Lek på Venezuela Black

#1 - 8 februari 2011 13:26
Blev toklycklig idag när jag plötslig såg romkorn på glaset och några växter. Det är mina Venezuela black som leker för andra gången.
Såg i morse att det kunde vara lek på gång eftersom en hona simmade ner och upp, ner och upp, gång på gång.
Några timmar senare är hon i full gång att leka. Hann inte få fram kameran utan tittade istället.
Hon hade en sex-åtta romkorn mellan analfenorna, simmade runt och letade efter bästa platsen. Sen lade hon rommen som klistrade fast med en gång. Den mindre hannen simmade efter. Nu har de slutat, men jag misstänker att det kan vara en paus också.

Tetrorna har inte rört rommen än, men mitt blivande nanokar har hastigt gjorts om till yngelkar.
Den här gången ska jag ha få upp fler yngel än förragången, då jag gjorde alla misstag som tänkas kan. Tre yngel blev det den gången, nu ska det bli trettio, minst!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 februari 2011 14:02
Lycka till - fast tetror kan vara riktigt jäkliga på rom om de får chansen.
#3 - 8 februari 2011 14:05
Fram med rakbladet och skrapa rom från rutorna, kvinna! Vad väntar du på:p?
#4 - 8 februari 2011 14:37
Jag bokar 20st redan nu ;)
#5 - 8 februari 2011 16:03
Såja,såja, det är skrapat och rakat, lugn, gôtt fôlk!

Har lagt mellan 50-70 romkorn i en sådan där nätkasse. Förra gången de lekte- sommaren 2009- lekte de flera dagar efter varandra, så det ska bli spännande att se om de gör det nu också.
Då hade jag rom och sen yngel i en vit liten hink på köksbordet med en syresten i. Sög ren botten från slem varje dag och gjorde ett litet vattenbyte varje dag. Vattnendjupet var väl 3 centimeter.
Tyvärr klarade de inte av nykläckt artemia utan en stor del dog i första kullen. Därefter hade jag bara andmat i hinken, som jag böt varannan dag. Då gick det mycket bättre.

Problemet nu är ju att det är mycket kallare, särskilt om natten, så jag tror att det lir svårt att ha dem på samma sätt. Jag har en 25 liters burk som jag kan ha dem i, men ska jag ha så mycket vatten att jag ´kan ha värmare i blir det nog för jobbigt för dem att äta.
Tips??

Tror förresten att de blir lagom klara till Bollis höstauktion i slutet av september.......och då blir de dyra;)
#6 - 8 februari 2011 16:17
Varför skulle det bli jobbigt för dom att äta? men mitt tips är att göra något typ en hållare av ståltråd eller något som håller fast din burk i karet så får dom värme från karvattnet istället.
#7 - 8 februari 2011 19:28
Jamen, jag vet inte varför, men eftersom de dog efter artemiaprotionen så utgår jag från att det finns ett samband.
Nu ligger rommen in en yngelkasse av nät, och så har jag satt en Fluval 1+ bredvid så att det blir bra sprutt på cirkulationen i den.

När gerdu dina ybgel mat och vad? Berätta så jag kan lyckas bättre den här gången!
#8 - 8 februari 2011 20:19
Jag ger lite mat dagen efter dom kläckts och jag ger artemia nauplier till mina.
Har du fiskar i samma kar som nätkassen är i? isåfall finns det risk att dom blir uppätna utifrån beroende på villka fiskar du har där.
Vet att många har fött upp i nätkasse men jag vet inte hur det gått för dom det jag tänker är att maten kanske faller igenom nätet när det är så smått har som sagt ingen erfarenhet av att föda upp dom i nätkasse.
Som en pansarmalsodlare sa till mig när jag hade bekymmer med mina venezuelas orange yngel som bara dog efter några dagar varje gång.
Han sa oftast så är det något fel på vattnet när dom bara dör hela tiden, tror jag hade för lågt ph just då så detta verkar stämma ofta.
#9 - 8 februari 2011 20:28
Hade gärna bytt några venezuelas orange mot några black;) grattis till leken och lycka till med odlingen hoppas verkligen att dom klarar sig[:o]
#10 - 10 februari 2011 08:09
Hur har det gått med äggen?
#11 - 10 februari 2011 15:15
Utmärkt, bara några få som är obefruktade. Har lagt dem i en hel plastburk som hålls nere i stora karet av rampen. Går kanon att städa botten. Har glömt hur lång tid det tog att kläcka den, men 5-6 dygn om jag minns nåt alls.

Venezuela Orange, är det samma som C. aeneus 'orange stripe' ?
Det är lite märkligt att jag får lek på mina när andra har svårt att få dem att överleva ens. vet inte vad jag gör som är rätt, men kul är det.
#12 - 10 februari 2011 16:19
Ett stort grattis, Mumin. Jättespännande.
#13 - 10 februari 2011 16:32
Nej här är ett kort på dom, har även orange stripe eller redstripe där jag köpte dom i åled men dom har jag inte fått lek på vad jag vet inte alltid man hittar äggen från alla, alltid lika spännande att se vad det är för yngel i äggen men det dröjer lång tid tills dom är stora nog för att se.

[ATTACH]42126[/ATTACH]dessa är ynglingar så dom är inte vuxna men ser likadana ut dom 2 till vänster då[:o]
#14 - 11 februari 2011 05:37
Otroligt läckra!!! Kan nog tänka mig ett byte, om det går vägen vill säga.
Är det en habrosus som sällskapar därtill höger?
#15 - 11 februari 2011 06:10
Tycker också det, dessa är lättlekta med iallafall mina.
Det är rätt det är habrosus som sällskapar.
Hoppas det går vägen för dig, dina och mina är ganska sarlika och för mina tar det 2-3 dagar för äggen att kläckas men som sagt så skilljer det sig från sort till sort.
SKriv gärna hur det går detta med att odla pansarmalar är min passion.
#16 - 12 februari 2011 10:43
Sådär, nu har de kläckts, igår och några idag. Ser ungefär trettio stycken, men det är ju inte alldeles lätt att se dem. Snabba och genomskinliga. Mat har de fått och intresserat sig för, nu ska jag slamsuga botten ordentligt så jag får bort bakteriefilmen. Ikväll blir det på solis inrådan nykläckt artemia.
#17 - 12 februari 2011 11:47
Kul att dom kläckts, du kommer se för varjedag hur dom växer.
Jag använder faktiskt fryst artemia nuplier, det köper jag i åled vet inte var man kan få tag i det annars.
Men nykläckt borde funka bra vad jag har hört(men har ingen erfarenhet av det själv), håll koll på deras magar och se så dom verkligen får i sig något.
Första gången jag odlade så hade jag bara vanlig fryst artemia och då skrapade jag loss med sked så att det blev smått.
Lycka till.
#18 - 12 februari 2011 12:01
Hmmm, det är ju en tanke, det där, med frysta nauplier. Ska höra om Akvarielagret har det. Annars kanske jag ska köpa ett nytt paket frysta artemia.
Det var nykläckta jag gav dem förra gången och det inte funkade.
#19 - 12 februari 2011 12:27
Hoppas dom har inne, när jag städar bland pansarmalsynglen så använder jag sluftslang, jag har en liten burk där det landar i och kan sen plocka upp eventuella yngel som följt med ,med sked ur den.
#20 - 12 februari 2011 13:02
Jag gör precis likadant, nu när de är så små kan de lätt slinka med.
#21 - 12 februari 2011 13:13
Visst gör dom och även när dom är större så slinker dom ändå med dom rackarna:d
#22 - 12 februari 2011 18:19
Nu har jag tömt nätkassen, och si, där var bulken kvar!!
Sammanlagt är det nog närmare 60-70 yngel, jättekul!! De har fått fytoplankton till middag, jag tror inte på artemia än.
#23 - 12 februari 2011 20:50
Vad är det för något, hur får man fram det?
Kul med så många yngel.
#24 - 12 februari 2011 21:01
Finns på saltvattenavdelning, men funkar även till yngel.
Tar en liten nypa fint pulver och blandar ut i vatten. Lagom kornstorlek för dessa små.
Ska ta och lägga i andmat, som innehåller mycket encelliga smådjur bland rötterna, det funkade bra förra gången. Tror att nykläckta nauplier är för stora, de är ju ungefär som ynglens huvud i storlek. Frysta minskar säkert i storlek pga vattentapp.
#25 - 12 februari 2011 21:16
Hoppas verkligen att det funkar, hagsätra ligger inte så långt från ditt väll eller är jag ute och cyklar?
#26 - 13 februari 2011 08:03
Nej, det är tjugo minuters promenad. Vad finns i Hagsätra som jag har missat? Det är inte ett centrum man åker till bara så där.
#27 - 13 februari 2011 08:35
Inget du har missat jag har en vän som bor där , ska dit och hälsa på nån gång. Vet du om det finns någon spännande fiskaffär där inärheten?
#28 - 13 februari 2011 08:59
Nej, Stuvsta är väl en vanlig standard zooaffär, Huddinge är det länge sedan jag var i, de är rätt dyra, men kan ha en del kul. CRT i Högdalen har jag inte hunnit med heller.
#29 - 13 februari 2011 09:03
Det är alltid spännande att titta i nya djuraffärer, har aldrig varit i någon i stockholm, har däremot pratat med många och ofta verkar det billigare i stockholm än här nere i söder.
#30 - 13 februari 2011 09:11
Då får du säga till nr du kommer så ordnar vi ett rally till de bästa butikerna.Lagret och Södermalmsär ju obligatoriska om man inte varit där förut!
Och så kan du komma och titta på mina yngel, om nu nån överlever, peppar, peppar.
#31 - 13 februari 2011 09:17
Ska jag göra det hade varit jättekul, vet inte hur många dagar vi är vi väg eller om man ens kommer iväg, brukar bli så ibland, dom brukar ju komma ner här några ggr per år med.

Annons