Levande sten ?

#1 - 11 september 2003 20:23
Hej !
Har just startat upp ett 112liters kar. Hur länge kan levandestenen vara kvar i sin kartong innan man stoppar ner den i akvariet? Utan att ta skada. Jag vill vara säker på att det är stabila värden innan jag lägger i den.
Tobbe
#2 - 11 september 2003 20:33
I med stenen NU!!!

Annars är den inte _levande_ sten längre!

Vattenvärdena får stabilisera sig med stenen i, helt enkelt!
#3 - 11 september 2003 20:48
Lägger mig i här... trots att jag lovat mig själv att det här skulle få bli Tobbes grej...
Levandestenen som han har här hemma har han fått av en kille som fått över från sin uppstart. Stenen har legat fuktig i påse i en månad, men det luktar inget mysko när man luktar på den...
Kan det vara möjligt att stenen är OK, och hur vet man om den är det???
Tobbe är i alla fall i full färd med att putta i stenen nu, pH var på 7,6 och salthalten är 1,024 (eller nåt sånt) får väl hoppas att det går bra....
#4 - 11 september 2003 20:55
den är stendöd!!!!! levande sten är en sten som är FULLPROPPAD med levande organismer. Dålig gämförelse är sötvattnets ytterfilter, ett par timmar utan genomströmming så tvärdör allt gott i den samma sak med levande sten. Om det går lika fort vet jag inte men snackar vi månader så har du nog tyvärr inget mer en en snygg korall sten kvar.

Så som jag har lärt mig om levande stenar frånden tiden då jag hade saltvatten är at dom ska behandlas precis som fisk/koraller/kräftdjur.
#5 - 11 september 2003 20:57
Nu är vi ganska säkra på att stenen är skapligt levande i alla fall, vi hittade nämligen en liten levande röd krabba i botten på frigolitlådan som stenen låg i :-)
#6 - 11 september 2003 20:59
det är en levande organism!!! jag är iof ingen saltexpert men jag tror nog att större delen av den "levande" fördelen har dött.

/Mats som enbart ger amatör åsikter just nu
#7 - 11 september 2003 21:00
Men hallå Gosatta! Skrev innan jag läste ditt meddelande... Stenarna transporteras ju i inplastade frigolitlådor, och inte kan dom väl förvara stenen med cirkulation hos återförsäljarna heller...eller... så mera än några timmar måste dom väl klara sig...
Trodde också att den skulle vara död efter såååå lång tid, men det kryper på bra i botten på låddan, ska bli intressant att se om det är liv i stenarna också...
#8 - 11 september 2003 21:08
enu en amatör tankefrån mig!!!

Hela saken med levande sten är ju rätt kompliserad, bara för att vissa organismer lever så betyder det ju inte att alla gör det. Levande sten är ju en väldigt komplex "ide" så vitt jag har lärt mig så är stene väldigt kännslig (om den ska behålla sin fulla "kraft") så lite liv är inget bevis för att stenen fortfarande är "grymm" dock är det inte heller något bevis för att den INTE är det heller efter som jag enbart spekulerar =)

Får väl hoppas för din skull att jag är helt ute å cycklar.,
#9 - 11 september 2003 21:10
Ursprungligen skickat av Nanc

Stenen har legat fuktig i påse i en månad, men det luktar inget mysko när man luktar på den...

OK, det är DÖD sten, eller kanske 'väldigt krasslig' sten. Jag skulle fortfarande ha i den så snabbt som möjligt, den kommer att totalförstöra vattnet, och det är bättre att den gör det nu än att den gör det när det är fisk i.

Kanske bäst att förtydliga... Vad som kommer att hända nu är att allt som är dött i stenen, och det är MASSOR (även om den levande krabban är ett bra tecken), kommer att ruttna. Ammoniak och nitrit kommer att stiga skyhögt, vattnet kommer antagligen att stinka... Men det går över. När det gått över, när nitriten är omätbar, om ett par veckor, är akvariet klart.

Med färskare levandesten blir ruttnandet ("cycling") mindre aggressiv, men ni kan ju byta vatten när det stinker för att undvika att de sista levande djuren också dör.

Det är annars riktigt att levande sten transporteras fuktig i påse - men jag skulle själv inte använda sten som legat torr i mer än, högst, en vecka.

#10 - 11 september 2003 21:11
Jo, jag hoppas framförallt för Tobbes skull att du är ute och cyklar, han håller ju på och förverkligar en barndomsdröm...
Vi funderar ju också på om det är "liv nog" i stenen, det var det jag undrade i första inlägget, om man kan se det eller ???
Det är i alla fall för lite sten, så den ska kompletteras med mera, "färsk" vara, så småningom....
#11 - 11 september 2003 21:15
ja för att gå tillbaks till tobbes inlägg så är ju min åsikt (åter igen otroligt amatöraktiga tankar) att släng i stenen!!!! den gör mer nytta i vattnet en i frigloit!! och den har bättre chans att leva i vatten en i frigolit!!

/Mats saltvattens amatören som iaf fick sina koraller och fiskar att leva på det glada 90-talet
#12 - 11 september 2003 21:18
Det spelar egentligen ingen roll om nåt lever i stenen nu - bakterierna återkoloniserar stenen när den varit i vattnet ett tag. Den kommer att fungera, om inte nu så så småningom. Don't worry, i värsta fall tar det bara lite längre tid.
#13 - 11 september 2003 21:26
Nu är i alla fall stenen i vattnet och den lilla krabban har gott om plats :-) Den lär väl knappast överleva om det inte finns nåt annat levande i stenen...
Vi avvaktar väl ett tag och ser vad som händer, och sedan ska det som sagt ner lite mera sten så småningom... att det tar tid är nog lugnt... Tobbe räknar inte med att börja stoppa i fisk förrän framemot jul...
#14 - 11 september 2003 21:36
Hej!
Nu skriver jag ( Tobbe )och inte Nancy. Jag antar att det är liten chans att stenen "överlever" men jag måste prova iallafall. Om inte den gör det så finns det väldigt fin "död" sten att kolonisera för den levandesten som jag måste köpa till.
Tobbe
#15 - 11 september 2003 21:41
Låter som en bra plan!
Strängt taget kan ni börja köpa in djur så fort nitriten försvunnit, förutsatt att ni tar det lugnt, men det skadar inte att vänta längre - fisken är rätt tålig, men t.ex. koraller tar lätt illa vid sig.

Vattenvärdena kommer som sagt att bli korsögda den närmaste veckan eller två, men sen borde det plana ut. Renlärigt skall man inte göra vattenbyten under den perioden, men jag tycker personligen man kan göra det för att skona livet på stenarna lite.

När nitriten försvunnit (eller om det blir generande algväxt) kan ni eventuellt fundera på om ni behöver några algätare i akvariet, plus kanske köpa in de där färskare levande stenarna så ni får lite koraller & smådjur i akvariet. Alla tillskott av levandesten, även ganska färsk sten, stökar till vattenvärdena, mer eller mindre, så det kan vara läge att ha i stenen minst en vecka eller så innan ni köper in några dyrare djur.

#16 - 12 september 2003 07:13

Stenarna transporteras ju i inplastade frigolitlådor, och inte kan dom väl förvara stenen med cirkulation hos återförsäljarna heller...eller... så mera än några timmar måste dom väl klara sig...

Sist jag köpte sten så köppte jag sten som legat och cirkulerats i ett jätte system, tror det var drygt 10 kubik. Då gav jag 150 kr per kilo och hade aldrig några mätbara nitrit/nitrat/fosfat värden. Nu startade jag ett nytt saltvattensakvarium och letade efter bra sten. Ingenstans i Sverige verkar det finnas någon affär som cirkulkerar stenen ordentligt. Jag har nu köpt sten för 80 kr/kilo (och skulle inte ge mer för ocirkulerad sten) Jag har genomlidit den värsta inkörningen i mannaminne, nu 4 månader senare har det inte helt stabiliserat sig. Det är tråkigt att Svenska saltvattensakvarister inte är berädda att betala för kvalité för då kan man inte räkna med att hitta kvalité i butikerna heller.
MVH
Magnus
#17 - 12 september 2003 07:28

Tobbe är i alla fall i full färd med att putta i stenen nu, pH var på 7,6 och salthalten är 1,024 (eller nåt sånt) får väl hoppas att det går bra....

OjOj ph 7,6, vad är kh?
MVH
Magnus
#18 - 12 september 2003 08:28
Tropfrog: Jag har inte ens hittat levandesten billigare än 130:-/kilot här i stockholm, och det rör sig då alltid om 'cyclad' sten.
Om du bor i Stockholm och vill ha tag i riktig kvalitets-sten rekommenderar jag öh, vad heter de nu igen, korallfisken? i industriområdet bakom Täby (inte att blanda ihop med Arken Täby, i täby centrum, som inte har saltvatten alls). Stockholms bästa saltvattensbutik. Fast billigt blir det inte.
#19 - 12 september 2003 09:14
Topfrog! Har inte koll på hur högt kh var, men Tobbe muttrade något om tokhögt har jag för mig (sitter på jobbet och kan inte kolla). Var ska värdena ligga då???
Stenen vi har kom inte från någon handlare utan vi fick den av en kille som fått över. Bor man i Östersund får man räkna med att beställa allt som har med saltvatten att göra, som tur var har vi en intresserad handlare. De har startat ett saltvattenkar i vår Arkenbutik och det är kul att följa deras vedermödor. Självklart ökar ju också kunskaperna hos dem, men erfarna är de inte. Dessa är våra mentorer för tillfället... så det är ingen risk att du ger oss för få råd... utan ös gärna på!!!!

Tobbe räknar som sagt inte med att ha fisk i förrän tidigast efter jul, just för att vi ska hinna skaffa kunskaper under resans gång och ha bra förutsättningar för fiskarna (tror han tänkt sig sjöhästar) innan de kommer.
#20 - 12 september 2003 09:42
Har han skyhög KH i saltvatten har han knappast pH 7.6... Don't trust the force, jag menar pH kit.
Även om pH vore lite lågt just nu, så kan det vara bra - det innebär att mindre ammoniak förekommer (blir ammonium istället). Huvudproblemet med lite lågt pH är att korallerna får svårt att konstruera sina kalkbägare, men det är knappast en prioritet just nu. Så småningom vill ni få upp pH till 8.3, men pH 7.6 är inte dödligt för nånting.

Om ni vill få upp pH trots allt, använd helst inte bikarbonat om ni vill få upp tillväxten på koraller. Använd i så fall istället kalkvatten (mättad klar kalciumhydroxidlösning) för att ersätta avdunstat vatten.
www.reefcentral.com är bästa siten på nätet, och där kan du hitta artiklar som: http://reefkeeping.com/issues/2002-04/rhf/feature/index.htm

Sjöhästar går inte ihop med koraller och anemoner, men det vet ni antagligen redan.
#21 - 12 september 2003 10:00
Har full koll på att kh och ph följer varandra och att det inte borde stämma....det var därför som jag reagerade när han sa att kh var högt... Men sedan är allt relativt, vi har väldigt lågt kh och ph i grunden....
Tror handlaren pratade om pH buffer eller nåt sådant när det gällde ph höjning, blir att kolla upp det där under helgen ... Och kanske låta Tobbe skriva själv, jag skulle ju inte lägga mig i det här jag :-)
#22 - 12 september 2003 10:02
Azur! Har hört att man inte kan ha Anemoner med sjöhästarna, men koraller visste jag inte... men det kanske Tobbe också har koll på... (hmmm... ATT det skall vara så svårt att låta bli att lägga näsan i blöt... men det är ju såååååå spännande)
#23 - 12 september 2003 11:42
Nu är jag hemma och har kollat vilka värden vi hade igår. Det var inte kh som var högt, det var på 3 och pH på 7,6. Däremot låg Th på 21... har det med saltet att göra??? Normalvärdena i våra andra kar (sötvatten) är kH 3, pH 6,8 och tH 6.

Det är ju inte konstigt att pH är så lågt i saltvattnet eftersom det enda som gör vattnet hårdare är ett 2 cm tjockt lager korallsten på botten....
#24 - 12 september 2003 13:16
KH ska ligga på ca 8 så det är aldeles för lågt.
Ska ni ha sjöhästar så ska dom inte ha riktigt så strömt vatten max 10 gånger akvariets volym i timmen.
Koraller kan man ha men inte sånna som bräns men koncentrera er på vattenvärdena först försök få upp KHt vad har ni haft för salt när ni blandade med ett riktigt salt ska inte kht bliså lågt.
#25 - 12 september 2003 13:18
tH (GH) kan du helt glömma bort i saltvatten - det kryllar av magnesium, klorid och annat som stör. GH är nog inte direkt viktigt i sötvatten heller, det är ett mått som är framtaget för att uppskatta hur mycket pannsten ett vatten bildar i ångpannor...

KH/alkalinitet är viktigt, eftersom det motverkar pH svängningar. Kommersiella saltblandningar innehåller karbonat, bikarbonat, och borat för att höja alkaliniteten (och de ger alla utslag på ett KH test) och därmed stabilisera pH.
Korallsanden hjälper inte pH och alkalinitet mycket, det är sant; normalt sett skall man ändå få hög pH/alkalinitet genom saltblandningen.
Jag vet inte... några teskedar bikarbonat skulle fixa till pH och KH, så de slutar vackla, men å andra sidan är ett lågt pH nog lite skonsammare mot djuren såhär under inkörningen, pga att man minskar mängden ammoniak (under pH 8 kan man i stort sett bortse från ammoniak i saltvatten, eftersom det då förekommer som ogiftigt ammonium). Svårt val, fast pH 7.6 är som sagt i alla fall inte dödligt.

Detta förutsatt att pH kitet är pålitligt, förstås. Det är väl kit speciellt avsett för saltvatten, t.ex.? Sötvattenstester funkar inte på saltvatten.

Apropå pålitlighet... vad använder ni för typ av salthaltsmätare?

#26 - 12 september 2003 16:21
Hoppla!!! Mycket vart det nu.... börjar väl att svara på det jag har koll på.... Saltet kostade typ 300 kr/kg så DET måste vara riktigt, om det inte innehåller guldkorn förståss..
pH testet är för sötvatten, det sa dom på affären var OK för just pH.... Tycker det verkar som en bra lösning att inte göra något åt pH förän ny sten är på väg,,, eller??? Frågan är om det blir någon inkörning, så länge vattnet bara innehåller sten (förmodligen stendöd då) och en stackars krabba.... som ju kommer att svälta ihjäl... måste väl i med något som kan föröka sig för att det ska bli någon inkörning...
Å hej å hå... Tobbe har åkt och hämtat en annan kille som nyss startat saltvatten, de ska väl slå sina kloka huvuden i hop i kväll, får väl se om de börjar skriva lite här också...
#27 - 12 september 2003 17:31
Hoppas att du inte betalade 300kr kilot, då har du blivit blåst:)
#28 - 12 september 2003 17:58
Hej Daniel.
Var det du som köpte Roberts levande sten,om så var så har scalarena lekt som jag fick av dig. Så en fråga till Tobbe,hur mycket levande sten har du tänkt dig ha till 112l. akv.Om jag hade varit som du skulle jag höjt upp PH och skaffat en skummare som tog alltdött och proteiner.
MVH Mats
#29 - 12 september 2003 18:01
Japp, det var jag. Kula att de leker, klarar de av att vårda äggen?
#30 - 12 september 2003 18:13
Hej.
Malarna tog all rom,guramin leker också.Har du startat upp än.
MVH Mats
#31 - 12 september 2003 19:47
Hej!
Här kommer lite allmän info som Nanc tydligen inte hade koll på....
* saltet kostade 300kr för 6,7kg, och är för saltvattensakvarier.
* jag har tänkt ha ca 15-17 kg levande sten i akvariet.
* angående salthalten har jag två olika mätare, en "deep six" hydrometer, och en "tropic marin high precision hydrometer". Salthalten är föe närvarande 1.022.
* Jag har inte någon saltvattensmätutrustning än - men en är beställd.
#32 - 12 september 2003 20:03
Hej !
Jag har en skummare i akvariet åxå "tunze 3110/2"
#33 - 12 september 2003 23:11
Ser man på, en hel del som jag inte hade koll på.... kan i alla fall sluta leta guld i saltpåsen då :-)
#34 - 15 september 2003 09:12
Att vänta med djur tills jul tycker jag låter lite för lång tid. Tänk på att stenen (om den är bra) innehåller en massa organismer som bryter ner organiska avfallsprodukter (nitrit,nitrat fosfat) Om dom inte får "mat" så urlakas dom med tiden. Jag tycker att du skall sätta i sniglar,eremiter och algätande fisk så fort du ser att det inte finns nitrit i karet. På detta sättet har du effektiva algätare som tar hand om algerna. Dessa djuren släpper sedan ut avfall som dels matar stenen dels går ut i skummaren. På detta sätt har du ett system som startar lite snabbare och funkar lite stabilare när det är igång.
MVH
Magnus
#35 - 15 september 2003 09:30
Hej Nancy.
Du kan börja leta efter guld,allt saltvatten innehåller guld,är ett spårämne.
Hälsn. Mats
#36 - 15 september 2003 10:00
Mats m; Har inte hunnit starta upp mitt saltvatten än men är på god väg. Håller min sten vid liv i en regnvattentunna. Asså, Du har fått guramisarna att leka, det var roligt. Ps Tyskland är lite billigare på salt, de ligger på ca; 400-500:- för 20Kg det räcker till 600L ungefär. Frakt till kommer ca: 170:-.
Mvh Daniel
#37 - 15 september 2003 10:30
Hej Daniel.
Har du frågat Uddevalla Akv. angående priset på salt.Robert hade sa att han låg under andra på salt.
MVH Mats
#38 - 15 september 2003 10:34
En vanlig pris undersökning på salt gav: I tyskland ligger näthandlarna klart under det inköpspris som de stora Svenska grossisterna håller. DVS för att kunna konkurera med de tyska butikerna måste de svenska sälja saltet med förlust. Om någon i Sverige utger sig för att sälja billigare än andra så är det deffinitivt inte billigare än tyskland.
MVH
Magnus
#39 - 15 september 2003 11:11
Hej.
När jag köper något skall skall jag ha det i handen direkt,alltså betalar jag en slant mer ,går inte och väntar upp till 2-3veckor på något som inte alltid kommer.Plus att varan inte stämmer med det som är beställt.Många gånger kan man köpslå om priset så slutsumman blir den samma i slutändan.Köpte ett 540l.med förhöjd benställning plus dubbelramp för 3200:- inkl. hem körning här hemma i Uddevalla.
MVH Mats
#40 - 15 september 2003 16:58
Hej !
Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig med råd och tips!!!
Jag var kanske inte tydlig tidigare. Jag menar att jag kommer att vänta tills vattenvärdena är OK och förutsättningarna för att klara av "akvariet" är rimliga. Jag är inte så påläst som jag önskar att jag kunde vara, men jag håller på att "läsaikapp mig" (Korallrevsakvariet band 2-4). Min dröm är att ha sjöhästar i akvariet och jag vet att de kräver speciella förutsättningar. Men vad passar mer in?? Jag hade tänkt kanske mandariner och någon räka eller kräfta. Är det någon som har förslag så skriv och berätta.
#41 - 15 september 2003 18:24
Hej,
Kul att du ska starta ett saltvatten! Mandariner är helt underbara, fast de äter endast djur som finns i levande stenen så det gäller att ha mycket LS då. De flesta mandariner dör tyvärr av svält. Själv har jag en mandarin och 68kg LS i ett 250 liters. Mitt förslag är ett gäng putsar räkor, en Salarias och ett par Clownfiskar. Även Kirurgfiskar är trevliga och vackra. Så småningom när akvariet har vart igång ett tag och du har fått tillräckligt med sten kan du skaffa in en mandarin. En annan rolig fisk är en gobie som heter Valenciennea puellaris (samma familj som mandarinfisken). Den äter sand som filtreras i munnen och rinner ut genom gälarna, riktigt trevliga! Hoppas det hjälpte.
Mvh Melina
#42 - 15 september 2003 18:31
Hej!
Tack för det!! Jag visste inte att de behövde så mycket levande sten. Suck, suck fina fiskar är det. Får väl tänka på nåt annat än mandariner då.
#43 - 15 september 2003 18:44
Hejsan,
Fast det finns ju dem som har vant sina mandariner till att äta fryst mat (typ artemia), så har man tur kan man ju köpa en sån och då kanske man inte behöver ha super mkt sten ;)
Nu är jag inne på min egen profil (pappas innan), har en bild på min mandarin på min profil om du vill se. =)
Fast ge inte upp drömmen om sjöhästar, de är faktiskt inte omöjliga. De gäller att ha ett artakvarium där man anpassar allt efter hästarna och det må vara lite svårt om man aldrig har haft saltvattensakvarium innan men läs på lite, börja med lättare fiskar och sen kan du så småningom skaffa ett till saltvatten med sjöhästar =) Jag hade också en dröm om sjöhästar i början när jag läste på om saltvatten men nu har jag upptäckt att det finns en del roligare fiskar än sjöhästar (som oftast står still på samma ställe, har jag för mig :p).
Mvh Melina
#44 - 17 september 2003 20:30
Hej på er!!
Jag kollade vattenvärdena idag och de är som följer
Ph 8,4
Kh 8
Nitrit 0,02 mg/l
Nitrat 5 mg/l
Ammonia/Ammonium >0,01mg/l
Jag höjde mitt tidigare låga Ph med "trippelbuffer" som de rekomenderade på djuraffären. Uj, uj har ju glömt salthalten, den är 1,024
#45 - 18 september 2003 05:22
Nu börgar det att likna något, skriv upp resultaten i en almanacka så att du har koll på förändringar. Så småningom så vill du börja att mäta ca och mg också. Dessa är det svårt att hitta bra/prisvärda tester till, men jag har testat de flesta och tycker att du skall satsa på tropic-marin ca/mg test. Den är ganska så knepig men ger riktiga resultat på både ca och mg. Fortsätt att leta böcker. Om du kan hitta 1an i den serie du redan har så är det en bibel. Allt du behöver veta.
MVH
Magnus
#46 - 18 september 2003 17:23
Hej Magnus!!
Jag fick låna butikens testset som är från Tropicmarin. När tror du att jag kan stoppa i något i burken, och vad är förnuftigast att börja med?
#47 - 18 september 2003 19:00
Så fort nitrit är närmare noll kan du börja så smått. Jag skulle själv börja med sniglar. Det är trist att lägga massor av pengar på tråkiga sniglar men det är det värt tro mig. Jag har 5 olika sorter, men saknar en del. Börja med turbo och astrea. I handelen förekommer ibland konstiga importer som ingen har hört talas om innan. Gemensamt för dom är att de är billiga och att ingen vet vad dom gör för nytta/skada i karet. Jag själv fick svarta nakensnäckor i min sten, dessa förökar sig en del. Jag köpte nerita och astrea i butik. Sedan fick jag från en kompis kar som förökar sig som bara den. Jag köpte också några konstiga i köpenhamn som funkar bra på grönalger. Om man vill ha lite mer interessanta djur så kan man prova ormstjärna, ta den svarta dom andra kan ta fisk när dom blir stora. Eremitkräftor är också duktiga renhållare, välj de blåbenade de är snyggast+ att de andra har rykte om sig att anfalla och stjäla skal från sniglar. När dessa hjälpt dig undan med de flesta algerna så kan du släppa i första fisk. Här tycker jag nog att algätare fortfarande är att satsa på efterssom dom påfrestar systemet mindre. Jag har använt salarias faciatus men det är för att jag har för litet kar för någon kirurg. När jag startar mitt större kar så kommer det deffinitivt att bli gul kirurg (zebrasoma flavences). Ha förtröstan allt blir bara bättre i karet, men det går sakta.
MVH
magnus
#48 - 18 september 2003 19:23
Tack för det för det snabba svaret!! Ska hålla koll på nitriten och kolla med handlaren när han ska beställa nästa gång.
#49 - 18 september 2003 19:53
Hej.
Se upp med svarta nakensnäckor,när dom dör avges ett starkt giftämne som kan ta död på övriga invånare.
Mats
#50 - 18 september 2003 20:42
Eremitkräftor är också duktiga renhållare, välj de blåbenade de är snyggast+ att de andra har rykte om sig att anfalla och stjäla skal från sniglar

Jag tycker personligen inte att mina blabenade eremitkraftor gor sa mkt nytta....de ar mest glupska mordare :/ de ar ratt tjusiga dock... men rakna med att ha fler sniglar i dar an vad som behovs for aven de blaa kraftorna gillar att doda sniglar...ibland tror jag nastan att det bara ar for att det ar kul eller natt :/
#51 - 19 september 2003 07:01
Nakensnäckorna som jag har går inte att köpa i affär (jag har aldrig sett dom). Om det är som med sjögurkor så sprider dom bara giftet om dom dör i en stress situation, typ blir tagna av ett rovdjur. Detta är ett naturligt försvar. Om dom dör en "naturlig" död så sprids inte giftet. Men det gäller förståss att at bort dom innan dom ruttnar för då kommer giftet ut sakta i vilket fall. Mina förökar sig ordentligt så jag tror inte att de kommer att dö. Vad det gäller blåbenade eremiter så tror jag inte en sekund att dom kan ta levande sniglar. Har du någon gång försökt ta loss en snigel från stenen? Jag lyckas sällan, så om inte jag kan så kan knappast eremiten. Den vanligaste orsaken till att sniglarna dör är de hamnar upp och ner och inte kan vända sig. Om detta händer och sniglen dör så är jag övertygad om att eremiten kommer att äta upp den. Då kan man ju förledas att tro att det är eremitens fel, men han gör bara sitt renhållningsjobb. Personligen så skulle jag inte vilja säga att dom gör en del nytta. Jag ser dom gå och äta i sanden hela tiden, men för att det skall bli märkbar skillnad i karet behöver man nog en del. Jag nämde den för att det är ett tåligt djur som inte behöver matas för dom klarar sig gott på vad dom hittar i sanden och i stenen. Då är det ett bra djur för den som vill ha i något kul i karet i början och inte bara sniglar.
MVH
Magnus
#52 - 19 september 2003 13:06
jag har sett mina hermiter tagtema sniglar :/ visserligen ganska intressant hur de gar ihop och dodar en snigel men sa nyttigt for karet, nja jag vet inte....personligen onskar jag att jag inte hade spenderat mina pengar pa dem och fatt mer sniglar istallet... och att karet skulle se trakigt ut i borjan utan hermiter eller fiskar kan jag halla med om...tyvarr ar det ratt mkt vantelek med saltvatten , lite av charmen antar jag....
#53 - 19 september 2003 15:02
Ja: Inga av mina sniglar jag förlorat har jag haft anledning att tro att eremiterna är ansvarig för. Men jag måste nog ta tillbaka mitt inlägg om att eremiter är bra djur att börja med. Erfarenheterna delar sig och det är upp till var och en att avgöra vilket han vill satsa på. Jag tycker i allafall att vi gett tobbe ganska så bra beslutsunderlag. Jag håller just nu på med en debatt om hurvida goniopora (i princip omöjlig stenkorall) bör säljas i Sverige eller inte. Att den säljs i sig borde inte vara ett problem om bara köparen informerades. Om köpare informeras så köper väldigt få av den och det skulle leda till att väldigt få importerades. Ett förbud skulle innebära att inga av de som tror sig knäcka mysteriet skulle få en chans. Dessa pionjärer borde inte begränsas av importförbud, det är dom som driver hobbyn framåt. Så ett rent allmänt tips till Tobbe som har nyligen gett sig in i denna mycket interesanta hobby: Planera alla köp mycket noga, läs igenom vad varje djur har för krav på miljön,ha tålamod, gör inga impulsköp, lita aldrig på säljaren och sist men inte minst njut av denna underbara hobby. Det finns alldeles för många fallgropar som kan få en att tröttna.
MVH
Magnus
#54 - 19 september 2003 19:30
Hej på er!!
Jag tänker inte stressa fram något beslut om inköp. Utan tror nog fortfarande att mitt tålamod räcker till. Jag tänker vara säker på att mina vattenvärden är OK innan jag sätter igång och handlar.
Jag köpte mera LS idag, ca 5kg. Jag har lade ner den i akvariet så fort jag kom hem. Ska hålla koll på vattenvärdena ett tag så att allt är OK.
#55 - 19 september 2003 22:03
Låte bra :)
MVH
Magnus
#56 - 19 september 2003 22:08
Ett tips ar att forsoka kopa sa mkt LR som du kan pa en gang for att varje gang som du stoppar i mer LR sa kommer du att ha en "cycle" ... Det ar smartsamt jobbigt att vanta snudd pa tva manader for att sen fa borja om (mer eller mindre) fran borjan igen....

ta det fran en som fatt lara sig den harda trakiga vagen....

(givetvis sa spelar det inte sa stor roll att stoppa in 5 kg sten om man har typ 200 kg sten i ett 300 L akvarium osv, men eftersom det ar en ganska liten tank sa BORDE det bli en liten spik i cyclingen igen...kanske inte sa jattedramatiskt men iaf)
#57 - 19 september 2003 22:53
Ursprungligen skickat av Gwendly

jag har sett mina hermiter tagtema sniglar :/ visserligen ganska intressant hur de gar ihop och dodar en snigel men sa nyttigt for karet, nja jag vet inte....

Eremiter är söta & skojiga, men de vanligaste arterna blir alldeles för stora och aggro, och de äter mycket litet alger, om alls. Däremot plockar de i sig av allt annat, som du märkt, och stora eremiter kan döda snäckor och skada sjöstjärnor, koraller, anemoner... Skall man ha eremiter skall man ha det för att man gillar eremiter, för nån direkt nytta gör de inte, iaf inte de stora vanliga blåbenta och rödbenta...
#58 - 19 september 2003 23:22
Efter att ha läst de här fyra sidorna så får man en känsla att man, när man bor 600 m ifrån J R Akvarium här i Täby, borde utnyttja detta och slopa sötvattnet. Läskig tanke.
#59 - 19 september 2003 23:23
JR är dessutom stockholms bästa saltvattensaffär...
#60 - 20 september 2003 11:20
Hej !
Tar det så lång tid innan allt blir stabilt igen sen man tillfört mer LS, så är min plan med att befolka akvariet till jul rätt i tid ungefär... Men just nu är det ju kul att titta på LS och drömma....
#61 - 20 september 2003 12:57
Dröm på, även väntan är en tjusning.
MVH
Magnus
#62 - 20 september 2003 18:36
Igelkott! Vad säger att det ena måste utesluta det andra??? Nu när Tobbe startade saltvatten såg akvariebeståndet ut som följer:
720l Sydamerika
450l Ancistrus och Guppyodling
160l Asien
80 l Öppet sällskaps
40 l Odlings/yngelkar
Och inte ett enda ett av sötvattenskaren behövde vi stänga bara för att Tobbe skulle starta saltvatten... häromdagen sparkade jag dessutom igång ett 20 l kar med Guramiyngel... mycket vatten är det...
#63 - 21 september 2003 11:04
detta är en mycket intresant tråd... har själv börjat fundera på om man ska starta ett 150L salt [:-79]
#64 - 22 september 2003 17:18
får jag föresllå ett besök på www.saltvattensguiden.se
Finns en del nyttigt för nybörjare och profffs
#65 - 24 september 2003 19:08
Hej på er!!
I fredags så tillförde jag ca 8kg LS till akvariet. Efter ett par timmars drömmande framför stenburken i tisdags så har jag upptäckt att det finns flera olika "livsformer" som tydligen klarar av att leva i min burk redan. T.ex. en liten "blomma", några små "maskar" och så har den LS som jag köpte först, börjat bli bevuxen av nånting som jag tror är bruna alger.
Jag funderar på om det inte är dags att köpa någon sorts algätare???
#66 - 24 september 2003 19:49
Tobbe: ...och en "räka" :)
eller vad det nu var för ett litet vitt 2 milimeterskryp som hoppade omkring i söndags.

Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.
Blev nyfiken på hur de där Mandarinerna ser ut, kollade på nätet häromdagen. De är verkligen superläckra!!
#67 - 25 september 2003 06:45
Dags att grusa din lycka lite. Den lilla blomman du pratar om kan vara en glasros. Den är liten och har 8-10 tentakler och drar ihop sig om du rör den. Till färgen är den röd till brun beroende på ljus och lätt genomskinlig. Är det en sådan? I sådanna fall så måste du ytrota den så fort som möjligt, det är en plåga långt värre än alger. Den förökar sig snabbt och har ett så kraftigt nässelgift att inga koraller kan sättas i närheten. Jag har haft framgångar med att injicera dom med kokande sötvatten, men då måste man ju förståss ha nålar. Det är ju inte alla som har läkare i släkten.
MVH
Magnus
#68 - 25 september 2003 07:55
Svarar i Tobbe ställe.... "blomman" är vit och genomskinlig och jag har sett antydan till massor på en sten strax under... Kan nog tro att det är en glasros även om den är färglös... Någon annan som har något utrotningstips???
#69 - 25 september 2003 13:16
Det finns fiskar som kan äta glasrosor. Bästa chansningen är väl kopparbandad pincettfisk. Men denna fisken är väldigt svår och endast ca 25 % överlever mer än 3 månader i akvarium. Det finns en räka som heter peppermint räka, denna är näringsspecialist på glasrosor, det innebär att den kommer att svälta ihjäl när glasrosorna är slut. Jag har sett en kille som sätter i sugrör runt glasrosen så att den måste krypa ut i röret för att kunna fånga mat, sen är det bara att ta bort sugröret. annars så är det absolut vanligaste att man injicerar olika grejor i dom TEX kokande vatten, kalciumhydroxid eller citronsyra. Vad jag förstår så skall det räcka att spruta kalciumhydroxiden på glasrosen (alltså behöver man inte en nål).
MVH
Magnus
#70 - 26 september 2003 04:01
Hej!
Där fick man så man så man teg... Ska kolla om jag kan få tag i nån räka.
#71 - 26 september 2003 06:09
Som jag sa innan så är den näringsspecialist på glasrosor och kommer att då när det inte finns mer mat. Min erfarenhet säger att det alltid finns en och en annan som räkan inte kommer åt. Sen kan man ju diskutera huruvidare det är rätt eller inte att köpa viltfångade djur som inte överlever i karet. Om det bara är en sten så tycker jag nog att det bästa är att slänga ut stenen och torka den. När den är helt uttorkad så är glasrosorna döda och man kan lägga tillbaka stenen (om den utgöt mindre än 10% av den totala stenen)
MVH
magnus
#72 - 26 september 2003 15:53
Hej !
Det känndes som en mycket bättre idé. Ska kolla hur utspridd den har blivit bara.
#73 - 26 september 2003 16:57
Att den sk "peppermint shrimpen" skulle vara naringspecialist ar sa langt ifran sanningen man kan komma, mina rakor ater inte ens "glasrosor", den alskar mysis och flingor dock.... Det djuret du tanker pa ar Berghia verrucicornis en mkt dyr losning, med tanke pa att manga billiga affarer saljer den har for $50 som marinedepot tex

http://www.marinedepotlive.com/caen.html

Det ar dessutom ganska ovanligt att se dessa i affarer... Basta sattet att bli av med glasrosor ar att spruta kalciumhydroxid pa dem. Allt du behover for det har ar en pipett... Man behover inte ens injicera eftersom rosen kommer att forsoka ta upp kalciumhydroxiden som naring....

Copperbanded Butterfly ar en hit/miss fisk nar det galler att ata glasrosor , precis som peppermint rakorna... Vet dessutom inte hur stort akvarie Tobbe har (Jag vet att det finns i traden men jag har inte tid att kolla tebax i traden just nu). Mindre an 250 L ar val snudd pa djurplageri eftersom det har ar en fisk som simmar valdigt mkt i likhet med tex tangs (doktorsfiskar pa svenska?). De kan dessutom pillra med zoo's, clams osv i akvariet, dvs inte helt revsakra aven om en del av dem sakert ar det (det har att gora med personlighet formidligen)
#74 - 27 september 2003 14:45
Hej !
Har kollat på bilder på Google och varit på saltvattenguiden och läst om glasrosor. Men det stämmer inte riktigt med det som jag ser i mitt akvarium. Det jag pratar om ser ut som en liten "tratt" i vitt/halvgenomskinligt med brun "stam". Ca 1cm hög och kanske 5-8mm bred. Jag har bara hittat en i den här storleken, men det finns många små vita "prickar" som bara är 1-2mm stora.
#75 - 28 september 2003 10:16
du kan inte fixa en bild på den så kan vi hjälpa dig bätre när det gäller salt så kan det röra sig om över 100 olika grejer dete som du beskrev så bilder vore det bästa
#76 - 28 september 2003 12:44
Hej !
Jag har ingen digitalkamera som är tillräckligt bra för att lyckas fånga detta på bild. Men ska kolla med kompisarna om det går att låna nån.
#77 - 28 september 2003 13:54
Tobbe:
1) Det kan vara en liten oktokorall. De har 8 fjädergrenade tentakler per polyp, tentaklerna ser ut ungefär så här:
http://mikes-machine.mine.nu/Kophobelemnon_polyp_DSCN0344.jpg Oktokoraller gör ingen skada, och inte sprida sig så mycket att det blir nåt problem.
2) Det kan vara en Aiptasia. Aiptasior kan se ut lite hursomhelst, eftersom det finns så många arter. Exempel på två "fetingar":
http://mikes-machine.mine.nu/Aiptasia_at_Aquaria_Watermuseum_DSCN3564.jpg
http://www.rshimek.com/images/Nicholas%20Allers%20Aiptasia.jpg
3) Det kan vara Anemonia majano. Denna anemone är väldigt vacker, och känns igen på sin fluorescerande grönbruna färg och svullna tentakelspetsar, men sprider sig precis som Aiptasia lite för bra. Bild:
http://www.reefs.org/hhfaq/pages/picture_pages/faq_anemonia.html

Förutom de här finns det förstås hundratals små anemonarter, MEN är det inte en Anemonia eller Aiptasia ställer den antagligen aldrig till några problem.
#78 - 28 september 2003 18:35
Det finns en som kallas för majano?? Sägs att den kan bli besvärlig. Är det samma som någon ovan?
MVH
Magnus
#79 - 28 september 2003 18:43
manjo har han skrivit som nr 3
#80 - 28 september 2003 20:36
"Blomman" har inga förgreningar utan det är ett antal spröt som sitter i en jämn trattformad formation runt öppningen på "röret"... Jisses vad jag önskar att vi hade en vettig kamera...
#81 - 29 september 2003 08:35
Jag skall se om jag kan hitta nån mer typisk bild på Aiptasia än de två "fetingarna" ovan - det är rätt sällan Aiptasia blir så stor, utan oftast är den bara 1-2 cm hög.

Den bästa bild jag hittar är denna:
http://www.seaslugforum.net/images/m6810a.jpg
Det är fortfarande ett stort ex, men inte monsterstort som de ovan var.
Enligt min erfarenhet är dock Aiptasia oftast inte så kraftigt gula som denna är, utan är vanligen lite grå-beige-spräckliga.
#82 - 29 september 2003 12:42
låt det vara ett tag den kommer inte att utrota karet med en gång det kan faktiskt vara något bra nån form av korall.
Mitt råd är att låt den va å se vad den utveklas till om du har möjlighet så flytta stenen så den inte har kontkt med dom andra typ mitt på gruset så hindrar du att den sprider sig till dom andra på en gång.
#83 - 29 september 2003 20:39
Hej!
Tack för alla bilder ni lägger in, som kan hjälpa mig att bestämma vad det kan vara som jag har fått i mitt kar. Efter att ha tittat på bilderna här och på bl.a Google måste jag säga att det nog kan vara Aiptasia i mindre format i burken. Lite osäker är jag än men tiden får visa om det är rätt.
#84 - 1 oktober 2003 05:01
hej trevligt att man har hittat denna tråd precis när man själv har startat upp ett 112liters salt :-)
jag följer den med intresse !
mvh micke
#85 - 8 oktober 2003 19:15
Hej !
Mitt akvarium står där och väntar på att få bli befolkat. Jag har inte hittat några fler glasrosor eller Aiptasia än. Jag hoppas att "växten" jag hittade var något som är bra att ha i burken. Kollade vattenvärdena i måndags och de är enligt följade:

Ph-8,0, Kh-9, No2-0,3, No3-20, NH4/NH3-<0,01,
(Allt enligt "Seras" testväska.) salthalt-1,023

Jag tycker att No2/No3 värdena är lite höga, men jag har inga "norm" värden att jämföra med. Så vad vet jag...
#86 - 9 oktober 2003 05:34
Hur länge har karet varit igång? Jag kan tänka mig att dina stenar har tagit för mycket stryk av den omilda behandlingen. Ett kar med levande sten som är inkört har oftast 0 i både nitrit och nitrat. Jag skulle rekomendera att du letade upp en affär som har fin levande sten och köpte ytterligare 10% sten, då kommer den nya att kolonisera den gamla. Det finns vattentester som är klart bättre än seras, men jag utgår ifrån att din testväska är nyinköpt så det blir väl inte aktuellt att byta? Nitrit måste vara 0 innan du stoppar i djur. 20 i nitrat är lite för högt. Börja med små (10%) vattenbyten varannan vecka när nitriten är noll. Det kan vara bra att mäta fosfat också. Så småningom så behöver du fundera ut ett sätt att mäta och tillsätta calcium, kan vara bra att börja med redan nu. För tro mig, det är en djungel.
MVH
magnus
MVH
magnus
#87 - 9 oktober 2003 06:56
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Ett kar med levande sten som är inkört har oftast 0 i både nitrit och nitrat.

Fast hans akvarium är väl inte inkört? Det har väl bara varit igång en vecka, dvs det är helt naturligt att han ser en nitrat-spik nu, när det som är dött på stenarna ruttnar bort...
#88 - 9 oktober 2003 07:04
Förresten, den som vill se hur en kraftig Aiptasia-infektion ser ut, kan besöka Akvarielagret i Bromma. Stenarna i deras saltvattensakvarier är täckta av en matta av Aiptasia.
I ett annat av akvarierna, det med en massa Caulerpa-alger, kan man få se en kraftig infektion av röda acoeler ("red planarians") - bottnen är helt täckt, och det sitter tusentals små rektangulära maskar på rutan.

(Jag vill påpeka att varken Aiptasia eller röda acoeler tyder på att akvarierna missköts, nästan tvärtom)
#89 - 9 oktober 2003 07:22
Ursprungligen skickat av Azur

[quote]Ursprungligen skickat av Tropfrog

Ett kar med levande sten som är inkört har oftast 0 i både nitrit och nitrat.

Fast hans akvarium är väl inte inkört? Det har väl bara varit igång en vecka, dvs det är helt naturligt att han ser en nitrat-spik nu, när det som är dött på stenarna ruttnar bort...

[/quote]

Första inlägget i denna tråden skrevs den 9e september. Där skriver tobbe att han nyss startat ett saltvattenskar. Det måste innebära ganska så exakt en månad och inte en vecka. Dock så håller jag med om att nitrat spiken är fullt naturlig och kommer förmodligen att ge sig de närmaste två till fyra veckorna.
MVH
Magnus
#90 - 9 oktober 2003 07:35
[quoteFast hans akvarium är väl inte inkört? Det har väl bara varit igång en vecka, dvs det är helt naturligt att han ser en nitrat-spik nu, när det som är dött på stenarna ruttnar bort...
[/quote]

Första inlägget i denna tråden skrevs den 9e september. [/quote]

OK, läs dock tobbes inlägg den 24:e Sept.
#91 - 9 oktober 2003 07:50
OKI sorry
MVH
Magnus
#92 - 9 oktober 2003 15:08
Hej!
Seras testväska fick jag låna av en kille som jobbar i "min" djuraffär. Jag tycker själv att "tropic marins" test kit var bättre, men det är bara min åsikt. Seras väska innehöll flera tester men är dyrare. Det testkit som jag beställt har jag inte hunnit hämta än. (TropicMarin) Mitt akvarium har nu stått två veckor sedan jag köpte mer LS.
#93 - 11 oktober 2003 15:07
Hej !
Jag har kollat vattenvärdena igen och de är som följer:
PH-8, KH-9, NO2-<0,1 mg/l, NO3-20mg/l, NH4/NH3-0, PO4-<0,1mg/l, salthalt-1,023. Det har blivit rätt mycket brunalger på rutorna, är det bara att "städa" bort dem eller vad ska jag göra??
#94 - 11 oktober 2003 15:59
Bruanalgerna kan du antingen ta bort eller låta vara kvar. Det kommer förmodligen att bli mycket värre innan det vänder och blir bättre igen.
MVH
Magnus
#95 - 11 oktober 2003 17:06
Alltid lika roligt när det blir possitiva reaktioner. :-)
#96 - 11 oktober 2003 19:02
seras tester kan du lika gärna spola ned de stämmer inte till fem öre.
jag lade själv ut över 1000kr på den skiten och jag är mycket missnöjd då de kan visa CA på 640 när det igentligen bara är hälften.
sailfert lär ha bra tester enligt en kille som skickade sitt vatten på analys och sedan jämförde med "hemma" testen.
#97 - 11 oktober 2003 19:25
Hej !
Har du någon aning om var man kan hitta dessa??
#98 - 11 oktober 2003 19:30
nja, de flesta saltvattensbutiker har dem eller kan ta hem.
tropic marin är ju inte heller dåliga, vad jag hört.
#99 - 14 oktober 2003 20:43
Hej!!
Har testat NO3 idag - 5mg/l. JBL:s testkit
#100 - 15 oktober 2003 06:39
Det verkar som om inkörningsprocessen lider mot sitt slut. Eftersom det funkat så bra så tycker jag nog att du skall vänta tills no3 är noll. Snart dags för första djuren.
MVH
magnus
#101 - 15 oktober 2003 17:47
Oj, OJ, OJ
Ni kan tänka er att man drömmer om att befolka saltvattensburken.. Men det är bäst att skynda långsamt, jag vet. Hade tänkt mig snäckor och kanske en räka att starta med.
#102 - 15 oktober 2003 18:20
Räkor anses vara lite svårare djur. Jag har dock inte den erfarenheten. Men då har jag bara hållit putsarräkan.
MVH
Magnus
#103 - 15 oktober 2003 19:01
Det var en sån jag hade tänkt mig. Men jag vet inte hur de passar med sjöhästar. Och det var min dröm att ha såna. Är det någon som har erfarenheter?
#104 - 15 oktober 2003 19:10
räkor är lätta att ha, sjöhästar är dock inte lätta. Svåra att få att äta, om jag vore dig skulle jag köra med clownfisk. Det är lagom både i svårighetsgrad och passar fint i den storleken på kar du har.

Om du nu MÅSTE ha sjöhästar så ha dem inte med några andra fiskar (de tar inte direkt åt sig när man ska mata dem, man behöver nästan tvångsmata dem och när man har fler fiskar i karet än bara sjöhästar kommer sjöhästarna ALLTID att komma sist på bollen), och skaffa odlade. De bör matas med mysis, vildfångade är smått omöjligt att få att äta överhuvudtaget.
#105 - 15 oktober 2003 20:04
Räkor är lätta, ja... Enda problemet med dem är att de är mycket känsliga för salthalts-chock, så de bör vänjas in långsamt, annars har de en tendens att dö.
Sen är de, som nästan alla de ryggradslösa djuren, känsliga för för låg salthalt - det är fullt marin salthalt som gäller för dem (35 - 37 ppt).
#106 - 15 oktober 2003 21:09
Skulle det vara bättre med en kräfta då ? Och vad står enheten ppt för? När jag mätte sist hade jag 1,023 enligt min hydrometer. Tyvärr ser jag ingen enhet för det värdet. Men det motsvarar 31 ppt enligt hydrometern.
#107 - 15 oktober 2003 22:03
Nej. Undvik stora kräftdjur. Det blir bara problem. Räkor är lätta bara du koppar in dem ordentligt - de är alltså känsligare än fisk.

1.023 är vattnets densitet, och innebär att din salthalt är något låg, 35 - 37 ppt är lämplig. Du kan ta en titt på detta:
http://www.reefs.org/library/article/bingman_toonen.html
#108 - 15 oktober 2003 23:45
Något att ta hänsyn till dock är att hydrometerar(?) är otroligt kassa på att mäta salthalten/densiteten. Det är trots allt en 100 kr leksak. Nej tacka vet jag refractometers, vad nu det heter på svenska. Trodde aldrig att min hydrometer var så fel tills jag mätte med en refractometer. 1.023 var ofta 1.025-6. Om du har tur så har din lfs en refraktomer som du kan ta in ditt vatten och se hur det läsvärdet skiljer sig från din hydrometer
#109 - 16 oktober 2003 03:35
Tack för svaren. Ska nog hålla mig til min ursprungliga plan. Dvs en räka och några sniglar, att börja med. Vad mäter ni andra "saltisar" salthalten med??
#110 - 16 oktober 2003 03:42
http://www.drsfostersmith.com/product/prod_Display.cfm?siteid=6&pCatId=4474

$99 tycker jag dessutom är dyrt, köpte min för $99C CDN dvs ~500 kr
#111 - 16 oktober 2003 05:51
Jag har en hydrometer och en sådan flytande pinne i ett provrör. Båda visar samma resultat. Detta gör att jag utgår ifrån att det är rätt. Jag har 1024 vid 25 grader celsius. Men jag håller på att gå upp lite sakta för att jag vill hamna runt 1026. En hydrometer fungerar bra i början. Du kommer ändå inte att köpa några väldigt krävande djur.
MVH
Magnus
#112 - 16 oktober 2003 08:27
Alla hydrometrar är inte kassa, det beror på märke (och om du har tur)... Det är dock en bra idé att provmäta dem mot nån som har bra utrustning, helst en nykalibrerad elektronisk konduktivitetsmätare (eller en bra refraktometer... en dålig refraktometer kan också visa fel...). I värsta fall, mät bara mot din handlares akvarier - även om han har konstig salthalt, så är det iaf samma som de flesta av dina djur fått vänja sig vid.

Jag använder en 30 cm lång laboratoriehydrometer av 'kork' typen, dvs den ser ut som en alkoholhaltsmätare. Den verkar vara exakt inom ungefär 1 ppt, och det är tillräckligt. Nackdelarna med den är att den behöver 30 cm djup för att mäta, och att den är ömtålig (gjord av glas). Plus att mätningar med denna typ av mätare måste temperaturkorrigeras.

För ett antal år sedan roade jag mig med att testa tre olika plast-hydrometrar, typen som är som en liten plexilåda med en svängarm i. Alla tre visade kraftigt fel, två visade 3-5 ppt för högt, vilket möjligen är acceptabelt, den tredje... gav inte samma mätning två gånger i rad, och visade upp till 17 ppt för högt! Den som försökt hålla korallakvarium med den hade helt enkelt inte lyckats. Jag har dock hört från amerikanska akvarister att denna typ av hydrometrar idag lär vara mer pålitliga. Fördelarna med denna typ av hydrometrar är att de är billiga, lätta att använda, behöver lite vatten, och inte behöver temperaturkorrigeras. Nackdelen... Att de ofta är opålitliga, iaf enligt min erfarenhet.

Refraktometrar är bra för de är temperaturokänsliga(re) och behöver väldigt lite vatten för att mäta salthalten. De är dock inte bättre än sin optik och kalibrering, och det är en bra idé att provmäta dem mot en känd salthalt. Fördel: små provmängder, vanligen exakta. Nackdelar: pris!

Bäst anses elektroniska konduktivitetsmätare vara, men precis som med pH mätare behöver de kalibreras, och är dels väldigt dyra, dels faktiskt svåra att hitta med rätt mät-intervall. Fördel: kan vara mycket exakta, kan mäta direkt i akvariet eller t.o.m. kontinuerligt. Nackdelar: ömtåliga, något besvärliga att kalibrera, och framförallt pris!
#113 - 16 oktober 2003 15:03
jag kör ochså med den lilla plast lådan å har kontrollmätt med flera sådana och kork varianten å den stämmer håller en salthalt på 10,023
å det funkar bra för mig dom flesta koraller gillar lite lägre salthalt men om du kör med en räka å clown så är det inte så hemskt noga bara men ligger på en stabil salthalt det är det som är det viktiga
#114 - 16 oktober 2003 15:57
<b>Nej!
Inga koraller gillar en lite lägre salthalt! </b>ALLA stressas av låg salthalt. Under 30 promille _dör_ runt hälften av alla ryggradslösa djur som finns i havet!

Lägre salthalt brukade förr rekommenderas för FISK, eftersom fisk (utom broskfiskar, som hajar, plus några andra) har en blodsalthalt på runt 10 promille, och man ansåg att en låg salthalt därför "stressade" dem mindre än den salthalt de naturligt lever i. Fisk är mycket tåligare mot dåliga vattenvärden än vad ryggradslösa djur generellt är, men jag har inte sett nån studie som visar att fisk har bättre överlevnad i låg än hög salthalt.

Det finns inget som helst skäl att hålla en för låg salthalt i marina akvarier, utom möjligen att man sparar några kronor i salt.
#115 - 16 oktober 2003 16:23
10,023 är inte en låg salthalt och inge far illa av det sen vad det är i promille har jag inte en anning om tror inte att det är någon som räknar i det.
Dom flesta som håller på med salt håller en halt på 10,023-10,025
#116 - 16 oktober 2003 17:21
Om inte 1.023 innebär en låg salthalt, varför sa du att det var det då?

Det går inte att säga vad du har för salthalt eftersom det beror på vad på vad du har för hydrometer (om den är kalibrerad för 15 eller 25 celsius - hydrometrar avsedda för akvarier är nästan alltid kalibrerade för 25 celsius) och temperatur i akvariet. Är din hydrometer kalibrerad för 15 grader och akvariet en temperatur runt 26 celsius är din salthalt bra och inte alls låg; är den kalibrerad för 25 grader, eller om du har en hydrometer som inte behöver temperaturkorrigeras (främst "plexilåda med svängarm" hydrometrarna) så har du en salthalt runt 32 promille, dvs strax ovanför många djurs 'dödsgräns'.

Salthalten vid korallrev är normalt 35 promille, utom i vissa områden, t.ex. röda havet, där den ligger något högre, uppemot 37 promille, och i mycket grunda områden kan den tillfälligt sjunka vid regn.

Mitt tips till dig är att kolla vad du har för hydrometer, och om du inte har en som är kalibrerad för 15 celsius, höj salthalten tills du får densiteten 1.026. Då har du naturlig salthalt.
#117 - 16 oktober 2003 19:28
Nu måste frugan lägga sig i här... Vi har någon sorts djur eller vad det är som lever i stenen och skickar ut en "arm" blixtsnabbt efter artemia och andra kryp... Kan dessa göra någon skada på de innevånare vi tänkt oss i akvariet... tänkte mest på snäckorna då... Jag ser ju att "armarna" växter men har ingen aning om vad det är för djur, eller vad det nu är, och hur stort det kan bli...
Tänk om den börjar bita oss i tårna där i TV:soffan!!!!!
#118 - 22 oktober 2003 19:46
Hej !
Nu är det så att jag behöver lite hjälp av er igen!!! Jag satt och kollade i burken och såg flera "konstiga" djur som jag inte vet vad det är för nåt. För det fösta har jag två stycken "snorkuse" sniglar som är ca 2,5-3cm långa och ca 1 cm breda. De har minst 4 st antenner. Sedan har jag "upptäckt" ett antal snäckor i olika storlekar och färger. Svart och vita som är 3-5mm stora, beige-röd-bruna som är lite större upp till ca 10mm med lite spiralmönster på - tänk er en malaysisk sandsnäcka som är tillplattad. En hel hop med vita smådjur som håller till på ytan i akvariet, blixtsnabbt far de hit och dit. Nånting som liknar skalbaggar med många ben 1-5mm stora, brunspräckliga. Vad är det som har flyttat in i min burk??
#119 - 22 oktober 2003 19:50
Jag har även kollat vattenvärdena igen och de är som följer:
Kh-10, NO3-1, NH4/NH3-05, Ca-660, PO4-&lt;0,5 Jag har använt Prodacs tester. Ph och NO2 testerna för saltvatten har jag slut på men har beställt nya.
#120 - 22 oktober 2003 20:08
Det finns en hel del "hitchhiker" identifierings-sidor på nätet, t.ex. denna: http://www.reefs.org/hhfaq/pages/main_pages/faq_sand.htm

De enda som är riktigt otrevliga ur just det här gänget är cirolaniderna.
#121 - 22 oktober 2003 20:56
Tack för länken Azur. Den var mycket bra för mig. Nu vet jag vad det är som växer i burken. Det som jag tidigare trodde var glasrosor är istället "Sabellid feather dusters" Engelska för en sorts mask. Det fanns fina bilder på Asurs länk. Exakt som de jag har växande i mitt akvarium. Det visar sig att den här "saken" som fångar maten med "snabel" är en "spagetti mask" OJoj det visste jag inte. Måste gå och lägga mig nu! Får kolla mera imorgon.
#122 - 3 november 2003 13:30
Hej, Efter att ha läst igenom denna följetong, med en del riktiga men också en hel del felaktiga råd, så skulle jag vilja rekomendera ett riktigt bra diskussionsforum inriktat enbart på salvatten.
Länk: www.saltvattensguiden.se
Lycka till!
#123 - 3 november 2003 14:28
Det skulle vara intressant att veta vilka råd som du anser är helt felaktiga Mantinieks! Mest för att veta om det är något som man ska kolla, så det inte blir fel...
#124 - 7 november 2003 18:33
Hej!!!!
Jag har idag fått hem nya innevånare till burken. Tre snäckor, en korall, en anemon och en räka. Jag har inte latinska artnamnen än men ska tareda på dem.
#125 - 7 november 2003 20:56
Tobbe du vet om att anemoner är väldiggt svåra djur ??
Se nu till att den inte kan fastna i någon pump eller liknande för då dör hela karet.
Dom vandrar men det visste du kanske redan.
Lycka till det är altid roligt med dom första djuren.
#126 - 26 november 2003 18:22
Hej på er!!!
Jag har nu haft mitt akvarium igång sedan den 11/9 och allt ser just nu bra ut. Jag testade vattenvärden igår och de är följande. Salthalt - 1,022, Ph - 8, No2 - 0, No3 - 1, Nh4/Nh3 - 0,5, Ca - 660, Po 4 - 0.
Men jag ska öka salthalten lite till innan det blir något nytt.
Mina nya innevånare har klarat sig bra, vad jag kan se. Och jag hoppas snart kunna befolka akvariet med några till.
#127 - 7 mars 2004 19:00
Nu har Tobbe ett litet saltvattensalbum i min Zoon... om någon skulle vara intresserad :-)
#128 - 5 september 2004 09:10
Sådärja, nu har saltvattnet varit igång i ett år, och Tobbe har givit upp! Inte saltvattnet, men att få det att fungera i ett så litet akvarium.
Det har varit svårt att hålla fosfathalterna nere och algerna har frodats... långa böljande gröna gräsmattor på levandestenen och bakrutan... en vit beläggning på framrutan som gjort att vi haft fri sikt in i karet ca 3 dagar efter skrapning av rutan... svårt att få något att överleva över huvudtaget.
Det som nu finns i karet är "livet i stenen", en läderkorall, några grupper polypanemoner, en stor snäcka och våra "snorkusesniglar" som kom in med stenen från början. Eventuellt så finns där också en krabba som kom med stenen... vi har inte sett den... men vi har sett krabbskal lite då och då...

Nu har i alla fall Tobbe köpt ett 230 liters mp hörnakvarium som står och väntar på inflytt. Men då dyker det upp lite frågor:

Med akvariet följer ett Projekt ytterfilter som drar runt 900 liter i timmen... Att det är för litet vet vi ju, men hur skulle ni göra... köpa ett större ytterfilter eller behålla det nuvarande filtret och skaffa ett stort innerfilter????

Skulle ni flytta över allt som finns i gamla karet som det är (utom "snorkusar" och krabba) eller finns det risk att det blir problem i det nya....

Tanken är att:
Blanda 100 liter saltvatten
Lägga i nytt korallgrus
Flytta över levandestenen, koraller och anemoner
Tappa över de 100 liter saltvatten som finns i det gamla karet
Succesivt fylla på med mera levandesten
Fylla upp saltvattnet tills det är fullt...

Har någon något att anmärka på, angående ovanstående arbetsgång???
#129 - 5 september 2004 10:28
Med akvariet följer ett Projekt ytterfilter som drar runt 900 liter i timmen... Att det är för litet vet vi ju, men hur skulle ni göra... köpa ett större ytterfilter eller behålla det nuvarande filtret och skaffa ett stort innerfilter????

Vad har ni använt för filter innan? Om ni använder filter i saltvattensakvarium så förvånar det mig inte att ni har problem med alger. Man skall inte använda filter i saltvattensakvarium förutom rent mekaniska filter som tvättas två ggr i veckan. Cirkulation från pumpar utan filter är det som gäller, då är ytterfilter uteslutet.

Skulle ni flytta över allt som finns i gamla karet som det är (utom "snorkusar" och krabba) eller finns det risk att det blir problem i det nya....

Inget att förlora....Kör på.

Tanken är att:

Blanda 100 liter saltvatten

Lägga i nytt korallgrus

Flytta över levandestenen, koraller och anemoner

Tappa över de 100 liter saltvatten som finns i det gamla karet

Succesivt fylla på med mera levandesten

Fylla upp saltvattnet tills det är fullt...

Har någon något att anmärka på, angående ovanstående arbetsgång???

Jag skulle nog inte fylla på hela vattenvolymen direkt. Jag skulle själv ha tagit hälften vid flytt och resten 2 veckor senare. Det går säker med allt, men det är ett generellt råd att aldrig byta mer än 50%, det blir det ju i detta fallet.
MVH
Magnus

#130 - 5 september 2004 10:42
Vad har ni använt för filter innan? Om ni använder filter i saltvattensakvarium så förvånar det mig inte att ni har problem med alger. Man skall inte använda filter i saltvattensakvarium förutom rent mekaniska filter som tvättas två ggr i veckan. Cirkulation från pumpar utan filter är det som gäller, då är ytterfilter uteslutet.

Vi har använt ett vanligt Eheim innerfilter med vanlig filtermatta i... Kan väl erkänna att det inte rengjorts två gånger i veckan, utan snarare två gånger i månaden, eftersom vår akvariehandlare sa att man skulle vara väldigt försiktig med att rengöra filtret... fel alltså???
Ett Eheim 2252 blir alltså bra??? Känns som om akvariet kommer att ha cirkulation ala tvättmaskin med ett sånt... men det kanske är fel? Vad är bäst som material i filtret då? Standardfiltermatta, grövre (typ blå) eller ska man hälla i makaroner eller något????
Jag skulle nog inte fylla på hela vattenvolymen direkt. Jag skulle själv ha tagit hälften vid flytt och resten 2 veckor senare. Det går säker med allt, men det är ett generellt råd att aldrig byta mer än 50%, det blir det ju i detta fallet.

Där hänger jag ju inte med riktigt... 100 liter nytt och 100 liter gammalt... blir väl som ett 50 % vattenbyte??? Nu kommer det inte att bli 100 liter nytt heller... utan kanske 70 liter eftersom vi inte hade tillräckligt med salt hemma... blir det bra????

Ett tillägg till diskussionen... Tobbe kan ha tillgång till en osmosanläggning om en dryg vecka... ska man köra allt vatten genom den, och ger den så mycket fördelar att det är värt att vänta på den???
#131 - 5 september 2004 11:19
Alltså... efter lite diskussioner här så verkar det inte ens räcka med en 2252??? 10 ggr akvarievolymen ska man ju ha... Kan man köra en 2252 tillsammans med ett powerhead på ca 1000 liter utan filtermaterial???
Som den sötvattensakvarist jag är så har jag svårt att tänka mig all den pumpkapaciteten i ett akvarium.... fixar verkligen fiskarna det, och stannar vattnet kvar i akvariet :-) ????
#132 - 5 september 2004 11:22
Tobbe har en teori om varför det blivit sådan algtillväxt i vår lilla kar också... nämligen att bädden av korallgrus varit för djup! Kan det vara så, och hur djup bör den max vara isåfall???
#133 - 5 september 2004 11:28
Vi har använt ett vanligt Eheim innerfilter med vanlig filtermatta i... Kan väl erkänna att det inte rengjorts två gånger i veckan, utan snarare två gånger i månaden, eftersom vår akvariehandlare sa att man skulle vara väldigt försiktig med att rengöra filtret... fel alltså???

Ett Eheim 2252 blir alltså bra??? Känns som om akvariet kommer att ha cirkulation ala tvättmaskin med ett sånt... men det kanske är fel? Vad är bäst som material i filtret då? Standardfiltermatta, grövre (typ blå) eller ska man hälla i makaroner eller något????

Oj, oj, som jag sade så skall man inte ha nåpgon som helst biologisk filtrering i saltvattensakvarium. Man måste släppa på det mesta man lärt sig inom sötvattensakvaristiken. Kraftig skummning, mycket/bra ls och mycket cirkulation är det som gäller. I biologiska filter bildas nitrat och det skall vara omätbart i ett korallrevsakvarium. Altså: biologisk filtrering- nitrat- koraller mår dåligt. Inget filter, bra skummning och hyffsad fart på vattnet- ingen nitrat- friska koraller.

Dessutom så sägs det att bakterierna i filtret konkurerar ut bakterierna i stenen, om det är sant eller ej kan jag inte svara på. Jag har dock aldrig sett ett algfritt saltvattenskar med biologisk (aerob)filtrering.

Alltså... efter lite diskussioner här så verkar det inte ens räcka med en 2252??? 10 ggr akvarievolymen ska man ju ha... Kan man köra en 2252 tillsammans med ett powerhead på ca 1000 liter utan filtermaterial???

Som den sötvattensakvarist jag är så har jag svårt att tänka mig all den pumpkapaciteten i ett akvarium.... fixar verkligen fiskarna det, och stannar vattnet kvar i akvariet :-) ????

Jag har 10 ggr i mitt tanganyikakar och både fiskarna och vattnet stannar kvar. När jag hade mitt saltvattenskar så hade jag 25 ggr och det verkade fungera bra. Hamnar man någonstans mellan 5-20 ggr så är det nog ok, personligen så gillar jag mycket cirkulation.

MVH
Magnus
#134 - 5 september 2004 12:15
Okidok.... Vi kör på ett 2252 och ett powerhead på drygt 1000 liter då.... Men hur var det med filtermaterialet i 2252.... du skrev ju att det skulle rengöras två gånger i veckan, så nåt ska jag ju ha i... vilket material funkar bäst för att få så lite bakterier som möjligt men ändå bra mekanisk rening???

Å hur var det med osmosvattnet.... ska vi vänta tills vi har tillgång till det... eller kan vi börja och köra på osmosvatten sedan???

Vaaad skulle jag göra utan dig Topfrog :-) Förstår att du genast tänker att jag kunde ju skaffa en bok, men jag litar faktiskt fullständigt på dig [:-91] Hoppas du inte ledsnar på alla frågor bara....

Jag har 10 ggr i mitt tanganyikakar och både fiskarna och vattnet stannar kvar. När jag hade mitt saltvattenskar så hade jag 25 ggr och det verkade fungera bra. Hamnar man någonstans mellan 5-20 ggr så är det nog ok, personligen så gillar jag mycket cirkulation.

Aha [:-17] Tack för det! Kom just på att det där Projektfiltret kommer att göra sig utmärkt i mitt 150 liter Tanganyika...
#135 - 5 september 2004 12:49
Okidok.... Vi kör på ett 2252 och ett powerhead på drygt 1000 liter då.... Men hur var det med filtermaterialet i 2252.... du skrev ju att det skulle rengöras två gånger i veckan, så nåt ska jag ju ha i... vilket material funkar bäst för att få så lite bakterier som möjligt men ändå bra mekanisk rening???

Jag själv har aldrig kört med mekanisk filtrering i saltvatten. Skiten samlas antingen i skummaren eller i lä på bottnen. Om något hamnar på bottnen så är det bara att suga ut det. Om du vill ha filter så känns filtervadd som en bra lösning.

Å hur var det med osmosvattnet.... ska vi vänta tills vi har tillgång till det... eller kan vi börja och köra på osmosvatten sedan???

Lite beroende på vad du har för vatten. Efterssom man inte kan ha koll på alla parametrar så tycker jag att man skall köra med ro. Vänta är mitt svar.

Vaaad skulle jag göra utan dig Topfrog :-) Förstår att du genast tänker att jag kunde ju skaffa en bok, men jag litar faktiskt fullständigt på dig Hoppas du inte ledsnar på alla frågor bara....

Jag tycker i vilket fall att du bör köpa en bok. Tröttnar vet jag inte om jag gör, men ingenting tyder på det.

Aha Tack för det! Kom just på att det där Projektfiltret kommer att göra sig utmärkt i mitt 150 liter Tanganyika...

10ggr genom ett utblås kan bli för mycket för multisarna. Då går dom tight mot snäckorna. Min cirkulation är fördelad på två utblås som motverkar varandra lite.

MVH
Magnus

#136 - 5 september 2004 19:52
Sådärja... två powerheads beställda... på 1500 l styck... En skummare för 500 liter är fixad... bara att vänta på osmosgrunkan då...

Jag tycker i vilket fall att du bör köpa en bok

Grejen är att jag egentligen inte har med saltvattnet att göra... men jag kan ju bara inte låta bli att lägga näsan i blöt... och styra å ställa lite [:-30]
Tobbe har en saltvattenkompis med mååånga böcker... men ibland undrar jag om dom läser böckerna överhuvudtaget... är väl som med instruktionsböcker och män kanske??? [:X] Å då fuskar jag lite.. å får expertråd här... som jag bara öser över dem.... Eftersom jag nu är Tant Nancy här hemma också... så litar dom på mig och lyssnar till och med i bland [8D]

Nu funderar jag i alla fall på en sak till...
Både levandestenen och polypanemonen är ordentligt angripen av långt grönt "hår"... Hur noga behöver man vara med att rensa bort det? Är det kanske så att det kommer att bli ett nytt algangrepp hur man än vänder sig... när den nya ls kommer i karet... så att det är meningslöst att rengöra dessa stenar??? Det finns ju algmedel för saltvatten... kan det vara något, nu när man inte har någon fisk i, eller tar man död på allt levande i stenen???
#137 - 6 september 2004 10:37
Jag tycker inte att det finns någon vits med att rensa bort algerna, mer än tillfälligt estetiskt. Finns det förutsättningar för algtillväxt i karet så växer algerna, finns det inte så dör dom. Detta helt oavsett vilken mängd du har vid starten.

Svar: JA, det är helt onödigt att rensa stenarna av andra skäl än estetiska.

Algmedel har jag inge erfarenheter av, men jag vill nog avråda i vilket fall.
MVH
magnus
#138 - 6 september 2004 13:58
Okidok, då tänkte jag rätt... kändes som att det fanns risk för onödigt jobb där....
#139 - 6 september 2004 17:27
Ett sätt att bli av med algerna är att när karet väl är stabiliserat att sätta i någon algätande fisk. Kirurger av typen Zebrasoma lär vara bra eller en Salarias faciatus.
#140 - 6 september 2004 21:38
Algätande fiskar verkar ju vara specialicerade på vissa alger... vi köpte en sorts algätande fisk till nuvarande kar... kommer inte ihåg vad den hette... finns namngiven på någon tidigare sida... Men den magrade långsamt av och dog trots att karet var grönt av alger...
#141 - 7 september 2004 06:21
Jag tror faktiskt att jag varnade dig för att köpa salarias, jag hade haft samma bekymmer i mitt kar.
MVH
Magnus
#142 - 7 september 2004 07:15
Oj, förlåt jag glömde skriva att det finns risk för det med salarias.
#143 - 7 september 2004 08:09
Jag tror faktiskt att jag varnade dig för att köpa salarias, jag hade haft samma bekymmer i mitt kar.

Jodå... visst gjorde du det, men då var den redan inköpt har jag för mig... Som sagt, det är inte jag som styr runt saltvattnet här hemma, då hade det nog inte blivit någon sådan... framförallt hade jag frågat här innan den blev köpt...
#144 - 15 december 2004 12:44
Vad för typer av alger föredras av salarias då???

Annons