Lite frågor från en nybörjare =)

#1 - 16 januari 2010 18:04
Hej!

För ett par dagar sedan blev jag lite små sugen på att skaffa mig ett litet akvarium på 15 - 25 liter, så ja tänkte skulle kolla lite på nätet å hitta hit =)

Nu har ja suttit här å läst i ett par dagar å skulle vilja ge ett allmänt tack till alla som har postat här för ja hitta ett ton jättebra tipps.

Så nu när jag har suttit här å läst så har jag blitt sugen som attan att starta upp ett akvarium. Jag här tänkt mig ett 100 liters (som jag har uppfattat det så e det en bra nybörjar storlek) med ett par dvärg-guramis och neon-tetror att börja med. Min tanke e att ha det så simpelt å underhållsfritt (relativt sett) som möjligt innan jag ve om det e nåt ja fastnar för.

Så ja tänkte fråga lite om sakr som jag inte e helt hundra på.

Vilken grovhet, typ a sand som e bra å ha till dvärg guramis?

Vilken typ av växter å ljus ska man ha?

Hur ska man bygga upp miljön, gillar dom grottor, rötter, stora stenar?

ska man ha några andra fiskar med för miljöns skull? (malar hade ja tänkt, men hur många å vilken sort?)

e det nåt ja har glömt så e alla tips välkommna =)
#2 - 16 januari 2010 18:27
Välkommen hit och skönt att höra att du valde 100L framför 15-25L :D

Det kommer bli fint med dvärggurami och tetror och om du vill ha någon mal så tycker jag att ancistrus är den som sköter sig bäst ;)
1-2 ancistrus är ganska lagom.
Vilken sand du väljer spelar inte så stor roll med dessa fiskar men om du vill ha ett stim pansarmalar som bökar i sanden bör du ha väldigt finkornig sand.
Växter spelar inte heller så stor roll vilka men de flesta fiskar gillar lite snår där de kan simma in och vara för sig själv :)
Dekorera det som du själv tycker är fint så blir det nog bra :p

Tänk på att just dvärggurami kan vara ganska känsliga i nystartade kar så låt gärna ett litet stim tetror (max 10st) köra in karet och fyll på stimmet till önskad storlek efterhand som akvariet börjar komma i balans. Till sist råder jag dig att köpa gurami.

Lycka till med ditt kar :)
#3 - 16 januari 2010 18:36
okay de låter bra =) ger lite mer val möjligheter så, Ska iväg till zooaffärn nästa vecka å kolla lite på akvarium å tillbehör så man har lite koll på vad man ska ha sen när man får lön =P

tack för svaret =)
#4 - 16 januari 2010 18:38
Nina är det bra och köpa 10st tetror samtidigt efterssom det står att man bör köpa max 3-4 fiskar från början? :O
#5 - 16 januari 2010 19:14
Virros skrev:
Nina är det bra och köpa 10st tetror samtidigt efterssom det står att man bör köpa max 3-4 fiskar från början? :O

Du har rätt. Det optimala är att ha ca. 3 platy tex som kan gå in karet den första månaden men eftersom Chapter inte har någon passande fisk att ha i så liten mängd i sin "önskelista" och eftersom akvariet är så pass "stort" så bör det gå med ett litet stim tetror.

Det är ytterst viktigt att Chapter inte övermatar nu i början utan matar lite var tredje dag de första veckorna.
#6 - 16 januari 2010 19:43
JA de låter vettit :) ska nog investera i ett par platys i början, alltid roligt med lite mångfald, plus känns bra med störst chans för sucess ;)
#7 - 16 januari 2010 19:45
Chapter skrev:
JA de låter vettit :) ska nog investera i ett par platys i början, alltid roligt med lite mångfald, plus känns bra med störst chans för sucess ;)

Haha.. Ja men då så. Då var det problemet löst :d
Men mata ändå sparsamt ;)
#8 - 16 januari 2010 19:48
jajemen =) will do
#9 - 16 januari 2010 20:07
Jag tycker Ninas tips från början var alldeles utmärkt. 10 neontetror skräpar ned tillräkligt för att få igång karet, men köp också startmedel/filtermedia eller helt enkelt filterbakterier så får du direkt en bra start av akvariet.

Guramis, om jag har rätt, gillar att bygga sina skumbon i växtlighet som ligger högt i karet. Det kan vara vattenpest, flytväxter, annat som når upp. Vattenpest är också en bra växt som hjälper till att förbruka avfall eftersom den växer snabbt.

Jag tycker det kan vara bra att tänka på att det är svårt att byta grus om du senare vill ha corydoras eller andra fiskar som gillar fint grus eller sand. Därför skulle jag rekommendera sand på 1-2 mm diameter. Eller Julas blästersand så spar du ett gäng hundringar. i det karet räcker en säck för 49 kronor. När du köperr pump så brukar det löna sig att överdimensionera, jag har 2 112 liters och där kör jag fluva3 700l/t och det känns lagom.
#10 - 16 januari 2010 20:22
Okay =) tackar för tippsen
#11 - 16 januari 2010 23:55
Så ni menar att man kan köpa 10st neontetror direkt ?
#12 - 17 januari 2010 09:22
Virros skrev:
Så ni menar att man kan köpa 10st neontetror direkt ?

Är man mycket försiktig och följer alla "regler" så går det eftersom karet är i hyfsad storlek.
Hade karet varit mindre än 100L hade jag aldrig rekommenderat det.

Har Chapter tänkt ha Platy i framtiden tycker jag helt klart att det är en bättre idé men det är Chapter som får bestämma ;)
#13 - 17 januari 2010 10:37
så alltså i ett 54 liters funkar det inte att köpa 10 neontetror på direkten? :O
#14 - 17 januari 2010 10:53
Virros skrev:
så alltså i ett 54 liters funkar det inte att köpa 10 neontetror på direkten? :O

Inget jag skulle rekommendera.
Funka kan det ju göra om man vet man gör men...
#15 - 17 januari 2010 11:29
Kan man ha ett par fjärilsciklider som första fisk? :O
Tack för svar :D
#16 - 17 januari 2010 11:33
Virros skrev:

Fjärilsciklider är ganska känsliga så det är kanske inte det optimala.
Bättre att vänta några veckor med dem skulle jag tro.

Vi började med fjärilsciklider i ett 54L som nybörjare och det ledde till vita prick och total omstart av karet ;)
#17 - 17 januari 2010 11:34
Virros skrev:

jag skulle inte rekommendera det då de är ganska känsliga, då är det nog bättre om du provar bolivianska fjärilar ;)
#18 - 17 januari 2010 11:39
Okej men annars går det och köpa 5 tetror sen vänta 3-4 dagar och köpa 5 till?:P
#19 - 17 januari 2010 12:12
Svara snälla ! :)
#20 - 17 januari 2010 12:30
Virros skrev:
Okej men annars går det och köpa 5 tetror sen vänta 3-4 dagar och köpa 5 till?:P

Mmm... Men eftersom tetror lätt blir stressade om de inte är i stim så är nog risken lika stor att de samlar på sig sjukdom som om du skulle skaffa alla på en gång och få nitritchock.

Slutsatsen är enkel. Om akvariet är tillräckligt stort kan man skaffa ett litet stim på ca.10 tetror (beroende på karets storlek).
Men ca. 3 platy (tex) funkar i princip alltid om man gör rätt med vattenbyten och matning.
#21 - 17 januari 2010 12:34
Jag har en 54 liters..
Jag skulle helst inte vilja ha platys..:O

Jag hade tänk:
10st neontetror
ett par fjärilsciklider
2 malar
#22 - 17 januari 2010 12:39
Virros skrev:
Jag har en 54 liters..

Jag skulle helst inte vilja ha platys..:O

Jag hade tänk:

10st neontetror

ett par fjärilsciklider

2 malar

Skulle nog ändå skaffa några "lättare" fiskar som kör in karet och efter 1-2 månader leta nytt hem till dem och skaffa tetrorna och efter ytterligare några veckor skaffa cikliderna.
#23 - 17 januari 2010 12:40
Då kör jag på 2 st platy :)

Men kan man ha 10 st neontetror 2 mollysar ett par ciklider ? eller är det för många fiskar? :P
#24 - 17 januari 2010 12:42
Virros skrev:
Då kör jag på 2 st Mollysar :)

Men kan man ha 10 st neontetror 2 mollysar ett par ciklider ? eller är det för många fiskar? :P

Jovisst.. Men om mollysarna börjar yngla kan det lätt bli lite fullt ;):p
#25 - 17 januari 2010 12:44
okej haha :D
Men jag kör på platy eller svärdbärare nått får det blir ska dra till djurafärren nu o kolla!
Tack för svaren! :D
#26 - 17 januari 2010 12:53
Virros skrev:
Då kör jag på 2 st platy :)

Om du tänkt ha av olika kön så köp 2 honor och 1 hane.
Hanar kan vara ganska intensiva så för att underlätta för honan kan det löna sig med en till som avlastning.
#27 - 19 januari 2010 18:34
VA å kolla snabbt inne på Hornbach i Gbg å fick en liten shock =P Fick syn på ett snyggt 112 liters akvarium för 350 spänn helt okay tyckte jag, så fråga jag vad en ljus ram till det kosta... 780 spänn!! (för ett heltäckande, vilket det va det enda dom hade hemma för tillfället) Ska inte på stå att ja e expert men känns om det va lite över-pris =P

Men som sagt jag e ingen expert så jag frågar er =) Brukar ljusram kosta så mycket? eller va det bara kanske en Rolls royce modell ja kolla på kanske =P
#28 - 19 januari 2010 18:41
Chapter skrev:
VA å kolla snabbt inne på Hornbach i Gbg å fick en liten shock =P Fick syn på ett snyggt 112 liters akvarium för 350 spänn helt okay tyckte jag, så fråga jag vad en ljus ram till det kosta... 780 spänn!! (för ett heltäckande, vilket det va det enda dom hade hemma för tillfället) Ska inte på stå att ja e expert men känns om det va lite över-pris =P

Men som sagt jag e ingen expert så jag frågar er =) Brukar ljusram kosta så mycket? eller va det bara kanske en Rolls royce modell ja kolla på kanske =P
Nej de är så, ramper är dyrt! Ang uppstarten så tycker jag du ska börja med 5 neontetror (och mata ytterst sparsamt och använd vattenberedningsmedel och nitrivec) istället för med fisk som du egentligen inte vill ha!
#29 - 19 januari 2010 19:35
åheim skrev:
Nej de är så, ramper är dyrt! Ang uppstarten så tycker jag du ska börja med 5 neontetror (och mata ytterst sparsamt och använd vattenberedningsmedel och nitrivec) istället för med fisk som du egentligen inte vill ha!

Åfan,kanske ska kolla på at bygga en egen ellr nåt då för så fet budget har ja ej å ja sitter nästan å rullar sönder tummarna i väntan på måndag så ja kan åka å handla å börja pilla iordning karet =P

Nä, jag e sugen på att skaffa ett par Platys med, jag bara va så inne på att ja skulle ha guld-guramis så ja tänkte inte på att det kanske blir lite tomt me bara Guramis å neon tetror =P
#30 - 19 januari 2010 20:25
Köp fjärilsciklider ! :D
Menar GULD Fjärilsciklider :D
#31 - 19 januari 2010 20:55
Chapter skrev:

Jag håller på att plocka ihop grejor till ett nytt 720L akvarium. Gissa vad en heltäckande ramp 160*75 cm med 4*80W T5:or kostar! 6k.... Snacka om RR:D;)

/Roger
#32 - 19 januari 2010 21:00
Jag kom å tänka på en annan sak med, vad är fördelarna och nackdelarna med täckglas?

Rent estetisk sett så skulle jag vilja ha ett hundra liters, helglas kar, utan täckglas och hängande lysrörs armatur över.

Men det kanske finns några problem som mitt otränade öga inte ser? =)
#33 - 19 januari 2010 21:01
lofstrog skrev:
Jag håller på att plocka ihop grejor till ett nytt 720L akvarium. Gissa vad en heltäckande ramp 160*75 cm med 4*80W T5:or kostar! 6k.... Snacka om RR:D;)

/Roger

å fy fa.. nken, dyr men härlig hobby man ger sig inn på :p
#34 - 19 januari 2010 21:05
Som sagt, smakar det så kostar det. Härligt när 720 kommer på plats nå'n gång i vår.
Ska stå i ett nyrenoverat akvarierum i källaren.:)
#35 - 19 januari 2010 21:06
Låter najs ;)
#36 - 19 januari 2010 21:09
Chapter skrev:
Jag kom å tänka på en annan sak med, vad är fördelarna och nackdelarna med täckglas?

Rent estetisk sett så skulle jag vilja ha ett hundra liters, helglas kar, utan täckglas och hängande lysrörs armatur över.

Men det kanske finns några problem som mitt otränade öga inte ser? =)

Fördelarna med täckglas är ju att man slipper att det avdunstar så mycket vatten. Nackdelarna är att täckglaset tar en del av ljuset från belysningen.

Jag försöker alltid köra med heltäckande ramp utan täckglas. På så sätt tar jag tillvara all effekt från lysrören utan att behöva bekymmra mig om hög avdunstning. Tycker det är snyggt att slippa spillljus också men smaken är ju som alltid delad.;)

//Roger
#37 - 19 januari 2010 21:15
OKay, ska fortsätta å skissa på det här huvudet. tack för infon =)
#38 - 20 januari 2010 17:48
Är räkor ett alternativ itället för malar i en nybörjares kar? inte så sugen på mal eller snäckor, men et par räkor skulle va coolt, men dom kanske e svår att hålla vid liv i et kar med guramis (med tanke på temperatur å grejor)?
#39 - 20 januari 2010 17:53
Räkor funkar fint :) Amano kanske skulle kunna vara nåt? ;)
#40 - 20 januari 2010 17:56
Gött =) ska googla den
#41 - 20 januari 2010 18:15
Woah blev lite små kär i Crystal red =P skulle dom kunna funka tror ni?
#42 - 20 januari 2010 19:05
Chapter skrev:
Woah blev lite små kär i Crystal red =P skulle dom kunna funka tror ni?

Haha.. Ja det är min favorit med :p

Har bara två kvar nu men i framtiden tar jag nog tag i det igen :D

Crystal red är mycket mindre än amano och inte så tåliga. Men har du bara gott om gömställen så kommer de överleva, men var inte så säker på att få några räklingar så länge du har andra fiskar i karet [:o]
CR är väldigt känsliga för kemikalier och tål ingen medicin eller gödning..
#43 - 20 januari 2010 19:47
Okay =) ska nog börja med nåt lite tåligare, vill juh inte spilla liv i onödan så att säga =P
#44 - 23 januari 2010 13:46
Moahaha har fåt nys om ett 222l kar som ek ille ja känner ska sälja med alu benställ
,filtermattor, dropvärmare ochramp med en reserv lys-rör för 1000 spänn =) ska ringa han på måndag å se om har kvar det =P

Annons