Wow, nu är vi igång här verkligen! Limia Nigrofasciata måste jag kolla upp.
Ansjo, det är lugnt, iallafall för min del:) - får man vara så amatörig och fråga vad OT är för något?[:o]
Sedan får jag hålla med Ansjo att det lätt blir lite "åthutarstämning" ibland när det sker upprepningar i olika trådar. Jag själv hoppar alltid över de trådar som innehåller ämnen som inte direkt intresserar mig. Jag vet inte om det är dessa upprepande trådar med samma frågor om och om igen som Tummen blir trött på - eller om det varit tio liknande guppyfrågor i hans egen tråd - som såklart kanske kan bli lite tjôtigt...
Jag själv vet bara att jag ställde en fråga i Tummens tråd om en fisk som jag trodde var en Guppy - jag valde den tråden för det kändes som att många kunniga guppykännare frekventerade densamma! Jag skulle ju såklart ha skapat en egen tråd från början - och helt enkelt ställt frågan där!
Sedan kändes det ju såklart lite knepigt att jag fick "veta" att det minsann var en Svärdbärare på en bild jag skickade med - det visste jag ju såklart redan innan och det var inte Svärdbäraren det handlade om, utan den där andra fisken. Svärdbäraren råkade hamna på samma bild och det skrev jag också i inlägget. Jag fattade också på 0,01 nanosekund att Tummen tyckte min fråga inte passade i hans tråd - jag fick ju en liten gliring om att jag har "fisksoppa" i karet (det är runt 10 levandefödare, om vi räknar bort Endlerssvärmen, i ett 600-literskar) samt att ta bättre bilder, skapa en egen tråd och att "vi väntar med spänning;)" ...
Men hur som helst - jag har full respekt för Tummens kunnade och expertis och läser ofta hans trådar och inlägg med mycket stort intresse!
Jag tycker det är enormt kul att hela tiden lära mig nya grejer inom akvaristiken och därför blir det nog så att man ibland skickar av en fråga som kan tyckas vara amatörmässig, dessutom kanske någon gång felaktigt i någon tråd där frågan inte riktigt passar.
Gjort är gjort och i slutändan fick jag ju lära mig lite nytt om Limia - Toppen!
Så, om det är någon mer som har dessa fiskar och andra varianter av den - skriv in här och berätta, gärna med någon bild!:)
Ha ha, tänk vad olika du uppenbarligen uppfattade det jag skrev, när jag mende det på ett lite annat sätt!:D Det var ingen gliring om att ha fiskspooa, mer ett konstaterande, och att jag "upplyste" om att du hade postat en bild på en svärdis berodde på att limiahonan helt enkelt inte syntes särskilt bra, men andemeningen i mitt inlägg gick tydligen fram ändå, en "kärleksfull" (om man kan säga så?) önskan om bättre bilder i en egen tråd så vi/jag kunde hjälpa på ett bättre sätt. Jag har dessutom för LÄNGE sedan "förlåtit dig" för att du postade frågan i min guppytråd...för det gick ju fram med önskvärd tydlighet att du misstagit dig. :)
Visst kan jag med hoppa över trådar om man blir trött på dem, men samtidigt kan jag ju svaret, så jag vill gärna svara, det var därför jag startade mina "Hårda fakta"-trådar, för att kunna svara genom att länka dit istället för att bli trött på nybörjarfrågorna......:p;)