God kväll alla Zoopetare!
Har en liten undring över hur man kan sporra lek med Multispinosor. Har ett par som jag förmodar är en hona och hane, hannen är ca. 11cm och honan något mindre ca. 9cm. Är de fortfarande för små för att vara könsmogna?
Den större har lite mer utdragen ryggfena, men inte väldigt.
Befarar att de bodde lite för trångt hos förrförra ägaren (var någon som hade bytt in dom i en affär), för stjärtfenorna på bägge är liksom lite konstigt formade <>-))))-> ... ett försök på en illustration =))
De bor tillsammans med 6 unga scalarer, ett par unga blåa delfinciklider (tack jag vet, helt fel biotop.. de skall flytta) samt 2st ancitrus i ett 250L kar.
Cirkulation och filtrering fixar två stycken Fluval 4plus, på halvfart riktade mot sidorutorna för att det inte ska bli storm i vattnet. 200w doppvärmare
Är inrett med ett Aquael-berg i mitten av karet, samt en stor mängd växter
3 stora Echinodorus till vänster om karet, och under dessa ligger det en ihålig konformad sten.
1 anubias som sitter fast på berget i mitten.
3 halvstora växter, i bakgrunden som har stjälkar till varje blad.. säger det er något? :)
Samt en javaormbunke i förgrunden.
Bottensubstratet är blandgrus.
Byter 20% vatten och tillsätter standarddos av PMDD en gång i veckan.
Vattnet håller 25grader nästan jämnt, har hänt att det sjunkit nån grad.
PH 7.0
Bra vattenkvalité.
Ytterst lite prickalger.
Borde inte väl gå att få lek i detta kar med Multispinosorna? Eller är det fel invånare? De är inte ett dugg blyga, sticker jag ner handen för att ta bort något visset blad vill de gärna vara med och titta. Deras kost är fina fiskens räkmix, Tetradelica Röda mygg, Tetramin och minipellet Hikari Cichlid Gold.
Tack på förhand! =)
Mvh Dennis