Liknande fiskar?

#1 - 12 januari 2008 12:55
Jag har ett kar som till största delen består av räkor, men även neontetror. Räkorna är av olika storlekar och dom minsta är väldigt små (1-2 cm).

Jag har letat efter nån större fisk som passar i sällskapet och hittade Anostomus anostomus. Den är pefekt, förutom att den är lite tråkig. Den står oftast och trycker i nån buske, så man ser den nästan aldrig. Annars är jag väldigt nöjd med både storleken och utseendet.

Finns det några liknande fiskar som den men som är lite mer aktiva? Dvs, ganska stor, lång och smal, hyffsat aktiv och det viktigaste, inte intresserad av att äta räkor eller småfisk.
#2 - 12 januari 2008 12:57
DjRoman skrev:
Jag har ett kar som till största delen består av räkor, men även neontetror. Räkorna är av olika storlekar och dom minsta är väldigt små (1-2 cm).

Jag har letat efter nån större fisk som passar i sällskapet och hittade Anostomus anostomus. Den är pefekt, förutom att den är lite tråkig. Den står oftast och trycker i nån buske, så man ser den nästan aldrig. Annars är jag väldigt nöjd med både storleken och utseendet.

Finns det några liknande fiskar som den men som är lite mer aktiva? Dvs, ganska stor, lång och smal, hyffsat aktiv och det viktigaste, inte intresserad av att äta räkor eller småfisk.

hur många liter är karet på?
#3 - 12 januari 2008 12:58
Strax under 160 liter (ca 100x40x40).
#4 - 12 januari 2008 13:07
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=289

Kanske jag vet inte riktigt.
kolla om den verkar bra.
#5 - 12 januari 2008 16:23
Den var inte så dum. Men äter inte den allt smått som finns i akvariet då? Det står ju inte att den är tex växtätare, tvärt emot så är den ju allätare.

Annars var formen och storleken väldigt bra.
#6 - 12 januari 2008 17:21
DjRoman skrev:

Tycket att du gjort en ganska bra beskrivning av regnbågsfiskar.
Jag har tio unga Melanotaenia parkinsoni tillsammans med Dario dario, Boraras brigittae samt andra pyttefiskar och räkor. Det går alldeles utmärkt (peppar peppar). Regnbågarna håller oftast ihop i ett stim och det är bra fart på dem - speciellt vid matdags.
#7 - 13 januari 2008 19:48
Nu känner jag mig väldigt kräsen [:o] men gillar inte regnbågsfiskarna riktigt. Ska dock kolla upp om djuraffären här har några så jag kan se hur dom ser ut på riktigt.

Några exempel på fiskar jag har kollat upp som har "rätt" storlek och form, så det är nått i still med dom här jag letar efter:
Anostomus anostomus
Gökmal
Hajmal
Långsträckt pansarmal
Silverhaj
Eldstjärt

När jag satt och letade så sprang jag på två som verkar som dom kan vara kandidater. Vad tror ni?
Epalzeorhynchos kalopterus
Crossocheilus oblongus
#8 - 13 januari 2008 20:15
Långsträckt pansarmal är en fisk jag varmt rekomenderar, är härliga när de är ett gäng.
#9 - 13 januari 2008 20:18
jag rekomenderar siamesiska algätare, de är härliga typer men de växer och blir gigantiska.
#10 - 13 januari 2008 21:12
DjRoman skrev:
När jag satt och letade så sprang jag på två som verkar som dom kan vara kandidater. Vad tror ni?

Epalzeorhynchos kalopterus

Crossocheilus oblongus

Om du gillar sånt kanske Puntius denisonii kan passa?
#11 - 13 januari 2008 21:26
kragg_hack skrev:
Långsträckt pansarmal är en fisk jag varmt rekomenderar, är härliga när de är ett gäng.

Men den fungerar väl inte i mitt sällskap? Hade gärna tagit några långsträckta pansarmalar.
#12 - 13 januari 2008 21:37
Om du gillar sånt kanske Puntius denisonii kan passa?

Ja, dom verkar intressanta. Tror dom finns i djuraffären här också, ska kolla upp dom där.
Jag har försökt söka lite efter dom och som det ser ut så är dom allätare. Det i kombination med storleken verkar lite riskabelt för i alla fall räkorna.
Vad tror du?
#13 - 13 januari 2008 21:40
_Lena_ skrev:
jag rekomenderar siamesiska algätare, de är härliga typer men de växer och blir gigantiska.

Du menar Crossocheilus oblongus? 15 cm som det står där låter absolut inte för stort :)
#14 - 14 januari 2008 16:50
Det känndes rätt stort med tre stycker 15cm feta filurer som simmade runt och jagade varandra. Ha en bunt av dem, de blir skojigare då.

Annons