Millis71 skrev:Akvariet är på 50-60l med fin sand på botten, en rot, 4st olika växter, lite sten 2st grottor. De andra invånarna är några ancistrus, inte så stora o några guppy-yngel 1-2cm. Varför har den guld o de flesta andra silver tro?
Millis71 skrev:En liten fråga till bara. Står att honorna är citrongula men min ser likadan ut som bilderna jag hittat men är mera orange i färgen. Har jag fått rätt hona tro?
Millis71 skrev:Min har ett mörkt streck längst hela sidan. Annars var det väldigt likt....
Millis71 skrev:Hej igen!
Min hona har nu bleknat men har två prickar på sidorna. Stämmer detta på agassizii-honor? Hon gör sig till för hannen genom att lägga sig på sidan. Kan detta vara ett lekbeteende?
Millis71 skrev:Jag förstår det men det går ju inte att lägga upp om man inte är goldmedlem... Jag är inte så bra på det här tyvärr :p. Måste be min dotter om hjälp. Jag har som sagt okej bilder på dem nu. Jag får återkomma. -Honan verkar mer jaga hannen....
Mats Bryzell skrev:Ja, vi behöver få se lite bilder på dina fiskar - det är jättesvårt att säga vad som är vad i den djungel av olika varianter som finns. Men om du har köpt dom som A. agassizii så är det säkert så.:)
Okej, din hona har färgat ut lite nu och fått den ganska tydliga prick på kroppen som hon visar upp då hon är lite aggressiv, leksugen eller allmänt "på humör". Om det är två prickar, som du skriver, - får jag gissa att en av prickarna sitter ganska nära huvudet, och den andra pricken mer på själva kroppen?
Att artbestämma honor av vissa sorter av Apistogramma kan vara riktigt lurigt då de ofta är lika varandra och att de även skiljer sig åt individuellt. Honans beteende, som du beskriver, kan mycket väl vara lekbeteende - men, (och det finns alltid "men" när det gäller dessa ciklider) det kan också vara ett undergivet beteende, då hanen är mer intresserad än honan av att leka. Jagar hanen henne efter att hon har visat upp detta "lägga sig på sidan"-beteende?
:)
Mats Bryzell skrev:Ja, vi behöver få se lite bilder på dina fiskar - det är jättesvårt att säga vad som är vad i den djungel av olika varianter som finns. Men om du har köpt dom som A. agassizii så är det säkert så.:)
Okej, din hona har färgat ut lite nu och fått den ganska tydliga prick på kroppen som hon visar upp då hon är lite aggressiv, leksugen eller allmänt "på humör". Om det är två prickar, som du skriver, - får jag gissa att en av prickarna sitter ganska nära huvudet, och den andra pricken mer på själva kroppen?
Att artbestämma honor av vissa sorter av Apistogramma kan vara riktigt lurigt då de ofta är lika varandra och att de även skiljer sig åt individuellt. Honans beteende, som du beskriver, kan mycket väl vara lekbeteende - men, (och det finns alltid "men" när det gäller dessa ciklider) det kan också vara ett undergivet beteende, då hanen är mer intresserad än honan av att leka. Jagar hanen henne efter att hon har visat upp detta "lägga sig på sidan"-beteende?
:)
Millis71 skrev:Nu då Mats, har jag ett par tro?
Millis71 skrev:Kul! Jag behöver inte skaffa en hona till då?
freddi36 skrev:Mats; är det alltid gult som är "lekfärgen" för apisto honor?
när den svarta pricken syns på min macmasteri hona är hon mer vit-grå.
Millis71 skrev:Ja, dom har grejat lite under tegelröret. Jag har flera krukor också. Det ni ser är bara hörnan. Jag har ytterligare en rot i den andra halvan. men den är mer rödbrun. Vet ej vad den heter. Kom gärna med förslag på ändringar. Tycker jag bara är bra då jag som sagt är helt ny på apistogrammor....
Millis71 skrev:Akvariet är på 50-60l med fin sand på botten, en rot, 4st olika växter, lite sten 2st grottor. De andra invånarna är några ancistrus, inte så stora o några guppy-yngel 1-2cm. Varför har den guld o de flesta andra silver tro?