16:54
HazelCR skrev:

Bilar är ytterligare ett exempel, bakljus och bromsljus har funnits länge men nu har ju tex Audi börjat med dioder även i positionsljusen fram.
#12 - 18 november 2007 16:58
heeke skrev:
Bilar är ytterligare ett exempel, bakljus och bromsljus har funnits länge men nu har ju tex Audi börjat med dioder även i positionsljusen fram.

kan ju tillägga att inte bara bilar som har det om ni kollar på allt fler stop ljus vid korsningar så är det led med nu mednar jag röd gul grön
#13 - 18 november 2007 17:33
Ja det är helt klart intressant. Att kombinera olika typer av tekniker är ju helt klart något att tänka på. Men det optimala skulle vara, åtminstone för mig, att ha allt i LED och sen kunna styra ljuset i olika sektioner av karet. Det skulle kunna ge otroligt häftiga möjligheter tror jag. Sen skulle man slippa en massa olika kablar om man kunde ha allt i LED och kanske ha en elektronisk styrning så att man kunde få fina grynings och skymningseffekter.
Oj, nu spann jag visst iväg en aning! :) Men medge att det skulle vara intressant?!
#14 - 18 november 2007 20:38
slusken skrev:
Ja det är helt klart intressant. Att kombinera olika typer av tekniker är ju helt klart något att tänka på. Men det optimala skulle vara, åtminstone för mig, att ha allt i LED och sen kunna styra ljuset i olika sektioner av karet. Det skulle kunna ge otroligt häftiga möjligheter tror jag. Sen skulle man slippa en massa olika kablar om man kunde ha allt i LED och kanske ha en elektronisk styrning så att man kunde få fina grynings och skymningseffekter.

Oj, nu spann jag visst iväg en aning! :) Men medge att det skulle vara intressant?!

jag har funderat på nått liknade själv ang grynings o skymnings effekter fast då inte med led utan med ljusslinga i karet men körde fast med att jag inte vet hur jag ska få detta att funka automatiskt vill ju tex att kl 8 ska det börja tona ut sakta och på morgonen tona in så det blir dagsljus nån som vet hur jag ska göra?
#15 - 19 november 2007 18:01
jag har funderat på nått liknade själv ang grynings o skymnings effekter fast då inte med led utan med ljusslinga i karet men körde fast med att jag inte vet hur jag ska få detta att funka automatiskt vill ju tex att kl 8 ska det börja tona ut sakta och på morgonen tona in så det blir dagsljus nån som vet hur jag ska göra?

Det borde kunna lösas med någon form av datastyrning. Typ kretskort eller liknande! Det är i alla fall vad jag hoppas på. Ska undersöka saken!
#16 - 26 februari 2008 23:37
jag tror inte man behöver dator styrning här kommer en bild på vad jag menar...
inga Speciella värden just nu men ju längre tid man vill att den ska dimmra på destå större kondensator ska man ha eller kanske parallel koppla kondensatorerna?
jag går el linje första året så jag e inte jätte insatt hur vidare detta skulle funka
http://img184.imageshack.us/img184/1723/leddimmernz3.jpg
vet inte om bbc kod funkar :P

om ni vet om det skulle funka eller inte så säg till, jag vill lära mig isånnafall

Annons