lelösa humlor

#1 - 4 juni 2008 06:40
jag köpte 4 humlamalar för 3 dagar sedan och självklart är de blyga och ligger och trycker.. men alla 4 när dom lägger sig och gömmer dig så hänger de över kanterna helt livlösa. jag trodde att alla hade dött.

alltså de lägger dig på en växt på sidan och sen hänger huvudet och stjärten ner på vardera sida. och just att de liger på sidan och rör sig ej.

men om jag petar på dem så sticker de iväg med ilfart och sen far de omkring som vanilgt en stund. sen blir de lika dant.

gör dom så eller är det nåt fel på dem? jag har aldrig haft dessa malar innan..:(
#2 - 4 juni 2008 09:14
Du lyckas då få tag i svårbestämda fiskar...:p

Om du med humlamal menar vad jag tror, så finns det ett antal fiskar i olika världsdelar som är lika varann i allmänt utseende, men är inte närmare släkt med varann. Jag kan inte med lätthet bestämma dem ens till familj. Det är troligen nattaktiva fiskar som vill ligga i en håla på dagen. Finns inte det försöker dom antagligen sova på ett blad eller vad dom hittar. Det låter inte som något direkt onaturligt beteende. Men jag har bara haft en enda av arterna, troligen en Microglanis, i akvarium och det var säkert 30 år sedan - fast då hade jag säkert 30 stycken: en krälande massa som ur en skräckfilm. Dom gillade varann så pass att dom låg i en rosa-brun pulserande hög i ett hörn! Jag gillade dem faktiskt inge vidare - då.
#3 - 4 juni 2008 09:46
haha ja jag gillar underliga fiskar.. [:-36]

ja det är den där vanliga som står under betäckningen humlamal som finns här på artbeskrivningar. dom är jättefina men det känns så underligt när dom hänger som döda maskar hela bunten.. men det kanske blir en rolig fisk om dom börjar leva.. :D

Annons