Jag har ett par blåciklider i ett 325-liters tillsammans med Colombiatetror, siameser och tre L-malar. De är ca 6-7 cm långa. Jag kan inte se någon skillnad på dem vad det gäller kön. Jag köpte fem st i somras och väntade tills två av dom hade parat ut. Resten gav jag bort.
De leker regelbundet ungefär varannan vecka. Det börjar med de vanliga skakningarna framför varandra och lite mun-kamp. Efter ett par dagar lägger de ägg. Äggen och reviret försvaras av båda. Kanske den ena vaktar lite mera. De fläktar också äggen och verkar vara väldigt ambitiösa.
Men sen slutar det alltid med att de efter två eller tre dagar äter upp äggen. Jag har sett att det är de själva som äter upp äggen. Äggen verkar inte vara mögliga.
Min undran är allt alltså om det kan vara två honor som leker och lägger ägg men som efter ett par dagar inser att det inte kommer att bli några yngel. Eller kan det vara en hona och hane men att de helt enkelt är för orutinerade. De har lekt ca 7-8 gånger med samma resultat. Det som talar för att det är en hona och en hane är väl att de parade ut sig från en grupp.