lekande paletter :D

#1 - 15 april 2012 12:49
nudå är tråden på rätt ställe.
Min paletter har som sagt svårt att bestämma sig vart de ska hålla hus under deras lek.
1 ett dygn gräver de på ett ställe sen nästa dygn på ett annat ställe.
ska man hjälpa de lite på traven eller ska man bara låta de vara?
jag vill ju ha små bebisar :D
#2 - 15 april 2012 12:52
Låt dem vara, har de väl börjat gräva för att hitta ett bra ställe för sin aggläggning brukar det inte dröja så länge innan de har smått. Efter lek tar det ca 3 dygn tills äggen kläcks, och efter detta ytterligare några dagar innen ynglen är frisimmande och du kan se dem. Under denna tiden bör du störa dem så lite som möjligt, sköt karet som tidigare, men kör inte ner några händer i karet för att vända på stenar och annat för att se hur det går:)!
#3 - 15 april 2012 12:54
Antar att du läste mitt svar förra gången? :) Du behöver inte göra nå´t, om de bara har lämpliga ställen att leka på, så bestämmer de sig förr eller senare. Har t.o.m haft ett palettpar som lekte på ett växtblad, men de var nog oerfarna, för det blev inget av den leken.
#4 - 15 april 2012 12:55
ok tack så hemskt mycket för de snabba svar man får, mycket bra då det kliar i ens fingrar lite väl ofta :D
vi får väl avvakta och se vad som händer då :D
#5 - 15 april 2012 12:57
Ja, tålamod är en svår sak :D Men de sköter det där bäst själva.
#6 - 15 april 2012 13:23
men jag tycker de kliar sig lite väl ofta mot sanden eller en rot, misstänker att det kan vara nån parasit.
ska jag medicinera med nånting isåfall vad? eller räcker det med salt?
#7 - 15 april 2012 19:24
Om de inte gör det ofta, under en längre period, trycker med fenorna, och rister med dem, är det nog ingen fara.
#8 - 17 april 2012 13:12
Nu har mina paletter lekt hur som helst :) I ett halvt kokosnötskal. De skyfflade ut en massa sand, och la i öppningen, så den blev precis stor nog så att paret kan komma in, och ut.
#9 - 17 april 2012 21:15
Animaniac skrev:
Nu har mina paletter lekt hur som helst :) I ett halvt kokosnötskal. De skyfflade ut en massa sand, och la i öppningen, så den blev precis stor nog så att paret kan komma in, och ut.

Jaha vad roligt :D mina håller på och gräver fortfarande, men det känns som de bestämmer sig snart :D
#10 - 18 april 2012 13:22
Illyllolis skrev:
Jaha vad roligt :D mina håller på och gräver fortfarande, men det känns som de bestämmer sig snart :D

Ja, det gör de säkert :)
#11 - 22 april 2012 15:31
nu har de snart grävt upp hela akvariet :D alla mina växter lär väl flyta omkring snart.
#12 - 22 april 2012 17:38
Illyllolis skrev:
nu har de snart grävt upp hela akvariet :D alla mina växter lär väl flyta omkring snart.

låter bra det ;)
#13 - 22 april 2012 17:39
Hehe, så mycket har inte mina grävt, de har grävt en del runt kokosnöten, men inte mer. De brukar väl inte böka runt så mycket, mer än just runt grottan.
#14 - 24 april 2012 17:13
Hur går det med leken? :) Nu är mina ute och simmar med föräldrarna.
#15 - 2 maj 2012 08:09
Animaniac skrev:
Hur går det med leken? :) Nu är mina ute och simmar med föräldrarna.

Ja jag vet inte :D jag tror de har lekt för honan är inne i grottan konstant hela tiden och hanen står utanför och vaktar bara.
så jag hoppas det kommer ut lite små kids snart.

Är det så att hon håller på att lägga rom eller att hon redan lagt och väntar på att de ska börja simma?
#16 - 2 maj 2012 12:10
Tja, om hon är därinne för det mesta, men visar sig ibland, och är smalare, så har hon lagt. Min hona dog tyvärr, så nu är hanen ensamstående pappa. Hon fick en vit böld bakom ena bröstfenan, hon försökte fortsätta vakta dem ett tag, men blev svagare och svagare. Tror hon blev stucken av en Corydoras sterbai som hon troligen försökte köra bort, de första, röda fenstrålarna är giftiga på sterbai, vad jag förstår. Hanen simmar runt som en galning och kör bort fiskar som kommer för nära. Men ingen av fiskarna utgör väl nå´n egentlig fara för ynglen, och de har ändå vuxit lite nu.
#17 - 4 maj 2012 07:37
Animaniac skrev:
Tja, om hon är därinne för det mesta, men visar sig ibland, och är smalare, så har hon lagt. Min hona dog tyvärr, så nu är hanen ensamstående pappa. Hon fick en vit böld bakom ena bröstfenan, hon försökte fortsätta vakta dem ett tag, men blev svagare och svagare. Tror hon blev stucken av en Corydoras sterbai som hon troligen försökte köra bort, de första, röda fenstrålarna är giftiga på sterbai, vad jag förstår. Hanen simmar runt som en galning och kör bort fiskar som kommer för nära. Men ingen av fiskarna utgör väl nå´n egentlig fara för ynglen, och de har ändå vuxit lite nu.

Ja hon kanske har gjort det då, tycker hon ser lite smalare ut.
Tråkigt med din hona, Vad gör du med alla överlevande yngel sen då?
#18 - 4 maj 2012 12:15
Ja, och är hon oftast inne i grottan så har hon nog ägg eller yngel därinne.
Ja, hanen har fullt upp nu, igår fick han natta ynglen själv, han tog ensam in dem i grottan på kvällen. Tja, om några överlever tar jag med dem till "min" butik.
#19 - 5 maj 2012 16:10
Frugan ringde precis, nu har de kommit fram :D haha vad roligt.
Och en annan är på jobbet, tror jag säger till chefen att jag måste hem och vabba :P
Ska försöka lägga upp nån bild senare vid tillfälle.
#20 - 9 maj 2012 18:25
Här kommer en bild i.a.f
Ursäkta den suddiga bilden, den är tagen med min iphone :S

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=cb201283206PMf35f
#21 - 20 maj 2012 12:26
Grattis ! Sitter och tittar på mina paletter som gör exakt likadant gräver från grotta till grotta, hade varit ganska intressant att få yngel på dessa då dom bara är 3 dagar gammla från butiken. någon som har koll på storleken som behövs för grottan ? har en kruka ca 10cm diameter och 10cm djup tiltad med öppningen neråt mot fin sand
#22 - 21 maj 2012 17:20
Accan skrev:
Grattis ! Sitter och tittar på mina paletter som gör exakt likadant gräver från grotta till grotta, hade varit ganska intressant att få yngel på dessa då dom bara är 3 dagar gammla från butiken. någon som har koll på storleken som behövs för grottan ? har en kruka ca 10cm diameter och 10cm djup tiltad med öppningen neråt mot fin sand

Nu har min hona lagt sin rom i toppen på krukan ( nu blev jag lycklig )men hannen verkar passiv till att vara i närheten av boet , däremot honan är i full fart med vakten men även hon lämnar boet obeskyddat imellanåt.
#23 - 21 maj 2012 17:42
Accan skrev:
Nu har min hona lagt sin rom i toppen på krukan ( nu blev jag lycklig )men hannen verkar passiv till att vara i närheten av boet , däremot honan är i full fart med vakten men även hon lämnar boet obeskyddat imellanåt.

Honan brukar inte tillåta hanen att komma in i grottan, han vaktar reviret runtomkring. Se´n när honan kommer ut med ynglen, så hjälps båda två åt att vakta dem. Vid min senaste kull så dog honan (troligtvis efter ett stick av en Corydoras sterbai), och hanen skötte därefter ynglen själv. Jag har nu bytt in hanen i butiken igen, men ynglen är tillräckligt stora att klara sig själva i det akvariet.
#24 - 25 maj 2012 07:54
Mina yngel är nu borta :S De klarade sig väl nästan 2 veckor ungefär. I början klarade alla sig jätte bra men sen på slutet så försvann märkbart många efter varje natt . Sen tror jag det var många som tappades bort då ynglena var mer utspridda den senare tiden.
Det var tråkigt... fast de har börjat gräva lite igen och honan börjar redan se lite tjockare och rödare ut. funderar på om det kan vara lek på gång igen?
#25 - 25 maj 2012 12:18
Jo, det är nog lek på gång igen. Om du släcker akvariet samma tid varje kväll (med hjälp av en timer t.ex), så lär de sig det, och tar i början in ynglen i grottan innan det blir mörkt. Du kan även använda en nattlampa, eller låta ljuset i rummet vara tänt en stund även efter att akvariet släckts, så att det inte blir kolmörkt med en gång för dem.
#26 - 27 maj 2012 21:09
Jo men jag har 2 ramper med 2 lysrör i varje, och 1 ramp släcks med timer kl 22.
sen när klockan var typ 22,30 släckte jag 1 rör i andra rampen. sen när alla ynglen var innte i grotten så släckte jag sista lysröret varje kväll.
#27 - 28 maj 2012 00:50
Illyllolis skrev:
Jo men jag har 2 ramper med 2 lysrör i varje, och 1 ramp släcks med timer kl 22.

sen när klockan var typ 22,30 släckte jag 1 rör i andra rampen. sen när alla ynglen var innte i grotten så släckte jag sista lysröret varje kväll.

Ja, så kan man också göra ;)

Annons