Varför är mina Limnophila sessiliflora brungråa i toppen?
Mvh. Jerker
petnym skrev:Nu är tillsättning av näring i någon mängd ingen garanti mot näringsbrist, men... om det nu inte är näringsbrist så måste det vara ljuset, och om växterna är 50cm från ytan så låter det helt otroligt... Hur starka lampor har du egentligen?
Paroonen skrev:
defdac skrev:Det är faktiskt en typ av näringsbrist. Klrofyllet hinner inte bildas i tillräckligt snabb takt som växten växer och eftersom klorofyllet är grönt så kommer de andra pigmenten som är enklare/snabbare att tillverka att synas bättre - därav den (i det här fallet) röda/bruna färgen.
Klorofyll består till ganska stor del av kväve, något som det oerhört snabbt blir brist på om ett ogräs som L. sessiliflora får sätta tänderna i det.
Dvs som jag skrev - dom blir så nära ljuset (underförstått där dom växer snabbat).
En lämplig motfråga hade kunnat vara "varför då?"...
Det betyder att näringen jag har inte är något vidare..?
Men hur kommer det sig att alla växter växer bra och ser ut att må bra...
Eftersom jag har ett nystartat akvarium där jag även matar mina fiskar försiktigt för att "köra in" filtret kan det uppstå kväve- och fosforbrist.
De har vuxit ca 10 cm på 5 dagar.
under kontroll med nitratstickor
Då är jag väl inte helt och cyklar i mitt resonemang...??
men som jag har förstått det måste väl vattnet klara av att binda fosforen och eller kvävet.
För det krävs det väl att man har ett inkört akvarium.
Så man får amonium istället för amoniak i karet...?
Därav kan det väl vara värt att vänta med gödsel ett tag..?
dock blir de väldigt glesa och det är långt mellan bladen på stjälkarna. Dessutom är det en del som liksom kröker bladen nedåt och inte slår ut ordentligt. En del blir även ganska sköra och mjuka och går lätt sönder.