Lite allmänna undringar...

#1 - 5 november 2007 13:46
Har läst lite grann om labyrintfiskar i allmänhet, och är mest intresserad av kampfisk och/eller dvärggurami.

Någonstans har jag sett att dessa fiskar vill ha lugnt vatten, men min pump sätter ganska bra sprätt på vattnet. Betyder det att dessa fiskar inte skulle trivas hos mig?

Man ska ju heller inte ha dem ihop med fiskar som biter på fenor, men vilka är det? Fungerar det med t ex platy, neontetra, black molly?

Äter de upp några mindre fiskar, ex neontetror?
#2 - 5 november 2007 15:21
De gillar i allmänhet lite lugnare vatten och akvarier med rätt mycket växtlighet. Det kan hända att du kan ställa in farten på din pump, har du kollat det?
Kampfiskar är väldigt personliga...vissa är hur laidback som helst, andra blir gramse även på platys. Och vissa tycker det är smaskens med mindre fiskar och räkor, andra tycker det är godare med flingfoder. Neontetror lär dock vara för stora för en kampfisk att äta, medan en gurami nog kan skapa sig ett mellanmål av dom.
Kampfiskar har stora fenor, och passar inte ihop med fenbitande fiskar, som många barber (framförallt tigerbarber), praktbotia och kulfiskar. Fråga härinne om just den fisk du tänker ha tillsammans med kampisen, om du skall ha en sådan.

Annons