Lejonhuvud - yngel?

#1 - 10 augusti 2010 13:22
Hej!

Mina lejon vaktar nu sin första kaviarklick.
hur lång tid tar det innan äggen kläcks? Och vad äter dem? Har ingen tillgång till artemia just nu, men det kanske går bra med finmalen räkmix?
#2 - 10 augusti 2010 15:58
Var ett tag se´n jag hade lejonhuvuden, men de funkar nog rätt likt paletter, ca tre dagar skulle jag tro att det tar innan äggen kläcks, och ca en vecka innan de blir frisimmande. De är lätta att föda upp vad jag minns. Har för mig att jag har läst nå´nstans att föräldrarna tuggar sönder mat åt ynglen.

Om jag minns rätt så lärde de sig även när akvariet släcktes på kvällarna, och i början tog de in ynglen i grottan en stund innan det blev mörkt.
#3 - 13 augusti 2010 12:07
Tack ska du ha Micke!

Har inte sett till några yngel än, men paret blir bara spattigare och spattigare runt grottan :)
Då blir det till att fortsätta med samma kost som innan alltså :)
#4 - 13 augusti 2010 12:20
Ja, är akvariet ingånget, och innehåller en del alger där det kan leva mikroorganismer, och inte är helt soprent, så klarar de sig nog, som paletter ungefär. Och så verkar de ju tugga sönder mat åt ynglen som sagt, om det jag läste stämmer.

Ett par jag hade tog ett helt 250-liters i besittning när de hade yngel, och de andra fiskarna blev förvisade till ett hörn, så de är rätt så beskyddande. Tycker de är intressanta ciklider :)

Annons