limma om ett 720L kar

#1 - 5 maj 2012 12:07
Jag satt igår och kolla blocket och snubbla över ett 720L kar som hade släppt i fogarna och det skänktes bort mot avhämtning.
Tog kontakt direkt och det fanns kvar så idag va jag och hämtade det. ser väldigt fräscht ut förutom att det inte håller ihop helt.

Min fråga är nu vart i Stockholm kan jag vända mig för att få det limmat och vad kan det kosta?
vågar inte ge mig på att försöka göra det själv för då kommer jag inte kunna sova om nätterna med tankar om att det kanske inte håller.
#2 - 5 maj 2012 13:25
dampe83 skrev:
Jag satt igår och kolla blocket och snubbla över ett 720L kar som hade släppt i fogarna och det skänktes bort mot avhämtning.

Tog kontakt direkt och det fanns kvar så idag va jag och hämtade det. ser väldigt fräscht ut förutom att det inte håller ihop helt.

Min fråga är nu vart i Stockholm kan jag vända mig för att få det limmat och vad kan det kosta?

vågar inte ge mig på att försöka göra det själv för då kommer jag inte kunna sova om nätterna med tankar om att det kanske inte håller.

Hör med Akvarielagret i Bromma.
Dom tillverkar ju nya akvarier på beställning.
Har öppet varje dag.
#3 - 5 maj 2012 13:39
Har kontaktat dom och sa att jag skulle köpa ett nytt ist för han sa att det skulle bli billigare.
Kunde få 10% på ett nytt som kostar 6200:- . Det finns inte på kartan att köpa nytt. Karet va ju gratis så jag tänkte lägga pengarna på tillbehören ist och hoppas på att det gick att laga hyfsat billigt iaf.

Är det verkligen så dyrt att få ett kar om limmat?
#4 - 5 maj 2012 13:53
dampe83 skrev:
Har kontaktat dom och sa att jag skulle köpa ett nytt ist för han sa att det skulle bli billigare.

Kunde få 10% på ett nytt som kostar 6200:- . Det finns inte på kartan att köpa nytt. Karet va ju gratis så jag tänkte lägga pengarna på tillbehören ist och hoppas på att det gick att laga hyfsat billigt iaf.

Är det verkligen så dyrt att få ett kar om limmat?

om dom säger att det skulle bli billigare att köpa nytt så antingen försöker dom grundlura dej eller så fattar dom inte bättre.
är det att ramkar? det är inte svårt alls att limma själv, det man skall tänka på är att det är viktigt att det är rent när man limmar.. jag har limmat ett antal kar åt folk och inte ett enda har läckt än, jo föresten det vi Hannes och jag limmade droppade det lite från och det berodde på att vi snålade lite på silikon.. jag skulle tro om du tar bort allt gammalt silikon själv och sedan hör med en glasmästare så kanske det hamnar på max 1500:- åtminstånde så ligger det på de priset ca här i småland=))
#5 - 5 maj 2012 17:51
Fick en kännsla av att dom häldre vill sälja ett till mig och att dom hade glasmästare som limmar åt dom vilket gör att dom inte skulle käna nått på att limma mitt.

Det är ett helglas alltså ingen ram
#6 - 5 maj 2012 17:53
Hade det varit ett mindre kar så hade jag försökt mig på att limma själv men med denna volym så vågar jag inte
#7 - 5 maj 2012 17:58
dampe83 skrev:
Hade det varit ett mindre kar så hade jag försökt mig på att limma själv men med denna volym så vågar jag inte

var bor du??
#8 - 5 maj 2012 18:06
bara du frågor hos närmsta glasmästare.
dom flesta har kunskapen att limma ett akvarium å det blir troligen ganska billigt också.
#9 - 5 maj 2012 18:16
MrH skrev:
bara du frågor hos närmsta glasmästare.

dom flesta har kunskapen att limma ett akvarium å det blir troligen ganska billigt också.

håller på förgående talare..
#10 - 5 maj 2012 18:35
bor i sthlm.
får kontakta lokala glasmästaren ochkolla
#11 - 7 maj 2012 20:46
mailade ett gäng glasmäster idag och fått svar från fyra.

1:a svara ja vi limmar akvarium men när han hörde hur stort det va så backade han ur.
2:a och 3:e sa nej
4:e sa ja och att det bara va att komma med det och sa att det skulle kosta ca 1500:- vilket jag kan tycka är överkomligt.

väntar fler svar och pengar innan det blir av iaf

sen en fråga, tre av fyra bottenhörn är kantstötta.
bör jag kapa ner baljan och få bort dessa eller är det nått som man inte behöver bry sig om.
känns lite sådär att veta att det är lite skadat, kanske kan va nån spricka som springer iväg.

utseendemässigt är det inget jag bryr mig om då akvariet kommer att stå i ett hörn där det hela hörnet kommer att va det som syns utåt i rummet.
Bilder på hur det ser ut

http://i1235.photobucket.com/albums/ff429/dampedamp/Snapbucket/F7BC8135.jpg
http://i1235.photobucket.com/albums/ff429/dampedamp/Snapbucket/F0BFBC45.jpg
http://i1235.photobucket.com/albums/ff429/dampedamp/Snapbucket/BC254926.jpg
#12 - 7 maj 2012 21:07
Det där hade jag aldrig fyllt upp inne i hemmet, inte en chans. 720 liter är mycket vatten...
#13 - 7 maj 2012 21:22
menar du att jag skulle skippa det helt eller bör jag kapa bort det skadade?
#14 - 7 maj 2012 21:24
Kapar du ner det så att du får rent glas över så är det ju safe men då är det ett helt annat jobb..
#15 - 7 maj 2012 21:27
vad menar du med ett helt annat jobb? lite trög just nu.
allt är ju självklart en kostnadsfråga.
#16 - 7 maj 2012 21:29
Det är ganska jobbigt att plocka isär, kapa och limma ihop kalaset igen.

Det kostar nog mer än 1500 i alla fall :)
#17 - 7 maj 2012 21:36
plocka isär är tänkt att jag gör själv. ena långsidan sitter i princip bara fast i ena kortsidan och halva andra kortsidan.
mina föräldrar har en granne som är glasmästare och tänkte kolla om han kunde hjälpa mig med kapa och limma, om inte limma så iaf kapa för att få ner kostnaden lite.
#18 - 7 maj 2012 21:38
Låter sunt :)
#19 - 8 maj 2012 11:20
nu tycker jag personligen att det inte behöver kapas ner, ett alternativ är att kanske vända skadorna innåt och på så sätt få i mer silikon på de ställen där det är skadat om det nu inte är mer än på bilden, (hör med glasmästaren om vad han tycker om det)
jag tror inte det kommet bli några problem med det om du nu ändå ska plocka isär karet..
som ni pratar om att skära bort det skadade glaset så kan jag upplysa om att det är väldigt svårt att skära i tjockt glas och jag misstänker att det är 10mm glas och dessutom är det svårare att skära i gammalt glas än nytt troligen kommer han kapa bort minst 10cm då det är väldigt svårt att kapa som sagt... men nu är detta bara vad jag har erfarit själv genom åren av glaskapning för hobby bruk eller vad man nu ska kalla det asså inte yrkesmässigt.. :D;)
Christer5
#20 - 8 maj 2012 11:26
Låter som att det bästa är att skaffa ett annat akvarium !
#21 - 8 maj 2012 13:17
De där skadorna bör slipas ur så det inte finns nåt vasst eller ojämnt som kan vara grund för en spricka. Det går ju också att vända dem uppåt där det är mindre belastning. Annars så ser jag det som helt orimligt att kassera ett kar som går att limma om. 1500 låter nog som vettigt pris för en limning. Titta mer på om de har erfarenhet och verkar seriösa än på om det kostar nån hundring mer eller mindre, det är viktigare att det blir rätt gjort än att det blir billigast.
#22 - 30 maj 2012 20:45
Har plockat isär och tvättat bort silikon nu och här är lite bättre bilder på skadorna.
vad säger ni? kasta? eller fixa?

skada 1
http://i1235.photobucket.com/albums/ff429/dampedamp/Snapbucket/skiva2_2.jpg
http://i1235.photobucket.com/albums/ff429/dampedamp/Snapbucket/skiva2_1.jpg

skada 2
http://i1235.photobucket.com/albums/ff429/dampedamp/Snapbucket/skiva1_2.jpg
http://i1235.photobucket.com/albums/ff429/dampedamp/Snapbucket/skiva1_1.jpg

finns en till på ena skivan men den är nån mm stor så den kanske går att slipa och skivan låg så att jag fick svårt att fota det
#23 - 31 maj 2012 04:09
vänd skadorna uppåt om det går så ska nog inte det där vara någon fara, tyckte inte dom såg så himla grova ut.
#24 - 31 maj 2012 07:11
Tror jag ska göra det. Det satt även stag på både lång och kortsida så det bör va lugnt då.
#25 - 31 maj 2012 07:31
denna menade jag som stag som satt limmad i överkant, dock ligger den upp och ner nu på bilden.
http://i1235.photobucket.com/albums/ff429/dampedamp/Snapbucket/4FD179DD.jpg
#26 - 31 maj 2012 13:29
sätter du dit den i överkanten kan du nog sova ganska lugnt på nätterna.
se till bara å göra det noggrant.
#27 - 31 maj 2012 13:41
Gör inget själv för då kommet jag aldrig sova. Har en granne till mina föräldrar som är glasmästare som tydligen har erfarenhet av akvarium så jag ska höra med han, annars har jag varit i kontakt med en annan glasmästare som limmar.
Väntar in skatteåterbäringen innan nått händer. Drygt med väntan för jag vill ha igång det nu!!
#28 - 31 maj 2012 16:39
tålamod är din bästa vän inom denna hobby ;)
#29 - 31 maj 2012 16:54
Jo det har jag förstått med de småkar jag haft och har. Planen va från början typ ett 200liters men när jag FICK detta gratis så kan jag knappt bärga mig. Men men det är bara att hålla ut då det kostar en del att köpa alla tillbehör som behövs.
#30 - 31 maj 2012 19:41
Jag hade faktiskt inte ens tagit hem ett kar i det skicket.. Inte ens när det är utan kostnad. Det du behöver göra med det och dom kanterna.. Med den vatten volymen.. Nej Ufff.. Antingen hade jag köpt hamstrar och haft i det eller kört det till tippen. 6000 och 10 procent rea är billigt för ett nytt kar .

Sent from my iPhone using Tapatalk
#31 - 31 maj 2012 19:42
Majki01 skrev:
Jag hade faktiskt inte ens tagit hem ett kar i det skicket.. Inte ens när det är utan kostnad. Det du behöver göra med det och dom kanterna.. Med den vatten volymen.. Nej Ufff.. Antingen hade jag köpt hamstrar och haft i det eller kört det till tippen. 6000 och 10 procent rea är billigt för ett nytt kar .

Glöm också att något försäkringsbolag kommer täcka eventuella skador när karet redan ser ut så.

Christer5
#32 - 31 maj 2012 19:50
Ibland skall man nog överväga vilken väg man skall gå:)
#33 - 31 maj 2012 20:08
lite nervöst kan det va men om glasmästaren jag känner kan limma för en bra peng så gör jag det men jag tror jag kommer låta det stå fyllt nånstans ett tag, där det inte gör nått om det skulle hända nått.
då det stått med dessa skador en längre tid tidigare och det inte har hänt nått så tycker man att det borde va lugnt.
Det hade släppt i en fog i ett hörn där det inte är nån skada så det beror nog mer på föråldrat silikon än nån skada.
om jag dessutom vänder glaset så skadorna kommer uppåt och inåt och vid stagen så blir det förhoppningsvis safe.
#34 - 4 juni 2012 17:02
har lagt detta kar på is och letar nu ett annat som är helt och tätt från början.
Christer5
#35 - 4 juni 2012 17:19
Det var ett klokt beslut:)
#36 - 4 juni 2012 17:44
kanske kan hitta på nått annat kul med glaset
JeBoro
#37 - 6 juni 2012 07:08
Jag hade gjort om det till ett terrarium :)
#38 - 6 juni 2012 08:33
Jag har gjort i ordning långt värre kar än så där och inte fått problem för den skull. Känns som slöseri att inte använda glasen, skall du nu inte göra det så sälj dem eller ge bort dem.

720 liter akvarium är ingen bra start för att bygga ett terrarium. Alldeles för tungt och opraktiskt.
#39 - 6 juni 2012 09:00
Nått terrarium blir det inte för jag ser inget intresse i ödlor, ormar m,m.
Det är bara lagt på is ett tag. Får se vad jag gör med det framöver.
JeBoro
#40 - 6 juni 2012 12:07
Jag skrev inte vad han skulle göra. Skrev vad jag skullle gjort. Och även om du tycker det skulle va för tungt och opraktiskt så spelar det väl ingen roll, glaset hade kommit till användning.
#41 - 6 juni 2012 12:44
Jag tycker också att glaset skall komma till användning men då till nåt som det är lämpat för. Både jag och andra har gjort om akvarier till terrarier men jag har inte hört nån som blivit nöjd, det är en nödlösning om man saknar plats för nåt men annars funkar det helt enkelt för dåligt för att det skall vara lönt.
JeBoro
#42 - 6 juni 2012 13:02
Jag byggde om ett juwel 400 för ett par år sen till ett terrarium som jag hade vattenagam i, blev hur bra som helst :)
#43 - 6 juni 2012 13:17
Med de krav på yta och utrymme som gäller för vattenagam har jag lite svårt att se hur man får till nåt bra och lagligt av ett akvarium men för all del, berätta gärna hur du bar dig åt.
JeBoro
#44 - 6 juni 2012 13:32
Kommer inte ihåg exakta måtten men tror det var 120cm högt. Byggde en överdel med skjutdörrar av billigt glas som jag byggde på akvariet. Ventilation mm och använde befintlig belysning med uv rör. Vattendel som var 20 cm djup och en liten landdel i ena hörnet. Hade även ett vattenfall och ett antal hyllor under värmelampan, mycket växter och grenar. Tycker det är så tråkigt att viktigpettrar här på forumet ska klanka ner på ideer för att dom själva inte tror att det går att bygga/genomföra saker. Hade detta terrariet till vattenagamen när den var liten så den hade gott om utrymme. Byggde ett större när ödlan behövde ett större. Hade även en sköldpadda i terrariet + fiskar. Funkade hur bra som helst
#45 - 6 juni 2012 14:34
Så kan man göra och det kan bli bra men jag kallar inte det där för att bygga om ett akvarium till terrarium utan vad det då handlar om är att använda ett akvarium som grund för att bygga ett akvaterrarium. Det senare har flera gjort med framgång men det ser jag som en annan sak. Dock så är även ett 720-liters med standardmått för litet för att det skall funka som bas till ett akvaterrarium som man får ha en vuxen vattenagam i, ytan är för liten för att det skall vara tillåtet.
JeBoro
#46 - 6 juni 2012 14:46
Broderduktigfasoner. Plus att hela denna tråden är förstörd nu och det ber jag om ursäkt för.
Förlåt jag byggde ett akvaterrarium. Har inte sagt att man ska ha en vuxen vattenagam i ett 720l. Skrev också att jag byggde ett större när mitt blev för litet. Men det är ju tur att det finns duktiga människor som kan sitta på sådana här forum och tillrättavisa andra när nåt sticker i ögonen på dom som är fel och som absolut inte fungerar enligt dem. Men jag borde väl va van vid det här laget. I alla trådar finns det hjälpsamma personer som försöker hjälpa varanda, men det finns lika många som det känns som enbart sitter och läser för att tillrättavisa människor och visa hur duktiga dom är. Och när jag ser sånt så tänker jag inte va tyst!

Nu har jag sagt mitt och tänker inte invadera denna tråden mer
Christer5
#47 - 6 juni 2012 14:59
Det tackar vi för !
#48 - 6 juni 2012 15:01
Är du inte ändå lite väl känslig? Förslaget var att bygga om ett akvarium till terrarium och jag och flera andra har försökt utan att bli nöjda. Tycker nog att det är läge att varna då så inte andra gör samma misstag. Sen har ju du gjort nåt som i alla fall jag tycker är nåt annat, att bygga om ett akvarium till akvaterrarium och det är inte fel att berätta om det heller. Så vad är det egentligen du har såna problem med?

Glas till 720 - bra till akvarium, inte särskilt lyckat till vanligt terrarium men möjligt som grund i akvaterrarium men blir i så fall för litet till vattenagam - var det nåt fel att det blev utrett?

Hade det också från början varit sagt att det du gjort var att bygga om ett Juwelakvarium genom att bygga på en överdel så att det blev ett akvaterrarium som du hade en vattenagamsunge i, då hade det ju inte varit mycket att diskutera. Nu fattades det en hel del information så det såg skumt ut.
JeBoro
#49 - 6 juni 2012 15:19
Kanske lite känslig, lät väl min irritation över alla viktigpettrar här inne gå ut över dig. Ber om ursäkt för att du fick ta skit för detta.
#50 - 6 juni 2012 17:39
Ja men ok, det är lugnt, även om det blev lite omvägar så blir det nog bra till slut. För övrigt, visst fasen är jag en viktigpetter, svårt att undvika när man är så attans suverän som jag ;)
JeBoro
#51 - 6 juni 2012 17:45
Haha :D
#52 - 6 juni 2012 18:11
bygert skrev:
ja men ok, det är lugnt, även om det blev lite omvägar så blir det nog bra till slut. För övrigt, visst fasen är jag en viktigpetter, svårt att undvika när man är så attans suverän som jag ;)

:d:d:d
#53 - 6 juni 2012 18:19
Bygert skrev:
Ja men ok, det är lugnt, även om det blev lite omvägar så blir det nog bra till slut. För övrigt, visst fasen är jag en viktigpetter, svårt att undvika när man är så attans suverän som jag ;)

Ödmjukheten blomstrar i Värmland ;)
#54 - 8 juni 2012 00:28
Så då va ett nytt kar inhandlat blev ett 540L där det även ingick 2st [COLOR=#000000][FONT=verdana]Gibbicepsmalar, 2st fengäddor och en ål av nått slag.

[/FONT][/COLOR]
#55 - 13 juni 2012 20:34
Jag kan inte släppa detta kar ur mina tankar. känns onödigt att det bara ligger i lösa bitar hemma hos mina päron och tar plats.
Hur skulle det bli om man satte ihop det och sen putta i 2 el 3 skiljeväggar och delade upp det i 3 el 4 mindre kar.
Då skulle väll väggarna i göra det stabilt för det skulle väl inte bli samma tryck i det eller är jag helt ute och cyklar?

Det skulle ju kunna användas till typ yngel eller nått.

Annons