Lista över killisar i SKS?

#1 - 29 september 2004 10:46
Hej!

Jag har för mig att när jag var med i SKS fick man en lista över arter som hölls av medlemmar i föreningen. Är det fortfarande så? Och man får listan typ en gång om året??

Jag funderar på att beställa ägg från Aquabid eller från t.ex Thailand men det skulle då vara roligt om jag tog in en art som inte är så vanlig här. Varför betala och chansa över hela jorden när det kanske finns i grannstaden??
Det är några sorters Nothobranchius jag är intresserad av.

Hur har det gått för er när ni har beställt? Hur stor kläcknings% har ni fått ut?

Mvh
/ingela
#2 - 29 september 2004 11:06
Listan ges ut en gång årligen (2004 finns redan ute).
Vad gäller Nothos tror jag aldrig man kan påstå att arterna är vanliga här. Det kan till och med kanske vara en fördel om flera hade samma art för sk "lonely hearts"-insatser.
På Aquabid har jag ropat in fem anuella arter och har hittills egna ägg från två av dem. Och en art har jag inte gett upp hoppet om än. Väntar på ytterligare en inropad art. Även fått in fyra andra arter på andra sätt.
Kläckningsprocenten är att betrakta som låg - 20% eller mindre enligt mina erfarenheter. Och könsfördelningen kan vara sned (jag har bara honor från två av arterna, övervikt hanar för en tredje).

Jag bestämde mej i våras för att skaffa minst fem (kanske tio) arter och vara lycklig om jag kunde behålla två (kanske tom 5) av dem till nästa sommar. Och visst har det gått åt en hel del dollars och euros. Men så långt "enligt planerna" faktiskt.
#3 - 29 september 2004 11:34
Du kan även se vilka killis som var utställda på SKS utställningen i Köpenhamn.
http://sks.killi.dk/shows/udstillerliste2004.html
Min erfarenhet av kläckning av ägg är ungefär samma som Erik´s. Det är nog omöjligt att få 100 procentig kläckning.
Här är två länkar till försäljning av ägg.
http://www.thekillifishsource.com/
http://www.peterkilli.com/index.html
Tänk på att det snart blir för kallt att skicka ägg.

Guy
#4 - 29 september 2004 12:02
Har inte med ämnet att göra, men när jag läste rubriken första gången så trodde jag det stod "lista över KILLAR i SKS" ! Det var en frimodig en det, tänkte jag o klickare (nyfiket) in i ämnet.

Ahhhh...killisar....nååååå
#5 - 29 september 2004 12:50
Det är ett sätt för Skandinaviska Killisälskapet att skaffa fler tjejer till föreningen.

Guy
#6 - 29 september 2004 13:01
Mohlin!

Den listan får man indirekt i medlemmslistan.
Står det Anders är det en kille, står det Lisa är det en tjej ;)
Sen är det bara att sortera.

Mvh
/Ingela
#7 - 29 september 2004 13:19
Hej!

Hur betalade ni när ni beställde ägg? Dollar direkt i ett brev eller insatt på något konto???

Mvh
/Ingela
#8 - 29 september 2004 14:21
Det finns Paypal men eftersom man själv från början inte har pengar i systemet så är det svårt för andra hobbyister att ta emot betalningen.
Oftast har jag skickat pengar i kuvert och det har kommit fram alla gånger utom en gång.
Hos Peterkilli betalar man direkt med kort (snabb service). Men vad gäller Peterkilli ser jag att han inte uppdaterat sin ägglista på sajten sedan i maj månad. Jag köpte av peterkilli via aquabid. Men han har inget där för tillfället.
Killifishsource BTW är samma som killifishdavid på Aquabid
#9 - 29 september 2004 14:26
Hej!

Jag har precis mailat Peter och frågat om hans lista. Får se om han uppdaterar den. Finns en del spännande där....

Mvh
/ingela
#10 - 29 september 2004 14:42
Det är sen kväll i Thailand nu.
Om du vill kan du vidarebefodra listan till mej.
#11 - 29 september 2004 14:56
Visst!!!

Mvh
/Ingela
#12 - 1 oktober 2004 07:37
Problemet med artlistan hos SKS och säkert andra föreningar att det är svårt att få alla att anmäla sina arter och sedan händer det ju en del på ett år.

PayPal är användbart system som jag betalt in till via min bank i Sverige. Sedan har man ett konto där som man kan betala till de man köper av.

Kolla på tex. AquaBid.com hur olika folk vill ha sina betalningar, det brukar skilja en del.

Själv var jag på utsällningen och fick med mig en del påsar med fin fisk hem.
/Pär
#13 - 1 oktober 2004 16:56
Ursprungligen skickat av Pär J.

PayPal är användbart system som jag betalt in till via min bank i Sverige. Sedan har man ett konto där som man kan betala till de man köper av.

Paypal kan inte alltid användas eftersom om man själv betalar från kreditkort så måste mottagaren ha ett "bizniz"-konto som kostar närmare två dollar månaden har jag för mej. Det går bra till ex American Killifish Association eller Interaquaristik.de men ofta inte till icke-pro odlare som de flesta faktiskt än är.
#14 - 4 oktober 2004 06:31
Det jag menar är att det är enkel att öppna ett eget PayPal konto och använda till de som har denna funktion. Som det evrkar så är det just nu det mest använda fungerande betalningssystemet, såvida man inte betalt med kontokort direkt eller skcikar pengar i kuvert.

/Pär
#15 - 4 oktober 2004 07:58
Jo - jag har prövat de några gånger (se ovan).
Man kan faktiskt skicka pengar till vem som helst med e-mail.
Dock måste givetvis mottagaren öppna ett konto för att ta emot pengarna och det är här kruxet uppkommer. Om man betalar ursprungligen från ett kreditkort så måste mottagaren öppna ett businesskonto eller uppgradera till detta vilket kostar något (knappt 2 USD per månad tror jag). Vilket många hobbyister (inkl mej själv) tycker är alltför kostsamt.
Sedan måste man försiktig pga bedrägeriförsök där man hamnar på falska sajter och lockas av lösenord och kontouppgifter.

Annons