Levandefoder = fryst foder också?

#1 - 11 januari 2011 14:27
Räknas t.ex. frysta mygglarver som levandefoder? I fiskens beskrivning står ofta att den ska äta levande foder, därav frågan. Och ja, jag förstår att ni kan tycka den är dum, men jag vill vara noga, som alltid :)

Mvh, Carina
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 januari 2011 15:12
Nej fryst foder är inte längre levande foder
#3 - 11 januari 2011 16:38
satt själv å funderade på samma sak idag.
vad är levande foder? förstår ju att de är levande men har inte riktigt fått nå grepp om vad det är.
#4 - 11 januari 2011 16:43
Beror på arten och storleken på fisken - till yngel nykläckt artemia, mikromask med mera. Något större: moina, grindalsmask t ex. Ännu större olika mygglarver, metmask, mindre fisk etc.
;)
#5 - 11 januari 2011 16:44
levande mygglarver, levande mysis, levande maskar av olika slag, etc etc........

.
#6 - 11 januari 2011 16:46
aha, då är ja me lite mer va de handlar om =)

funkar zophobas? så kallad mjölmask.
eller beror de på vilken fisk man har kanske?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 januari 2011 17:29
MrH skrev:

Ja det beror delvis på vilka fiskar man har. Mjölmask, maggots etc. är rent generellt för fett foder så det bör man inte använda - bättre med det levande foder som andra har nämnt i tråden.
Det bästa levandefodret (i alla fall för yngel och småfiskar) tycker jag att nykläckt artemia är
#8 - 11 januari 2011 17:58
Kan starkt rekommendera hyalella. Lätt att ha och kräver ingen större skötsel mer än ett vattenbyte då och då och lite mat (vad som helst).
Dock funkar det inte till de allra minsta ynglen men ack så uppskattat för fiskar över halvcentimetern ;)
Testade moina men var för krävande att få till att föröka sig så det var lönt. Fast nog så tycker jag artemia är än mer krävande att hålla på med i långa loppet.... Men detta är då min erfarenhet ;)
Man får prova sig fram helt enkelt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 11 januari 2011 18:02
Nina82 skrev:
Kan starkt rekommendera hyalella. Lätt att ha och kräver ingen större skötsel mer än ett vattenbyte då och då och lite mat (vad som helst).

Den finns t.o.m. på Zoopet som artbeskrivning http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=24
#10 - 12 januari 2011 01:27
så de man gör är alltså att man odlar dessa i ett litet akvarium å sen fiskar man helt enkelt upp dom å ger till fiskarna?
är dessa vanliga i handeln? eller är det något man måste special beställa?
#11 - 12 januari 2011 07:59
MrH skrev:
så de man gör är alltså att man odlar dessa i ett litet akvarium å sen fiskar man helt enkelt upp dom å ger till fiskarna?

är dessa vanliga i handeln? eller är det något man måste special beställa?

Korrekt..
Har aldrig sett dom i handeln utan startkulturer brukar man kunna få/köpa akvarister mellan.
#12 - 12 januari 2011 08:10
Åh, tack för alla svar och inlägg!
Var som jag misstänkte då.
Mvh, Carina
#13 - 13 januari 2011 19:46
MrH skrev:
aha, då är ja me lite mer va de handlar om =)

zophobas och mjölmask är 2 olika sorter, och dom är inget vidare foder för ödlor heller ;)
#14 - 1 februari 2011 23:53
Förr såg man alltid åtminstone levandande vita mygglarver i små vacumförpackade förpackningar på disken i zooaffären .
Varför ser man aldrig de mer ??? Ska man behöva gå ut o håva i ankdammar o sjöar ?!
#15 - 2 februari 2011 04:11
Levande foder är ett elände att hantera i affärerna och de vakumförpackade levande fodret var ju halvdött om inte affärerna sålde det fort... men jag saknar oxå levanade föda till mina fiskar
#16 - 2 februari 2011 09:09
Jag använder den här för att kläcka Artemia: http://www.pwss.nu/product.php?productid=1773&cat=279&page=1
Superenkelt, och eftersom den inte behöver luftning helt tyst också. Nackdelen är väl att den inte kan producera några större mängder men om man har ett nano eller bara vill ge fiskarna lite ombyte i kosten så blir det inte bättre eller enklare än så här!
#17 - 2 februari 2011 09:11
Men bara en varning: mina fiskar tittar inte åt något annat foder längre ;)

Annons