Lekt

#1 - 1 augusti 2007 09:47
Bara någon timme efter att jag fått hem mina rödzebror så fick den ena honan som en påse under hakan. Ser ut som om hon fått påssjukan eller något. Kan de redan ha lekt efter all stress till det nya akvariet ?
#2 - 1 augusti 2007 10:31
Det verkar som att de har lekt så det verkar ju som att de har lekt efter all stress. Lycka till, vi får hoppas att de blir några yngel ;)
#3 - 1 augusti 2007 11:26
grattis:), hur stora är dem?
#4 - 1 augusti 2007 13:36
va spännande. fast det är mina första ciklider så ja vet inte vad ja skall göra. Hoppas någon överlever iaf.
Skulle vä ltro att de är runt 5 cm eller något .
#5 - 1 augusti 2007 14:49
om du har stenpartier med mycket småsten till större stenar så kan nog ett par yngel eventuellt överleva, i mitt 180liters hittade jag ett yngel inuti en modul vid pumpen ;p
#6 - 1 augusti 2007 18:02
Men se till at flytta över den ruvande honan till ett ynge akvarium om du nu har något sådant. Så slipper du att de eventuellt blir uppätna av eventuela invånare. Om inte så kommer du få jaga runt efter dem som en galning sen när du väl vill ha upp de om du har mycket sten. Lycka till återigen.
#7 - 1 augusti 2007 20:00
Men se till at flytta över den ruvande honan till ett ynge akvarium om du nu har något sådant. Så slipper du att de eventuellt blir uppätna av eventuela invånare. Om inte så kommer du få jaga runt efter dem som en galning sen när du väl vill ha upp de om du har mycket sten. Lycka till återigen.

Har inget yngelkar men ja kan försöka få tag i ett. på hhur många liter räcker ?
#8 - 1 augusti 2007 20:13
jag har ett akvarium på ca 40 L där jag har ett gäng Röd Zebra yngel

/Tomas
#9 - 2 augusti 2007 09:50
Det räcker gått och väl med 40 liter tror jag.
#10 - 2 augusti 2007 12:41
40 liter räcker till en början men får du många yngel kommer de att växa ur det ganska fort. Ett hett tips är att kolla på blocket.se efter något billigt komplett akvarium att ha som yngelkar. Vi hittade vårat där, komplett 115 liters kar för 300kr.

Annons