Limma 1800L (tips och råd)

#1 - 8 augusti 2013 18:46
Jag och några till kommer att limma ett 150x150x80 15mm nästa helg om akvariegudarna tillåter..Jag vill gärna ha lite tips och råd.. min idé var att ställa bottenrutan på ett bord som man lägger reglar på, reglarna utformade som ett kors, 2reglar åt varje håll så att sidorutorna kan stå.. på så vis borde man ha full koll på hur silikonet ser ut även underifrån..*Tankar om distanser?Jag jobbar en del med silikon i yrket och har rätt bra grundkoll men skulle gärna vilja ha lite input från er som limmat förr..*Min spontana tanke är ju att fogen mellan rutorna (alltså inte de n fog som är synlig innifrån karet) bör bli starkast om den limmas i en enda omgång? Jag gillar inte skarvar men vet inte hur mycket det påverkar..

All input är välkommen!
#2 - 8 augusti 2013 19:28

Det viktigaste är ju att inte få kvar luftbubblor i silikonet
Att limma utan att få "skarv" är inte lätt på ett så stort akvarium det har ingen betydelse så länge det inte hinner få en "hinna" på sig

De 6 jag har limmat har aldrig varit några problem med så se bara till att ha några mm silikon utan luftbubblor i så ska det funka
Har för mig att runt 3mm är en bra distans i mellan
Men det var länge sen jag limmade nu..
#3 - 8 augusti 2013 19:35
ja jag skulle nog med säga limma fogen mellan glasen på en gång. tändstickor borde la räcka som distanser? de små hålen täcks ju av innerfogen sen.
när jag limmade mitt långa ( bra mycket mindre än det här men ändå rätt otympligt) så la jag det på en skiva som jag hade täckpapp på. då limmades ju karet inte fast i skivan ( eller reglarna i ditt fall)
#4 - 8 augusti 2013 20:07

Jag skulle nog inte låta det bli små hål kvar efter tändstickorna..
Där det blir luft kvar så finns risk för att det släpper och vad det innebär vet vi alla
Problemet är att Måttet är högt det är ju höjden som frestar inte längden eller bredden på samma vis
Fogen inifrån som du trycker ner efteråt kommer aldrig "gå ihop" med det i mellan vilket får till följd att det blir en ännu värre skarv i fogen efter som du inte kan dra det invändigt för än själva karet har torkat
Och det invändigt är ju mest estetiskt det håller ju inte ihop på det viset
Men du har koll på silikonet förstod jag

Mitt 2000l kar höll iaf samt det på 900 och de andra på 500 samt kuben på 1000
Ja det är iaf min åsikt

Jag tycker det är kul att folk fortfarande limmar dessa stora kar själva
Lycka till!!
#5 - 8 augusti 2013 20:46
Ok ok.. efter ratt läst om några gånger förstår jag vad du menar jkb.. mm.. precis.. den bärande fogen i ett stycke om möjligt, låta den härda och sedan på med den "estetiska" fogen.. med tanke på vilket helvete det var att bryta isär det tror jag att felmarginalerna är betydligt slappare än man tror när man ser 2 kubik i vardagsrummet men man ska ju vara försiktig för det..

Jo, man måste ju lära sig.. är man ändå hantverkare så varför inte lägga något som underlättar hobbyn i cv't..

Hannes; reglarna är tänkta som ett kors.. fast dubbla.. på så sätt kan jag ju se karet även underifrån när jag limmar det.. alltså limmar jag inte i blindo ens där..
#6 - 9 augusti 2013 21:36
Limma som vanligt fast med botten upp. På det viset får du en större yta av silikon som bär en mindre tyngd vilket gör att mer silikon finns i fogarna mellan botten och rutor. På det viset kan man även se hur fogen blir. Vill man vara riktigt full i fan kan man sätta några sugkoppar för glas och reglera fogens tjocklek utan mellanlägg genom att hänga botten i några spännband från tak till sugkopparna. Ställa in rätt avstånd och spruta in silikonet från sidorna. Om man inte har möjlighet att ta det från taket kan man sätta stavar/rör igenom sugkopparnas handtag och sedan palla upp stavarna/rören till rätt avstånd. Så gjorde jag en gång i tiden på ett 400 liters.
#7 - 9 augusti 2013 22:06
Jag förstår inte allt snurr omkring limningen här och utan att förstå hur det tänks med träkors och spännband i taket, så är det ju bara att dra på silicon på glasen och placera dem RUNT bottenglaset och då kan man lätt justera så man får lagom tjocklek på bottenfogen...
#8 - 9 augusti 2013 22:36
Här inte hängas från nÅgot tak? Det blir bara som ett bord som tillåter en att se limningen även underifrån.. Men jag har fått bra svar nu så jag tror det ska lösa sig..

Annons