Lek för mosaikguramis

#1 - 16 oktober 2005 19:15
Hej. Är det någon som har lyckats att få mosaikguramis att leka och kan tala om hur ni i så fall gjorde. Har ett par där hanen uppvaktar och jagar honan men hon verkar inte svara på inviterna. Han och sin sida har aldrig börjat att blåsa något skumbo så att något triggar dom inte att gå hela vägen. Ska man sänka vattennivå ljuset ph:t ja som sagt vad. Tacksam för hjälp

Kan maila mig om ni vill på

[email]Dante@minmail.net[/email]
#2 - 16 oktober 2005 19:53
Jag gissar att du redan har sparsamt med vattenrörelse (annars blåser boet sönder) och flytväxter. Ibland får man som tips att gradvis höja temperaturen till 27 grader, men jag har ca 25, och det fungerar här.
Jag har från en del håll hört att de ska vara lite bökiga att få i lek, men mina har knappast varit svåra. Tvärtom tycker jag nästan att det blir väl mycket lek här... Möjligen kan det vara så att de vill ha en del utrymme för att leka. Mitt bästa tips är svarta mygglarver, det verkar vara ett riktigt mosaik-afrodisiakum. Mina börjar dansa vackert inom några timmar efter svarta mygg.
Lycka till!
#3 - 16 oktober 2005 20:38
Kan man köpa dessa i frystorkad form eller??
#4 - 16 oktober 2005 21:17
Fryst. Kanske de finns frystorkade också, men ta frysta.
#5 - 17 oktober 2005 05:34
Okej tack för hjälpen
#6 - 17 oktober 2005 18:28
Berätta hur det går. Det verkar inte vara så många som håller på med mosaikgurami (åtminstone skriver de inte så mycket här) så jag är svältfödd på kommentarer. Lycka till!
#7 - 18 oktober 2005 09:07
Ok. Hanen verkar att gå fram och nafsa honan på magen som hon vänder framåt. Han är även framme och stångar henne i sidan. Hon står mest på en punkt i akvariet emellan uppvaktningarna. Hon simmar fram ibland och då så har han fördragsamhet med henne ibland och ibland så jagar han ner henne till sitt hörn. Sedan har inte hänt så mycket mer. Jag har köpt svarta myggisar som jag matar dem med nu.Dante

Om du istället vill maila så gör det till
[email]dante@minmail.net[/email]
#8 - 18 oktober 2005 17:30
[QUOTE=danturion]Ok. Hanen verkar att gå fram och nafsa honan på magen som hon vänder framåt. Han är även framme och stångar henne i sidan. Hon står mest på en punkt i akvariet emellan uppvaktningarna. Hon simmar fram ibland och då så har han fördragsamhet med henne ibland och ibland så jagar han ner henne till sitt hörn. Sedan har inte hänt så mycket mer. Jag har köpt svarta myggisar som jag matar dem med nu.Dante

Om du istället vill maila så gör det till
[email="dante@minmail.net"]dante@minmail.net[/email][/QUOTE]

Min mosaikhane nafsar på min honas mage också och hon simmar fram till honom och verkar liksom locka honom men något bo har jag ännu inte sett röken av... Har börjat ge mina svarta mygg också, så vi får väl se....Fortsätt gärna rapportera hur det går för dina och lycka till! :)
#9 - 18 oktober 2005 17:57
Jodå nu har han byggt ett skumbo fast i en helt annan hörna av akvariet än där honan oftast står. Har jag fattat det hela rätt när jag säger att de kan leka i ett hörn av akvariet och hanen kommer sedan att bära äggen till skumboet eller fattade jag det fel. Läste om det på nätet att det går till så.
#10 - 18 oktober 2005 20:57
De brukar hålla på att bygga, dansa mycket och bråka en del några dagar innan de sätter igång. Fortsätt ge dem svarta mygg ett tag till. Mina har alltid lekt under boet. En del ägg hamnar vid sidan eller ramlar ur skumboet, och dessa fångar hanen med munnen och blåser tillbaka i boet. När de är redo seglar de nog in under det. De leker för övrigt ganska lång tid, så chanserna att tjuvtitta på dem är ganska goda (om man nu inte tycker att det känns alltför intimt).
#11 - 18 oktober 2005 21:17
Men vad gör man om hanen inte vill bygga något skumbo trots att de verkar "kära"? Kan man göra något mer än ge svarta mygg eller är det bara att vänta och hoppas?
#12 - 18 oktober 2005 22:13
Stort vattenbyte brukar funka för de flesta fiskar.
#13 - 18 oktober 2005 22:17
Ok, gjorde ett 50% vattenbyte idag, så jag får väl hoppas på det bästa då! :)
#14 - 19 oktober 2005 10:27
hallå!
hur stort akvarium har du? Eftersom mosaikguramis är stora guramis behövs ett långt akvarium med kanske 10-15cm högt vattenstånd.
Leker de i ett alldeles för litet akvarium kan det sluta med att hanen har ihjäl honan. Jag försökte få mina mosaik att leka i ett 50l. Det slutade med att honan fick tas ut eftesom hanen var så elak.

Lenis
#15 - 19 oktober 2005 10:52
[QUOTE=lenis3]hallå!
hur stort akvarium har du? Eftersom mosaikguramis är stora guramis behövs ett långt akvarium med kanske 10-15cm högt vattenstånd.
Leker de i ett alldeles för litet akvarium kan det sluta med att hanen har ihjäl honan. Jag försökte få mina mosaik att leka i ett 50l. Det slutade med att honan fick tas ut eftesom hanen var så elak.

Lenis[/QUOTE]

Pratar du med mig? Jag har i alla fall ett 152 l och har sänkt vattennivån till ca 25-30 cm, har mycket växter så jag vill inte gärna sänka ännu mer då det blir väldigt trångt.
#16 - 19 oktober 2005 17:57
Okej.Dramat fortsätter. Idag har han byggt ett nytt bo på en ny plats i akvariet.Honan har han jagat ner i sitt hörn så hon kommer knappt fram längre.Han verkar inte heller speciellt intresserad av att bygga vidare. Vet faktiskt inte vad som händer.
#17 - 19 oktober 2005 18:07
Det jag gör nu i kväll är att jag också sänker vattennivån till ca 15-20 cm så får vi se.Har ni fler knep så hör av er.
#18 - 23 oktober 2005 15:27
hur gick det?
#19 - 23 oktober 2005 16:25
Min hane är fullständigt ointresserad av att bygga något som helst bo...danturion, hur går det för dig?
#20 - 23 oktober 2005 19:38
Hej igen. Har just kommit hem från sommarstugan i Ångermanland. Vad kan jag då skriva om.... Jo hannen har byggt ytterligare ett nytt bo bredvid det gamla så nu är ena långsidan på burken ett enda stort virrvarr av boblåsor lite här och där. För övrigt tror jag inte det har hänt så mycket. Möjligtvis kan jag tycka han vaktar sitt nya bo lite mer än förut. Honan står kvar på samma ställe. Kanske även hon tittar fram lite mer än förut fast.....svårt att säga.Hon är hur som helst förvisad ner bakom en svärdsplanta.Mitt akvarium är föresten på 90 liter i fall någon undrar./Dante
#21 - 25 oktober 2005 09:24
Hej igen alla mosaikskallar!!! Händer inget nytt i karet. Han vaktar lite ihärdigare än innan. Det som är nytt är att jag har skruvat opp värmen lite mer på doppvärmaren till ca 27. är detta för lågt -högt eller lagom. Jag låg innan på ca 25 grader. Vad tror ni om detta
#22 - 25 oktober 2005 15:37
Varför ratar dom svarta mygglarver??? Helt plötsligt så vill dom inte äta utan spottar ut dem så efter ett tag fick jag ta opp klumpen och slänga den. Någon som har någon ide???
#23 - 25 oktober 2005 18:03
HAHA JAJA!!! Så kan det gå!! Tröttnade idag på att vänta. Höjde såväl temp som vattennivå. Tyckte att det inte hände något av värde så... ikväll när jag satt och tittade tyckte jag så vattenrörelser vid ytan. ,Vvattenloppor eller vad??De hade fått ungar!! ca ett 20-tal som jag kan se.

Tänka sig.. dom var inte så dåliga som jag trodde!!
Frågan är bara vad händer nu?? Nu om någon gång behöver jag tips. Hej hopp nytändningarnas tid är här!!!
#24 - 25 oktober 2005 20:57
Grattis till ynglen! :)
#25 - 26 oktober 2005 17:01
Tackar tackar. Ja nu har den största uppståndelsen lagt sig. Verkar som om det "bara" blev ca 25 st men hon är ju förstföderka så det blir kanske fler nästa gång. det räcker gott som första kull att få att överleva tycker jag. Ja... idag har jag fångat in de som som jag inte lyckades med igår och satt i yngelbur som flyter i akvariet. Har köpt något tyskt som enligt Akvarieleasing skall vara motsvarigheten till Liquedfry. Droppat i detta som sjunker till botten. Hoppas ynglen hittar dit bara. Har för säkerhets skull även satt en gurkbit för infusorieodling på gång. Ja gott folk detta är vad som har hänt. Fortsättning följer/Dante
#26 - 26 oktober 2005 20:53
Om du vill kan du lösa upp det i ett glas vatten innan du häller i det. Jag vet inte om det spelar så stor roll egentligen, men mina yngel simmar gärna in i molnet, så det är väl möjligt att de också äter där.
#27 - 27 oktober 2005 22:18
Idag har inte hänt så mycket mer än att jag har matat dem med infusorieblandningen jag gjorde själv med en bit gurka och akvarievatten.Tyckte att medlet jag köpte verkade väldigt "stort" för dessa små varelser. Kommer att använda det senare om dom överlever.
Hur länge kan man hålla infusorieblandningen i burken innan det ruttnar???
#28 - 28 oktober 2005 18:22
När det börjar lukta illa får man hälla ut infusorieburken. Det brukar ta några dagar, lite olika beroende på temperatur etc. Jag brukar ha två infusorieburkar, startade med en till två dagars mellanrum.
#29 - 30 oktober 2005 13:32
Detta börjar likna värsta bloggen men vi fortsätter väl och skriver lite. Har flyttat över ynglen till en skål med vit botten som får flyta omkring i akvariet.Verkar fungera bra. De får vara ifred från dom andra fiskarna och så syns dom väldigt väl. Ett par har dött vet ej varför men de flesta lever ca 15-20 st. Matar på med infusorieblandningen. De verkar inte växa fort direkt. Någon som har erfarenhet kan väl höra av sig om detta är normalt./Dante
#30 - 30 oktober 2005 22:45
De börjar inte växa märkbart förrän de får artemia, men då tar det fart. Har skålen någon förbindelse med akvariet? Om inte kanske du borde ordna något annat bo till dem. Skaffa en yngelkorg med nät över en ram, eller bygg något liknande själv (kanske en plastburk som du skär ut ordentliga hål i och klär in med en nylonstrumpa). Det dröjer flera veckor innan de utvecklar labyrinten, så ynglen behöver syresatt vatten.
#31 - 31 oktober 2005 14:10
Okej. Jag har varje kväll bytt ut en del av vattnet lite försiktigt och det verkar funka bra. Hannen har idag börjat att blåsa på ett nytt bo så de verkar inte ha lekt klart än./Dante
#32 - 31 oktober 2005 14:15
Det jag kom på och just gjorde var att jag har lite flytväxter. Jag flyttade över lite till skålen. Under denna gröna flytkudde är det tusentals med syrebubblor. jag kommer tyvärr inte på vad växten heter. det måste ju fungera eller vad tror ni??/Dante
#33 - 31 oktober 2005 18:07
Växten heter tydligen Riccia Fluitans eller Gaffelmossa. Ynglen snurrar omkring i den gröna härvan och verkar trivas. Det bubblar otroligt mycket syrebubblor ur den. Jag rapporterar hur exprimentet fortlöper. Men nu till nästa problem. Tiden närmar sig när jag skall börja med artemia. Kan man köpa dessa eller måste jag odla själv. Hur funkar det?? /Dante
#34 - 31 oktober 2005 18:11
Du köper äggen och kläcker dem i saltvatten. Sök på artemia i forumet Foder så får du veta allt du behöver.
#35 - 3 november 2005 08:37
Hej igen.Ynglen lever i sin skål och verkar trivas. Jag tänker att prova det alternativ jag har fått mig till råds vad gäller artemia. Jag fodrar från och med i går med hårdkokt ägggula. Koka ett ägg ca 10 min. Ät opp vitan på en knäckemacka själv och mosa ytterst lite ägggula genom en tygbit nylonstrumpa eller dyl. Det du kan pressa igenom på baksidan är färdigt att ge ynglen. Ge inte för mycket bara då gula skitar ner ganska ordentligt. Ska pröva att förhindra detta genom att göra ett par dagliga vattenbyten i skålen. Snart är de så stora så jag kan sätta tillbaka dem i yngelburen./Dante
#36 - 3 november 2005 09:14
Äggula gör vattnet grymt äckligt, som du var inne på, så var noga med vattenbyten. Jag kan inte låta bli att skriva det här: Ge artemia en chans! Ynglen växer så bra, och det är så roligt att se dem äta artemia. Om du råkar kläcka mer än ynglen äter uppskattar de stora guramierna dem också.
#37 - 3 november 2005 09:16
Dessutom blir det ju en massa pyssel med äggula också. Koka, finfördela, göra extra vattenbyten. I arbetsinsats blir det nog likvärdigt med artemia.
#38 - 3 november 2005 09:17
Du var mig en envis en. Nåväl... bristen på tid just nu är den stora boven.Nästa kull skall jag pröva artemia på.
#39 - 4 november 2005 14:22
Det som man märker nu är vad dom använder sina förhållandevis stora ögon till. Försöker att fånga in några rymmlingar och nu är det nästan omöjligt. Dom ser varenda rörelse. Det jag får göra är att stå orörlig med fångstburken och blixtsnabbt försöka få in dom i dettta fall glaset. 3 av 10 lyckas ungefär./Dante
#40 - 7 november 2005 15:08
Har lyckats att fånga in alla nu och flyttat över dom i yngelburen då de är så stora nu så de ej rymmer. matar på med hårdkokt ägg och Babystar V. För övrigt händer inte så mycket mera./Dante
#41 - 14 november 2005 19:21
Nu var det länge sedan jag skrev. Ville bara skriva att ca 15 lever och frodas och är ca 15 mm stora nu. Dom får fortfarande vara i yngelburen tills jag skaffat ett litet akvarium att ha dem i. Undrar ni så skriv och fråga om hur det går!!
#42 - 23 november 2005 08:20
Igår släppte jag ut gynnarna i den stora 250 liters burken. Dom är nu ca 15-20mm stora och man kan redan se den fullvuxna guramin i den lilla kroppen.Kul att det verkar lyckas med dessa.Flera små är på gång också så nu måste jag skaffa ett akvarium till. Frun får väl spader!!!

Annons