Lernaea/vit mask

#1 - 2 april 2008 11:38
Såg igår på min stora gibbiceps som är sjuk att det är som små maskar på dens kropp. De sitter i huden och det sticker ut en svans som på sitt vidriga sätt åker in och ut ur huden, typ sträcker ut sig och drar tillbaka.

maskarna/parasiterna är vita.

Enligt det som står om sjukdomen så finns det inga bra mediciner mot detta, lr att det är svårt att medicinera bort. Malen är ganska stor och stark, blir inte det lättaste att dra ut maskarna med pincett direkt då dem också är ganska små och svåra att se.

såhär står det om sjukdomen:

"Lernaea
Symptom: Lernaea är en parasit som kan ses med blotta ögat. Det tränger in i fiskens kropp och delar av den sticker ut som ett grovt "hårstrå".
Åtgärd: Plocka upp fisken ur akvariet och parasiten plockas bort med en pincett. Svårt att medicinera bort"

Vad ska jag göra? har medicinerat med eSHa då jag såg svampliknande saker på malen också, detta var innan jag såg parasiterna. Efter jag medicinerade så blev malen lugnare iallafall. Den slutade rycka till lika mycket som tidigare.

Behöver hjälp, plz help me
#2 - 2 april 2008 12:33
Du är säker på att det inte är Gyrodactylus (trematoda plattmaskar)? De har sugproppar i fram och bakänden och rör sig ungefär som en igel eller mätarlarv. De sträcker sig ofta upp från fiskens kropp (medan de håller fast sig med bak-sugproppen). Gyrodactylus är betydligt mindr än Lernaea, de flesta arter är under millimetern, även om några arter kan bli ett par millimeter långa.

Info om Gyrodactylus (mestadels korrekt, t.ex. att formalin dödar dem; JBL har också en specialmedicin mot dem, Gyrodol)
http://www.fishvet.com/Flukes.htm
#3 - 2 april 2008 13:59
Har ingen aning om exakt vad det är för mask malen har. Masken är iaf vit och riktigt riktigt liten, lika smal som ett tunt hårstrå (typ hårstrå på armen) och vitaktig. Verkar mer som att ena delen är under fiskens hud än att den sugit sig fast på något vis.

Har ingen som helst erfarenhet dessa sjukdomar. Fattar inte ens hur det kom in i mitt kar. Det jag kan tänka mig är att de kom tillsammans med flytväxterna jag köpte. Varför jag misstänker detta är pga det var i samband med inkörning av dessa växter som denna sjukdom dök upp. Är detta troligt ?

Tror du eSHa kan bota mot maskarna? står att den kan bota det mesta, parasiter, svamp etc.

Ska läsa din länk nu.
#4 - 2 april 2008 14:09
Läste nu, det stod att det egentligen inte spelar någon roll ang vad det är för art av mask. Medicineringen verkar vara samma oavsätt maskart dvs.

Så dessa maskar är ganska farliga för fiskarna :( har alla mina juveler i det karet, vore riktigt jobbigt om det skulle gå åt skogen.

Ska immorn till källarlokalen och prata med ägarna där, eventuellt köpa rätt medicin. eSHa funkar kanske inte mot denna typ av mask.
#5 - 2 april 2008 14:32
Är de mer än ett ett par millimeter långa är det antagligen ankarmask. Ankarmaskar ligger, beroende på art, i storlek mellan 5 och 20 millimeter, medan Gyrodactylus normalt sett är mindre än en millimeter långa.
#6 - 2 april 2008 19:46
Jävla maskar !
#7 - 4 april 2008 14:38
Ps, glömde nämna att det endast är malarna som är drabbade :S helt skumt
#9 - 4 april 2008 22:59
har ingen aning om hur de ser ut förutom den synliga delen som ser ut som en mask. Huvudet som är under fiskens hud syns inte, kan dock redan nu säga att de inte ens är i närheten av att vara lika stora som de på bild. De är betydligt mindre, riktigt svåra att få syn på.

Annons