Limma ett akvarium?

#1 - 15 januari 2007 17:25
Finns det nån som limmar om akvarium någonstans i lr närheten av gävleborgslän? ganska akut...!
#2 - 15 januari 2007 21:37
din lokale glasmästare?

det är för den delen inte så svårt att limma själv, elelr vad är det du ska görà?

läcker det?

då går de ju ta bort siliconet med ett rakblad, tvätt med t-sprit och sen dit med nytt bara.
#3 - 16 januari 2007 08:08
ne men ja har ett 150L nere i källaren som min mor hotar att kasta ut om inte det görs i ordning, men ja har inte fått modet att limma det nu direkt efter en vattenskada så ja tycker det känns bättre att lämna bort det till nån som kan från början :) tack för tipset :)
#4 - 16 januari 2007 16:14
antingen glasmästare eller akvarieaffär... då får man det "fackmannamässigt utfört" och det spelar stor roll för försäkringsmaffian... om de får reda på att du limmat om ditt kar själv kan de göra livet surt för dej vid en läcka....
#5 - 16 januari 2007 21:50
ja okej då ska ja nog göra så :) Tror ni att det e dyrt?
#6 - 16 januari 2007 22:03
Skär isär det och gör så rent du kan från silikon. Ju längre dom måste hålla på med det ju dyrare blir det, tid kostar som du vet
#7 - 19 januari 2007 08:28
eriahl skrev:
Skär isär det och gör så rent du kan från silikon. Ju längre dom måste hålla på med det ju dyrare blir det, tid kostar som du vet

Mm precis. tackar :)
#8 - 23 januari 2007 09:05
Jag har precis gjort vid ett akvarium med aluminiumram och det tog faktiskt inte alls lång tid. Jag gjorde allt på ca 2 timmar och sedan fick det stå och härda innan jag fyllde på med vatten igen. Jag rengjorde med hjälp av rakblad i hållare gjord för "renskrapning" av fönster (typ vid omkittning eller liknande), skar bort allt silikon i kanterna nertill och hörnorna och fortsatte upp mot toppen på akvariet. Sedan rengjorde jag med t-sprit noggrant. La en ny sträng silikon i alla vinklarna och använde en speciell gummiskrapa (köpt på Hornbach för 39kr, paket med 4 st olika skrapor för olika ändamål) och jämnade till fogarna. Jag vet inte om du har helglasakvarium eller aluminiumram, men jag tror du kan göra likadant som jag gjorde. Jag lämnade silikonet som håller ihop akvariet i ramen kvar och gjorde bara om "vinklarna".

MVH

Sabina
#9 - 19 december 2007 20:18
Nån som vet vad kan det kosta om man lämnar bort det för limning? Säg att det är ett kar på ca 400L (110x60x60)

Annons