Ligger era Praktbotior när de sover?

#1 - 16 september 2007 20:53
Det tog ett tag innan jag begrep vad de höll på med - mina Botior. Har fyra stycken ungfiskar som trivs alldeles utmärkt i mitt sällskapsakvarium. De är lite mystiska av sig. Oftast är de framme hela dagarna men ibland försvinner de och visar sig inte på 2 - 3 dagar! Men nu till det som jag tycker är lite festligt:

- Mina Botior har för att vana att ungefär samma tid varje kväll samlas på en flat träbit på botten. Där ställer de upp sig bredvid varandra. De står så en stund lite vaggande. Så bestämmer sig en av dem för att "sova" och lägger sig på sidan. Sedan en till. Och en till. De ligger ned på sidan cirka 30 - 40 sekunder innan de "ramlar" av träbiten och simmar upp igen! Så håller de på.

Så mina vänner. Någon som iaktagit detta beteende?
#2 - 16 september 2007 21:34
Ingen aning faktiskt, jag vet dock att min ena pakistanbotia ligger på mage ibland och lägger sig platt på sidan, sen stiger han upp och bökar runt lite och lägger sig på sidan igen osv..

Men han gör nog oftast så när han satt i sig en på tok för stor snäcka.. han ser inte ut att må bra alls iaf.. :/

Han blir ju pigg igen efter ca en dag efter det tills om man ser att nån sån där jättestor snigel är försvunnen igen, så ligger han oftast och mår dåligt igen en dag typ.. :D

Men ja, dina lät mer roliga, vore kul att höra vad andra tror :)
#3 - 16 september 2007 22:39
OM de gör!

Det tog ett tag innan jag begrep vad de höll på med - mina Botior. Har fyra stycken ungfiskar som trivs alldeles utmärkt i mitt sällskapsakvarium. De är lite mystiska av sig. Oftast är de framme hela dagarna men ibland försvinner de och visar sig inte på 2 - 3 dagar! Men nu till det som jag tycker är lite festligt:

- Mina Botior har för att vana att ungefär samma tid varje kväll samlas på en flat träbit på botten. Där ställer de upp sig bredvid varandra. De står så en stund lite vaggande. Så bestämmer sig en av dem för att "sova" och lägger sig på sidan. Sedan en till. Och en till. De ligger ned på sidan cirka 30 - 40 sekunder innan de "ramlar" av träbiten och simmar upp igen! Så håller de på.

Så mina vänner. Någon som iaktagit detta beteende?

Mina ligger på maggen så ofta de kan, speciellt i grottan de bor i, på stenar eller kraftiga växter. Och kan lockas fram med "knackning" på glaset. Kan även, om de har en bra dag, även ytäta med andra fiskar. Men litet dumma tycker jag de är då det gäller att försöka sno maten först. Har väldigt urfånig taktik....:D
#4 - 17 september 2007 09:53
haha, ja, jag fick veta i en annan tråd att dom tydligen ligger på sidan och vilar, så det var ju bra att veta att det var normalt typ :D
#5 - 17 september 2007 09:55
Både mina pakistanbotior och mina polkadotbotior sover ofta på sidan. Polkadoterna iblnad även på rygg...
#6 - 17 september 2007 10:16
En kompis praktbotior gör likadant, ligger på sidan och spelar döda :)
#7 - 17 september 2007 11:22
Inka skrev:
Både mina pakistanbotior och mina polkadotbotior sover ofta på sidan. Polkadoterna iblnad även på rygg...

- Tackar för svaren :) För ett kort ögonblick inbillade jag mig att de drabbats av något fel på balanssinnet. Men å andra sidan. Så fort man droppar i lite mat som singlar ned till botten brukar de snabbt "vakna upp" och simma som vanligt...

... i övrigt är det en jädrans trevlig fisk!
#8 - 17 september 2007 12:57
Mina praktbotior ligger på alla sidor, dom varierar sig från gång till gång :)
Håller med om att det e en mkt trevlig fisk, faktiskt på min topplista över favvofiskar. :D Mina dansar mkt över hela långsidorna, i "takt" & på samma sätt samtidgt, det e sååå kul att titta på. För att inte snacka om matningsdax! Deras "klickljud" & roliga rörelser e bara så kul!

Praktbotior e ett måste ifall man har tillräckligt stort kar, anser jag! :D

Mvh Eva
#9 - 17 september 2007 19:30
EvaPeva skrev:
Mina praktbotior ligger på alla sidor, dom varierar sig från gång till gång :)

Håller med om att det e en mkt trevlig fisk, faktiskt på min topplista över favvofiskar. :D Mina dansar mkt över hela långsidorna, i "takt" & på samma sätt samtidgt, det e sååå kul att titta på. För att inte snacka om matningsdax! Deras "klickljud" & roliga rörelser e bara så kul!

Praktbotior e ett måste ifall man har tillräckligt stort kar, anser jag! :D

Mvh Eva

- Mina simmar i sällskapsakvariet på 600-liter. Det räcker ett tag. Jag vet inte riktigt hur fort de växer dessa fiskar men förhoppningsvis kan de gå kvar länge till....
#10 - 17 september 2007 20:21
Ja, det ska tydligen vara vanligt att praktbotior ligger på sidan och vilar, och ägaren tror att de är döda, ungefär.

Och vill inte vara så´n, men när blev praktbotior afrikanska ciklider? ;)
#11 - 18 september 2007 05:57
Micke_A skrev:
Ja, det ska tydligen vara vanligt att praktbotior ligger på sidan och vilar, och ägaren tror att de är döda, ungefär.

Och vill inte vara så´n, men när blev praktbotior afrikanska ciklider? ;)

He he! Fattade inte varför du ställde frågan först! Praktbotior - ciklider! De är väl inga ciklider? Insåg sedan vad du menade! Jag tänkte bara på geografisk tillhörighet - inte artillhörighet![:o]

- Kjell! HJÄLP!
#12 - 18 september 2007 13:26
Hehe, men om vi ska vara petnoga, så är praktbotior inte afrikanska heller, de är asiatiska :)
#13 - 18 september 2007 14:01
Micke_A skrev:
Hehe, men om vi ska vara petnoga, så är praktbotior inte afrikanska heller, de är asiatiska :)

- Du har självklart rätt :) men, det jag i hastigheten kollade på var detta:

"
Afrikanska Ciklider
Ciklider från Malawi-, Tanganyika- och Viktoriasjön etc, men även Västafrika, Madagaskar samt Asien."

[SIZE=3]- [/SIZE][SIZE=2]Lovar att vara mer uppmärksam med nästa inlägg :)[/SIZE]

Annons