lite frågor kring grus/sand

#1 - 21 april 2004 11:19
tjena alla glada..
ska slänga in lite bottenmaterial till mitt 540l till helgen och jag har en hel del frågor om detta (jag kommer troligtvis köra malawi):

1) vilken storlek på sanden?

2) vad är rådasand? läste om det här på forumet men fick inget riktigt grepp om det? vilken färg. pris?

3) blästersand, det är mörkt eller?

4) är man dödens död, världens djurplågare om man kör med vit sand i akvariumet?

5) ngn som bor i gbg området som kan tipsa om affärer som har bra grus och annat i övrigt..

ha d kalas

#2 - 21 april 2004 11:26
4: jag har ett kar med marmorkross.. vit och fin är den..
#3 - 21 april 2004 11:28
Biltemas blästersand är väldigt ljus.
#4 - 21 april 2004 11:31
Rådasand är inte jätte ljus och inte jätte mörk, skulle vilja säga att den har samma färg som engelsk sjösten ungefär.
Jag köpte 30kg 0,8-1,2mm rådasand för 60kr hos en bygghandel. Akvariebutikerna kan nog ta uppåt 10-15kr/kg, rena rånet alltså.
#5 - 21 april 2004 11:36
1) vilken storlek på sanden?
Spelar egentligen ingen större roll. Tänker du ha grävande ciklider och vill se deras naturliga beteende kan det vara bra med ganska finkornig sand. Fast ciklider klarar att gräva även i grov engelsk sjösand om de bara vill.
2) vad är rådasand? läste om det här på forumet men fick inget riktigt grepp om det? vilken färg. pris?
Kiselbaserad, kalkfri, sand. Medelmörk i färgen, med brunröd ton. Vet inte riktigt var sanden kommer ifrån - finns det inte ett Råda vid Lidköping?

3) blästersand, det är mörkt eller?
Rätt ljus. Tänk badstrand.

4) är man dödens död, världens djurplågare om man kör med vit sand i akvariumet?
Fisken bryr sig inte alls, men tänk på att vit sand vanligen slutar vara vit efter ett tag pga alger.
Man hör ofta att fiskar inte skall färga ut bra om man har vit sand, men min erfarenhet är att de färgar ut bara fint.
#6 - 21 april 2004 11:38
hur ljus är blästersanden då?
plizken: hur mår dina fiskar? e dom stressade eller?

#7 - 21 april 2004 11:42
nej inte då . jag har haft lek två gånger på två månader så dom verkar trivas. Jag har marmorkross i botten lite kolstenar och mörk lavasteen i mitten , lite växter till vänster och sveablå bakgrund. ett groluxrör och ett actinicrör. En vansinnig konstalation men den fungerar alldeles utmärkt..
#8 - 21 april 2004 11:46
Erika: http://akvarie.vatt.net/tanks/310L_divider.jpg det är blästersanden från biltema. Den är lite gulare i verkligheten.

Ljus sand får vissa fiskar att färga ut, Mörk sand får andra fiskar att färga ut det är olika från art till art, fisk till fisk. Genrellt kan man inte säga att ljus sand i sig stressar fiskar, däremot en för ljus tillvaro kan verka stressande på en del fiskar.
#9 - 21 april 2004 11:52
tack alla gulliga för ni är så snälla, nu vågar jag mig på både ljus sand ändå...

går det att ev blanda marmorkross och sand (vit alltihopa)
#10 - 21 april 2004 11:56
Ursprungligen skickat av Erika Larsson

går det att ev blanda marmorkross och sand (vit alltihopa)

Det går att blanda som man vill, problemet är att den finare sanden alltid med tiden kommer att sjunka under den grövre. Har man grävande fiskar så motarbetar dom den effekten.
MVH
Magnus
#11 - 21 april 2004 12:00
Det är en del jobb med att hålla vitt material vitt men snyggt är det.
#12 - 21 april 2004 12:05
du menar att det är mer jobb för att man ser skiten mer och att man får suga lite mer eller?
#13 - 21 april 2004 12:05
Ja och minsta alg syns ju betydligt tydligare.
#14 - 21 april 2004 12:07
Jupp.. jag tar ibland upp ett par liter och sköljer upp ordentligt och sedan strör ut över botten så det är vita stenar on top..
#15 - 21 april 2004 12:16
Erika, tycker bestämt att du skall blanda istället för att ha det ena eller det andra. Ungefär 70 % sand och 30 % grus blir perfekt - ser inte så "tillrättalagt ut" i akvariet, som det kan göra om man bara har tex sand.

Helt ovetenskapligt tycker jag också att det är lättare att få en biologisk balans om man blandar. I de fall jag bara haft sand har jag oftare fått cyanobakterier ....

Plizken menar nog att algerna syns lättare på vitt material - inte att du får suga lite mer...
#16 - 21 april 2004 12:18
hur många kilo...?
#17 - 21 april 2004 13:02
tycker dessutom det är snyggare när man blandar. har hört ngnstans att det blir liksom inge "cirkulation" om man kör enbart sand.. som sagt hur många kilo ska man ha?
#18 - 21 april 2004 13:07
Hur många kilo du bör köpa vet zoobutikerna, men ju mindre sand/grus (- så länge som växterna får sitt), dessto snyggare - men det är ju en smaksak å andra sidan..

Annons