Lek vid temp skillnad

#1 - 1 augusti 2003 07:52
Hade strömavbrott i vintras. Såg tempen sjunka som fan i mitt duskisakvarie.. var nog nere på 23 grader.. sen kom strömmen tillbax.
Dagen efter så lekte diskusarna..
Leker dom efter en så stor temp skillnad?
Tänkte jag skulle testa igen snart.

/linkan
#2 - 1 augusti 2003 08:06
Det är säkert en faktor av många.! handlar oftast om vinter/sommar perioder.. för att få igång diskus..
#3 - 1 augusti 2003 08:07
Jag tror det kan ha med det att göra...
När man ska leka pansarmalar ska man ju nämligen lura dem att de är regnperiod genom att tilsätta kallare vatten. Diskus kommer ju från ungefär samma område, så kanske gäller samma sak för dem.
Jag tror jag även läst nån artikel i ämmnet, men jag vet inte om det stog något om temperatursåänkning. Däremot ska lågtryck trigga diskuslek.
23 grader verkar vara lite kallt bara, kan dom inte bli sjuka av det i värsta fall.
#4 - 1 augusti 2003 08:55
jag ska testa sänka till 25 grader.. och sen höja till 32 dagen efter och se om detta ger någon lek. Funkar det så hör jag av mig.
Kjell har ingen erfarenhet av detta?

ha det
#5 - 2 augusti 2003 09:44
Är det inte bättre att vid vattenbyte använda kallt vatten?
Blir det för kraftig temperaturvägning? Kan diskus leka vid 32 grader?
#6 - 2 augusti 2003 15:27
Brukar låta mitt vatten bli rumstemp innan jag kör i det...
så blir det någon grad kallare äv vad som är i akvariet..

diskus kan leka i 32grader men hanen har svårt att befrukta äggen dock.. försök få ner några grader 2-3st..
#7 - 3 augusti 2003 15:25
Testade tempskillnaden och .. det lyckades..
idag la honan ett 40 tal egg på en rot på bottnen :)
hällde i lite av det där blåa. (glömt namnet :)
och flyttade den andra hanen. (elak som fan)
så nu hoppas jag på tur.. vad är rek temp? har kört på 28 grader är det för lågt? hur ofta ska jag byta vatten ? varje dag va?
#8 - 3 augusti 2003 15:41
hmm.. normalt lägger mina diskus typ 80-150 ägg , 40 låter lågt men lycka till.. mata dom inte nu .. ynglen vill sen ha snarare 30 än 28.
#9 - 3 augusti 2003 15:49
<font color="red">Jaa... mina neontetror lekte för några dagar sedan när jag bytte vatten, antagligen berodde det på det kyliga vattnet som kom i.</font id="red">
#10 - 3 augusti 2003 15:50
hur länge ska ynglen äta på morsan sen ? och vad ska jag ge dem sen ? fryst artemia?
#11 - 3 augusti 2003 15:58
ett par veckor ska dom gå tillsammans..

Annons