Liggunderlag i akvarium

#1 - 27 mars 2007 08:22
Läst mycket trådar om att det är bra att lägga tunnfrigolit eller ett liggunderlag på botten innuti akvariumet. Har ni någon erfarenhet av detta och silikonar ni fast den mot botten? Tänkte först göra en bit som var exakt så stor som akvariets botten men då kommer underlaget synas ut. Eller:confused:

Akvariumet är ett:
Svart Rio 300 Juwel
#2 - 27 mars 2007 08:30
Jag har använt byggmatta, ser ut som liggunderlag, men är billigare och går att köpa i rätt mått... Jag har skurit till biten så att den varit något mindre än akvariets botten, lagt skifferplator uppepå och sedan sand. Mattan har en enorm flytkraft och om någon fisk får för sig att börja gräva upp sand i nåt hörn... ja, då börjar mattan krypa upp. Jag har också använt frigolit på samma sätt och det funkar bätte, nackdelen där är att den syns så väl om någon börjar gräva fram den...

Sist jag hade byggmatta i akvariet så hittade jag flera hundra nykläckta ancistrusyngel under mattan när jag rev karet...
#3 - 27 mars 2007 08:56
Tant Nancy skrev:

Sist jag hade byggmatta i akvariet så hittade jag flera hundra nykläckta ancistrusyngel under mattan när jag rev karet...

Därav jag funderade på att silikonafast materialet på botten. Är det bara en dum ide? eller verkar det vettigt?

Tant Nancy skrev:
Jag har också använt frigolit på samma sätt och det funkar bätte, nackdelen där är att den syns så väl om någon börjar gräva fram den...

Menar du att den syns uppifrån eller mot kanterna?

Menar du mot kanterna så är det precis vad jag är orolig för. Därför funderade jag om man kanske skulle lämna 1cm's marginal mot ytterglaset. kan det vara något tror du?
#4 - 27 mars 2007 09:27
Jag hade kanske en halv cm marginal... men det hjälper ju föga när firrarna börjar gräva... Men en liten springa bör man nog ha... annars blir det fult! Du får helt enkelt anpassa dig efter vilka firrar du har...
Att silikona fast i botten... ja... om man är beredd på vilket strul det blir om man vill ha bort den ... så är det säkert en bra lösning...

Enklast av allt är att hålla sig till snälla fiskar som inte gräver... men det blir ju trist det också :-)
#5 - 27 mars 2007 09:34
Tackar

Tant Nancy skrev:

Enklast av allt är att hålla sig till snälla fiskar som inte gräver... men det blir ju trist det också :-)

Haha sant sant... Men jag har tänkt att försöka hålla diskus som inte gräver så mycket, vad jag vet, så det borde ju gå bra!

Tackar så mycket för svaren
#6 - 27 mars 2007 09:39
Ja, då behöver du ju inget liggunderlag i karet... för du kanske inte kommer att ha en massa stenar heller?
#7 - 27 mars 2007 09:44
Inte en massa nej. Anledningen att jag ens väckte fråga var utifall det verkade vettigt att silikona fast det på botten, så skulle jag vilja göra det innan vattnet hamnar i. 300L är lite småjobbigt att tömma ut och inget man gärna gör ofta, antar jag :D
#8 - 27 mars 2007 09:49
Tartaros skrev:
Inte en massa nej. Anledningen att jag ens väckte fråga var utifall det verkade vettigt att silikona fast det på botten, så skulle jag vilja göra det innan vattnet hamnar i. 300L är lite småjobbigt att tömma ut och inget man gärna gör ofta, antar jag :D

Ähhh... vattnet är inget problem... däremot att ösa ur den förb... sanden :p Helt rätt tänkt av dig, klart du ska i med liggunderlaget först isåfall.. Jag har ju faktiskt en och annan mal (och sten) mina kar... men om man bara ser till att lägga i stenarna innan man lägger i sanden, så är det lugnt... Jag har då inte varit med om att något stenröse ens närmat sig att tippa...
#9 - 27 mars 2007 09:58
Tant Nancy skrev:
Jag har då inte varit med om att något stenröse ens närmat sig att tippa...

Hehe näe inte jag heller i min lilla 54:a.

Kanske blev lite nojjig men men. Till saken hör att jag häromnatten drömde att mitt lilla lilla akvarium sprack. Rakt av och bara sådär :D

Så när jag vaknade ringde jag till mitt försäkringsbolag och kollade att jag verkligen skulle vara täckt när mitt 300L kommer.

Fånigt jag vet men ändå...
#10 - 27 mars 2007 10:54
Tartaros skrev:
Hehe näe inte jag heller i min lilla 54:a.

Kanske blev lite nojjig men men. Till saken hör att jag häromnatten drömde att mitt lilla lilla akvarium sprack. Rakt av och bara sådär :D

Så när jag vaknade ringde jag till mitt försäkringsbolag och kollade att jag verkligen skulle vara täckt när mitt 300L kommer.

Fånigt jag vet men ändå...

Vet du... jag tror inte det är fånigt.. tror det är fullständigt normalt!!! Gissa hur många mardrömmar jag haft då.. med 14 akvarier och närmare två kubik vatten :p
#11 - 27 mars 2007 12:22
Tant Nancy skrev:
Vet du... jag tror inte det är fånigt.. tror det är fullständigt normalt!!! Gissa hur många mardrömmar jag haft då.. med 14 akvarier och närmare två kubik vatten :p

Hehe... Vet inte om jag vill veta, kanske kommer störa mitt psyke om jag får vetskap om hur livet kommer bli när det kommer in mera kar :D
#12 - 27 mars 2007 12:34
Du kan ju komma å kika [:-30] ... vi bor ju i samma stad...
#13 - 27 mars 2007 12:39
Tant Nancy skrev:
Du kan ju komma å kika [:-30] ... vi bor ju i samma stad...

Om det är en inbjudan så böjer jag mig i högakt och vördnad samt accepterar din inbjudan.

Men var då säker på att få 1000 frågor och några till i bonus :D
#14 - 27 mars 2007 12:43
Tartaros skrev:
Om det är en inbjudan så böjer jag mig i högakt och vördnad samt accepterar din inbjudan.

Men var då säker på att få 1000 frågor och några till i bonus :D

Mitt hem står alltid öppet för akvarieintresserade besökare... och frågor brukar jag snällt besvara... Men inte tusan behöver du gå krokig för det inte:D
PS Du vet väl att vi har en aktiv akvarieförening i stan? DS
#15 - 27 mars 2007 12:47
Tant Nancy skrev:

PS Du vet väl att vi har en aktiv akvarieförening i stan? DS

Hehe kul att du frågar. Fick vetskap om det efter 10:30 idag när du svarade på mitt ämne :D

Har kollat upp sidan idag vore intressant att höra lite mera. Kanske kan höras mer om det per PM eller MSN?
#16 - 27 mars 2007 17:42
Snacka om monologgad tråd. Jag kör på ett tunt liggunderlag från clas ohlsson i mitt kar. 49:- tror jag det kostade och sedan var det bara att skära till lite. Resterna som blev över placerade jag i två lager under mitt fx5 för att dämpa vibrationerna.

Cheers
#17 - 27 mars 2007 17:52
[quote='[xstream];946970']Snacka om monologgad tråd. Jag kör på ett tunt liggunderlag från clas ohlsson i mitt kar. 49:- tror jag det kostade och sedan var det bara att skära till lite. Resterna som blev över placerade jag i två lager under mitt fx5 för att dämpa vibrationerna.

Cheers[/quote]

Förstår inte det där med monologgad... då är man ju ensam... dialoggad hade jag kunnat hålla med om...
#18 - 28 mars 2007 16:40
Mono kan vara monoton, i det här fallet av att ni bara är två personer i tråden.
Det kan också vara mono ur ett större perspektiv än person, i det här fallet två personer som en ensam grupp.

Men visst, vill du haka upp dig på ordet monologga så kanske diloggad (inget a) hade varit ett bättre ord.

Cheers
#19 - 28 mars 2007 16:50
[quote='[xstream];947416']
Men visst, vill du haka upp dig på ordet monologga så kanske diloggad (inget a) hade varit ett bättre ord.

Cheers[/quote]

Nejdå, JAG hakar inte upp mig på något alls jag...:p Försökte bara ge en person ett snabbt svar på en fråga och kändes som att det kommenterades på ett kontstig sätt...:confused: . Men jag ska skärpa mig och dra ut på det så att du får en chans att "piffa upp" lite mellan mina svar nästa gång! [:-113]
#20 - 28 mars 2007 16:57
All heder till snabba svar, det såg bara roligt ut när det var jag vet inte hur många inlägg fram och tillbaka inom loppet av bara någon halvtimma.
#21 - 28 mars 2007 17:55
Har du aldrig varit på en chatt???:p
#22 - 29 mars 2007 18:35
Det här har spårat ur totalt.
#23 - 29 mars 2007 19:27
för att återgå till frågan så vill jag säga att det räcker om man lägger frigolit just under de stora stenarna. det finns ingen anledning att täcka hela botten med frigolit!
#24 - 29 mars 2007 19:36
Fördelen med att täcka hela botten är att den finns där om man får för sig att möblera om....
#25 - 29 mars 2007 20:31
Jepp. Lika bra att göra det ordentligt direkt. Och råkar man tappa någonting så blir det ju lite extra skydd.
#26 - 29 mars 2007 21:40
Man ska faktiskt inte sova i akvariumet!
#27 - 29 mars 2007 22:01
maria_ skrev:
asgarv :D
#28 - 30 mars 2007 22:16
maria_ skrev:

Fiskarna ska.

Annons