jag fick med denna ungfödaren av misstag och jag tror jag kommit fram till att det är en Limia men vilken?
Kan det vara denna?
Limia melanogaster
Jesper Broman skrev:En fin liten firre ser det ut att va iaf, även att jag inte kan hjälpa dig med vad det är för sort :)
ansjo skrev:Vänta en månad tills den är större och mer utfärgad, så kan det kanske bli lättare att avgöra:).
Tobbe R skrev:För Limia melanogaster skulle jag vilja ha lite mera svarta tecken men är det en ungfisk är det inte lätt.
Melanogaster betyder svartbukig eller något liknande.
/Tobbe
Tobbe R skrev:För Limia melanogaster skulle jag vilja ha lite mera svarta tecken men är det en ungfisk är det inte lätt.
Melanogaster betyder svartbukig eller något liknande.
/Tobbe
Kjell Fohrman skrev:Handelsnamnet är både svartbukig som blå limia. Sedan är det i och för sig inget bevis även om det vetenskapliga "namnet" betyder svartbukig att den har en svart buk eftersom det kan finnas flera populationer av arten som har olika färg - tänk t.ex. på Labidochromis caeruleus där väl caeruleus betyder blå - men den särklassigt vanligaste populationen av arten i handeln är helt gul med lite svart - dvs inget blått alls.
Har sett L. melanogaster som varit "svartbukiga" men även sådana som varit blå utan någon svart buk (som i Zoopets artbeskrivning).
Vad jag är mer fundersam över är det röda i ryggfenan - det stämmer inte riktigt. Nåväl Pia du får komma på GCG-mötet på tisdag för där kommer Christer att prata om levandefödare och Evert kommer säkert också att vara där och vad dom inte vet om levandefödare är inte värt att veta så har du med ett foto kan du säkert få reda på vad det är för art
PiaJo skrev:Det är lite svårt att fråga då jag köpte dem i Tyskland :) det stod inget på karet heller vad jag minnas.
nothobranchius skrev:Jag tror att det är en Limia tridens
Erik Åhlander skrev:Åhhå! Då kanske man kan gissa lite vildare. Limia versicolor??? Googlar jag hittar jag Limia cf. versicolor i Essen för 1 EUR
Thaifighter skrev: