LED-ljus?

#1 - 6 februari 2009 08:54
Ja, fungerar det att använda LED-belysning i akvarium runt 200 l?

Om så - vad för modell/styrka krävs för att både växter o fiskar ska må bra? Färgval? Energibesparing?

Jag vet ju att det räcker med en enda liten LED-lampa i ex. ett 20-liters kar. De säljs i butikerna för just mindre kar och räcker till växterna i ett sådant.
#2 - 6 februari 2009 09:41
Det beror så mycket på vad man ska ha det till, normal växlighet är inga problem att fixa ljus till, massor/växtkar är ganska syrt att ordna till - men å andra sidan så håller rampen väldigt länge sen

Exempel:

http://www.goc.se/j/index.php?option=com_content&view=article&id=64:diy-led-ramp&catid=39:oevrigt&Itemid=64
#3 - 6 februari 2009 10:03
Jag vet inte hur mycket eller starkt ljus som behövs för ett akvarium på 200+ med både växter o fisk. Lumen i det här fallet är grekiska : )

Hur mycket "Lumen-ljus" behövs ungerfärligen för ett akvarium i denna storlek?

Bör det vara olika LED-ljus till växterna resp. fiskarna? (det handlar väl om att ta fram färgerna hos fiskarna också?)
#4 - 6 februari 2009 10:24
Hur mycket man behöver är ju relativt

Lysrör med koncentration på ett färgspektra ligger på runt 79lumen/watt, ett 30w lysrör som du kanske har ger således ca 2300lumen... (fullfärg kan komma upp i 90lumen/watt)

Lysdioder ligger på allt från 70lumen/watt till 130lumen/watt beroende på sort och kvalitet, vill man göra en engergibesparing så får man titta på de lite dyrare dioderna..
En diod kan ge allt från 100-900lumen beroende på val av diod.

Så man får börja med att gissa hur mycket ljus man vill ha utifrån lysrören.. man kan lägga sig lite lägre med lumen från LEDarna eftersom de lyser rakt ner medans lysrör är runtstrålande och därmed så blir spillet större från dem..

Så, hade du tänkt 60W lysrörljus = 4600lumen\900= ca 5st av en högeffektdiod(P7 Led) eller en enklare 4600/200= 23st 3w dioder typ ex Cree Q5

Dioderna finns i olika färgspktrum, man skulle kunna blanda dem för att få det önskade spektrat från dem.

som kuriosa så kan man säga att riktigt bra 5mm vanliga lysdioder ger 2lumen .. man skulle alltså behöva 9200st av den sorten för att motsvara ljuset från lysrören! men de är bra till månljus :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 februari 2009 11:16
LED-belysningen är utan tvekan framtiden, men ännu finns det inte någon prisvärd LED-belysning på marknaden dom funkar i ett lite större växtakvarium.
Jag kör själv med LED (inköpt på Clas Ohlsson) i ett litet rätt lågt Nanoakvarium (20 liter) med växter i och där funkar det utmärkt.
#6 - 6 februari 2009 11:33
Fann just följande stycke i ett annat forum:

"Den senaste generationen LED har en ljusstyrka på upp till 1100 lumen, vilket kan jämföras med ett philips Aquarelle 18W på ca 1000 lumen. Dessa fantastiskt ljusstarka lysdioder drar under sådana förhållanden ca 22W. Några sådana över akvariet skulle räcka även för ett ljuskrävande växtakvarium!"
#7 - 6 februari 2009 11:35
LED-belysningen är utan tvekan framtiden, men ännu finns det inte någon prisvärd LED-belysning på marknaden dom funkar i ett lite större växtakvarium.

Jag kör själv med LED (inköpt på Clas Ohlsson) i ett litet rätt lågt Nanoakvarium (20 liter) med växter i och där funkar det utmärkt.

- Borde inte 10 sådana lampor motsvara 200 l då? Eller tänker du kostnadsmässigt?

Tänkte mig att man sparar in det ganska snabbt i så fall med tanke på hur väldigt lite ström LED-belysningen drar....eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 6 februari 2009 11:42
perfetto skrev:
- Borde inte 10 sådana lampor motsvara 200 l då? Eller tänker du kostnadsmässigt?

Nej linte bara kostnadsmässigt för ljuset är inte tillräcklig starkt för att nå ner tillräckligt långt i akvariet och då hjälper det inte hur många lampor man plockar dit.

Vill man spara el är det då IDAG bättre att köra T5 rör och använda en reflektor. En reflektor gör ju att man får ut 2-3 ggr mer ljus - så bara en sådan gör att man mer än halverar energiförbrukningen.
#9 - 6 februari 2009 11:47
perfetto skrev:

"Den senaste generationen LED har en ljusstyrka på upp till 1100 lumen, vilket kan jämföras med ett philips Aquarelle 18W på ca 1000 lumen. Dessa fantastiskt ljusstarka lysdioder drar under sådana förhållanden ca 22W. Några sådana över akvariet skulle räcka även för ett ljuskrävande växtakvarium!"

Det finns dioder som drar 12w som då ger 900lumen utan problem, vinsten är som du ser rent effektmässigt inte så jättestor kanske - anledningen till detta är att ju hårdare man driver en LED ju mindre effektiv är den, ska man spara ström så är det bättre att ta flera dioder och driva dem med en lägre ström så får man mycket bättre ljusutbyte per watt så att säga.

Men visst går det att köra på sånna! Livslägnden har du ju på köpet! en LED ramp rätt gjord håller många gåner längre än med lysrör.. med bra kylning så har man en livslägnd på 80000timmar med 80% bibehållen styrka i dem när de blir så gammla (12 timmar om dagen skulle ge 18 år - men säg 10 år för att vara generös ...vid den tiden så är nog LED på enhelt annan nivå med tanke på hur fort utveklingen är idag)
#10 - 6 februari 2009 11:52
Nej linte bara kostnadsmässigt för ljuset är inte tillräcklig starkt för att nå ner tillräckligt långt i akvariet och då hjälper det inte hur många lampor man plockar dit.

Vill man spara el är det då IDAG bättre att köra T5 rör och använda en reflektor. En reflektor gör ju att man får ut 2-3 ggr mer ljus - så bara en sådan gör att man mer än halverar energiförbrukningen.

- Okey. Nu blir mitt nya projekt enbart 37 cm högt, så då kanske saken hamnar i ett annat ljus (ursäkta ordvitsen, den föll sig naturligt : )
#11 - 6 februari 2009 11:54
För er som är nyfikna på detta, fann jag länken http://www.upplyst.se/info_pages.php?pages_id=2 där man kan se både effekt o låååga priser i vilken färg man nu vill.

Anledningen till att jag är så ivrig att utröna om det går att driva mitt projekt med LED-belysning mer energisnålt och med lite punktvis ljusinfall, är att jag behöver planera för det redan i uppstarten i så fall.
#12 - 6 februari 2009 11:55
perfetto skrev:

De där orden smakade så bekant i munnen så jag börjar nästan tro att det är jag som skrivit dom...
#13 - 6 februari 2009 12:24
Det finns sladdlösa(!) sladdlampor med 60 lysdioder på en yta av ca 3X20 cm:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59012028
Skulle något sådant vara användbart för akvariebruk?Går de att köra kontinuerligt på 230V via laddaren eller fungerar de bara utan sladd?
<<<(^:>*
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 6 februari 2009 12:31
perfetto skrev:
- Okey. Nu blir mitt nya projekt enbart 37 cm högt, så då kanske saken hamnar i ett annat ljus (ursäkta ordvitsen, den föll sig naturligt : )

Inte om det handlar om de standarddioder som säljs i affärerna. Mitt LED-akvarium är 20 cm högt och det ger egentligen bara bra belysning de översta 10 cm - nere vid botten är det rätt mörkt
#15 - 6 februari 2009 13:51
perfetto skrev:
För er som är nyfikna på detta, fann jag länken http://www.upplyst.se/info_pages.php?pages_id=2 där man kan se både effekt o låååga priser i vilken färg man nu vill.

Anledningen till att jag är så ivrig att utröna om det går att driva mitt projekt med LED-belysning mer energisnålt och med lite punktvis ljusinfall, är att jag behöver planera för det redan i uppstarten i så fall.

De exemplena på den där sidan är just sånna dioder som jag menar att man inte ska använda till belysning :) de är de minst energieffektiva av alla LED som finns.

Ett exempel att jämföra med här tex... 2st P7 Led som drivs på 12W/st, den ena har en spridningslins och den andra har en "spot"funktion

http://pivot.happymtb.org/forum/file.php/1/file=78746

Parantes och citat från sidan, man har ett standardsätt att plåta ljus från ficklampor och belysning så att det ska bli rättvist bedömt:
(Alla bilder är plåtade enligt vad som påstås vara standard för beamshots, dvs bländare 4, 6 sekunders exponeringstid, iso 100 och vitbalansen låst i dagsljusläge)
#16 - 6 februari 2009 14:08
Om vi försöker sammanfatta denna något yviga tråd i några korta sammandrag:

1. Det finns idag inga kostnadseffektiva LED-alternativ till de traditionella lysrören.
2. LED-belysning räcker inte till effektmässigt utan att kostnaden blir för hög för att motivera valet före lysrör.

Är det rätt så?
#17 - 6 februari 2009 14:37
1. Idag får man se till kostnad kontra hållbarighetstid för att få igen pengarna. Vi kan konstatera att lysrör är beprövat, flexibelt för akvaristen att byta till önskat färgspektrum, snuskit billigt att installera i ramperna för tillverkarna.

2. De nya LED som har kommit precis har gjort det möjligt att ganska enkelt uppnå ljusstyrkan som behövs på en liten yta och på ett effektivare sätt. Tillverkningen av dem som produkt i form av en ramp till akvarier lär dröja eftersom fördröjningen från nytt till produkt är lång.. kan man bygga den själv så vill jag påstå att man redan är där dock. Men med tanke på hur mycket mer pengar tillverkare kan tjäna på en lysrörsramp så kommer de att hålla i sig mycket länge! de får ju dessutom en eftermarknad med lysrör som ska bytas.
#18 - 6 februari 2009 15:03
Frågan om hur mycket ström/kronor ett lysrör kontra motsvarande antal dioder kostar, måste väl också tas med som en viktig punkt när det gäller ekonomibiten?

Inte enbart hur länge det håller per krona. Driften är väl den största kostnaden?
#19 - 6 februari 2009 17:03
Visst måste man det!

På exemplet i mitt första inlägg så ger dioderna ca 480lumen, det räcker men är väl inte optimalt för växter, de dioderna är gammla med så de ger inte mycket ljus - det hela drar 8W från nätet så det är inte så mycket, skulle jag byta dem till lite modernare dioder så skulle det lysa med 900lumen och fortfarande inte dra mer än 8w..

480 lumen kan låta lite, men det upplevs iallafall som betydligt mer! (ögat är iochförsig inte linjärt med uppfattning av ljus men..) som jag sa förut så riktas allt ljus ner i akvariet med lite spill, med lysrör och reflektorer så får man ner det mesta av ljuset men ändå så blir det mycket mer spill... med detta menar jag att om det krävs 1000 lumen från lysrör med reflektor så kanske det räcker med 700lumen från en LED, detta i sig kan bidra till en besparing med minskad förbrukning.
#20 - 6 februari 2009 20:16

Detta påstående är fel. Man kan addera flera lysdioder så det gott och väl räcker till att belysa ett större akvarium.

Från alla ljuskällor kommer lika stor del av ljuset ner till botten (om man försummar de små olikheterna i vattnets absorption som beroende av våglängd). Därför kan man inte säga ljuset från en diod inte är tillräckligt stark.
#21 - 9 februari 2009 08:53
Jag ska - om det visar sig sänka elkostnaden markant på sikt - hursomhelst prova med LED-belysning i mitt +200-akvarium för att se om det fungerar bra.

Färgvalen blir väl en knepig fråga förstås....om man ska ha olika ljus som tänds vid olika tidpunkter osv...hm..
#22 - 9 februari 2009 13:51
LED-fakta

Här tror jag det mesta man behöver veta kring LED-belysning i akvariet finns för de som är intresserade:

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21085

Annons