Ledsna Pirayor

#1 - 23 mars 2007 19:40
Hej, Köpte nyligen två pirayor. Men just nu ligger dom bara och trycker när växter och intill en rot. Väldigt skygga, Några tips på vad som kan tänkas vara fel? Hon på djuraffären tyckte jag bara skulle köpa två.

Vore glad för lite tips, inte precis som en människa, att man bara behöver ge dom godis för att bli glada;)
#2 - 23 mars 2007 19:42
Lite levande foder skulle nog pigga upp dem. Men är de precis landade i akvariet kan det ju ta någon dag innan de vant sig i sin nya miljö. Hur stora är de och hur nystartat är akvariet?
#3 - 23 mars 2007 19:44
#4 - 23 mars 2007 19:46
Pirayor är stimfisk och skall inte hållas enbart ett par individer.
De behöver ett _stort_ akvarium, levande foder, _ofta_ städning (blir otroligt mycket "småskit" som möglar o fördärvar vattnet) etc.
Det verkar roligare än det är att hålla dem. Jag känner nog nästan ingen som ej försökt. O jag känner heller ingen som tycker det var speciellt kul i längden! :)
#5 - 23 mars 2007 19:47
Tack för snabba svaret :)

dom är väll ca 40 mm inklusive stärt och allt. Dom kom hit i onsdags, så dom har ju varit här i tre dagar. Jag fyllde akvariet med vatten i söndags, så det har nästan stått en vecka snart. Just nu matar jag med fryst kalkonhjärta, kan man ju i och för sig förstå att dom är lite ledsna, fryst kalkonhjärta är ju inge vidare upphetsande. kanske skulle prova släppa ner ett guppieyngel och låta dom jaga lita:p
#6 - 24 mars 2007 08:19
jeppman88 skrev:
Tack för snabba svaret :)

kanske skulle prova släppa ner ett guppieyngel och låta dom jaga lita:p

Vad elakt! Men naturligt är det väl :D
#7 - 25 mars 2007 20:13
Vill ni veta något skumt!? Nu vid tiotiden är pirayorna framme och simmar:S :D Funderar på om man kanske skulle ta och mata dom på kvällen istället, skulle det fungera? Eller är det kanske inte bra om de sover på nätterna? Nu sommar dom tillochmed tillsammans:D Får se om jag kanske ska köpa en till kompis till dom, Vore ju kul om dom va en mer!
#8 - 25 mars 2007 20:39
hur stort kar ha du?
#9 - 26 mars 2007 04:40
Det är inte så stort, det är de som är problemet, tror det är på runt 70 liter eller så
#10 - 26 mars 2007 04:55
hmm det är på tok för litet till pirayor
#11 - 26 mars 2007 14:43
ett tips är och kolla här också innan man befolkar karet för glatta livet!
http://www.bestfish.com/newtank3.html
#12 - 26 mars 2007 18:31
...o stoppa i en "kompis" till, till ett redan etablerat gäng pirayor - det funkar inte.
Nu är de ju bara två, men det är som gjort för att de ska äta upp den nya liraren.
#14 - 26 mars 2007 21:31
70L va inget att hurra för,när de gäller pirayor...I artbeskrivningen stå de 200cm & 700L http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=481
#15 - 26 mars 2007 21:40
har en kompis som har pirayor och han har dämpat ljuset rejält (tagit ut refelktorer och tejpat för lysröret som en polkagris typ). Han sa att de trivs bättre i dämpat ljus. Men som tidigare nämt låter karet jävligt litet, han har har ett 500 kar och ha letar större. De blir rätt stora sen.
#16 - 28 mars 2007 07:27
Om man nu skall envisas med att ha pirayor så skall du ha ett stim på kanske 10 individer, och det går nog att hålla 10 pyttepirayor i den storleken du har i ditt kar, men vad gör du när de börjar bli sådär 15 cm (150mm) och tuggar på varandra????? Eftersom de är så nyinfluyttade så går det nog att tillföra ytterligare individer, men för säkerhets skull skall man SAMTIDIGT möblera om ordentligt i akvariet, så att inte de nya individerna blir ihjälbitna på en gång, går säkert också bättre att sätta in en större grupp till dina än en enstaka individ i en etablerad grupp....men personligen tycker jag att du skall lämna tillbaka dina två individer till akvarieaffären, de borde aldrig ha sålt dem till dig från början, med tanke på ditt lilla akvarium...satsa på något snällare och färggladare istället...
#17 - 8 november 2008 14:11
Jag har problem me minna pirayor och de är att dem inte äter alls... kötte dem för 3 dagar sen och dem har inte ätit några maskar jag har stoppat ner änn.. läste på en engelsk sida att de kan ta upp till 1-2 veckor innan dem börjar äta kan de stämma ? Dem jag har är runt 3-4 cm långa och där är 10 st.. Väldigt skygga me
#18 - 11 november 2008 19:42
jag har ingen direkt erfarenhet av pirayor men dom e väl alltid rätt nervösa av sig, de är nog ingen höjdare att ha dom i kar under 500l. och i en väldigt lugn miljö. för dom kan väl bita på varann m.m när dom blir stressade under en längre tid. förresten de gör dom väl iaf när dom sollar ut dom svaga xD

Annons