Lek av eldbukssalamander

#1 - 11 maj 2010 15:00
Vill bara redovisa hur det går med mina japanska eldbukssalamandrar som lekte i februari.
Typ en fjärdedel går nu på torra land men de andra verkar trivas bäst i vattnet, med gälar och allt. Kommer de någonsin att metamorfoseras? Eller tänker de bli axolotlar?
Nu ska de vara landlevande i två år och sedan bli helt akvatiska, om man får tro den notoriska webben. Om fyra år är de könsmogna. Någon som vill tinga? (Obs! retorisk fråga, ett skämt alltså, ingen annons, skicka ingen faktura, Kjell!).
#2 - 11 maj 2010 16:49
Grattis till din bedrift, och till dina fantastiska foton!
Väldigt kul att se!
#3 - 11 maj 2010 17:13
Kul!

Uppdatera gärna med fler bilder framöver...
#4 - 13 maj 2010 07:50
Vad använder du som foder åt de metamorfoserade småsalamandrarna?
#5 - 13 maj 2010 11:24
Läckra bilder. Lillen på den sista är ju för söt helt enkelt
#6 - 13 maj 2010 12:07
Riktigt häftigt att du fotat romkornen så man ser hur det utvecklas i dem!
#7 - 13 maj 2010 13:16
De får bananflugor och hoppstjärtar. Men jag är faktiskt osäker på om de äter på land, däremot dyker de metamorfoserade ibland (mest när jagskrämmer dem) och anfaller i undervattensläge. De kanske äter på nätterna, för foderdjuren försvinner.
#8 - 13 maj 2010 14:25
Äter de i vatten blir de lätta att föda upp, då tar de säkert vattenloppor och kanske tillochmed dött foder.

Jag födde upp rödfläckig salamander, de åt uteslutande på land, och det var en smärta i ryggslutet att förse dem med foder - vinglösa bananflugor var alldeles för snabba för dem, hoppstjärtar lyckades jag inte odla, så det enda jag kunde ge dem som de åt var nyfödda syrsor och vildinsamlade småinsekter.
Bilagor:
#9 - 13 maj 2010 16:09
Vad fräckt! Vilken bedrift du lyckats med!
#10 - 15 maj 2010 17:05
De äter absolut hoppstjärtar, som det mycket riktigt är svårt att få fram i tillräcklig mängd. Bananflugor, icke. Enkyträer, nej. Dött foder, nä. Små vita gråsuggor, för stora och hårda. De verkar bara vara de som fortfarande har gälar som äter Moina i vattnet.
#11 - 17 maj 2010 08:04
Lite fler bilder. Man ser bland annat att bananflugorna oförskräckt liftar med sallisarna.
#12 - 23 maj 2010 11:07
[QUOTE=TelgeFoto;1418976]Lite fler bilder. Man ser bland annat att bananflugorna oförskräckt liftar med sallisarna.

Gud var söta dom var. Jag har också funderat på slamander att tag nu men jag vet inte riktigt har et terrarium redan som är ungeför 1m occh 50H 50B men jag funderar fortfarande e det kul att ha salamandrar?
#13 - 24 maj 2010 06:01
Salamandrar är trevliga; de är orädda och kan handmatas. Det är kul när de leker. Annars hänger de mest och chillar. Småtråkigt om man tänker efter. Men de är väldigt lättskötta.
Nu har mina småsalamandrar börjat äta bananflugor, och har blivit klart tjockare, det verkar gå bra det här!
Anna: ditt terrarium räcker absolut, de har inga stora krav på utrymme. Japanska eldbukssalamandrar är dock helt akvatiska så du behöver snarare ett akvarium. En flytande bit korkbark eller dyligt ska de ha om dom trots allt vill gå upp en sväng. Och så vill de ha svalare än tropiska fiskar! De trivs inte i vanlig rumstemperatur. Jag vet inte vad jag ska göra med mina nu, jag bor i lägenhet och har inga svala utrymmen.
#14 - 26 maj 2010 11:14
Grattis :)
Jättesöta småttingar! Otroligt fina och tydliga bilder :)

Tips för nerkylning: montera datorfläkt som kan hjälpa till att kyla ner, annars kan man ju mecka med isflaskor.

Har du fler bilder på föräldradjuren?
#15 - 26 maj 2010 11:38
Vad går dom i för temp? Både stora och småttingarna.
#16 - 26 maj 2010 13:33
Inspirerande helt klart, Grattis!
Bilder på akvariumet i sin helhet hade uppskattats :)
#17 - 26 maj 2010 19:54
Ok då!

Idag är det 22-23 grader i akvarierna. Det verkar funka. Det viktigaste kanske är att det är svalare på vintern, när det var som kallast var det ca 16 grader. När det sedan blev varmare och ljusare fram mot vårkanten så lekte de.
Cirka en tredjedel av ungarna har kvar gälarna och är kvar i vattnet. De som metamorfoserat sitter på den flytande korkbarken. Vissa gömmer sig under ett kokosnötskal, vissa är framme i ljuset. Jag ska snart prova att flytta dem till ett torrt terrarium.
#18 - 2 juni 2010 08:39
Kan man ha eldbukssalamandrar i damm?

Tack på förhand!! MVH Maja =)
Bilagor:
#19 - 2 juni 2010 19:24
På sommaren skulle man teoretiskt kunna ha dem i en damm, på vintern lär de frysa ihjäl. Risken är också stor att de rymmer.
#20 - 2 september 2010 10:41
Du är så jävla grym dude!!

Måste hem till dej och titta nån dag!!!
#21 - 2 september 2010 13:29
Riktigt fint.. Hur fick dina övervintra? Källare?
Mina bodde i ett kar i kylskåpet över vintrarna. :)
Jag är sugen på att föda upp igen,
men att få frugan att gå med på att skaffa salamandrar,
är svårare än att få salamandrarna att leka :)
#22 - 3 september 2010 07:33
Jag övervintrade dem inte på något speciellt sätt. Akvariet står hyfsat svalt, utan doppvärmare och med svag belysning. Som kallast på vintern kanske det blev 18 grader, på sommaren upp till 30. ungefär som i deras hemland. Varför vill inte din fru ha salamandrar? De är små, söta, tysta, lättskötta, kan bli handtama; mer idealiska husdjur är svåra att hitta!
#23 - 3 september 2010 08:16
Får väl bli när/om vi får tag på hus.
Då kanske jag kan "gömma" undan dom någonstans. :)

Jag vill ju ha minst 200 liter, för att få till en vettig land & vattendel. (hade mina i ett 500 liters innan)
#24 - 4 september 2010 04:49
Jag har mina i 45 liter och de verkar trivas. I ett 500 liters blir det väl svårt att hitta dem? För du har väl inga fiskar eller andra amfibier i det också?
#25 - 4 september 2010 09:27
Jag hade en vattendel och en landdel.
Hade slangar till pumparna som gick till ett vattenfall i landdelen.
Sedan rann vattnet i en liten bäck ner till vattnet igen.
Dom samsades med pansarmalar, neontetror och klockgrodor.

Annons