LED-lampa från kjell&Company??

#1 - 7 mars 2012 11:27
http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/lagenergilampor/studiolampa-for-digitalfoto-p63897

Nåväl tror ni ljusexperter att denna skulle funka på ett 54L som är 30cm högt? :-)
Funkar den till lite mer ljuskrävande växter?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
#2 - 7 mars 2012 11:29
du har väl redan ställt frågan`?
#3 - 7 mars 2012 11:32
det är inget led-lampa det där inte.
#4 - 7 mars 2012 11:40
Men jag tycker inte att jag fått något konkret svar ännu. Tänkte om jag ställer frågan här istället för min projekt tråd så får jag fler svar? Menmen får väl fråga på plantsswap istället..
Hade det inte bara varit bättre att svara på min fråga istället för att komma med onödiga kommentarer?...

#5 - 7 mars 2012 16:24
boomaddo skrev:
Men jag tycker inte att jag fått något konkret svar ännu. Tänkte om jag ställer frågan här istället för min projekt tråd så får jag fler svar? Menmen får väl fråga på plantsswap istället..

Hade det inte bara varit bättre att svara på min fråga istället för att komma med onödiga kommentarer?...

..
#6 - 7 mars 2012 16:28
den kommer säkert att fungera bra, men som det skrivits, det är ju ingen LED lampa.
#7 - 7 mars 2012 16:38
URSÄKTA DÅÅÅ! Verkligen trevlig stäming här på forumet.. Kan inte någon tillföra något vettigt istället för att klaga på att jag missuppfattade och trodde det var en LED. MEN om det nu är så störande så kan väl alltid MOD ändra rubriken?
#8 - 7 mars 2012 16:53
nja de va inte så ja menade, ber om ursäkt ifall du uppfatta det som nån form av kritik.
trodde du va ute efter just en LED å därför skrev jag att det inte var en LED lampa.

den kommer med all säkerhet att räcka till ett akvarium av den storleken.
#9 - 7 mars 2012 16:54
nog väldigt få som testat den till växtkar. men fine.. det funkar säkert. synd att man inte kan få fram spectrat på den. det är mycket det som gör det med.
#10 - 7 mars 2012 17:29
Den där ska jag prova till mitt 54 liters!

Om halogenen funkar till räkvasen borde den där bli bra som f-n..
#11 - 7 mars 2012 17:37
finns folk som kör med denna lampa till ganska små kar,
upp till 50-60 liter, men de krämar på bra med ljus,

riktvärde = 1W / liter, och sedan en massa gödning och massor med blommor.

samt naturligtvis järnkoll på allt vad vattenvärde heter.

spekrat är ungefär som ett lysrör från biltema som anges som "dagsljus".

dvs det ser.....hyfsat ut inom det gula / gröna delen, dock väldigt lite rött / blått...

.
#12 - 7 mars 2012 17:41
Kensa skrev:
finns folk som kör med denna lampa till ganska små kar,

upp till 50-60 liter, men de krämar på bra med ljus,

riktvärde = 1W / liter, och sedan en massa gödning och massor med blommor.

samt naturligtvis järnkoll på allt vad vattenvärde heter.

spekrat är ungefär som ett lysrör från biltema som anges som "dagsljus".

dvs det ser.....hyfsat ut inom det gula / gröna delen, dock väldigt lite rött / blått...

.

Fast det stämmer inte. Jag tycker den verkligen framhäver färgerna hos fiskarna. Som t.ex mina Neontetror! :)
#13 - 7 mars 2012 17:46
boomaddo skrev:
Fast det stämmer inte. Jag tycker den verkligen framhäver färgerna hos fiskarna. Som t.ex mina Neontetror! :)

Upp med en bild vettja :)
#14 - 7 mars 2012 18:06
Okej. Tack så mycket för svaren.

Sent from my SGS running ICS ;)
#15 - 7 mars 2012 18:17
Har du ICS på din sgs? Det är det riktiga eller en läckt? Väntar på ICS till min sgs2 (som är på lagning nu)

Sent from my ST18i using Tapatalk
#16 - 7 mars 2012 19:32
hannesc skrev:
Har du ICS på din sgs? Det är det riktiga eller en läckt? Väntar på ICS till min sgs2 (som är på lagning nu)

Sent from my ST18i using Tapatalk

hehe roligt med ngn mer som är teknikintresserad ;) Ja det har jag men det är "bara" en läckt rom. SGS är för gammal för att få ngn officiell ICS uppdatering :/ Vet du när ICS ska komma till sgs2? :)
#17 - 7 mars 2012 21:20
boomaddo skrev:
hehe roligt med ngn mer som är teknikintresserad ;) Ja det har jag men det är "bara" en läckt rom. SGS är för gammal för att få ngn officiell ICS uppdatering :/ Vet du när ICS ska komma till sgs2? :)

Kommer i mitten på mars någon gång :)
#18 - 7 mars 2012 21:30
japp. i isreal skall den visst släppas den 15e så strax efter det kommer den nog
#19 - 8 mars 2012 12:50
Jag hade den till mitt 10l räkkar, den fungerar bra till växter. dock skulle jag nog ha två till ett 54l för att få bättre spridning på ljuset.
#20 - 8 mars 2012 15:19
addo skrev:
Jag hade den till mitt 10l räkkar, den fungerar bra till växter. dock skulle jag nog ha två till ett 54l för att få bättre spridning på ljuset.

Fett användarnamn du har ;) Brukar använda det men det var upptaget av dig när jag skulle regga mig här.. haha. Ja jag har också tänkt köpa en till. För att precis som du säger så når ljuset inte riktigt in till hörnen
#21 - 8 mars 2012 20:15

Får se om det går att ladda upp bilder från mobilen.. men här är iaf en bild på en neontetra. Tycker visst de att ljuset framhäver det blåa iaf men också det röda..
Kan ha fel ju. Fast såklart så jämför jag med ljuset jag hade innan så är detta ljusår (hehe) bättre!
#22 - 10 mars 2012 08:43
Vi har den lampan till vårt 30L växt/räkkar (som visserligen mest innehåller sniglar...). Kan inte uttala mig om färger o liknande men växterna växer så det knakar. Har fått slänga riccia och sötvattenstång för det blev för mycket helt enkelt. Lampan lyser upp hela karet utan problem men vårt är som sagt bara 30 L. Karet är halvt om halvt nystartat efter en flytt och har fått lite problem med alger men det beror nog mer på omstarten än på lampan.
#23 - 12 mars 2012 20:42
frida.L skrev:
Vi har den lampan till vårt 30L växt/räkkar (som visserligen mest innehåller sniglar...). Kan inte uttala mig om färger o liknande men växterna växer så det knakar. Har fått slänga riccia och sötvattenstång för det blev för mycket helt enkelt. Lampan lyser upp hela karet utan problem men vårt är som sagt bara 30 L. Karet är halvt om halvt nystartat efter en flytt och har fått lite problem med alger men det beror nog mer på omstarten än på lampan.

Jag har också börjat få lite problem med alger, får se hur det går om dem kanske försvinner av sig självt. Men växterna växer fint och trivs med lampan.
#24 - 6 april 2012 19:11
Boomaddo
Hur har det gått för dig med algerna? Vår anubis trivs inte alls med lampan, den sitter iofs alldeles rakt under lampan och bladen blir fulla med mörkgröna alger. Den växer och får nya blad men de blir också algiga.
#25 - 6 april 2012 21:43
Detta är riktigt bra lampa till mindre växtkar. Många på plantswap använder dem och jag är helnöjd med ljuset den ger. I de fall svåra växter dött för mig har det varit brist på CO2, inte ljus. Anubias måste stå lite i skugga, ljuset från dessa lampor blir alldeles för starkt för att den ska trivas bra (i alla fall i lite lägre kar). Svårt att säga hur den tar fram färg på fisk då jag även kör med ett aquarellrör.

I detta kar kör jag två studiolampor och ett aquarell. Inga svåra växter alls för tillfället.

Annons