Lite besviken!

#1 - 10 december 2014 08:59
Fick hem pump med större flöde, som inte passade! Nu kan jag välja att köpa Juwels 1000h/h. Min handlare kan fixa till en 1200 pump av annat märke som han gjuter till för att det ska passa i mitt pumphus. Jag ville ha rejält mycket starkare pump men vill inte bryta upp min specialfixade BTN för att få plats!
Så vad göra? Köra original med en svagare Juwel pump eller en pyttestarkare hemmabyggd (dock inte av mig) fasen oxå, jag ville ju ha vågor!;)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 december 2014 13:44
Rikta utblåset mot vattenytan. Även den minsta pump skapar ju vågor om utblåset riktas mot vattenytan.
#3 - 10 december 2014 13:55
Juni skrev:
Fick hem pump med större flöde, som inte passade! Nu kan jag välja att köpa Juwels 1000h/h. Min handlare kan fixa till en 1200 pump av annat märke som han gjuter till för att det ska passa i mitt pumphus. Jag ville ha rejält mycket starkare pump men vill inte bryta upp min specialfixade BTN för att få plats!

Så vad göra? Köra original med en svagare Juwel pump eller en pyttestarkare hemmabyggd (dock inte av mig) fasen oxå, jag ville ju ha vågor!;)

Sluta skyffla en jättesnödriva med en liten tesked, skaffa en streamerpump för att få cirkulationen i akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 december 2014 14:40
simpson skrev:
Sluta skyffla en jättesnödriva med en liten tesked, skaffa en streamerpump för att få cirkulationen i akvariet.

Passar verkligen en streamerpump i ett juwelfilter?
#5 - 10 december 2014 15:26
Passar verkligen en streamerpump i ett juwelfilter?

Nej, men i akvariet bredvid bakgrunden. Det finns en tråd redan om problematiken i detta akvarie, och 600l/h eller 1000l/h kommer inte göra tillräcklig skillnad.
En streamerpump i akvariet kommer se till att cirkulationen är tillräcklig så fiskarna inte kippar vid ytan, kommer 'snurra' runt skiten så den kommer in i filtret etc.
Och en streamerpump i lämplig storlek bra riktad kommer ge vågor över mer än en yta som är som ett tefat, säkert halva akvariet eller kanske lite till.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 december 2014 17:38
simpson skrev:
Nej, men i akvariet bredvid bakgrunden. Det finns en tråd redan om problematiken i detta akvarie, och 600l/h eller 1000l/h kommer inte göra tillräcklig skillnad.

En streamerpump i akvariet kommer se till att cirkulationen är tillräcklig så fiskarna inte kippar vid ytan, kommer 'snurra' runt skiten så den kommer in i filtret etc.

Och en streamerpump i lämplig storlek bra riktad kommer ge vågor över mer än en yta som är som ett tefat, säkert halva akvariet eller kanske lite till.

Fast i ett normalbesatt akvarium så räcker den vanliga pumpen utan problem och det frågades ju bara efter hur man skulle få mer vågor
#7 - 10 december 2014 18:13
Ja, det är helt klart att det skall vara en starkare pump. Problemet är när den inte passar. Blir speciellt när det är inbyggt pumphus och vill man då inte riva ut det, krävs det anpassning, frågan är bara i vilken ände som det ska anpassas? Vid en större renovering kommer pumphuset tas bort och en helt annan sorts pump installeras, men vid denna lilla förändring letar jag endast efter en starkare pump som får plats. Vilket var lättare sagt än gjort. Men är det någonstans man ska leta akvariefantaster så är det här! Säkert någon som funderat på detta och sitter på en bra lösning!
#8 - 10 december 2014 20:25
Hej Juni, borde säkert veta eller förstå men hittade inget om det i tråden. Vad är det för kar och vad är det för problem du letar en lösning på?
#9 - 10 december 2014 20:42
Hej Juni, borde säkert veta eller förstå men hittade inget om det i tråden. Vad är det för kar och vad är det för problem du letar en lösning på?

Jag har strulat lite med att skriva om detta i en annan tråd, trodde jag löst problemet men så var det inte. Började dumt nog skriva i en ny tråd, så det blir lite kaka på kaka!
Jag har ett Juwel Trigon 190 liter. Jag fick trixa endel med min BTN för att bygga in mitt pumphus. Den inbyggda pumpen är på 600 L/H. Jag vill ha en pump på minst 1500 L/h. Juwels 1500, får inte plats. Kan få en annan pump på 1200 som får fixas till för att passa. Skall man då gå på original juwelpump 1000, eller testa 1200 ej original? Vill ju egentligen ha starkare men vill ha kvar mitt pumphus! Så någon därute kanske vet om någon stark, men liten pump?
#10 - 10 december 2014 20:46
Hoppas det är OK med mina korkade frågor men vad är anledningen till att du vill ha en starkare pump, dvs vad är det verkliga problemet? Upplever du problem med vattenkvaliteten, syre eller ser du något i beteendet hos dina fiskar som du inte gillar?
#11 - 11 december 2014 05:41
Har samma fråga som Tommy.
#12 - 11 december 2014 11:26
Det är för dåligt flöde i vattnet, blir ofta nitrit då fiskarna hänger vid ytan och kippar. Blir lätt ett "slam" på växterna. Fått många inputs här på forumet om att få upp kapaciteten på pump för bättre vatten.
#13 - 11 december 2014 11:45
Men köp 1000-pumpen och rikta utblåset uppåt.
Nitrit beror på för mycket mat.
Hur ofta matar du?
Hur lång tid tar det för att äta upp maten?
#14 - 11 december 2014 12:20
Bara för att dra några jämförelser med mitt kar så vill jag först säga att jag tycker att det inbyggda Juwelfiltret fungerar bra men eftersom jag har mer fisk än vad jag borde ha och dessutom arter som är lite extra känsliga för vattenkvalitet så har jag också valt att komplettera det inbyggda filtret med ytterligare ett filter.

Om det är så att du tendenser till Nitrit i karet så är ju detta i min värld ett tecken på att du också har för mycket fisk och att din filtermassa och dess tillhörande bakterier därför inte orkar ”konsumera” alla restprodukter som din matning och dina fiskar producerar och då är det i första hand mer filtermassa du behöver.
(Kan självklart vara andra saker om du byter vatten för sällan, matar för mycket eller liknande men uppfattar det inte som att detta är ditt problem?)

Jag valde att behålla det inbyggda filtret men istället komplettera med ett ytterfiler eftersom det ger mig mer filtermassa. Väljer du ett med lite storlek så blir det relativt underhållsfritt också.

Med två filter så kan du dessutom rengöra delar av det ena utan att vara orolig över att du blir av med bakteriernas funktion på kuppen.

Eftersom jag valde att behålla innerfiltret så gjorde jag så att jag för ytterfiltret använder strilrör. Med denna lösning för jag alltså både bättre cirkulation, utsug i bägge bakhörnen, bättre ytrörelse och betydligt mer filtermassa där massa härliga goda bakterier kan verka. Jag valde att monter strilrör längs med bakglaset så att det ”slår ned” mot framglaset och trycker all bottenskit bak mot de två utsugen i respektive hörn.

Innerfiltret är dessutom en favoritplats för körsbärsräkorna som promenerar in och ut av filtret som dem behagar.

Möjligen missuppfattar jag helt dina behov men såhär tänkte i alla fall jag :)
#15 - 11 december 2014 20:22
Jag tackar och bockar för alla tankar, ovärderligt! Blir nyfiken på tanken med befintligt filter tillsammans med ytterfilter, kan du rekommendera något speciellt? Matar två ggr/dag och det äts upp på ca 10 sek. De är otroligt glupska! Vill ha starkare flöde i karet då jag upplever att det blir lite grumligt, lite slam på växter. Oftast är karet klart och fint men det är ganska bökiga fiskar som river runt i karet och jag söker det klara rena vattnet som ser fräscht ut.
#16 - 11 december 2014 20:25
Jag publicerade precis en liten film om detta i min tråd, ta gärna en titt där. Nu är mitt väldigt överdrivet, du behöver verkligen inte två ytterfilter, men det kanske ger dig en känsla över hur det kan se ut.
#17 - 12 december 2014 14:47
Juni - kan du inte komplettera med ett till filter bara? Endera ytter som föreslagits, eller ett till innerfilter? Jag har ett Juwel Rio 180, med samma originalpump som du har. Jag valde att sätta i ett till innerfilter för att få mer cirkulation. (Anledningen till att jag ville ha det är för att jag har lite för hög fisklast, och det blev bös och skit, samt att jag fick rengöra filter stup i kvarten). Nu har jag mitt extrafilter riktat nedåt, eftersom jag ville blåsa ren botten. Men skulle jag rikta det mot ytan skulle det bli hela havet stormar på ytan.

Iom att Juwelfiltret får avlastning slammar det inte alls igen på samma vis, vilket innebär att jag har fullt flöde hela tiden (innan gick det ju ner när filtret började bli insatt, vilket var snabbt)

Om du ändå bara ska ha en temporär lösning tills du bygger om menar jag?
#18 - 12 december 2014 18:23
Alexia skrev:
Juni - kan du inte komplettera med ett till filter bara? Endera ytter som föreslagits, eller ett till innerfilter? Jag har ett Juwel Rio 180, med samma originalpump som du har. Jag valde att sätta i ett till innerfilter för att få mer cirkulation. (Anledningen till att jag ville ha det är för att jag har lite för hög fisklast, och det blev bös och skit, samt att jag fick rengöra filter stup i kvarten). Nu har jag mitt extrafilter riktat nedåt, eftersom jag ville blåsa ren botten. Men skulle jag rikta det mot ytan skulle det bli hela havet stormar på ytan.

Iom att Juwelfiltret får avlastning slammar det inte alls igen på samma vis, vilket innebär att jag har fullt flöde hela tiden (innan gick det ju ner när filtret började bli insatt, vilket var snabbt)

Om du ändå bara ska ha en temporär lösning tills du bygger om menar jag?

Du har alltså Juwels 600 L/H och endast ett extra filter? Om jag då ökar till 1000 pump och köper till ett extra filter borde det fixa endel!
#19 - 12 december 2014 18:31
Juni, i mitt 180 Juwel så har jag det tillhörande interna filtret + ett Fluval 206 ytterfilter, funkar kanonens. Fast vill tillägga, att jag har för länge sen plockat bort den vita översta filtermattan i innerfiltret och ersatt det med blå grov filtermatta (den gröna under den), men det är jag det :)

//Inger
#20 - 12 december 2014 23:22
Vart har du ytterfiltret? Känner att det inte får vara ifred och måste kunna lita på att det inte pillas på det. Skulle det funka med ett innerfilter till? Eller blir det bara klumpigt med mer apparatur isället för en mycket starkare pump? (Alla kan slappna av, det blir en starkare pump när jag hittat rätt);)
#21 - 12 december 2014 23:52
Släng i en Fluval4+!
Det tänkte jag göra. Fyllde den med packad filtervadd men ändå blev det storm i karet, så den åkte ur igen...
Hade säkert varit lagom strömt för ditt Malawi!
#22 - 13 december 2014 06:30
Jag har ytterfiltret i vänstra skåpet. Hur menar du "att det inte får vara ifred", har du småbarn som kan pilla?

//Inger
#23 - 13 december 2014 09:40
Precis - juwels 600 l/h, samt ett Hydor Crystal 2 RO5 som ger 650 liter i timmen. Det sistnämnda har jag alltså riktat ner, under ytan - annars blev det storm på ytan. Trots att jag kör juwelpumpen utan utblåsrör (jag fick aldrig ngn med).

I 137 l karet har jag ett fluval 4+ (1000 l/h, ställbart). Det har jag fått strypa lite och rikta in i glaset för inte alla fiskar skulle blåsa in i ett hörn. Dock låter det rätt mycket tyvärr, medan hydorfiltret är tyst. Kan dock vara att mitt fluval börjar bli gammalt.

Annons