Hej
Ja, det är en teori som jag, och en del andra har, att ynglen får svårare att lära sig yngelvård, om de inte själva vårdats av sina egna föräldrar. Vissa hävdar nog att fiskar inte är tillräckligt intelligenta för det, och att allt är instinkt, men stora ciklider är bevisat intelligenta, och med olika personligheter, även inom samma art. och bara det faktum att de ofta måste öva innan de får till det rätt, är ju ett tecken på att det är en hel del inlärning med i det hela, och inte bara instinkt.
Jag har 6 små påfåglar nu, 4 tiger, och 2 albino tiger. Albinona är köpta efteråt, så de får inte riktigt vara med, särskilt de två mindre av de vanliga tigrarna är på dem rätt mycket. Men de är framme och äter och så, så de kan nog klara sig, bara de får lägga på sig lite. För några år se´n köpte jag 6 påfåglar på ca 10 cm, och behöll 2 som visade tycke för varandra, och de växte snabbt upp till ca 30 cm. De visade lektendenser rätt länge, men tyvärr var jag tvungen att göra mig av med dem innan jag hann se om det var ett bra par. Mitt mål är att få ett bra yngelvårdande par av de 6 jag har nu.
Läste förresten en rätt kul grej, angående fiskars intelligens. Det var en kille som lämnade in en stor påfågel till en affär. Den hade alltid varit pigg, och åt bra. Men när han lämnade in den, så började den matvägra, och låg bara på botten och tjurade. Tills en dag, då han kom in och skulle kolla hur den mådde. Då levde den helt plötsligt upp. Den kände igen honom. Och det finns ju många som beskriver hur deras påfåglar kommer sättandes om de går in i rummet, men inte alls bryr sig, om det är nå´n annan som kommer. Cikliders intelligens är nog rätt underskattad, liksom de flesta andra djurs intelligens.
Vad gäller malen, så bör du kanske flytta den, det finns inget som är så omöjligt att rubba för ett ciklidpar, som en stor målmedveten mal, som har siktat in sig på deras ägg/yngel. Jag hade ett eldbukspar som förtvivlat försökte köra bort en Synodontis eupterus, men det gick inte alls, malen struntade fullständigt i deras knuffande. Mina "lekande" påfågelshonor jag berättade om, försökte inte köra bort malen särskilt mycket, vad jag minns. Men de insåg väl att äggen ändå var körda, de var ju av förståeliga skäl inte befruktade.
MVH Micke