Lek av nanochromis transvestitus

#1 - 13 december 2005 09:18
Hej!

Jag har fyra stycken nanochromis transvestitus, en hane och tre honor. Min fråga är om det är någon som har provat odla dessa och om man bara ska ha ett par? Alla tre honorna fjantar sig för hanen men han har en hon som han håller sig till. Är det större chans att få dem att lägga ägg om man tar bort de andra två honorna? Har inte hittat så mycket skrivet om dessa fiskar. Tips?

Carros
#2 - 13 december 2005 12:18
Jag har ingen erfarenhet av denna fisk.Det fanns dock en artbeskrivning av den i ciklidblad nr 2 eller 3 tror jag.

Jo om hanen tyr sig till en speciell hona så tycker jag att du ska ta bort dom andra två honrna eftersom dom kan störa leken. Men som sagt har ingen erfarenhet.

Hoppas att du blev klokare :)
#3 - 13 december 2005 13:19
Jag har läst om dem i ciklidbladet men det stod inte så mycket tyckte jag. Jag har funderat på att ta bort de två andra honorna och se om det blir någonting.
#4 - 13 december 2005 13:25
Nanochromis är nog släkt med Pelvicachromis och fungerar nog likadant, det vill säga, de bildar par, och individer som är överblivna efter parbildningen får det nog tufft. Jag fick lek av N. transvestitus en gång för längese´n, tyvärr klarade sig inte ynglen, men de lekte som paletter. De har liknande sätt att leka, honan lockar till sig hanen med sin röda bukfläck, och se´n leker de i grottor. Tror som sagt leken funkar som för paletter, men ynglen är nog känsligare.

Annons