lek en möjlighet?

#1 - 24 juli 2007 15:00
Jag har precis startat upp et kar där jag ska ha blå ciklider (ett par) eldbuks ciklid eller palettciklid och ett gäng tetror. Så skaj ga såklart ha ancistrus med. Men undrar lite om det är möjlighet att få yngel på ancistrusen med dessa fiskar i karet och hur stor är chansen? hur vill de ha det i karet för att leka i sådanna fall hur vart leker dem?
#2 - 26 juli 2007 05:27
Visst kan de leka även om de har konkurrens om platserna.
Men ett litet varningens finger, det kommer antagligen inte att bli så många yngel som överlever förutom de som kan gömma sig bland rötter och växter.
I den blandningen som du vill ha av fisk skulle jag personligen skippa eldbukarna då de kan vara lite aggresiva och det kommer att bli lite fight mellan paletterna och dessa.
Detta förutsätter att du har ett kar som är stort nog för att hålla mer än ett par ciklider.

Malarna vill ha syrerikt vatten, mycket rötter och gömställen så de känner sig trygga. Mata omväxlande med algtabletter och olika grönsaker så kommer de att trivas som fisken i vattnet.
#3 - 26 juli 2007 16:01
Vaktar han yngel?

Vår Ancistrus hanne har gett oss huvudbry ett tag nu... Han ligger i en grotta vi har och kommer, vad vi har kunnat se, aldrig ut. Var så fundersam att jag var tvungen att lysa in med ficklampa och kolla att han levde. Kan det vara så att han vaktar på yngel där inne? Eller gör de inte på det viset? Har inte fått några yngel på Ancistrus så jag är inte helt säker på hur skvaller-tecknen ser ut.

Sorry för trådlånet.
#4 - 26 juli 2007 16:04
danne antagligen så ligger han där och fläktar äggen, hannarna skyddar dem
#5 - 26 juli 2007 16:58
Vad kul! :) Då återstår bara våra Golden så har alla våra firrar lekt :)
Guest
#6 - 26 juli 2007 21:59
Vad kul! :) Då återstår bara våra Golden så har alla våra firrar lekt :)

Det finns bara två svar!
1. Han uppvaktar sin hona för att visa att han är mogen för lek.
2. Han vaktar/fläktar yngel.

Om ca 12 dagar efter romläggning kommer ni kunna se han igen, korta stunder...
Men vad taskigt att ni lös på han med ficklampa!
Något sådant har aldrig jag gjort! ;):p:D

Jag har skrivet lite mer tider för Ancistrus i tråden: Bilder på Ancistrusbo, tror jag den hette...
#7 - 27 juli 2007 08:38
Hehe,tog ett tag innan jag till sist lös in i grottan med lampa men jag hade inte sett honom på så länge att jag ville försäkra mig om att han inte låg där och var död [:o].
Ska kolla in den andra tråden du nämnde så fort jag kommer hem. Tack för tipset!

Annons