Lite frågor om akvariemöbler

#1 - 11 februari 2007 18:02
Hej, jag funderar på att köpa ett nytt akvarium+möbel. [:-160] Grejen är att utrymmet är begränsat och jag vill förstås få in ett så stort som möjligt. Jag hade tänkt mig ett 120- 150 liters. Och ingen av de möbler i den storleken jag har sett har mått som skulle funka för mig.

Så nu undrar jag om det finns någon här som har någon erfarenhet av att [:o] [COLOR=orange]specialbeställa eller skräddarsy[/COLOR] akvarier och möbler. Vart ska jag vända mig, hur mycket kan det kosta.

Dessutom undrar jag om det är någon som har sett en akvariemöbel i [COLOR=lemonchiffon][COLOR=orange]vitt[/COLOR] [/COLOR](lasyr elller laminat eller målat). Jag vill så gärna ha en men de enda färger som finns verkar vara svart och olika trä.
#2 - 11 februari 2007 18:22
akvariet är ju bara springa ner till din lokale glasmästare så kan han troligen fixa det, borde ligga i ungefär samma prisnivå som att köpa ett.

Bänkar är ju värre, alubänkar går ju bygga själv, men ska du ha trä så kanske att kolla på någon bänk på tex Ikea och stadga upp den.

Eller bygg i lecablock, jag har vitmålade lekablock med träskivor mellan blocken så jag får som hyllor och de funkar bra och ser snyggt ut.
#3 - 11 februari 2007 18:44
Bygga akvarium och akvariebänkar är inte svårt, jag har byggt ett antal... Jag har klätt in en aluställnig i träpanel och laserat, jag har även en väldigt snygg bänk som jag håller på att bygga nu med profilerade lister och avslutas med en rödlasyr, har ett hundra liters akvarium som jag byggt både akvariet och ställningen, det var klart svåraste att få bra resultat på när man klädde in spånskivor i folie...
#4 - 11 februari 2007 21:21
Lecablock med träskivor emellan som Pumba sade är snyggt och funktionellt!
#5 - 16 februari 2007 10:26
Skulle ni kunna visa lite bilder på era möbler som ni gjort själva med lecablock och hyllor. Jag är inte så händig :p men det är viktigt att det blir snyggt.
#6 - 16 februari 2007 14:04
Jag byggde mitt av regelvirke
ska täckas nu med ett svart tyg.

Klart bättre än lekablock enligt min mening
#7 - 16 februari 2007 14:27
Jag får väl slå ett slag för pimpade aluminiumställningar :D
Aluminiumställningen är ju lätt att få specialmått på och själva pimpningen är inte svår att fixa själv.
http://heeke.homeip.net/page/8/
#8 - 17 februari 2007 11:08
Tack för alla svar!:)

Allra helst skulle jag vilja ha kvar byrån som nuvarande karet står på, men den klarar inte mer än det jag har nu; 60 l. Den bågnar någon mm eller två. Kan det gå att stärka den på något sätt?
#9 - 17 februari 2007 11:11
heeke skrev:
Jag får väl slå ett slag för pimpade aluminiumställningar :D

Aluminiumställningen är ju lätt att få specialmått på och själva pimpningen är inte svår att fixa själv.

Kan man sätta på luckor t.ex. köksluckor på aluminiumställningen? Kan man fixa hyllor i den?
Bilagor:
#10 - 17 februari 2007 11:21
mayday skrev:
Jag byggde mitt av regelvirke

ska täckas nu med ett svart tyg.

Klart bättre än lekablock enligt min mening

Vad gör trä bättre än sten?

trä rör på sig, de gör inte stenen..
har absolut ingen förståelse för hur trä skulle va bättre än lecablock.
#11 - 19 februari 2007 12:56
Jag har läst om folk som har gjort akvariemöbler av köksbänkar från ikea. Är det en bra idé tror ni? Kanske inte så hållbart?! Någon bild på det?

Funderar också hur man gör med rampen? Måste jag bygga en själv:confused: eller kan man beställa det om man har lite udda mått på akvariet?
#12 - 19 februari 2007 17:16
Jag tycker lecablock är ingen bra lösning...har hört/läst många fall av haverier med akvarie + lecablock. Fult också...enligt min smak. Köksbänkar från ikea går jätte bra, men det är värt att bygga om dom lite invändigt med reglar för att hålla tyngden bättre. Men var någa med att kolla med vattenpass så det är rakt och plant....det gäller vad du än väljer för bänk.
#13 - 19 februari 2007 17:45
Jag tycker lecablock är ingen bra lösning...har hört/läst många fall av haverier med akvarie + lecablock. Fult också...enligt min smak. Köksbänkar från ikea går jätte bra, men det är värt att bygga om dom lite invändigt med reglar för att hålla tyngden bättre. Men var någa med att kolla med vattenpass så det är rakt och plant....det gäller vad du än väljer för bänk.

Mycket bror väl på vad man gör med lecablocken, jag har vitmålat mina, alltså riktigt dränkt dem i vit takfärg så de är vill i alla hål osv, sen har jag tjocka furuskivor mellan, ser jäkla snyggt ut, och kommer troligen inte leda till fler olyckor än en ombyggd ieka bänk.

"råa" lecablock kan jag hålla med om att de inte är snygga, men om man lyckats med olyckor med kar placerad på sten så har man ju helt klart placerat de fel, troligen inte för stenen de pajat, man ser ju en del på blocket som stället de upp så de knappt har golvyta osv, då får man ju helt klart skylla sig själv.

Ska du ha en Ikea bänk får du nog stadga upp den rätt bra på insidan och ev under om den står på fötter. tänk på att de är rätt många Kg som står på, och sätta sig själv på bänken ger inget då skivan helst inte ska börja sig när karet står på.
#14 - 20 februari 2007 12:59
Hur stagar man upp köksbänkar då?

Hur mycket hjälper det att lägga en PDF eller liknande mellan bänken eller byrån och frigoliten under akvariet?
#15 - 20 februari 2007 13:32
Ozarc skrev:
Jag har läst om folk som har gjort akvariemöbler av köksbänkar från ikea. Är det en bra idé tror ni? Kanske inte så hållbart?! Någon bild på det?

Min största akvariemöbel är byggd med en stomme av regel och med köksluckor från IKEA utanpå... Kostade en del, men resultatet kunde knappast bli bättre... Bild på akvarium
#16 - 11 mars 2007 16:47
Åhhh... vad snyggt, jag dör!
Nu syntes inte så mycket men jag är säker på att det är en av de snyggaste akvariemöbler jag sett!:eek::) :) :)

Mycket smakfullt måste jag säga.

Ozarc skrev:
Allra helst skulle jag vilja ha kvar byrån som nuvarande karet står på, men den klarar inte mer än det jag har nu; 60 l. Den bågnar någon mm eller två. Kan det gå att stärka den på något sätt?
#17 - 16 mars 2007 19:05
:confused:
#18 - 16 mars 2007 23:31
byggde en bänk till mitt 150, gick till ett snickeri och bad om utsågade bitar av eklaminerad bänkskiva, kostade 600, men det går ju komma billigare undan om man sågar den själv (men det är otroligt skönt att få dom färdiga exakt utsågade) aluminiumbenen gav jag 300 för (hade först tänkt rostfritt stål men det kostar per kilo så det gick bort direkt) aluprofiler på sidorna gick på en femtiolapp. plus lite lim och skruv totalt en tusing.. var det värt det? jag kunde ju förmodligen köpt en färdig bänk för 6-700, men nu fick jag ju en som har exakt samma mått som akvariet och jag gillar skarpt trä kombinerat med aluminium, och så passade det ju bra med resten av våra möbler. sen är det ju alltid lite kul när man byggt det själv.

Bilder

Bild nr 8 är det färdiga resultatet.

Annons