hej hej, jag undrar hur man märker att det är lek på gång?
altså ngra säkra tecken?
arterna är kakadu och fjärilsciklid
ps. måste man vara goldmedlem för att posta bilder?:p
firefox75 skrev:Oftast lek på G när de skakar lite för varandra samt att de kan bli aningens mera aggro.
Håller de sig på ett ställe så inväntar de nog bara rätt signaler på att kunna börja leka.
Vattenbyte 30% o frystfoder, svarta mygglarver brukar trigga dem.
Vic skrev:Kakaduaciklider är väldigt lättlekta. När honan håller till mycket i en grotta och har blivit en aning gulare är ganska säkra tecken.
När det gäller fjärilar så ska du hålla koll efter putsningar av stenar, rötter, växter och andra passande underlag. Dom gillar speciellt en sten eller rot som är något skyddad av en skuggande växt. Vissa lägger äggen direkt på gruset. Ett säkert tecken här är när du ser att det hänger ut något vitt från analen på både honan och hanen. Det är alltså ägglägglingsröret på honan och befruktningsröret på hanen.
firefox75 skrev:Några skiffer plattor och lekrör eller kokosnöt...
sen är lite mera växter behövligt...i övrigt såg det rent o fräsch ut...
Albinfiskare skrev:jag bytar vatten typ en gång i veckan , typ 20 liter, matar dem med vanligt flingfoder och frysta svartamygglarver dagligen ochibland ngn gurka.
"fjärils alfahannen" i karet ställer sig o fläktar viftar och spänner sig framför de två honorna men sen jagar han bort dem totalt.[:(!]
kakadu hannen viker och kråmar sig framför en av sina honor, men denna verka inte alls gilla uppvaktningen o flyr som en torped med hanen efter sig.[:(!]
jag förstår mig inte på dem:(
Vic skrev:Detta är helt naturligt, inget att oroa sig för så länge fiskarna har gömställe. Hanarna slutar jaga honorna när dessa är "redo".
Albinfiskare skrev:jo jag vet, har fyra fjärilsciklider , men ska jag flytta ut ett par då eller den stackars ensamma hanen?
ser det lekvänligt ut?
mitt akvarie: http://Abbee.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE3MDM1ODA2MiZhbGJ1bWlkPTEwMDgxNiZjdXJyaW1nPTI3
Ps. Satte ned två krukor till kakaduorna för 4 dagar sedan som inte är med på bilden
tack för tipsen so far!
firefox75 skrev:Jepps...skaffa mera växter...storbladiga...echinodurus arterna är bra...även blåstricta
Sultanen skrev:Känns som om du har väldigt lite växter i ditt kar?
vanligen vill fjärilen ha en flat lekplats, men främst prioriterar (som jag har förstått det) den en plats som är väl skuggad/dold av växter.
firefox75 skrev:Jepps det där blev bra med växter...
Snygga stricta plantor...mina är lite luggslitna...men som sagt var...de har varit i ett renodlat ciklidakvarium så då blir de som de blir...
Förresten vad använder du för sand???
danneregner skrev:ser bra ut för fjärillarna. skaffa en kokosnöt med ett LITET hål så bara honan kommer in, inte hanen. här e ett utdrag från en apistobok:
danneregner skrev:Malar, inte heller Coryodoras, skall aldrig hållas i Apistogramma-akvarier. Malarna äter upp deras ägg och yngel och de behövs inte för rengöring, eftersom cikliderna sköter detta själva.
danneregner skrev:Hanen uppvaktar ofta honorna oavbrutet. Det är därför bra om man har grottor med en liten ingång (där hanen inte kommer in) så att honorna kan dra sig tillbaka. En del honor klarar dock av att jaga iväg hanen. När honan börjar bli lekfärdig, gräver hon en liten grop i sin grotta och använder den överblivna sanden till att göra ingången ännu mindre. Efter uppvaktningen lägger hon äggen i grottans tak, medan hanen stannar kvar på utsidan och med några stjärtslag driver han in mjölken i grottan (om grottan är låg befruktas äggen bättre). Efteråt kan honan blockera ingången så hon är fast på insidan.
danneregner skrev:nepp. corydoras e värsta romtjuven. men om man inte e så noga med yngel på kan man ha corydoras
Sultanen skrev:Som rengörare i karet bör man väl kunna ha någon form av snäcka, alternativt algätande räka?
Sultanen skrev:Räkor klarar av flera dygn i påsen om det skulle vara så. Jag fick även erfara att de överlevde en rejäl temperatursänkning i bilen då jag inte kunde åka hem direkt som jag planerat, när jag kom hem låg alla orörliga i påsen, men när jag lade dem i akvariet så piggnade alla till och inte en enda hade strukit med. Antar att de gick ned i någon form av dvala för att klara av det. Räkan i fråga då var algätande räkor, amanoräkor http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
danneregner skrev:nästan alla ica jag har varit på har kokosnötter. var bor du?
tompa_2006 skrev:Hoppar in med en fråga här!
Köpte mina kakaduor för en vecka sen. En hane och en hona. Första dagarna var hanen pigg och mutade in reviret genom att simma runt och spänna ut fenorna till fullo.
Efter ungefär två dagar hade honan hittat sin favoritgrotta och började uppvakta hanen genom att simma baklänges och skakandes på sjärtfenen emot han. Hanen jagade iväg honan.
Efter någon dag av detta så ändrade hanen attityd och slutade vara aggressiv helt. Han svarade på honans lekbeteende och jag tror dom lekte i grottan.
Efter detta har honan blivit aggressiv emot hanen och bitit han en hel del. Han hänger mest i ett hörn och ser halvsjuk ut nu så jag flyttade över han tilll ett annat akvarium precis.
Är detta ett normalt beteende för en kakaduahona?
// tacksam för svar.