Lekablock i akvariet

#1 - 13 oktober 2008 18:09
Jag håller på att bygga en extern landdel till sköldpaddan och funderar på hur jag ska göra rampen. Jag funderar på om man kan bygga en ramp med lekablock. Kan man ha det i akvariet eller innehåller det något som är fel att ha där i? Ska man i så fall ha något under blocken (t ex liggunderlag eller nåt som avlastar)? Vad i så fall? Eller finns det något bättre att ha som ramp?
#2 - 14 oktober 2008 08:00
Ingen som vet om man kan ha lekablock i akvariumet????
#3 - 14 oktober 2008 10:30
Du kan nog inte ha lecablock i akvariet, det fäller ut farliga ämnen.
#4 - 14 oktober 2008 10:38
Å nej vad dumt. Jag som trodde jag hade kommit på en perfekt ramp från akvariet till den externa landdelen.

Något förslag på annat material jag kan använda till ramp? Fördelen med lecablocken är ju att de är lätta men ändå stabila och byggbara.
#5 - 14 oktober 2008 10:42
Hittar inga data på vilka ämnen som skulle lakas ur Leca.
Jag antar det rör sig om metaller, men jag hittar inga uppgifter. Nån som har nån info?
#6 - 14 oktober 2008 10:43
Azur skrev:
Hittar inga data på vilka ämnen som skulle lakas ur Leca.

Jag antar det rör sig om metaller, men jag hittar inga uppgifter. Nån som har nån info?

Jag kollar det med en kontakt hos Maxit just nu.
#7 - 14 oktober 2008 10:50
Lecablock framställs via formar o korn och man gjuter sålunda i form.

Lecablock kan motsvara typ, gjutning eller betongblock.

Enligt en person som byggt ett gigantiskt akvarium så isolerade han dels mot fukt och dels mot kalkutfällningen.

Då det gäller ramp så skulle jag föreslå en skifferplatta eller plan kolsten.

Sen så tror jag att din sköldpadda mer än gärna skulle knapra på lecablocket och det är nog inte så bra.
#8 - 14 oktober 2008 10:56
Det skulle hon säkert provsmaka på. Är det så lätt att det lossnar från blocken?

Grejen är den att det får inte vara halt om hon ska kunna klättra över kanten på att akvariet till landdelen. Egentligen behöver inte själva rampen vara från botten av akvariet men då måste jag ändå ha någon form av byggbar sten som kan vara pelare/fot för själva rampen. Blir det inte för tungt för akvarieväggen att lägga en skifferplatta på den?

Hur är det med tegelsten då kan man använda det som stöd för rampen?
Jag kommer nog aldrig att lösa det här med ramp, för just nu är det bara det som är problemet.
#9 - 14 oktober 2008 10:59
under en kort tid hade jag lecablock i ett av mina kar.

jag gjorde som så att jag smetade på ganska mycket husfix, och sedan lackade jag alltihop med Sadolin golvlack.

jag hade blocken i karet i ungefär 1 månad, och såg inga problem.

sedan en dag så såg jag att mina malar tuggade på dom, och jag tyckte mig
kunna se att de tuggade igenom lacken.

då åkte blocken ur karet
..

..

..
#10 - 14 oktober 2008 11:00
Skifferplatta och kolsten kan nog vara i halaste laget för en sköldpadda, förstås beroende på design. Några strängar svart silikon kan nog också bättra på greppet.

Korkbark var vad jag själv använde när jag hade rödöronsköldpaddor, funkade bra.

EDIT: Tegelsten borde fungera också, ja.
#11 - 14 oktober 2008 11:18
Det här med korkbark är fler som sagt. Vart hittar man det och hur förankrar jag det? Vet knappt hur det ser ut måste jag erkänna [:I].
#12 - 14 oktober 2008 11:29
Jag sökte på google på korkbark och hittade platt korkbark på guldfiskens hemsida http://www.guldfisken.se/beta/catalog/terrarieinredningdekorationer-korkbark-c-61_74_595?osCsid=30f4a8cd1af012e6790adcc9f80742a5. Skulle det fungera att ha den som ramp. Är det tillräckligt hållbart att klättra på för paddan eller behöver man förankra den med något på baksidan? Finns sådana flak att köpa i Gbg? Kan man limma fast korkbark på tegelsten med något lim som funkar i akvariet?
#13 - 14 oktober 2008 12:04
http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/

Där borde du kunna få en hel del tips på hur du kan lösa det.
#14 - 14 oktober 2008 12:09
heeke skrev:
http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/

Där borde du kunna få en hel del tips på hur du kan lösa det.

Jo, jag är redan medlem där. Ibland är det lättare att få svar här på vad man kan stoppa i akvariet.
#15 - 14 oktober 2008 12:20
Korkbark är nästan som en planka, det håller.
Förankra det kan du behöva göra, beroende på hur korkbarksbiten du hittar ser ut och hur akvariet är arrangerat. Silikonlim borde fästa både på kork och tegelsten (och på glaset om du vill det), och silikonlim för akvariebruk är säkert.

Du kan annars köra med en rund korkbarkbit också, bara de får grepp för klorna är de bättre på att klättra än man tror. I naturen ligger de ofta på stockar.
#16 - 14 oktober 2008 12:29
Vilka sköna bilder!!

Det finns platta korkbarksbitar på guldfisken 30x30 eller 30x60. Det borde ju faktiskt bli väldigt bra. Kan man skruva i skruvar i dem oxå? Jag funderar på om man limmar nederkanten mot tegelstenen och sedan fäster två stag på övre kanten så att man lutar den mot akvarieväggen men samtidigt hänger stagen om kanten (akvariet har en ram). Då finns det ju ingen risk att den far iväg. Tror ni akvariet håller för det? Glaset är nog 6 ml. Akvariet ska oxå vara nästan fyllt med vatten.
#17 - 14 oktober 2008 13:00
cillan skrev:
Kan man skruva i skruvar i dem oxå?
Om det är hyfsat tjock bark: ja. Tunn bark kan nog spricka.
#18 - 14 oktober 2008 13:10
Den ena är 2 cm och den andra 2,5 cm. Jag har kollat med butiken och de säger att den bör hålla. Det ska tydligen vara ganska sega barkbita och då hålla för att borra/såga i och för paddan att klättra på.
Maffia666
#19 - 14 oktober 2008 16:03
En ramp jag gjorde till mitt aquaterrarie, var gjord av plexiglas. Jag formade p.glaset med en varmluftpistol som jag ville den skulle se ut. Sen köpte jag en tub silicon avsed för akvarium, kletade på mycket silicon och sedan tryckte jag fast engelsk sjösten i siliconet. Den har funkar kanon.
#20 - 15 oktober 2008 07:21
Så här säger man från Maxit som gör lecablock.

Hej,

Det finns inga giftiga tillsatser i våra Lecablock, så det finns förmodligen inga emissioner. Blocken är gjorda av lera och cementen är stabil när den har reagerat med vatten. Eftersom blocken är gjorda för husbyggnad har vi inte testat dem för att användas så som du beskriver.

Med vänlig hälsning

Jan Andersson

Kundsupport

maxit AB

PO Box 60083 (Övägen 1)

SE-216 10 Malmö

Tel +46 (0)40 36 17 51 / +46(0)708 555 198

Fax +46(0)40 15 26 36

#21 - 15 oktober 2008 07:56
Så då skulle det alltså ha funkat med lecablocken. Nu har jag ju kommit på en annan lösning med korkbarken men det kan vara bra att veta om inte korkbarken skulle bli bra eller inte hålla.

Tack för att du tog dig tid att kolla upp det.
#22 - 15 oktober 2008 08:50
Den platta korkbarken har jag silikonlimmat på en glasskiva. Jag vet inte hur länge den håller i vatten, den är ju limmad i olika skikt, det är ju lixom onaturligt med platt bark. Jag skulle gissa att rund naturlig korkbark håller bättre utan stöd, det borde hålla för din bjässe :) Som andra skrivit så verkar tegelstenar bra om det skulle behövas som stöd men jag tror inte det.

Underbara sköldpaddsbilder, speciellt den första :)
#23 - 15 oktober 2008 09:12
Jag frågade i akvariebutiken där jag ska köpa korkbarken och han sa att han inte tror att silikonlimmet tar på korkbarken om jag behöver limma den mot tegelstenen så jag vet inte riktigt hur jag ska få fast den.

Jo men vi får se hur länge den håller i vattnet. Det får bli ett prov, borde ju ändå hålla ett tag. Jag vet nämligen inte hur jag ska kunna få fast den runda korkbarken.
#24 - 15 oktober 2008 16:22
Knyta fast korkbarken på en glasremsa vore kanske ett alternativ om de andra förslagen inte skulle funka?
#25 - 19 oktober 2008 18:43
Nu är landdelen klar

Nu är landdelen klar och den blev verkligen super!! Tack för alla tips jag fått!! Paddan har redan varit på landdelen flera gånger och tycker att det är jättespännande.

http://www.cenix.se/skalman/bilder_skalman/DSC00818.JPG
Hela akvariet
http://www.cenix.se/skalman/bilder_skalman/DSC00814.JPG
Paddan på väg ner för rampen (blev en platt korkbark och en rundad)
http://www.cenix.se/skalman/bilder_skalman/DSC00819.JPG
Del av ramp uppifrån

Nu är det bara en mal som ska inhandlas i lämplig storlek, äppelsnäckor och körsbärsräkor. Tyvärr finns det risk att det blir mat till paddan men det får vi ta. Fnkar det så blir det ju lite mer liv i akvariet.
Guest
#26 - 19 oktober 2008 18:56
Tror nog att räkorna försvinner påengång ^^ Hur stort är karet?
#27 - 19 oktober 2008 19:02
Går ju att prova med några först. meningen är att hon ska kunna smaka några och meningen är att jag ska ha ett annat akvarie på en möbel men jag måste måttbesälla det till bokhyllan och det får bli ett senare projekt men där i har jag tänkt odla växter, räkor och äppelsnäckor.

375 liters är det. Jag vet att det är för litet men det var det bästa vi kunde göra just nu efter att ha läst på och lärt oss att hon ska ha grävbar landdel. Större akvarie får bli ett senare projekt.
Guest
#28 - 19 oktober 2008 20:37
Ne vet inte om de är för litet ^^ tkte d såg stort ut hehe
#29 - 19 oktober 2008 20:40
Narii skrev:
Ne vet inte om de är för litet ^^ tkte d såg stort ut hehe

Ok, jo det känns väldigt stort nu i alla fall när vi gjort om. Men något litet är det. Men som sagt bra mycket bättre än vad det var innan.
#30 - 19 oktober 2008 21:11
cillan skrev:
Jag håller på att bygga en extern landdel till sköldpaddan och funderar på hur jag ska göra rampen. Jag funderar på om man kan bygga en ramp med lekablock. Kan man ha det i akvariet eller innehåller det något som är fel att ha där i? Ska man i så fall ha något under blocken (t ex liggunderlag eller nåt som avlastar)? Vad i så fall? Eller finns det något bättre att ha som ramp?
i en affär såg jag att de använde just korkbark och de hade kilat fast den mellan det främre och bakre glaset och där tog paddan sig upp och låg och solade, detta borde även funka som övergång till en landdel! det som va så finurligt med detta var att det stal ju ingen plats i akvariet!

Annons