Lim till plexiglas?

#1 - 18 januari 2006 20:08
[FONT=Comic Sans MS]Jag tänkte bygga ett sandfilter av antingen plexiglas (rör med ändar på eller limma ihop en behållare av platta skivor) eller en 1,5l PET-flaska :) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Så jag undrar vilket lim man ska avända till plexiglaset (på PET-flaskan behöver man inte limma nåt), nån som vet vilket som funkar på plexi och inte är giftigt fr fiskar/växter?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Är det nån som har en ide om hur man ska limma/sätta ihop behållaren till sandfiltret så att det går att öppna en av sidorna så att man kan rengöra inne i behållaren :confused:[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][:-17]Sen så undrade ja om de e nån som har hittat nåt lim som fäster på PET-flaskor?[:-17][/FONT]
#2 - 18 januari 2006 20:14
går det inte med vanligt akvariesilicon ??
#3 - 18 januari 2006 20:34
Hej.
Ett sandfilter rengör sig själv,skall vara helt slutet.
MVHMats
#4 - 18 januari 2006 21:34
[quote=mats m]Hej.
Ett sandfilter rengör sig själv,skall vara helt slutet.
MVHMats[/quote]

till slut blir sanden mättad ju
kan va smidigt o kunna byta ut den utan att begöva bygga ny box

Annars fins det flera plastlim silicon funkar också
kolla bara på limmens inehålsförtekning ... kan du äta det är det säkert
Kolla vilket lösningsmedel som används eller fråga i butik
#5 - 18 januari 2006 21:49
Hej Mayday.
Har du ett sandfilter,jag ett som har varit i bruk under ett antal år och aldrig gjort rent.
#6 - 19 januari 2006 06:31
Tänkte på om det kommer alger inner i burken och om man ska byta sanden nån gång, eller gör man aldrig det?
Det va nån som sa att vanligt akvariesilikon inte funkade på plexi, ska kolla i nån butik vad som står på förpackning...
#7 - 19 januari 2006 06:49
[quote=mayday]till slut blir sanden mättad ju
kan va smidigt o kunna byta ut den utan att begöva bygga ny box[/quote]

och hur blir sanden mättad har du tänkt dej ???
sanden man använder är typ sandlådesand eller rådasand, den ska inte ligga död på botten utan den ska virvla runt ivatten så den kan köras i 20år om det är så utan att rengöras.

ett sandfilter är enbart ett biologiskt filter så man behöver komplettera även med ett mekaniskt.
#8 - 19 januari 2006 14:25
Ringde och kollade vilket lim som "rekomenderades" till plexiglas (iof va gubben ja snavkade rätt vimsig, vet inte om vi prata om samma saker ens =S) o han sa att man skulle ha akvariesilikon, funkar det verkligen inte?
#10 - 19 januari 2006 18:55
Ja, det skulle ju gå, men det är kul att se sanden som virvlar omkring, nästan det som är grejen, att det ser häftigt ut =)

Finns ingen affär i närheten av mej som säljer plexiglasrör.
Vet nån om det finns nåt ställe som säljer plexirör med postorder?
#11 - 19 januari 2006 19:46
#12 - 19 januari 2006 20:18
silicon funkar med plexi

vad är problemet?

smältlim funkar också
lika så Karlsons klister

Låt det bara Torka ordentligt så kan du nästan använda vilket lim som helst bara det torkat härdat så avger de inget farligt
#13 - 19 januari 2006 21:08
Tack så mycket!!!!!!!!
nån som kunde säga att silikon funkar äntligen =)

Har mailat VD för akriform o frågat om plexiglas o rör, får se om han svarar...

Kör nog på akvariesilikon eller i nödfall epoxy då =)

Tack för hjälpen!
#14 - 19 januari 2006 21:38
poxy är annars ypperligt till plexi låt det härda ordentligt i några dagar så du är säker på att allt ventiletats bort o ingen härdare är kvar samt ohärdad plast
#15 - 20 januari 2006 06:24
Okej
#16 - 21 januari 2006 01:53
Hej. Jag väcker min tanke.... vilken sand?? vanligt?... men hur sluten rör var sand ska inte rinner ut... vilken filter/skydd? är det vadd eller vad.. vilken material?
#17 - 21 januari 2006 12:05
Vill varna för att använda silicon, epoxy, karlssonsklister, smältlim mm på plexi. Datormoddare har under många år byggt tankar till vattenkylning av plexi och den samlade uppfattningen är att:

1. silicon inte fäster vidare bra på plexi. Inte ens om plexin ruggas med sandpapper först.
2. Många epoxylim löses upp av vatten. Exempelvis Araldit tål inte långvarig kontakt med vatten.
3. Karlssonsklister binder inte tillräckligt hårt vid plexin utan kan gnuggas bort med en nagel.
4. Smältlim samma sak som Karlssonsklister.

Använd Weld-On http://www.ipscorp.com/ind_html/index.shtml Det funkar garanterat.
#18 - 21 januari 2006 12:08
[quote=gunpowderboy]4. Smältlim samma sak som Karlssonsklister.[/quote]

håller inte med om det.
kört smältlim på plexi och de satt nåt så inåth*****e.

har man för bråttom håller inte limmet hög temp vilket kan göra att de sätter sej dåligt.
sen finns det olika sorters smältlim och standardpatronerna brukar i regel va småtaskiga.
#19 - 21 januari 2006 13:56
Så vad rekomenderar ni för lim?
#20 - 21 januari 2006 14:36
Man kan troligen köpa Plexilim från http://www.akriform.se/ ring och fråga! Vet flera som köpt därifrån!
#21 - 21 januari 2006 16:49
Dom säljer bara till företag =(
#22 - 21 januari 2006 17:45
Fråga dom var man kan köpa som privatperson då.
#23 - 22 januari 2006 11:57
[quote=Raven]håller inte med om det.
kört smältlim på plexi och de satt nåt så inåth*****e.

har man för bråttom håller inte limmet hög temp vilket kan göra att de sätter sej dåligt.
sen finns det olika sorters smältlim och standardpatronerna brukar i regel va småtaskiga.[/quote]

Jag har provat med smältlim på plexi med mycekt dåligt resultat, iofs kan det vara jag som använde dåligt/förkallt lim...

Jag tycker det är bäst att använda grejor som är gjorda för ändamålet. I en vattenkylning till en dator har man normalt runt 0,5-1,5 liter vatten. En läcka innebär normalt ingen katastrof (förutom för elektroniken) En läcka i ett filter som sitter utanför akvariet vill jag inte ens tänka på...

Dom har ett lim för plexi på http://www.slojd-detaljer.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=931385607&pf_id=SE-217191&dept_id=SE-34
#24 - 22 januari 2006 13:21
[quote=gunpowderboy]Jag har provat med smältlim på plexi med mycekt dåligt resultat, iofs kan det vara jag som använde dåligt/förkallt lim...[/quote]
den limpistolen jag har är av äldre modell och värmer bättre än nyare vilket kan spela roll.
får den ligga 3-4 minuter blir den så varm så den knappt går att hålla men då sätter sej limmet som bäst.
men sen beror det också på limmet i sej som ja skrev då det finns olika sorter.
vissa är inte ens värda namnet.

såg ett plexiglasbygge till dator där hade dom lösningsmedel som lim och la en rand silikon på för ökad läckagemotstånd och det höll för 30liter olja i ett datorchassi.
kanske kan va nåt annars å tänka på.
#25 - 22 januari 2006 16:11
[quote=gunpowderboy]Vill varna för att använda silicon, epoxy, karlssonsklister, smältlim mm på plexi. Datormoddare har under många år byggt tankar till vattenkylning av plexi och den samlade uppfattningen är att:

1. silicon inte fäster vidare bra på plexi. Inte ens om plexin ruggas med sandpapper först.
2. Många epoxylim löses upp av vatten. Exempelvis Araldit tål inte långvarig kontakt med vatten.
3. Karlssonsklister binder inte tillräckligt hårt vid plexin utan kan gnuggas bort med en nagel.
4. Smältlim samma sak som Karlssonsklister.

Använd Weld-On http://www.ipscorp.com/ind_html/index.shtml Det funkar garanterat.[/quote]

Sanckar du om?

Har tätat genomföringar i båten med Vanligt epoxy
Har tätat fönster samt dörrar i plexi på båten med Silicon
Karlsons klister funkar för mig i våta miljöer
Smältlimm har jag i mitt kar ... funkar perfekt
#26 - 23 januari 2006 11:03
Akriform vet inte vart man köper som privat person, eller vad man ska använda.

Ja hade tänkt ha sandfiltret i akvariumet.
#27 - 23 januari 2006 21:02
Dom här säljer!
http://www.slojd-detaljer.com/Butik/

Gå in på Ytbehandling & lim: Acryl och spegelplast sidan 2
#28 - 23 januari 2006 21:35
Kör på Heekes råd, avloppsrör.

Skall ni ha ett sandfilter för att titta på eller ett som fungerar och som är säkert (och billigt)?
Gör det inte svårare än det är.
#29 - 24 januari 2006 12:30
Jag gör det av PET-flaska, blir lättast...

Annons