<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag lade ner min lera blöt och rullad till korvar tillsammans med torv under nät och sand i mitt akvarium.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Bad idea. Lägger man ner leran som en homogen "klump" utan att blanda ut den rejält med grus så är det risk att det bildas en anaerob miljö där det kan bildas sumpgas - dvs förruttnelse. Kulor är visserligen homogena men dom är relativt små och "flyter ut" en tid efter att man stoppat ner dom.
Enda anledningen till att man torkar kulorna är att man ska kunna låta dom färdas genom vattenkolumnen ner i gruset utan att slamma ner vattnet för mycket.
Att det funkar för dig med stora homogena klumpar är lyckosamt och det är kul att det växer så bra för dig =)
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Ska du vara med och tävla? Förstod inte riktigt tävlingsreglerna? "Aquascape"? Det är alltså inte rena växtakvarier det handlar om? Någon av domarna ville se fiskarna som nämndes i texten. Skulle ju vara lite småkul att vara med men jag har nog inte riktigt rätt inställning. Når inte den "tavelliknande" nivån.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Japp jag tänkte vara med och tävla. Jag tänkte ta ett års medlemsskap i AGA och se om deras tidning är något att ha.
Aquascape kallar man, vad jag förstått, akvarium som har fokus på det estetiska - en förmåga att kombinera fiskar och växter så att det blir estetiskt och naturligt tilltalande. "Naturligt" i detta fallet är inte lika med "biotop" utan mer en känsla av "det här kan nog vara en bit natur". De vinnande tävlingsbidragen talar för sig själva.
Just eftersom denna tävling har ganska varierande kvalitet på bidragen behöver man, förmodligen, inte skämmas.