Leopoldi lek !!

#1 - 25 augusti 2007 15:28
Hallå all muppar nu e jag tebax med lite kul bilder.

Leopoldi som dom så vackert heter eller som jag brukar kalla dom "Dumerilli" eller som dom även kallas "sheep headed" eller t.o.m. scalar (kärt barn har många namn) så hittade jag dessa underbara v.f. djur (som jag vet även Webmastern när har stor kärlek till[:o]) långt ner i en tank (burk) på Akvarielagret. Den som söker han finner:)

OK jag köpte fem och jag lät Bosse plocka upp dom som han ansåg skulle passa mig. En dog :eek: [:(!] Dom andra fyra visade sig vara två par:p

Så nu har dom lekt in sig ett par gånger i omgångar i min Heckel tank för det va där jag ville ha dom. Mina b.h.h. står för dagen o skakar i ena hörnet, i andra hörnet står jag o skakar:D o i mitten har vi dessa fina bilder på lek på v.f. Leopoldi med romkaka stor som ett tefat. Jag har räknat även om det inte va populärt av föräldrarna, efter 498 och tre pilsner tappade jag räkningen[:o]

Hoppas ngn tycker bilderna är roliga att se på och jag håller tummarna för att jag kan lägga in dom här då det för min del varit mkt strul på slutet att visa bilder.

Vi hörs av muppar.[:-96]
#2 - 25 augusti 2007 15:41
Dom är riktigt fina! Riktigt bra bilder också. Jag köpte 1 par där för något år sen. Dom la ägg direkt men det blev inget så det kanske var 2 honor. Lycka till med äggkläckningen.
#3 - 28 augusti 2007 17:51
Hur går det????
#4 - 28 augusti 2007 21:00
Hur går det p-ö ? Är äggen larver än eller dom kalasade upp alltihopa ??
#5 - 30 augusti 2007 16:03
Vill gärna ha uppdatering.
#6 - 1 september 2007 14:23
drd skrev:
Hur går det p-ö ? Är äggen larver än eller dom kalasade upp alltihopa ??

Hej broder.:D Kalasat upp äggen????? Nä nä dom e vassa som fasen fast dom e små (drygt 1/3 mot mina Heckel) som går i samma tank och står o skakar i ena hörnet.

Visst har ett o annat ägg gått förlorat men ha i åtanke att det är två till Leopolidi, 8 Heckel, 5 Thomas ciklider, 1 Golden nugget(10 cm stor), 3 Zebra Pleco,o ca 80 st pansarmalar i samma tank + lite till som jag har glömt.

Här kommer ett par bilder från i slutet på veckan o där kan vi se larverna.

Hoppas bilderna uppskattas.
#7 - 1 september 2007 14:28
rsoderberg skrev:
Vill gärna ha uppdatering.

Jaha,,, då kan jag meddela att för dagen så är dom frisimmande och även om ett stort antal gått förlorat så är jag imponerad över dessa Leopoldis envishet med att några ska överleva.

Lite nya bilder från i dag.
#8 - 1 september 2007 17:05
Lysande, jag skulle uppskatta om du uppdaterade kontinuerligt då jag har 6st från samma sändning som dig fast dom bara gruffas istället för att leka. Kan du berätta vilka vattenvärden och temperaturer mm som du har?
#9 - 1 september 2007 20:24
Vill jag också veta!

Grattis, btw! :D ;)
#10 - 2 september 2007 10:56
rsoderberg skrev:
Lysande, jag skulle uppskatta om du uppdaterade kontinuerligt. Kan du berätta vilka vattenvärden och temperaturer mm som du har?

Jag tycker att jag uppdaterar kontinueligt, jag kan ju inte skriva ngt varje timme eller???

Vattenvärderna är som jag skrev i mitt första inlägg samma som för mina Heckel eftersom dom går i samma tank. Tempen är exakt 27 grader, aldrig mer o aldrig under 26. Jag tror att jag redan mer detaljerat skrivit det i ngn annan tråd.
#11 - 2 september 2007 12:57
Ett par bilder tagna i dag när ljuset tändes och så här skyddar föräldrarna sina nysimmande yngel under nattens mörka timmar. Man "vallar" in dom i en liten klump på botten så man har kontroll på dom mot övriga nattaktiva fienden och står i V ställning vaktande hela natten.

Och visst lyckades dom även med denna första natts bedrift, även om några tycks ha försvunnit.
#12 - 3 september 2007 15:28
p-ö skrev:
Jag tycker att jag uppdaterar kontinueligt, jag kan ju inte skriva ngt varje timme eller???

Vattenvärderna är som jag skrev i mitt första inlägg samma som för mina Heckel eftersom dom går i samma tank. Tempen är exakt 27 grader, aldrig mer o aldrig under 26. Jag tror att jag redan mer detaljerat skrivit det i ngn annan tråd.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Uppdatering var bara ett önskemål, eftersom du hade gjort det så duktigt när det gällde coarina.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag menade inte att du skulle skriva men några timmars mellanrum, utan 1-2 ggr i veckan borde vara en trevlig underhållning [/FONT][FONT=Wingdings][FONT=Wingdings]J[/FONT][/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Gällande vattenvärden för dina Heckel så har inte jag lyckats hitta någonting, det var därför jag frågade.[/FONT][/SIZE]
#13 - 1 oktober 2007 11:00
Undrar hur det gick med dom där småfirrarna ?

Vad matade du dom med ?

Annons