Limia - men vilken av dem?

#1 - 8 oktober 2014 19:29
jag fick med denna ungfödaren av misstag och jag tror jag kommit fram till att det är en Limia men vilken?
Kan det vara denna?
Limia melanogaster
#2 - 8 oktober 2014 19:34
eller kan det vara denna, Limia perugiae?
#3 - 8 oktober 2014 20:11
Satsar på melanogaster om det inte är någon sp. variant.
#4 - 8 oktober 2014 20:24
PiaJo skrev:
eller kan det vara denna, Limia perugiae?

Det tror jag att det är, jag har en stackars hane kvar, honorna försvann av någon anledning.

Tobbe
#5 - 9 oktober 2014 04:53
Tack! Då skall jag kolla efter om jag kan få tag på en liten grupp så att den ensamme hannen kan få lite sällskap :)
#6 - 9 oktober 2014 07:06
När jag bildgooglat lite mer så ser jag att melanogaster inte har det det röda i ryggfenan och inte heller så blått på sidorna.. den hannen jag har är ganska liten så den kommer att växa på sig en del till..

Skall se om jag kan putsa rutorna i helgen och fota igen så kanske det blir en bättre bild.
#7 - 9 oktober 2014 07:25
En fin liten firre ser det ut att va iaf, även att jag inte kan hjälpa dig med vad det är för sort :)
#8 - 9 oktober 2014 07:36
Vänta en månad tills den är större och mer utfärgad, så kan det kanske bli lättare att avgöra:).
#9 - 9 oktober 2014 07:41
En fin liten firre ser det ut att va iaf, även att jag inte kan hjälpa dig med vad det är för sort :)

tack! :)

ansjo skrev:
Vänta en månad tills den är större och mer utfärgad, så kan det kanske bli lättare att avgöra:).

Tack! helt rätt att vänta det var jag som är fröken-bråttom [:o]:D
#10 - 9 oktober 2014 08:43
För Limia melanogaster skulle jag vilja ha lite mera svarta tecken men är det en ungfisk är det inte lätt.

Melanogaster betyder svartbukig eller något liknande.

/Tobbe
#11 - 9 oktober 2014 08:50
Tobbe R skrev:
För Limia melanogaster skulle jag vilja ha lite mera svarta tecken men är det en ungfisk är det inte lätt.

/Tobbe

Precis det jag kommit fram till med :) och melanogaster kallas svartbukig limia eller nåt sånt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 9 oktober 2014 11:00
Tobbe R skrev:

/Tobbe

Handelsnamnet är både svartbukig som blå limia. Sedan är det i och för sig inget bevis även om det vetenskapliga "namnet" betyder svartbukig att den har en svart buk eftersom det kan finnas flera populationer av arten som har olika färg - tänk t.ex. på Labidochromis caeruleus där väl caeruleus betyder blå - men den särklassigt vanligaste populationen av arten i handeln är helt gul med lite svart - dvs inget blått alls.

Har sett L. melanogaster som varit "svartbukiga" men även sådana som varit blå utan någon svart buk (som i Zoopets artbeskrivning).

Vad jag är mer fundersam över är det röda i ryggfenan - det stämmer inte riktigt. Nåväl Pia du får komma på GCG-mötet på tisdag för där kommer Christer att prata om levandefödare och Evert kommer säkert också att vara där och vad dom inte vet om levandefödare är inte värt att veta så har du med ett foto kan du säkert få reda på vad det är för art
#13 - 9 oktober 2014 11:32
På tisdag kan jag inte komma tyvärr men annars hade det varit ett perfekt tillfälle :) Du få visa mitt foto istället ;)
#14 - 9 oktober 2014 11:59
Handelsnamnet är både svartbukig som blå limia. Sedan är det i och för sig inget bevis även om det vetenskapliga "namnet" betyder svartbukig att den har en svart buk eftersom det kan finnas flera populationer av arten som har olika färg - tänk t.ex. på Labidochromis caeruleus där väl caeruleus betyder blå - men den särklassigt vanligaste populationen av arten i handeln är helt gul med lite svart - dvs inget blått alls.

Har sett L. melanogaster som varit "svartbukiga" men även sådana som varit blå utan någon svart buk (som i Zoopets artbeskrivning).

Vad jag är mer fundersam över är det röda i ryggfenan - det stämmer inte riktigt. Nåväl Pia du får komma på GCG-mötet på tisdag för där kommer Christer att prata om levandefödare och Evert kommer säkert också att vara där och vad dom inte vet om levandefödare är inte värt att veta så har du med ett foto kan du säkert få reda på vad det är för art

En annan sak är att Limia inte är särskilt kräsna när det gäller parning. Förhoppningsvis sköter de flesta akvarister detta men korsningar kan förekomma med andra Limiasläktingar.

/Tobbe
#15 - 12 oktober 2014 18:04
Fin är den i alla fall, fått svar på arten ännu?
#16 - 12 oktober 2014 18:50
Tack, och nej, det har jag inte än :)
det ser ut som at vara ett trevligt "misstag" jag missade att de plockade en fel fisk till mig i butiken, köpte flera par av annan ungfödare som gick i samma kar.
#17 - 12 oktober 2014 18:56
PiaJo skrev:
Tack, och nej, det har jag inte än :)

det ser ut som at vara ett trevligt "misstag" jag missade att de plockade en fel fisk till mig i butiken, köpte flera par av annan ungfödare som gick i samma kar.

...och de vet inte heller vilken art det var?
#18 - 12 oktober 2014 18:57
Det är lite svårt att fråga då jag köpte dem i Tyskland :) det stod inget på karet heller vad jag minnas.
#19 - 12 oktober 2014 20:26
Jag tror att det är en Limia tridens
#20 - 12 oktober 2014 21:04
PiaJo skrev:
Det är lite svårt att fråga då jag köpte dem i Tyskland :) det stod inget på karet heller vad jag minnas.

Åhhå! Då kanske man kan gissa lite vildare. Limia versicolor??? Googlar jag hittar jag Limia cf. versicolor i Essen för 1 EUR
#21 - 21 oktober 2014 06:33
PiaJo skrev:

Butiken du var i kan ju ha hemsida/mail....? :p
#22 - 21 oktober 2014 07:07
Det är inte Limia perugiae den har inte orange i ryggfenan!
Så här såg mina ut.

Ser ut som Limia tridens ung hanne.

Thaifighter
#23 - 21 oktober 2014 08:48
Jag tror att det är en Limia tridens

Åhhå! Då kanske man kan gissa lite vildare. Limia versicolor??? Googlar jag hittar jag Limia cf. versicolor i Essen för 1 EUR

Det är inte Limia perugiae den har inte orange i ryggfenan!

Så här såg mina ut.

Ser ut som Limia tridens ung hanne.

Thaifighter

Tack för alla svaren, hade missat att svara er :)

Tror med att det kan vara Limia Tridens när jag googlar på dem :)
#24 - 21 oktober 2014 08:49
tummen skrev:
Butiken du var i kan ju ha hemsida/mail....? :p

njae, denna affären har ett par hundra försäljningskar :p och de har ingen lagerlista så det blir att gissa vad det kan vara och det verkar som att jag kan ha fått svar på frågan :)
#25 - 3 november 2014 12:47
:D/tummen
#26 - 9 november 2014 11:40
nu har det gått en månad sen jag fotade första gången och den har inte förändrats nåt, tror nog att det kan vara en Lima Tridens. skall se om jag kan få tag på några kompisar till denna hannen.
#27 - 9 november 2014 11:42
en till bild, så svår att fota och rutan är extremt prickig :p
#28 - 19 november 2014 10:44
Fin! Hoppas du lyckas få tag på nämnda kompisar......

Annons