Limma om stort akvarium

#1 - 28 november 2007 10:18
Har fått tag på ett 500 liters kar från en bekant. Till saken hör att karen läcker.
Jag har tidigare limmat om akvarium upp till ca 150 liter med lyckade resultat. Men vågar man sig på att limma om ett 500 liters ?
Någon här på sidan som gjort det ?
Och är det någon som vet om det finns ett bättre medel är Aciton för att ta bort limmrester med ?
Jätte tacksam för råd och tips.
#2 - 28 november 2007 10:35
Solle skrev:
Har fått tag på ett 500 liters kar från en bekant. Till saken hör att karen läcker.

Jag har tidigare limmat om akvarium upp till ca 150 liter med lyckade resultat. Men vågar man sig på att limma om ett 500 liters ?

Någon här på sidan som gjort det ?

Och är det någon som vet om det finns ett bättre medel är Aciton för att ta bort limmrester med ?

Jätte tacksam för råd och tips.

hejsan,

Har limmat om ett 540liters. Det var ett ordentligt jobb och jag hade inte gjort om det idag...
Men med rätt verktyg (bra rakblad) och rätt teknik så går det säkert enklare.
Limmrester (silkonrester) är svåra att ta bort... Använd aciton eller såpa (diskmedel) med en schotch bright (tvättsvamp).

Mvh

Stefan
#3 - 28 november 2007 10:35
Är det ett ramakvarium så är det inga problem. Rakbladsskrapa och brytbladskniv är bra hjälpmedel.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 november 2007 10:56
MagArne skrev:
Är det ett ramakvarium så är det inga problem. Rakbladsskrapa och brytbladskniv är bra hjälpmedel.

????
Om man enbart väljer att limma om inne i akvariet - dvs inte mellan glasytorna - så är det väl ingen skillnad.
Om man plockar ner hela akvariet - dvs tar isär alla rutor - så är det krångligare med listerna i ovankant med helglas (glaslister) än i ramakvarium (aluminiumlister), men det är å andra sidan betydligt krångligare att skära ner själva rutorna i ett ramakvarium eftersom alulisterna där sitter i vägen och glaset är limmade i dessa..

Om du limmar själv - kolla med ditt försäkringsbolag om din hemförsäkring gäller. De brukar kräva att det skall vara fackmannamässigt utfört.
#5 - 28 november 2007 11:00
MagArne skrev:

Nja. Det där köper jag inte.
För en glad amatör är det ett ordentligt jobb att få bort den gamla siliconen, få rent ytan, siliconera om. Inget som är gjort på ett par timmar.

Jag kan tänka mig att ha ett egetsiliconat akvarie i typ källaren, med golvbrunn. Men inte inne i lägenheten. Dels ur försäkringssynvinkel, men även för att jag vill slippa jobbet om det spricker i fogarna.
#6 - 28 november 2007 11:32
Ja har nu nästan tagit bort de gamla fogarna å kan ju säga att de nog är de värsta ja varit med om. Förstår varför akvariet läkt vatten.
Siliconet är hårt så de nästan smulas sönder, undras om dom använt rätt silicon ??
På vissa ställen så har det lossnat och man kan bara peta bort listen med nageln.
Dom har haft detta kar igång fram tills för någon dag sedan då de började läcka rejält i ena hörnet men de var nog bara en tidsfråga innan hela karet börja läcka som ett såll.
Såg dessutom att ett av hörnen inte var limmade mellan glasen ?? och det är en glipa på nån mm som är helt olimmad emellan.
Hur kan dom ha limmat så dåligt det måste ju nästan ha varit omlimmat sen förut.

Karet är ett ram akvarium.
#7 - 28 november 2007 11:40
Jag silikonade om mitt 600L kar, hade aldrig det innan.
Silikonade bara om insidan. Det är ett ram akvarium.
Tog ca: 5-6 timmar, sen lite mer än två dygn att torka.
Har gått i nästan 1 månad nu utan minsta lakage. Så jag tycker det var enklare än väntat. Dock visste jag redan innan att det skulle vara rikrigt pilligt och tråkigt att få bort allt gammalt silikon.
#8 - 28 november 2007 20:05
Hejsan, ja har också ett 500L akvarium som ja tänkt limma om, men ska ja ta bort all silicon från skarvarna,eller räcker de me de som är utanför glasen?, de är ju inte bara silicon i skarvarna utan en rundad uta på insidan av akvariumet också, räcker de att få bort den rundade? eller ska man ta lös rutorna?
#9 - 28 november 2007 20:16
Karet är nu omlimmat, både mellan glasen och i skarvarna. Gick otroligt lätt att få bort de gamla siliconet. Mycket lättare än vanligt.
Bara hålla tummarna att det är tätt nu efter omlimmningen
#10 - 28 november 2007 20:42
Håller alla tummar här! Friskt vågat, hälften vunnet! :)
#11 - 28 november 2007 21:24
Jag har faktiskt kört med en kakelskrapa för att få bort silikon.
Sen använt rakblad...
Mellan glasen behövs inte...utan det viktigaste är att fogen är bra.
Använd med fördel fogpinne(bauhaus=29kr) för att få till fina fogar.
#12 - 29 november 2007 07:27
*hejjar på för fullt*

Mitt silicon satt som bara den! Alla mina naglar var nedfilade till köttet när jag var klar. Så mycket skrapade jag :)
#13 - 29 november 2007 14:29
Hehehe...glöm inte att köra lätt med aceton när du skrapat rent:D
#14 - 30 november 2007 07:12
Mitt omsilikonade 450 liters ramakvarie har hållt tätt i snart ett år. Tog bort så mycket jag kunde utan att plocka isär rutorna. Första gången någonsin jag silikonade om ett akvarium och det var inte så blodigt. Höllt väl på en hel dag till och från och skrapade silikon. Tvättade rent med acceton utan olja och sen på med ny svart silikon och snyggade till fogarna med en bred glasspinne. Sen fick det torka i 3 dagar.

Jag köpte grisen i säcken och hade inte mycket annat att välja på än att silikona om skiten eller kasta det.

Jag har lagt ett fuktlarm under akvariet. Är ju ingen garanti men alltid något.

Annons