Leken har börjat!! =D

#1 - 20 oktober 2011 14:21
Kom nyss in genom dörren, värmde lite rester och satte mig i soffan.. Så slänger jag en blick på akvariet..

Guldsömmarna har nån form av ritual för sig... De även har börjat putsa frenetiskt på två ställen i akvariet, och honan e smällfet...=D och de är lite griniga mot resten av invånarna i akvariet, eller honan i alla fall, hanen är lika lugn och harmonisk som vanligt medan honan e den som i vanliga fall har lägst rang i akvariet plötsligt är den som bestämmer..

Wiee!! =D Hoppas, hoppas, hoppas att jag inte har fel.. Hade varit jätteroligt med små-stygn (:p) som simmade runt bland de stora sömmarna...=D
#2 - 20 oktober 2011 14:28
Diozz88 skrev:
Kom nyss in genom dörren, värmde lite rester och satte mig i soffan.. Så slänger jag en blick på akvariet..

Guldsömmarna har nån form av ritual för sig... De även har börjat putsa frenetiskt på två ställen i akvariet, och honan e smällfet...=D och de är lite griniga mot resten av invånarna i akvariet, eller honan i alla fall, hanen är lika lugn och harmonisk som vanligt medan honan e den som i vanliga fall har lägst rang i akvariet plötsligt är den som bestämmer..

Wiee!! =D Hoppas, hoppas, hoppas att jag inte har fel.. Hade varit jätteroligt med små-stygn (:p) som simmade runt bland de stora sömmarna...=D

Då håller vi tummarna stenhårt! Kolla om du kan länka hit några bilder - alltid lika kul att kolla på!:)
#3 - 20 oktober 2011 14:29
Gud vad roligt! håller tummarna för att det är nåt på g! :)
#4 - 20 oktober 2011 14:34
bli inte besviken om äggen försvinner/äts upp bara. de kanske behvöer ett par ggr på sig för att fatta. :)
#5 - 20 oktober 2011 14:56
Hehe, håller tummarna för att de blir nått, och för att de ska förstå hur man är som förälder..=P

Videoklipp på ingång!=P
#6 - 20 oktober 2011 15:23
Det går vääääldigt segt för ett videoklipp att laddas upp om man använder mobilt bredband.... >.<

ungefär en kvart kvar....................
#7 - 20 oktober 2011 15:46
#8 - 20 oktober 2011 16:19
Där är defenitivt något på gång :). Vi håller tummerna och servad som händer^^.
#9 - 20 oktober 2011 16:24
Så va det de här med tålamod...... Skulle helst vilja stoppa ner händerna och "klämma" ut rommen ur henne nu..=P Tror dock inte det skulle vara så uppskattat....=P
#10 - 20 oktober 2011 16:57
Diozz88 skrev:
Så va det de här med tålamod...... Skulle helst vilja stoppa ner händerna och "klämma" ut rommen ur henne nu..=P Tror dock inte det skulle vara så uppskattat....=P

Ja, det är la vackert att se - där är det lek när som helst! Och det där med tålamod - Jag brukar vara ett redigt tjôtigt pain in the ass med folk här på forumet om att låta kar och fiskar vara ifred - så jag säger; rör nu ingenting och låt dom bara hållas. Likadant när ynglen kommer; låt föräldrarna ta hand om dom själva! :)
#11 - 20 oktober 2011 17:05
hehe i know, vågade knappt mata dem... =P å vågar inte ens sitta nära glaset, ser dom mig kommer dom som ett skott allihopa... de har lärt sig vem de e som ger dom mat...=P
#12 - 20 oktober 2011 17:06
Glömde att säga att jag tror boplats är vald...=D
#13 - 20 oktober 2011 17:12
Diozz88 skrev:
Glömde att säga att jag tror boplats är vald...=D

Stenen som hon småputsar på? - i filmen.:)
#14 - 20 oktober 2011 17:15
nope..=P de ligger en sten till bakom roten...=) precis bre3dvid den stenen hon putsar på... =) där står hon nu och bara är.. jagar bort alla inkräktare...
#15 - 21 oktober 2011 11:53
Å vi väntar...... å väntar.... När som helst nu kommer hon att lägga rommen... syns så tydligt nu...=D
#16 - 21 oktober 2011 13:49
Det här är "the stone where the magic will happend"!! =P Gnuggar rumpen mot den nu och hanen åker mest runt och ser allmänt förvirrad ut..=P Inte lätt å bli pappa....=P

http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6266028265/
#17 - 21 oktober 2011 14:24
Här var det rom!!

SKÅL!! =D=D Nu pågår äggläggning och befruktning för fulla muggar!! ska ladda upp ett litet videoklipp!! WIEE!! =D
#18 - 21 oktober 2011 14:48
Bild!!
De tar lite tid med videon, så de får bli en bild först!=)

http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6266166007/
#19 - 21 oktober 2011 15:11
#20 - 21 oktober 2011 17:46
Vette fan hur de här kommer gå... Rommen är färdiglagd, och honan kör iväg hanen när han kommer i närheten.. Hanen har inga som helst skyldigheter verkar det som, han bryr sig inte alls om reviret och de som vistas innanför, så honan gör allt jobb själv.... Får se hur det hela slutar... =/
#21 - 23 oktober 2011 11:58
2 dygn gamla och man kan tydligt se att det kommer bli en hel del yngel.... =S =P Honan gör fortfarande vaktandet sj, men hanen får till och från komma nära, beroende på hennes humör...=P Dock aldrig simma direkt över äggen...

http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6271848313/
#22 - 23 oktober 2011 12:39
Gud vad häftigt! Blir onekligen lite sugen på att skaffa äggläggare, men får nog läsa på lite mer först :) Ska bli mycket spännande att följa denna tråden!
#23 - 23 oktober 2011 13:08
Gud vad häftigt! Blir onekligen lite sugen på att skaffa äggläggare, men får nog läsa på lite mer först :) Ska bli mycket spännande att följa denna tråden!

Ja de e skithäftigt... =D Var inte alls beredd på att det skulle gå så här fort.. =D Men alla ägg behöver inte kläckas, och alla yngel behöver inte överleva... =S Vad skulle jag göra med 3-400 guldsömmar?:S
#24 - 24 oktober 2011 11:43
YNGEL!!! Nu har dom kläckts och honan har flyttat dem till en grop där de ligger och sprattlar!!=D

" target="_blank">
#25 - 24 oktober 2011 12:05
lugna sig nu ;) :P grattis! alltid roligt med de första ynglena. en annan märker knappt längre när det leks här hemma.

om du tycker "mamma o pappa" är aggro nu är så det inget mot när ynglena blir frisammande om ett par 4 dagar ungefär. :P
#26 - 24 oktober 2011 12:12
Grattis!! :)
#27 - 24 oktober 2011 12:35
Hehe, tack!=D

Men det är fortfarande bara mammsen som e aggro, dock inte alls lika aggro som jag trodde hon skulle vara..=P Hanen e fortfarande en "dålig far" och kör inte bort en enda fisk... Men han är väldigt nyfiken på vad som sprattlar i gropen, men hinner aldrig undersöka närmare då honan kör bort honom..=P
#28 - 24 oktober 2011 15:21
Grattis!!! :)
#29 - 24 oktober 2011 18:32
Honan har nu flyttat ynglen till en grotta, och hanen har gjort en större grop där ynglen låg från början.. Tog honom på bar gärning mitt i grävandet...=P

http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6276987623/
#30 - 26 oktober 2011 09:01
Uppdate!

Detta e ingen riktig uppdate...

Kan tyvärr inte berätta nått om ynglen då jag inte sett dem sen i söndags... Honan har grävt igen alla titthål i grottan och de ligger i en djup grop där inne... De verkar ju leva någon eftersom hon fortfarande vaktar i alla fall...=)
#31 - 26 oktober 2011 09:10
Vad kul, vi hoppas på det bästa. Några frågor till dig: Hur stora är dina fiskar o är det en bra fisk att ha i sällskapsakvarium med andra fiskar? Funderat ett tag på dessa...
#32 - 26 oktober 2011 09:16
#33 - 26 oktober 2011 14:27
Inga sällskapsfiskar precis... alla fiskar som går att äta äts upp(om de får tag på dem)... Och det går ganska hett till speciellt vid matning.. har du större fisk som inte accepterar att bli trakasserad är guldsömmarna ett jätte trevligt tillskott till akvariet.. Om akvariet har tillräcklig storlek.. mina är inte ens 10 cm än så de e ganska så små jämfört med vad de kommer bli, ska byta upp mig till ett större kar så småning om.. går nu i 240l men kommer behöva minst det dubbla för att de ska trivas när de växt på sig, de behöver mycket simyta och man ser dom precis överallt i karet..

Ska jag jämföra salvini och guldsöm så är salvinin myyycket aggressivare. Guldsömmarna gick ändå med danio reino(?) och det gick bra.. zebrorna lekte ändå varje morgon och var med och snodde pellets av guldsömmarna, sen kom salvinisarna och på mindre än en vecka var varenda zebra borta(8 st). =/ och då är salvinisarna mycket mindre än guldsömmarna..

Finns andra ciklider som är snygga men snällare..=)
#34 - 26 oktober 2011 14:39
Vill också tillägga att jag inte ångrar en dag att det blev guldsömmar som flyttade in=)
#35 - 26 oktober 2011 15:20
Håller mig till mina bolivianska fjärilsciklider då :). Dom varnade lite för guldsömmarna i djuraffären...
#36 - 26 oktober 2011 15:25
Tycker guldsömmarna har fått fel rykte, men visst ska man tänka sig för innan man skaffar dem, precis som många andra fiskar..=)
#37 - 28 oktober 2011 13:21
#38 - 28 oktober 2011 13:23
gytt*! :D alltid roligt det där!
#39 - 28 oktober 2011 13:25
*stolt "grandpa"*=P
#40 - 6 november 2011 04:12
I går hände nått tragiskt... Hade glömt att stänga locket på akvariet, och hoppat in i duschen... Stod i duschen i säker en halvtimme.. När jag kommer ut så ligger min guldsömshane orörlig på golvet... Förskräckt skyndade jag mig att lägga honom i en hink för att jag hoppades han skulle piggna till, och det gjorde han, ungefär en timme efter att han hamnat i hinken var han tillräckligt pigg för att flytta hem igen.

Men när jag släpper ner honom med de andra så börjar han jaga sina yngel och äta upp dem.. honan hade inte en chans att försvara dem och nu är det yngel över hela karet, 2 stycken som är med honan som hon vaktar frenetiskt, hoppas bara de andra ynglen också hittar tillbaka till sin mor igen.... Hanen har börjat uppvakta honan igen iaf.. Känns bara så konstigt att han "glömt bort" att ynglen var hans...
Gäst
#41 - 16 december 2011 22:28
En fisk har 3 sec minne:P nä men allvarilgt ricktigt kul att han överlevde. MEn han har nog glömmt bort att han satt på tjeja:P men det lär gå fler tåg hoppas några överlever:)
#42 - 17 december 2011 19:17
Dev skrev:
En fisk har 3 sec minne:P nä men allvarilgt ricktigt kul att han överlevde. MEn han har nog glömmt bort att han satt på tjeja:P men det lär gå fler tåg hoppas några överlever:)

de lekte ungefär 2 veckor senare igen, den här gången kläcktes dock inga yngel.. Natten mot tredje dagen vart äggen plundrade och med tanke på hur l-malen såg ut på fenorna är jag ganska säker på att det var den... Men tycker inte de valde en lika bra lekplats denna gången heller... Sen är fadern ingen bra pappa, han vaktar ynglen först när de är fri-simmande.. Allt innan överlåter han till fru guldsöm... Men förhoppningsvis väljer de en bättre plats nästa lek och förhoppningsvis så blir det ett par som uppnår vuxen ålder då..=)

Annons